PDA

View Full Version : Poweramp / eindtrap



mies-bvd
12 november 2006, 18:00
Poweramp / eindtrap

Ik heb van die veiling in Raamsdonksveer een pre-amp overgehouden.
Ik heb vrij weinig verstand van het rack gebeuren allemaal maar wat ik begreep uit de faq is dat ik een power amp of eindtrap nodig heb.

Ik heb een :
Marshall 9001 pre-amp

Als poweramps in de handleiding worden de :
Poweramp 9040
Poweramp 9060
Poweramp 9005

Gebruikt.
Maar op marktplaats nergens kan je die vinden ...

En mijn budget voor een 16 jarige is ook niet super hoog dus kom aub niet aan met een ding van 2000 euro ;)


Mijn vraag is wat raden jullie me over power amp / eindtrap aan ?
Wat een leuke prijs heeft en leuk geluid uit komt.

Thom TK
12 november 2006, 19:43
Peavey 50/50 of 60/60 (moeilijker te vinden).
Ze zijn rond de 400 euro 2e hands (worden niet meer gemaakt), en hebben een erg goede prijs-kwaliteit verhouding.

vester86
12 november 2006, 19:53
i say nothing :cheerup:

morris
12 november 2006, 19:58
+1 de peavy classic is bang for the buck! Doe je voordeel met Vesters' post zou ik zeggen.

Morris

mies-bvd
12 november 2006, 20:02
ok die peaveys heb ik wel vaker hier verhalen overgelezen maar die marshalls en zo is dat gewoon niet wat als eindtrap of zijn die gewoon veel duurder omdat je ze zo weinig tegen komt ...


Zag al wel een peavey staan voor 600 dat is dus erg prijzig omdat ik zag dat je daar ook al een mesa boogie bijna voor hebt

En zag ook nog een Marshall 8008 op inet staan voor 200 is dat wat ? of toch direct maar voor een buizen ?

morris
12 november 2006, 20:10
1) een peavey voor 600 is te duur
2) Marshall moet nog een eindtrap maken die mij kan overtuigen.

Morris

qwertyuiop
12 november 2006, 20:33
1) een peavey voor 600 is te duur
2) Marshall moet nog een eindtrap maken die mij kan overtuigen.

Morris

die tweede lijkt mij erg afhankelijk van persoonlijke smaak, nietwaar? je poneert je mening redelijk stellig Morris... (niet dat ik het niet met je eens ben, maar het is en blijft een kwestie van smaak, dus kun je het nooit zo stellen lijkt mij, in ieder geval niet in een topic van een waarschijnlijk relatief onervaren gitarist, gezien de leeftijd. Hij heeft meer aan een ander soort bijdrage denk ik zo.)

gezien het feit dat je niet veel geld hebt is een 8008 een leuke beginnerseindtrap.
Het verschil waar het een beetje om gaat (maar ook dat is persoonlijk) is tussen buizeneindtrappen en bijv. transistor-eindtrappen. De meeste gitaristen gaan voor de buizen (zoals de 50/50 van peavey) omdat ze die lekkerder vinden klinken (ik ook). maar gezien je budget zou ik niet hopen op een goede buizen-aankoop. of dat wordt inderdaad ff zoeken dan.
behalve de 8008 van marshall zijn er nog wel meer goedkope leuke eindtrappen (rocktron bijvoorbeeld). ff zoeken en kijken/testen wat je persoonlijke smaak is.

in ieder geval ga je onder de 400/500 euro geen geweldige eindtrap kopen. wel eentje waar je goed op kunt beginnen.

mies-bvd
12 november 2006, 20:40
die tweede lijkt mij erg afhankelijk van persoonlijke smaak, nietwaar? je poneert je mening redelijk stellig Morris... (niet dat ik het niet met je eens ben, maar het is en blijft een kwestie van smaak, dus kun je het nooit zo stellen lijkt mij, in ieder geval niet in een topic van een waarschijnlijk relatief onervaren gitarist, gezien de leeftijd. Hij heeft meer aan een ander soort bijdrage denk ik zo.)

gezien het feit dat je niet veel geld hebt is een 8008 een leuke beginnerseindtrap.
Het verschil waar het een beetje om gaat (maar ook dat is persoonlijk) is tussen buizeneindtrappen en bijv. transistor-eindtrappen. De meeste gitaristen gaan voor de buizen (zoals de 50/50 van peavey) omdat ze die lekkerder vinden klinken (ik ook). maar gezien je budget zou ik niet hopen op een goede buizen-aankoop. of dat wordt inderdaad ff zoeken dan.
behalve de 8008 van marshall zijn er nog wel meer goedkope leuke eindtrappen (rocktron bijvoorbeeld). ff zoeken en kijken/testen wat je persoonlijke smaak is.

in ieder geval ga je onder de 400/500 euro geen geweldige eindtrap kopen. wel eentje waar je goed op kunt beginnen.

Totaal onervaren ben ik ook niet speel al vanaf mijn 6 de.
Heb al wel een jcm thuis staan waar ik grotendeels op speel, maar deze pre amp kreeg ik gewoon voor bijna niets het leek me ook leuk om er wat mee aan te klooien.

Ik kan er nu wel op spelen via mijn mengpaneel / audio versterker.

Maar het was ook niet direct de bedoeling om zeg maar met honderden euro's wat te gaan kopen omdat ik eigenlijk het geld ergens anders in wou steken namelijk wat effect uitbreiding.

maar mijn vraag of buizen / transistor wou ik eigenlijk meer het antwoord op van is er veel verschil in geluid of je een buizen eindtrap hebt of transistor omdat ik wel een buizen pre amp heb.

Iedergeval alvast bedankt voor de info ben al weer een stuk weizer omdat ik me verder nooit heb verdiept in het 19" rack spul

morris
12 november 2006, 20:41
die tweede lijkt mij erg afhankelijk van persoonlijke smaak, nietwaar? je poneert je mening redelijk stellig Morris... (niet dat ik het niet met je eens ben, maar het is en blijft een kwestie van smaak, dus kun je het nooit zo stellen lijkt mij, in ieder geval niet in een topic van een waarschijnlijk relatief onervaren gitarist, gezien de leeftijd. Hij heeft meer aan een ander soort bijdrage denk ik zo.)

gezien het feit dat je niet veel geld hebt is een 8008 een leuke beginnerseindtrap.
Het verschil waar het een beetje om gaat (maar ook dat is persoonlijk) is tussen buizeneindtrappen en bijv. transistor-eindtrappen. De meeste gitaristen gaan voor de buizen (zoals de 50/50 van peavey) omdat ze die lekkerder vinden klinken (ik ook). maar gezien je budget zou ik niet hopen op een goede buizen-aankoop. of dat wordt inderdaad ff zoeken dan.
behalve de 8008 van marshall zijn er nog wel meer goedkope leuke eindtrappen (rocktron bijvoorbeeld). ff zoeken en kijken/testen wat je persoonlijke smaak is.

in ieder geval ga je onder de 400/500 euro geen geweldige eindtrap kopen. wel eentje waar je goed op kunt beginnen.

Onzin. Onder de 500 euro is beslist een goede Peavey Classic te koop. Misschien onder de 400 ook nog wel! Het laastste wat ik wil is een 'beginner' opzadelen met een transistor eindtrap ;-)

Morris

qwertyuiop
12 november 2006, 22:41
Onzin. Onder de 500 euro is beslist een goede Peavey Classic te koop. Misschien onder de 400 ook nog wel! Het laastste wat ik wil is een 'beginner' opzadelen met een transistor eindtrap ;-)

Morris

wederom ben je lekker stellig....maar goed, onder de 500 kun je inderdaad wel een "aardige" eindtrap kopen ;-)....

@mies-bvd; vanaf je 6e? dan ben je toch niet echt onervaren inderdaad....
veel verschil is er nou ook weer niet tussen buizen en transistor. (de buizen-puristen vinden natuurlijk van wel, maar goed...) het verschil is altijd lastig om te omschrijven; buizen zijn wat "vetter" en "warmer" van klank. transistor klinkt wat killer en minder dynamisch, ofzo.
maar goed, testen is toch het devies.

Schunhart
12 november 2006, 23:18
Heb al wel een jcm thuis staan waar ik grotendeels op speel, maar deze pre amp kreeg ik gewoon voor bijna niets het leek me ook leuk om er wat mee aan te klooien.

Ik kan er nu wel op spelen via mijn mengpaneel / audio versterker.


Kun je je preamp dan niet aansluiten op de fx-loop van je jcm (als deze een fx-loop heeft?)

Ibanez RuleZ
13 november 2006, 00:35
wederom ben je lekker stellig....maar goed, onder de 500 kun je inderdaad wel een "aardige" eindtrap kopen ;-)....

@mies-bvd; vanaf je 6e? dan ben je toch niet echt onervaren inderdaad....
veel verschil is er nou ook weer niet tussen buizen en transistor. (de buizen-puristen vinden natuurlijk van wel, maar goed...) het verschil is altijd lastig om te omschrijven; buizen zijn wat "vetter" en "warmer" van klank. transistor klinkt wat killer en minder dynamisch, ofzo.
maar goed, testen is toch het devies.

beetje schizofreen: morris ongelijk geven en dan zeggen dat het verschil tussen buizen en transistor niet zo groot is....

morris heeft gelijk, de peavey ga je inderdaad wel vinden voor minder dan 400 euro, ik ben de mijne tegen gekomen voor 300 en het zijn prima eindtrappen. ik zou je beslist geen transistor geval aanraden, want daar ga je uit groeien. noem me een buizenpurist, maar ik moet de eerste transistor gitaaramp vinden die beter klinkt dan een fatsoenlijke buizenamp.

maw: zoek een peavey classic 50/50 en jij gaat tevreden zijn, it's as simple as that. ik heb 3 eintrappen uit de minder dure klasse van buizen eindtrappen gehad: mesa 2020, mesa fifty:fifty en de peavey en die peavey has them both for breakfast (geluid en features).

Harrald

Jimwoud
13 november 2006, 01:50
Die 9001 is toch transistor, denk dat daar een valvestate 8008 prima bij past, zou anders eerst een buizen preamp kopen.

qwertyuiop
13 november 2006, 10:12
beetje schizofreen: morris ongelijk geven en dan zeggen dat het verschil tussen buizen en transistor niet zo groot is....

Harrald

??

(+10)

mies-bvd
13 november 2006, 16:35
Die 9001 is toch transistor, denk dat daar een valvestate 8008 prima bij past, zou anders eerst een buizen preamp kopen.


The 9001 was in production from 1989 upto 1993. It was a 3 channel pre amp containing 3 ECC83/12AX7 tubes.

Fototje : http://www.drtube.com/schematics/marshall/9001-pic.jpg

Teminste dat lijken mij toch buizen en als ik aan de achterkant kijk zie ik ook 3 gloeiende dingen aka buizen net als mijn jcm


Maar dat idee om hem in de effect loop te gooien is beetje lastig omdat je het dan door 2 versterkers laat lopen het is niet zo bij mijn jcm dat je alleen het fx kanaal kan laten horen :(

Ibanez RuleZ
13 november 2006, 16:49
nee, je kan het ook zo doen dat de preamp aangesloten wordt op de return van de fx loop en dat je je gitaar aansluit op de preamp.

op die manier bypass je de preamp van je jcm.

gitaar --> 9001 --> return van de fxloop van de marshall

dit gaat zeker wel werken.

Harrald

AART
13 november 2006, 21:29
dat klopt.

zo gebruik ik ook mijn ada mp-1 door mijn mark IV.

*spam on*
maar als iemand nog een ada mp-1 wil, met beter strakker laag, pm me. ;) *spam off*

peter_heijnen
14 november 2006, 14:33
Onzin. Onder de 500 euro is beslist een goede Peavey Classic te koop. Misschien onder de 400 ook nog wel! Het laastste wat ik wil is een 'beginner' opzadelen met een transistor eindtrap ;-)

Morris

+1

En ik heb nog een Reussenzehn 2x50 staan voor 400 euro, let wel: alle buizen (EL34 en ecc 83) zo goed als nieuw (1 gig mee gedaan).

De reussenzehn is een no nonsense versterker die geweldig klinkt en onverwoestbaar is. Maar ik speel dus niet meer met uitgebreide racks, waardoor die amp alweer een tijdje ongebruikt bij mij thuis in een hoekje staat, zonde.

Bij interesse kun je me pm'en.

maestro_nl
14 november 2006, 21:46
Peavey Classic 50/50 is idd erg goed voor het geld.
Gek genoeg klonk m'n nieuwe MB 20/20 harder dan m'n oude Peavey 50/50. MB ging inputbuis erg snel van stuk. Bij collega gitarist idem!
De MB 50/50 zit een rare rinkel in.
Nog ff doorsparen en koop een occ. VHT 2:50:2 is m'n advies.
Wil je snel spelen dan idd een occ. Peavey Classic 50/50.

mies-bvd
17 november 2006, 10:25
Ik ga gauw is kijken ben toch gauw jarig !
Is kijken wat voor moois ik er bij koop ;)

en zou gauw is proberen wat ibanez rules zij ... we zijn op het moment aan het verbouwen en kan nu niet bij mijn jcm komen :P

Ik hou jullie op de hoogte bedankt voor de reacties !