PDA

View Full Version : Switchblade is binnen...



Michael AE
12 november 2006, 01:23
Gisteren was het zover, mijn Switchblade GL kwam binnen. Gelijk bij de lokale snoeren gigant wat George L's gehaald en de boel gaan bekabelen.

Ik had die avond een optreden, dus ik dacht het even aan te sluiten, snel wat patches maken en aan de gang, maar dat is niet helemaal gelukt.

Nou ja, tijdens de soundcheck had ik wat vervelende piepjes doordat ik waarschijnlijk iets verkeerd had aangesloten op het donkere podium. Achteraf natuurlijk idioot om meteen dezelfde dag de vuurdoop te houden zonder eerst even rustig te gaan zitten, zeker als je dezelfde dag ook nog eens alles moet regelen en aansluiten voor een live-opname, maar goed. (Thuis werkte het wel prima, trouwens.)

Enfin, over de Switchblade zelf:

Het programmeren is even wennen, omdat het natuurlijk een totaal ander apparaat is dan wat er voor de rest op de markt is.

Je moet eerst een lijst invoeren van alles dat je hebt aangesloten in een setup-menu. Vervolgens moet je dan per preset aangeven wat je waarheen wil routen.

Ik heb bijvoorbeeld mijn gitaar in de eerste input en de eerste output naar de ingang van mijn versterker. Nu moet ik dus in elke preset aangeven dat mijn gitaar naar mijn versterker moet. Een heel gedoe.

Gelukkig is er een computer programma waarmee je heel simpel alles via midi kunt instellen. Erg handig en voor mensen die een hekel hebben aan programmeren een must.

De geluidskwaliteit is werkelijk fantastisch. Ontzettend transparant en bovendien enorm stil. Switchen van patches gaat ook naadloos en zonder enig bijgeluid.

Ik moet nog wat dingen uitvogelen, maar als je de boel eenmaal doorhebt zijn aanpassingen heel gemakkelijk te maken.

Al met al is de eerste indruk dus erg positief en ik kan iedereen die op zoek is naar een switcher met meer mogenlijkheden aanraden deze zeker te proberen.

Binnekort foto's!

Albert
12 november 2006, 07:50
Ah leuk, ben benieuwd hoe het je gaat bevallen. Zit zelf ook na te denken over 1. Succes met programmeren e.d.!

Michael AE
12 november 2006, 18:33
Thanks, Albert. Het programmeren heb ik nu zo'n beetje door. Alleen zit ik nu met een ander probleem...

(Voor de geinteresseerden ;): )

Ben nu begonnen met de boel modulair te maken, want dat sjouwen zie ik niet zitten. Had mijn 12he net mooi ingericht en bekabeld, maar elk optreden zo'n bakbeest van zolder naar beneden tillen is niet te doen.

Ik heb nu 3 SKB racks van 4he gevuld, maar ik wordt gestoord van het bekabelen. ik moet dus even een oplossing vinden daarvoor. Ook heb ik nog een klein beetje brom, dus daar zal ik ook even naar op zoek moeten.

Ik heb nu:

- Pregain Rack: Korg Tuner, Switchblade, Pedalshelf.
- EFX Rack: G-Force, 2290.
- Amp Rack: Furman AR2306, Mesa 20/20.

De kabels van rack naar rack zijn:

- Pregain naar EFX: 6x gebalanceerd signaal, 1x midi
- Pregain naar Amp: 2x 220, 2x signaal
- Amp naar EFX: 2x220

Nu heb ik meerdere mogenlijkheden om alles aan te sluiten, maar voor het gemak zit ik sterk aan een (multi)kabel/interface systeem te denken.

Ik wil dan voor de stroom powercons gebruiken, voor het signaal naar het amprack gewoon 2x jack/jack en een multikabel van het Pregain naar het EFX rack. Voor de midi-aansluitingen wil ik dan XLR gaan gebruiken.

De bedoeling is aan de voorzijde van elk rack een interface te maken, zodat ik makkelijk alle aansluitingen kan maken; ook op donkere podia. Ik heb nu mijn speaker en stroom aan de achterzijde, maar dit vind ik een beetje vervelend. Je kan niet lekker zien wat je aan het doen bent.

Het zal nog een hele klus gaan worden. Vooral de interfaces maken en alle snoeren solderen zie ik het meeste tegenop.

Oh, wat ik nog vergeet; ik heb nu de SKB's, maar ik vind het niet erg handig. Te weinig ruimte achterin en weinig mogenlijkheden om dingen te monteren. Ik wil dus het liefste houten racks hebben met, als het even kan, rails aan de voor- en achterzijde.

Oeps, vergeet ik ook het pedalboard nog. Mijn GRX4 is nu over, maar die wil ik op mijn board gaan zetten, met een aantal pedalen in de loops die ik wil kunnen tweaken tijdens het spelen. Ik zit te denken een Pedaltrain te kopen en een extra PP, want dan kan ik de GRX en de PP onderop bevestigen, zodat de boel nog enigszins handelbaar blijft. Bijkomend voordeel is de ingebouwde BS2 buffer van de GRX.

Pfff, nog een hoop werk, dus. Gelukkig heb ik nu alles compleet, zodat ik aan de slag kan. (Nog wel de interface behuizingen en wat (multi)kabels in huis halen...)

robzilla
12 november 2006, 19:23
Klinkt weer als een hele operatie! succes en blijf pics posten ;)

Michael AE
12 november 2006, 19:31
Zal even wat schieten van de progressie tot nu toe. ;)

morris
12 november 2006, 19:56
Michael,

je maakt het jezelf onnodig gecompliceerd denk ik.
Alhoewel, wanneer je de switchblade als alles in één oplossing wil gebruiken ontkom je niet aan veel interfacing. Ik neem aan dat de 2290 en de gforce ook via de switchblade lopen? Daarom heb ik voor de input mutes van mijn wet fx een eigen switcher (grx4). Ik zou iig proberen voor 2 racks te gaan ipv 3. Ik heb zelf ook een modulaire setup (volgens mij ben ik er zelfs mee begonnen) maar het hele systeem is ontworpen rondom modulariteit. Dus heb ik een minimum aan interfacing nodig. Op deze manier (met slechts één switcher/mixer) blijft het een compromis.

Morris

Michael AE
12 november 2006, 20:02
Hey Morris,

Je hebt een punt. Ik zou eventueel de GRX ook voor de 19" efx kunnen gebruiken.

Het voordeel van mijn idee is echter dat ik het pregain rack los van de 19" efx kan gebruiken als ik dat wil. Dat scheelt enorm veel sjouwen als ik bijvoorbeeld alleen mijn Matchless met een cube wil gebruiken.

Ik ga het gewoon proberen. Lukt het me niet, dan kan ik altijd nog voor een andere optie kiezen. ;)

Michael AE
12 november 2006, 20:03
Hier een foto van de nieuwste versie:

http://i98.photobucket.com/albums/l260/MichaelAE_2006/IMG_0368.jpg

morris
12 november 2006, 20:08
hey Michael,

In mijn opzet kan ik zowel het pregain gedeelte als het wet gedeelte met iederen head of stereo rack systeem gebruiken. Waarom zou jij dat niet kunnen? Gewoon de ampswitcher in het pregain rack, tuner eruit (hoort sowieso op het pedalboard) en de GCX gebruiken voor de wets.

Morris

Michael AE
12 november 2006, 20:21
Dat is een idee, inderdaad.

Ik heb ook nog de loops van de 2290. Die zou ik ook kunnen gebruiken als het moet. Dan kan ik dus eventueel ook het EFX rack en het amp rack gebruiken voor w/d/w, maar dan moet er wel een mini mixertje in.

Toch blijft het de meest logische oplossing toch alles via de switchblade te laten lopen. ik heb er aan zitten denken een soortgelijk rack te maken als jouw oude versie, met alleen de poweramp los. Zou een goede optie kunnen zijn, maar dan moet je wel steeds een 8he rack meenemen. Ik heb liever gewoon 2 of 3 kleinere racks.

Tristan
12 november 2006, 20:39
Wow, ik vind het er wel erg mooi uitzien als ik eerlijk ben...
Mij lijkt het wel een handig systeem, maar ik zou zoals Morris al zei ook de tuner eruit gooien...
Ik weet niet of dat je van plan bent om altijd wet/dry of wet/dry/wet te gaan spelen, misschien is het anders handiger om de Furman inplaats van de Korg tuner bij je pregain fx rack te zetten...
De headswitcher kan je dan bij je Mesa 20/20 zetten, dan heb je deze keuzemogelijkheden:
1 rack = furman + pregain fx
2 racks = furman + pregain fx + multiple amps + wet/dry/wet
3 racks = furman + pregain fx + multiple amps + wet/dry/wet + postgain fx

Michael AE
12 november 2006, 20:59
Wow, ik vind het er wel erg mooi uitzien als ik eerlijk ben...
Mij lijkt het wel een handig systeem, maar ik zou zoals Morris al zei ook de tuner eruit gooien...
Ik weet niet of dat je van plan bent om altijd wet/dry of wet/dry/wet te gaan spelen, misschien is het anders handiger om de Furman inplaats van de Korg tuner bij je pregain fx rack te zetten...
De headswitcher kan je dan bij je Mesa 20/20 zetten, dan heb je deze keuzemogelijkheden:
1 rack = furman + pregain fx
2 racks = furman + pregain fx + multiple amps + wet/dry/wet
3 racks = furman + pregain fx + multiple amps + wet/dry/wet + postgain fx

Ik laat de tuner wel zitten denk ik, tenzij ik een Peterson op de kop kan tikken. Ik vind dit wel een ideale manier van stemmen in een live-situatie. Ben niet zo op de kleine pedaaltjes met weinig licht. Dit is gewoon zeer makkelijk te lezen.

De CAE-switcher is eigenlijk niet eens meer nodig om de amps te switchen, maar hij zit in het EFX rack voor wat extra opties. De Furman/Mesa combi is best makkelijk te tillen. Ik vind het niet erg om de Mesa me te nemen als ik alleen de furman nodig heb. Bovendien is de Furman erg zwaar, dus als ik die ga toevoegen aan het pregain rack wordt het weer onhandelbaar.

Enfin, bedankt voor de aanwijzingen, guys! ik ga nog maar even flink brainstormen!

(Heb wel al donderdag dit rack nodig, dus ik hoop dat de lokale electro-boer multikabels en 19" behuizingen heeft.)

Tristan
12 november 2006, 21:17
Ik heb net een Peterson Strobostomp gekocht, dus als je wil kan je deze wel een keer uitproberen wat mij betreft...
Als ik het me goed herinner dan staat er op de site van The String nog een 19" Peterson Strobe Tuner te koop voor niet te veel geld...
Ik wist niet dat die Furman zo zwaar was, ik dacht dat dat een redelijk licht ding zou zijn...
Wat wil je dan gaan doen met die CAE headswitcher?

Michael AE
12 november 2006, 21:27
Ja, die strobostomp wil ik zeker proberen.;)

(Oh, ik vergeet de hele tijd die dynacomp te betalen. Wanneer gaan we weer repeteren?)

Die 19" strobo staat er niet meer op denk ik. Kan hem niet vinden. Ach, ik ben best tevreden met de Korg.

Die Furman is denk ik het zwaarste apparaat in mijn rack. De Switchblade weegt heel weinig, gelukkig. ;)

Die CAE ga ik waarschijnlijk als splitter gebruiken als ik alleen het EFX rack meeneem. Zo'n beetje wat Morris al aangaf. Kom er net achter dat het met de CAE makkelijk kan. Dan kan ik de GRX4 op mijn pedalboard zetten.

Tristan
12 november 2006, 22:33
Okee prima, we repeteren aanstaande dinsdag van 20.00 tot 22.00 als het goed is...
Geen probleem hoor, ik weet niet eens meer wat we precies hadden afgesproken, ik pm je wel even...