PDA

View Full Version : Logic



DeadStar
12 november 2006, 17:52
Ik neem mijn gitaar op in Logic express en dat doe ik op deze manier.....

Kom maar op, misschien kan ik er wat van leren, want bij mij klinkt het bout.

ruezzz
12 november 2006, 18:13
Ik werk ook met Logic (Pro).
Volgens mij heb je echter wat info vergeten te posten...?

DeadStar
12 november 2006, 19:02
Nou gewoon

- hoe gaat je signaal naar je computer
- hoe mix je je signaal af

en dat soort dingen, tips en trucs enzo...

Han S
12 november 2006, 19:15
Faq ?........

amon
12 november 2006, 19:41
handleiding van Logic? Is een flink pak papier, me dunkt dat ze er iets over opnemen en mixen in geschreven hebben....

ruezzz
12 november 2006, 20:39
Misschien is het handig als je vermeldt hoe je het nu doet.
Dan kunnen we misschien een verklaring vinden waarom het bout klinkt.
Microfoon? Rechtstreeks? Pre-amps?

DeadStar
13 november 2006, 12:26
Misschien is het handig als je vermeldt hoe je het nu doet.
Dan kunnen we misschien een verklaring vinden waarom het bout klinkt.
Microfoon? Rechtstreeks? Pre-amps?

Ik neem direct op. Dat gaat op zich goed, ik moet wel nog even een pod xtje kopen voor beter geluid. Ik neem nu op met een BOSS ME50 pedaal en de kan het allemaal niet zo heel goed aan.

Maar ik bedoelde meer of je bijvoorbeeld stereo of mono opneemt. Ik heb gehoord dat als je mono opneemt. je je spoor moet dubbelen en dan pannen. Klopt dit?

De guitarAmp in Logic zelf klinkt trouwens alsof er een helicopter overvliegt. Hoe kan ik dit fixen.

P.s. Ik heb geen handleiding is deze ergens online te vinden?

DeadStar
13 november 2006, 12:42
heb de manual trouwens wel

mesadude
13 november 2006, 12:58
Maar ik bedoelde meer of je bijvoorbeeld stereo of mono opneemt. Ik heb gehoord dat als je mono opneemt. je je spoor moet dubbelen en dan pannen. Klopt dit?

nee dat klopt niet..
dan krijg je gewoon 2 dezelfde sporen, links en rechts..
stereo is meer dan ff sporen kopieren en links-rechts zetten..
stereo is nét die wisselwerking tussen links en rechts..
je kan wel met panning spelen, maar zo zitten kopieren gaat enkel fase-problemen introduceren.

imlikeajungle
13 november 2006, 13:38
Kopieren geeft per definitie geen faseproblemen als je hard l en hard r pant...

X-Rated
13 november 2006, 13:42
Ik neem mijn gitaar tracks altijd stereo op en pan vervolgens de ene track op rechts en de andere op links. Je kunt het nog uitgebreider doen (ook voor je tone) door links een dubbele track te doen, waarvan je een 100% links en een bijvoorbeeld 90% links panned en rechts een dubbele waarbij je hetzelfde doet als je linker tracks, maar dan rechts georienteerd. Het is trouwens wel van belang dat je níet je track maar één keer inspeelt en die track naar de andere kant kopieert. Je hoort zo het verschil tussen links en rechts niet meer. Je moet daarom je linker track én je rechtertrack allebei apart inspelen.

Over je tone, ik gebruik zelf een PODxt en heb er veel plezier van. Het is alleen niet in 3 tellen een patchje opzoeken en die gebruiken. Je moet vooral zelf expirimenteren met het geluid. De scheur van de PODxt klinkt niet erg goed dus je moet je tracks goed afmixen. Voorbeelden van PODxt gebruik bij metal zijn Bloodline en Toxic Grind Machine (moet je even op Soundclick opzoeken). Het zijn maar voorbeelden van wat er mogelijk is met het apparaat en het is absoluut niet het enige wat je ermee kan ;)

DeadStar
13 november 2006, 13:44
THNX ik ga even luisteren. Er moet iig meer mogelijk zijn dan met de ME50 hoop ik.

harrie-beton
14 november 2006, 10:05
Ik heb ook een me50 gehad en tussen de me50 en de podxt qua directe opname is een wereld van verschil. Ik raad je ook aan om eens de faq te lezen, hier staan veel tips over opname van een gitaar (niet verassend op een gitaarforum in een opname rubriek).

Die me50 kan toch gewoon stereo opnemen?

Clean direct opnemen klinkt best wel goed met een me50.
Trouwens, gebruik je veel distortion? (ik gok op basis van je nickname JA). Distortion klinkt het allerbeste uit een versterker dan neem je op met een of meerdere microfoons.

johantipker
14 november 2006, 11:00
De ME50 is meer een overdrive / distortion pedaal modeler en niet echt een ampsimulator....
De PODXT gaat daar veel en veel verder in, eigenlijk niet eens vergelijkbaar..

wat je kunt proberen is je gitaar inspelen met de ME50 met wat overdrive distortion, en dit rechtstreeks opnemen, ME 50 aansluiten via de 2 normale links en rechts uitgangen die normaal naar je amp gaan.

Je opname zal erg fuzzy en krasserig klinken, niet schrikken.

Vervolgens ga je een ampsimulator VST plugin downloaden,

deze is gratis en goed: de Voxengo Boogex

http://www.voxengo.com/product/boogex/

http://www.voxengo.com/downloads/


als je 'm gedownload hebt, plaats je de VST plugin in Logic (als dat kan, lijkt me wel),

vervolgens kun je je opgenomen wavefiles gaan tweaken mbv deze plugin, en krijg je een prima gitaarsound, geheel gratis ende voor nix...

maar garanties tot aan de deur...

DeadStar
14 november 2006, 11:45
Thnx voor de tips. Maar helaas is de plug in alleen voor windows :dontgeti:

harrie-beton
14 november 2006, 11:58
ah ik snap het, je hebt een Apple.

Als je met de me50 een goed basis geluidsgeluid hebt zonder computer kan dat op elk systeem worden opgenomen.
Zit je niet gewoon blind te staren op dat ene programma? Heb je wel een goed geluid uit je versterker?

DeadStar
14 november 2006, 12:07
ah ik snap het, je hebt een Apple.

Als je met de me50 een goed basis geluidsgeluid hebt zonder computer kan dat op elk systeem worden opgenomen.
Zit je niet gewoon blind te staren op dat ene programma? Heb je wel een goed geluid uit je versterker?

Ik neem niet op via mijn versterker, maar direct uit het pedaal. Ik heb gehoord dat de line/phones uitgang namelijk wel een Amp sim heeft.

Dit klinkt al beter, maar nog lang niet goed genoeg

guhlenn
14 november 2006, 12:43
ach joh, het word weer winter, wat moet je anders doen met al die donkere avonden..? Toch

Tweaken tweaken tweaken... ;)

DeadStar
14 november 2006, 12:45
ach joh, het word weer winter, wat moet je anders doen met al die donkere avonden..? Toch

Tweaken tweaken tweaken... ;)

Hahahah idd.

Maar terug naar Logic, kan iemand mij vertellen hoe ik een vst plug-in installeer, zodat hij in Logic gebruikt kan worden?

ruezzz
14 november 2006, 13:10
In Logic op de Mac werk je in principe niet met VST-plugins maar met Audio Units (AU). Als je VST's wilt gebruiken kun je VST>AU convertor gebruiken.
Echter de meeste goede plugins zijn in zowel VST als AU te krijgen.
Deze installeren zich automatisch in de juiste folder (audio-components).
Logic AU validation scant de plugins op betrouwbaarheid en systeemcompatibiliteit (houd je systeem stabiel)
In de channelstrip van de kanalen verschijnt de geinstalleerde plugin dan in de lijst en kan geselecteerd worden.

Wat ikzelf een erg goede gitaaramp simulator vind is de Native Instruments Guitarcombo AC-30. Mooi clean, fijne crunch en ook high gain gaat prima.
Ik neem meestal 3 signalen van dezelfde track op.
Maar ook deze plugin klinkt zonder mike-tracks prima.
Eventueel tracks dubbelen en L/R pannen (op 9 en 3 uur +/-)

1x SM-57 voor de speaker
1x Rode NT-1 voor ruimte/ambiance
1x line rechtstreeks (daarop zet ik dan een plugin Guitarcombo)

Deze signalen mix/pan ik tot een lekker geheel.
Mooie van de plugin dat je naderhand je sound nog kan veranderen.

Succes!

hugo123
15 november 2006, 20:58
Kopieren geeft per definitie geen faseproblemen als je hard l en hard r pant...
ik werk wel soms met de voorloper van logic de orginele software van emagic MicroLogic AV
maar hoekunt u dan uw gitaar daar mee opnemen ik probeer het wel dus toe heb ik met mijn mengpaneel geprobeerd dus eerst gitaar op mengpaneel dan via de record out naar de line in van mijn soundcard, echter lukte dat niet want ik had een volume verlies met een ander programma want het lukte niet om mijn gitaar op te nemen met MicroLogic AV

7four
22 november 2006, 15:11
Logic werkt erg fijn. Jammer dat het tegenwoordig alleen voor de Mac is

hugo123
22 november 2006, 16:15
ik gebruik de vorige "orginele"versie van logic: MicroLogic AV alleen ik heb geen iedee hoe je daareen gitaar mee moet recorden