PDA

View Full Version : help ik moet kiezen



swing 6
12 november 2006, 11:06
Ik ga een nieuwe gitaar kopen en heb mijn keuze nog niet gemaakt.
Het wordt een fender tele, een fender strat of een epiphone Les Paul.
IK zal geen hardrock of meer van het harde snelle werk gaan spelen, countryrock , de eagles en van dat soort werk zijn mijjn ding.
Ik heb ze alle drie al gezien , liggen binnen mijn budget en spelen lekker.
Kan iemand mij het laatste zetje in de goede richting geven.

swing6 :

Tho
12 november 2006, 11:22
De Strat klinkt van de drie genoemde gitaren het meest poezelig. De tele en de Les paul zijn een stuk rauwer, maar wel op de goeie manier voor de muziek die jij wilt spelen. De Les paul is zwaarder, vettig en vol. De tele snijdt wat meer.
Ik zou de Les paul nemen ;)

Danny Drug
12 november 2006, 11:23
gewoon kijken welke het lekkerst klinkt.. tja.. word een beetje moe hiervan..


als ze allemaal lekker spelen dan gaat het nog alleen om geluid.. welke klinkt het mooist

en dat is smaak... dat moet je ZELF kiezen..

:dontgeti:

grayfink
12 november 2006, 11:24
Tele.

Die heeft het grootste klankbereik, van schel tot warm. En heeft een echte countryrock feel en look.
Strat ook niet verkeerd, kan je ook alles mee. Heeft een fijnere ergonomische body + jengelstengel.
De Epi is ook prima, maar vind ik toch meer een pure rockgitaar.

Kim Wilson
12 november 2006, 11:24
Mijn eerste ingeving is de Tele, of de strat. Voor country (rock) is de tele zeer geschikt. De LP zou ik persoonlijk niet kiezen.

grayfink
12 november 2006, 11:25
Als er nog 20 verschillende adviezen komen hebben ze allemaal een goede motivatie trouwens. Dus... puur je eigen keus.

Spitfire
12 november 2006, 11:56
komt bij dat er van elk model ook weer 20 types zijn, varierend van 500 tot 2000 euro

a darker shade of grey
12 november 2006, 12:13
Tele.

Die heeft het grootste klankbereik, van schel tot warm. En heeft een echte countryrock feel en look.
Strat ook niet verkeerd, kan je ook alles mee. Heeft een fijnere ergonomische body + jengelstengel.
De Epi is ook prima, maar vind ik toch meer een pure rockgitaar.

+1

sebass
12 november 2006, 12:48
Ik vind de juist tele te eenzijdig. Het heeft een heel karakteristiek geluid, mooi dat zeker wel maar wel altijd dat geluid of het nou iets warmer of scheller is. De LP en de strat heb ik zelf ook. De lp is veel meer voor soli en hardere stukken en heeft een geweldig mooie warme sound met een sd '59 in de neck. De strat krijg je meer de cleane jimi dingetjes en is best veelzijdig.
Als ik eagles speel zal ik het eerst mijn lp pakken. Voor ritme stukken zou ik voor een tele gaan.

Eko
12 november 2006, 13:53
Als je de DVD`s van de Eagles bekijkt zul je zien dat de mannen kisten vol gitaren gebruiken. Dat is omdat ieder instrument z`n eigen karakter heeft. Het geluid kiezen wat bij jou past kun je niet aan een ander overlaten. Kijk gewoon welk geluid je het meest bevalt ( door bv de DVD te kijken ) en zoek dan de bijbohorende gitaar.
Anders krijg je alleen maar reacties van spelers van bv Strats of LP`s die hun geluid perfect vinden en dat proberen te laten kiezen.
Zoals je hieronder kunt zien heb ik ook een voorraad snaren om uit te kiezen. De meest gebruikte zijn de US strat en de US tele. Beiden vanwege hun geluid wat op dat moment in dat nummer het meest tot z`n recht komt. Tijdens de meeste optreden gaan er meestal 5 mee, 2 acoustische en 3 electrische.

<_-Tijs-_>
12 november 2006, 14:05
Ik zou geen Les Paul kopen voor dat soort muziek.
Ik zou gaan voor Telecaster.
1e keus: tele
2e keus: strat
3e keus: lp

o1251
12 november 2006, 14:14
De Tele.
Telecasters zijn bruut! :cheerup:

Aimé
12 november 2006, 14:16
Al heb ik zelf een tele en zal men "raad" daar wel door beïnvloedt zijn: Tele! Ik haatte dat model vroeger, maar nu lijkt het echt zo'n degelijke oergitaar. Klinkt mss vreemd ook, maar een les paul lijkt me zo verchrikkelijk fragiel

Tho
12 november 2006, 14:53
Al heb ik zelf een tele en zal men "raad" daar wel door beïnvloedt zijn: Tele! Ik haatte dat model vroeger, maar nu lijkt het echt zo'n degelijke oergitaar. Klinkt mss vreemd ook, maar een les paul lijkt me zo verchrikkelijk fragiel

Als er een gitaar is met een stevige constructie is het wel een goeie les paul..

Rude Perception
12 november 2006, 15:08
Waarom trouwens deze 3 gitaren? Er zijn veel meer gitaren behalve strats, teles en les pauls....
Of heb je deze uitgekozen om de naam/bekendheid?
Het zijn namelijk totaal verschillende gitaren met een totaal ander geluid (vooral de les paul wijkt af van de strat en tele).

omdat het totaal verschillende gitaren zijn moet er toch eentje zijn met het geluid dat jou het meeste aanspreekt?

Je zult helemaal zelf moeten kiezen, want het is helemaal persoonlijk

schizo910
12 november 2006, 15:37
Als er een gitaar is met een stevige constructie is het wel een goeie les paul..

Wel de gitaar waar headcracks het meest voorkomen.

Ik heb een LP en een Tele en ik had een goede strat. Van die 3 gitaren is in mijn ogen de Tele het meest veelzijdig. Ik vind serieus een Tele veelzijdiger dan een strat en op dat punt een ondergewaardeerde gitaar. Ik ebn het sowieso nooit zo eens met een muziekstijl plakken aan een gitaartype.

Kortom, het is al eerder gezegd, ga luisteren welke gitaar je de lekkerste klank vindt hebben en bepaal dan welke gitaar je koopt.

Tho
12 november 2006, 15:41
Wel de gitaar waar headcracks het meest voorkomen.

Ik heb een LP en een Tele en ik had een goede strat. Van die 3 gitaren is in mijn ogen de Tele het meest veelzijdig. Ik vind serieus een Tele veelzijdiger dan een strat en op dat punt een ondergewaardeerde gitaar. Ik ebn het sowieso nooit zo eens met een muziekstijl plakken aan een gitaartype.

Kortom, het is al eerder gezegd, ga luisteren welke gitaar je de lekkerste klank vindt hebben en bepaal dan welke gitaar je koopt.

Ik heb sowieso nooit begrepen hoe je een headcrack krijgt. Als je hem met zorg behandeld, en niet laat vallen is er niets aan de hand

Aimé
12 november 2006, 17:34
Als er een gitaar is met een stevige constructie is het wel een goeie les paul..

Lijkt me inderdaad verschrikkelijk logisch hoor :)
Maar tis eerder iets persoonlijk hoor, heb een epiphone les paul en die voelt soms zo breekbaar aan (en in vergelijking met men tele is ie dat ook, iedereen weet wel al dat als je een les paul en een fender-gitaar naast elkaar laat vallen, wat de resultaten zijn) (ik wéét dat het niet de bedoeling is om gitaren te laten vallen maar dat kan altijd wel gebeuren, niet)

reitse
13 november 2006, 10:31
telecaster voor countryrock kan je dat het best gebruiken lijkt mij

robostrat
13 november 2006, 14:05
ik zou gaan voor de PRS ....... ;)

levi
20 november 2006, 12:40
De Tele.
Telecasters zijn bruut! :cheerup:
ze kunnen wel bruut zijn maar straks koop je er een en dan past het helemaal niet bij die muziek soort.
Mijn keuze:
1strat
2tele
3lespaul

Ik heb zelf ook een strat een een cd van de eagels en meestal gebruiken ze een beetje reverb of delay volgens mij. en dat heeft zon strat ook een beetje.

Ik weet eigenlijk iet zo goed hoe ik het uit moet leggen maar zie maar wat je er mee kunt.

silenus
20 november 2006, 12:58
+1 voor Telecaster.
Heb zelf Tele Squier Standard (slechts zo'n 250€) waarvan héél tevreden alsook anderen die erop gespeeld hebben.
Enige dat ik eraan zou veranderen om ze nog iets veelzijdiger te maken is een Little '59 van Seymour Duncan in de brug.