PDA

View Full Version : amps powerpoint



thekid
12 november 2006, 17:10
hey iedereen

ik ben bezig met de voorbereiding om een powerpointpresentatie te maken over marshall amps voor beginnende gitaristen.
nu omdat ik zelf ook niet al te veel ervaring heb met instellingen van versterkers wil ik jullie hulp inroepen.

kan iemand me wat uitleg geven waarvoor de volgende "dingetjes" dienen en wat ze doen aan je sound

- gain
- middle treble en bass
- presence

als je zelf nog sugesties hebt of iets wilt zeggen dat handig kan zijn voor gitaristen of iets dat met marshall's te maken heeft zeg het me

alvast bedankt

p.s ik had deze vraag eerder gepost op gitaar.net daar begonnen ze te zeveren en te schelden maar ik hoop dat jullie volwassen genoeg zijn om deze vraag te beantwoorden

Negative K3 fan
12 november 2006, 17:15
hmm als je dat zelf al niet snapt, zou je jezelf dan ook niet onder de beginners scharen?

maargoed antwoord op je vragen:

kan iemand me wat uitleg geven waarvoor de volgende "dingetjes" dienen en wat ze doen aan je sound

- gain
gain is een potmeter die volumes in je preamp attenueert, hiermee kun je de hoeveelheid vervorming regelen

- middle treble en bass
dat zijn (meestal passieve) filters in of aan het eind van de preamp die de betreffende frequentiegebieden (bas=lage tonen, mid=middentonen, trble=hoge tonen) kan attenueren door middel van potmeters

- presence
de presence knop is in de meeste versterkers een potmeter in het tegenkoppelingscicuit van een eindtrap waarmee je hoge tonen kunt attenueren

thekid
12 november 2006, 17:18
hmm als je dat zelf al niet snapt, zou je jezelf dan ook niet onder de beginners scharen?

ik geef toe dat ik er zelf wel wat van snap maar niet alles ik doe alles op gehoor maar zou willen weten wat ik doe had gehoopt dat iemand me zu kunnen helpen
dus bedankt negative k3 fan

vester86
12 november 2006, 19:47
als je alles op gehoor doet dan zou je toch moeten kunnen horen wat die ZEER SIMPELE knoppen doen! zijn zo ongeveer de meest elementaire controls op een versterker

<_-Tijs-_>
12 november 2006, 19:52
Misschien hoor je wel wat je doet, maar is het heel moeilijk om te omschrijven.
Maar als je iets snapt en goed kunt op gehoord, dat betekent dan toch niet dat je direct weet wat er in je versterker gebeurd, en waar het geluid wordt vervormd.

thekid
12 november 2006, 20:07
ja ik snap het wel. maar het is ook ik heb eerst les gevolgd in het gewoon gitaar spelen heel makkelijk met de versterker een beetje met bass en middle spelen en volume eventueel een disortion erbij gwn een knopje omdraaie en je had je sound. nu begin ik aan het soleren en lead gitaar nieuwe verterker (marshall) veel meer knopen dan een cube 15 een beetje hulp van ervaren gitaristen zou welkom zijn. maar jullie doen in ieder geval niet zo lullig als de mensen van gitaar.net die zitten nu heel het topic vol te typen met teksten dat ik beschaamt moest zijn om zoiets te vragen.