PDA

View Full Version : nieuwe bas, dode snaar



wizzie1982
12 november 2006, 13:11
Hoi,

ik heb van de week een nieuwe 5snarige basgitaar gekocht (2ehands ;) ) maar als ik erop speel valt het me op als ik lage noten op de Bsnaar speel, dat er wel geluid uit komt, maar niet echt een toon... ik heb het idee dat deze snaar dood is ofzo...

kan dit door de elementen komen of zou het gewoon verholpen zijn als ik die snaar vervang? de rest klinkt nog zeer prima dus lijkt me niet nodig om die ook te gaan vervangen...

sickpunk
12 november 2006, 15:51
als je snaren gaat vervangen doe je er goed aan om de rest ook meteen te doen... dan klinkt het allemaal weer evenwichtig aan elkaar...
als het niet aan je snaar ligt kan je het oplossen door ej element aan de B kant wat meer omhoog te draaien(of de G kant wat omlaag)
en ik moets erg wennen aan de toon van de B snaar, in het begin kon ik het niet plaatsen, nu een week of 3 verder pak ik hem standaard bij loopjes en past het ook beter in het band geluid... dus maybe dta het ook gewenning is als je er nog niet eerder op gespeeld hebt(5 snarig dus)

piezo
12 november 2006, 15:54
Zou het niet kunnen zijn, dat je luidspreker die lage tonen niet behoorlijk kan weergeven?

sickpunk
12 november 2006, 15:58
ja of de instelling van je versterker kan ook nog...

wizzie1982
12 november 2006, 16:35
ik ben van huis uit gitarist en speel altijd met 7string gitaren.. die lage b ben ik dus wel gewend, maar op een basgitaar is ie natuurlijk wel een octaaf lager... ik merk ook dat ik de rest van de bas snaren al een stuk beter thuis kan brengen en ik kan hem nu ook redelijk op het gehoor stemmen (had ik eerst echt een stem apparaat voor nodig omdat ik gewoon niet hoorde welke toon het was)

ik heb al gigantisch aan de equalizer zitten draaien en ook aan de element knoppen van m'n bas... heb over verschillende versterkers gespeeld en merkte dat het over een gitaar 4x12 wel beter was dan over een klein gitaar 1x10 versterkertje, maar ook op een 2x15 trace elliot was nog niet een enorm duidelijke toon te horen, ook niet als ik op de 12 of 24 positie van de b-snaar zat... het zit hem dus niet zo zeer in de toonhoogte maar meer in het geluid dat die snaar produceert...

het element omhoog schroeven, word ie daar niet alleen luider van? volgens mij krijg ik daar dat zou dan (voor die ene snaar althans) hetzelfde effect hebben als de versterker wat harder zetten toch? dat helpt in ieder geval ook niet echt... ik kan het natuurlijk wel gewoon eens proberen ;)

sickpunk
12 november 2006, 16:41
hij zal harder gaan, maar je kan op die manier ook een betere ballans leggen tussen de onderlinge snaren en waardoor de B dus wat duidelijker naar voren komt.. het is dus niet hetzelfde als de versterker harder zetten, dan worden immers alle snaren harder en zal je nog geen onderling verschil horen.
als je dus de B kant iets hoger doet of de G kant iets lager dan kan je iets meer accent leggen op de B, waardoor die misschien beter uit de verf kan komen...
uiteraard kan het ook altijd zijn dat je snaar gewoon dood is, maar vervang ze dan gewoon allemaal.
en speel alsjeblieft geen Bass over een klein gitaar versterkertje, sloop jeje speaker mee...(afgezien van het feit dat het gewoon minder klinkt)

wizzie1982
12 november 2006, 17:43
het is dus niet hetzelfde als de versterker harder zetten, dan worden immers alle snaren harder en zal je nog geen onderling verschil horen.

volgens mij krijg ik daar dat zou dan (voor die ene snaar althans) hetzelfde effect hebben als de versterker wat harder zetten toch?
dat zeg ik toch? ;)


en speel alsjeblieft geen Bass over een klein gitaar versterkertje, sloop jeje speaker mee...(afgezien van het feit dat het gewoon minder klinkt)
ja ik moet toch ergens over oefenen ;) gaat ook puur om huiskamer volume... meestal hoor je bij een versterkte bas toch iets beter wat je speelt dan als je helemaal niet versterkt... het volume staat dan uiteraard wel zeer laag... In de oefenruimte staat die trace elliot 2x15, en die kleine gitaarversterker zal echt niet mee naar gigs gaan... in het moderne versterkers forum staat ook een topic van mij waar ik info vraag over een nieuwe bassversterker... zit er wel aan te komen dus ;)

ik denk dat ik toch maar es ga voor nieuwe snaren dan... ik hoop dat het helpt... bedankt voor de hulp in ieder geval!

sickpunk
12 november 2006, 17:59
nee het is dus niet hetzelfde... ik ben heel slecht in uitleggen:P

maar kijk als jij je versterker harder draait dan blijft de ballans tussne je snaren gelijk toch? qua volume... ze gaan immers allemaal evenveel harder.
maar stel nou dat jij de B minder goed hoort, omdat ie net iets zachter is dan de rest en dus daardoor dood lijkt te klinken... immers als je EADG snaren hard klinken en je B zachter dan lijkt die dood toch? dus als je dan alleen de B iets harder krijgt en de rest zachter, dan heb je een ander ballans toch? dus kan je B minder dood of helemaal niet meer dood klinken...

het zijn dus 2 compleet verschillende dingen, omdat je de pickup schuin omhoog draait en niet elke kant evenveel.

wizzie1982
13 november 2006, 12:20
ik begrijp wat je bedoelt, en dat bedoelde ik ook ;)

het is ook niet dat de lage B zachter klinkt, er zit gewoon niet een duidelijke toon in... de geluidssterkte van de snaar is wel ongeveer gelijk aan de anderen, maar de noot die ik speel is gewoon veel minder duidelijk... dus niet zachter maar euh... ja idd lastig uit te leggen ;) de geluidssterkte van de snaren is in ieder geval gelijk maar de toon is veel lastiger te onderscheiden dan bij de andere snaren...

olaf reijnders
13 november 2006, 13:19
Over wat voor een bas hebben we het hier?

sickpunk
13 november 2006, 13:51
ik begrijp wat je bedoelt, en dat bedoelde ik ook ;)

het is ook niet dat de lage B zachter klinkt, er zit gewoon niet een duidelijke toon in... de geluidssterkte van de snaar is wel ongeveer gelijk aan de anderen, maar de noot die ik speel is gewoon veel minder duidelijk... dus niet zachter maar euh... ja idd lastig uit te leggen ;) de geluidssterkte van de snaren is in ieder geval gelijk maar de toon is veel lastiger te onderscheiden dan bij de andere snaren...


ah ok op die fiets.... ja dan weet ik et ook ff niet :P

olaf reijnders
13 november 2006, 14:04
Niet alle vijfsnarigen hebben een strakke B.

wizzie1982
13 november 2006, 15:21
dus dan zou het niet aan de snaar maar aan de bas liggen :(

is het het proberen waard om de sna(a)r(en) te vervangen of is dat waarschijnlijk niet het probleem? vind het wel een beetje zonde om dat te gaan doen als het er niet beter van wordt...

sickpunk
13 november 2006, 15:32
laten we eerst beginnen met wat voor bass je nu hebt ;) bij een goede kwaliteits bass is de kans natuurlijk al kleiner dat het echt aan de bass ligt....

olaf reijnders
13 november 2006, 15:54
laten we eerst beginnen met wat voor bass je nu hebt ;) bij een goede kwaliteits bass is de kans natuurlijk al kleiner dat het echt aan de bass ligt....

En? Welk merk is het nou?

vester86
13 november 2006, 16:11
En? Welk merk is het nou?
hebbie haast ofzo?

olaf reijnders
13 november 2006, 16:15
Ik probeer de man (ik neem aan dat het een man betreft) te helpen. Zolang ik geen antwoord krijg op een al veel eerder gestelde vraag (die hij overigens allang had kunnen beantwoorden) kan ik 'm niet helpen.

wizzie1982
13 november 2006, 16:43
man idd ;)

olaf, sorry ik heb je eerdere vraag over het hoofd gezien :(

volgens mij is het een vrij onbekend merk bass... zag hem op marktplaats en ik vond het wel een unieke verschijning (rood doorzichtig... body is gemaakt van plexiglas (wat een gewicht trouwens :dontgeti: )) dus ik heb hem gelijk gekocht...

het merk is Taurus... ik kende het in elk geval niet... iemand anders?

het geluid van de bovenste vier snaren is erg goed vind ik... zeer divers ook, van zeer helder tot erg donker... maar die lage snaar........... :???:

sickpunk
13 november 2006, 16:48
haha ja B snaren hebben iets meer lengte nodig en spanning nodig om lekker strak te klinken... je kan proberen om hem opnieuw/beter te intoneren... of de zadel van de B snaar een stuk naar achter te schroeven... dan komt ie iets strakker te staan, maybe dat ie dan net ff wat overtuigender klinkt... maar het zal hoogstwaarschijnlijk aan de bas liggen gok ik... maar hij ziete r wel stoer uit:P

wizzie1982
13 november 2006, 16:55
maar als ik met het zadel ga schuiven klopt de intonatie niet meer (of juist wel, dat kan ook... heb hem nog niet perfect afgesteld.....)

wat een gedoe allemaal :P

http://www.wizzie.nl/zooi/nieuwe_bass.jpg

stoer issie zeker ;) ben er ondanks die b-snaar toch wel blij mee... ik ga wel ff wat prutsen en kijken of ik hem beter krijg...

sickpunk
13 november 2006, 16:59
oeh een lere broek :P

haha ja wie weet dat de intonatie juist wel in ene klopt natuurlijk... gewoon ff proberen, hij klinkt nu sowieso al minder dus ;)

sja sommige dingen kosten tijd... beetje jammer alleen in sommige gevallen, maar intoneren kost niet zo vreselijk veel tijd

wizzie1982
13 november 2006, 17:03
nee dat is waar... heb er alleen meer vertrouwen in met gitaar omdat ik dat al tig keer gedaan heb ;)

maar bass komt ook wel goed...

thnx voor de tip iig! had er zelf nog niet aan gedacht ;)

sickpunk
13 november 2006, 17:07
haha als je een gitaar kan doen, dan gaat een bass je zeker lukken.
succes in elk geval

olaf reijnders
13 november 2006, 17:12
De bas ziet er goed uit, maar ik heb geen ervaring met het merk. Ik denk wel dat het geluid van de B snaar veroorzaakt wordt door de kwaliteit van de bas. Ik hoop het niet voor jou.

wizzie1982
14 november 2006, 13:48
als het trouwens inderdaad niet aan de snaar ligt, maar aan de bas... zou het probleem dan op te lossen zijn door er een ander element in te zetten? (Zal wel een duur grapje zijn zeker :( )

olaf reijnders
14 november 2006, 13:50
Het is de materiaal en constructie die van belang is bij een B. Heb je 'm niet eerst getest?

wizzie1982
14 november 2006, 13:55
jawel, maar op een of andere manier is het me niet heel erg opgevallen... kan natuurlijk ook aan de versterker liggen... in dat geval moet ik ook maar die versterker aanschaffen :p

hij had een warwick staan waar ik even op gespeeld heb... lijkt me niet dat trace elliot minder goed is toch? :p

wizzie1982
14 november 2006, 17:13
heb er zojuist een nieuwe snaar op gezet...

het is nog niet helemaal verdwenen, maar het scheelt stukken!! :D :D ik vind het zeer acceptabel zo, en misschien dat het met een beetje intoneren nog wel beter wordt...

sickpunk
14 november 2006, 18:01
haha kijk dat is in elk geval wat goed nieuws ;)

olaf reijnders
14 november 2006, 18:03
Gelukkig! :p

Intrepid
17 juni 2007, 09:53
Hoi hoi,
Ik las een aantal oude berichten

1e Taurus is een basline van Washburn dus best wel een goed merk
2e ik heb er net zo een maar totaal geen problemen met de B snaar

Maar ik wil er verlicting in laten bouwen............iemand een idee waar je dat zou kunnen laten doen ?

:metal:

wizzie1982
17 juni 2007, 16:57
Ik heb hem ondertussen niet meer, hij was twee keer zo zwaar als een gemiddelde bas en ik begon rugklachten te krijgen (niet van die bas overigens, maar het vervangen hielp wel ;) ik heb nu een ondoorzichtige soundgear, die is veel lichter)

lichtjes in laten bouwen, dat zou leuk zijn ;) Heb er zelf ook wel eens stiekem over zitten denken, maar nooit aan toe gekomen. kun je niet zelf een paar gaatjes erin boren en daar een ledje in lijmen oid? Is wel een permanente oplossing... je kan ook een lampje bij de potmeters inbouwen, meen me te herinneren dat die wanden gewoon doorzichtig zijn...

Nadeel van zo'n doorzichtige body is dat je alle kabels die je er doorheen legt ziet lopen, zo ook de kabels van die lampjes... handigst is dan ook om alles op 1 plek te doen denk ik, achter een afdekplaatje aan de achterkant van de body.

succes ;) ben wel benieuwd naar het resultaat!
welke kleur heb je overigens? ook de rode?

Intrepid
18 juni 2007, 14:55
Nee ik heb de oranje uitvoering..............hij is erg aan de zware kant.............je kan hem ook niet een hele set om je nek hebben hangen.
Wel leuk om bij een optreden 2 of 3 nummers mee te doen.

Het schijnt dat als je 1 led met knoopcel baterij inbouwt dat het genoeg is om de hele body te verlichten..................als de led maar op de juiste plek geplaatst wordt.

Ik heb inmiddels wel iemand gevonden die mij verder kan helpen wat dat aangaat :metal:

www.los-angela.nl

AntY
21 juli 2007, 01:13
inmiddels dus te laat en misschien overbodig, maar voor de volledigheid misschien goed te vermelden dat als je er niet echt een toon maar wel geluid uit kreeg, klonk het dan niet alsof de snaar gedempt was? heb je gekeken of de topkam wel goed stond? als je van snaardikte bent gewisseld en het beter werd kan het misschien ook daar aan hebben gelegen.

Jayjay
22 juli 2007, 01:17
Dode snaar.

Kiste eromheen en begraven dat ding!