PDA

View Full Version : Hulp nodig bij Wiring strat



Samder
12 november 2006, 13:50
Hallo iedereen,

Ik was van plan om langs een gitaarreperateur te gaan om al de elektronica van mn strat te laten vervangen... Nu heb ik besloten om het zelf te gaan doen, ik heb hier alleen wel hulp bij nodig van jullie, want ik heb dit nog nooit eerder gedaan. Ik ben van plan om de elektronica bij tonefactory.nl te bestellen.

Als ik het goed begrijp heb ik een aantal dingen nodig:

-Potmeters -> zijn er speciale volume en tone potmeters?? Of zijn ze allemaal hetzelfde? Er zijn pots van 100 Kohm, 1 Mohm, 250 Kohm etc etc etc!?
Welke potmeters heb ik nodig? Het is een gewone strat met 3 single pickups (waarschijnlijk worden dat Cs de 54').

-5 way pickups switch -> 5-stand Mega Switch "E" (Voor speciale schakelingen??) Budget 5 standen schakelaar (2 levels?!) Ik zoek gewoon een doodnormale GOEDE 5 standen schakelaar, niks spelciale schakeling etc!
Help..

-Condensator-> 0,015mF 0,01mF 0,033mF 0,047mf 220 pF 0,022mF ?!?! Wat een keuzes! Welke is het meest geschikt?

-Kabel-> Gewoon te solderen van bijv pot meter naar potmeter.. 1 aderig ?? 2 aderig? 4 aderig??

-Input-> MONO of STEREO Iput??

Sorry voor al deze (waarschijnlijk domme) vragen maar ik wil het gewoon even zeker weten..

Mvg groet Sander van Dijck

P.s. Kent iemand nog een goede site waarop Wiring diagrammen staan?

sickpunk
12 november 2006, 15:58
Potmeters: 250Kohm, en dan moet je uhm... linear hebben geloof ik(ik haal ze altijd door elkaar.. dus kan het fout hebben)

schakelaar: gewoon een normale 5-way zal voldoen

condensator: degen die nu ookal in je strat zit is het meest handige, dan blijft ie ook hetzelfde klinken

kabel: 1 aderig volstaat, 2 aderig als je de mantelgebruikt om te aarden en 4 aderig is overdreven en niet nodig.

input: gewoon mono.

spullen kan je bestellen bij tonefactory (http://tonefactory.nl) en wiring op seymour duncan (http://www.seymourduncan.com/) daar kan je tevens vinden welke condensator zij gebruiken.

Squier4ever
12 november 2006, 16:39
-ik zou de volume pot 500k nemen.... is gebruikelijk bij een strat.
-switch een normale 5-way, geen budget aub, dan heb je er nog nix aan
-condensator: 0.022mf is prima
-kabel is 1 aderig idd genoeg, zorg wel dat je niet al te dunne rommel a la squier gebruikt.
-mono input

sickpunk
12 november 2006, 16:42
500K is meer voor humbuckers en 250K voor single toch?

Robbert
12 november 2006, 16:48
Ik gebruik zelf 250K CTS pots. Audio pot voor volume en liniair voor tone. Dat 500K gebruikelijk is voor strats is onzin ;)

De Switchcraft 5-weg ziet er meer profi uit dan de Japanse variant. Ik heb ook de indruk dat ze wel degelijk meer solide aanvoelen.

Condensator gebruik ik 0,022mf voor.

Bekabeling heb coax voor gebruikt, en in mijn nieuwe strat gewoon cloth wire, niet speciaals dus. Probeer rekening te houden met zo kort mogelijke bekabeling, maar niets knipper voordat je de slagplaat eerst een keer gemonteerd hebt. Als je de bekabeling te strak legt gaat het mogelijk neit passen.

Mono input idd.

G.G.
12 november 2006, 17:31
500K is meer voor humbuckers en 250K voor single toch?Bij ceramische singletjes zie je wel veel 500K pots.

Mijn ervaring is dat 500 iets meer hoog geeft dan 250K (maar bij een strat ook ietjes teveel. Zou gewoon 250K nemen.

Squier4ever
12 november 2006, 17:39
okeej, nouja bij mijn GFS strat wiring diagram staat toch echt een 500k, dacht dat t normaal was. anyway lekker boeiend

Samder
12 november 2006, 17:41
Dus er zijn geen bepaalde volume potmeters of tone potmeters.. Gewoon 3 dezelfde potmeters..?

Robbert
12 november 2006, 17:53
Dus er zijn geen bepaalde volume potmeters of tone potmeters.. Gewoon 3 dezelfde potmeters..?

Jawel: audio/log voor volume, liniair voor tone pots.

Samder
12 november 2006, 20:00
Wat is dan het verschil tussen 250KA en 250 KB

Samder
12 november 2006, 20:18
Ik was net van plan wat pickups te bestellen, toen begon ik weer te twijfelen..

Onder de beschrijving van de pickups stond dit.

(1) Custom '54 Bridge Pickup
DC Resistance: 6.5K
Inductance: 2.75 Henries

(2) Custom '54 Neck / Middle Pickups
DC Resistance: 5.9K
Inductance: 2.4 Henries

Moet ik hiervoor bepaalde pot meters kopen of kan ik gewoon 250 Kohm nemen.. Of heb ik hiervoor een bepaalde condensator nodig..?

sickpunk
12 november 2006, 20:25
denk dat 250Kohm gewoon zou werken, maar 500Kohm zal ook echt werken....
om een condensator zou ik me niet zo druk maken, ze kosten niets dus je kan er altijd meer kopen, verschillende dus en dan gewoon een beetje kijken wat je bevalt

Robbert
12 november 2006, 22:02
Wat is dan het verschil tussen 250KA en 250 KB

A=Audio (log), B=Liniair

Samder
13 november 2006, 08:14
Oke Hardstikke bedankt!

Kent iemand nog goede sites waar je Fender Cs pickups kan bestellen? Het liefst natuurlijk gewoon in nederland maar dat zit er volgens mij niet in...