PDA

View Full Version : V1, V2 en V3 buizen



jerome
11 november 2006, 23:31
Als je bij een Marshall JMP 100 Watt buizentop Master Volume 2203 aan de achterkant het rooster van eraf haalt zie je links de 3 preampbuizen zitten en rechts de eindbuizen.

Klopt het dat als je aan de achterkant in de versterker kijkt, de V1, V2 en V3 posities van links naar rechts lopen?
M.a.w. de V3 buis zit het dichtst bij de eindbuizen?


Bij Tube Town kan je ook “gebalanceerde” ECC83 buizen kopen aangeduid als “12AX7 / ECC83S Balanced”:

http://www.tubetown.de/ttstore/product_info.php/info/p495_JJ-12AX7---ECC83S-Balanced.html


http://www.tube-town.de/info/doc/tt-faq-en.html :
Balanced Selection:
So called “Blanced” tubes are selected for use in phasesplitters and driversections of a tubeamp. In addition to the “Audio”-Selection these tubes are also tested for symmetry – this means that both triode systems of the tube do have the similar electrical properties; they are balanced. These tubes are recommended also for use in headphone amps and studioequipment

Is zo’n buis geschikt voor in de V3 positie van een Marshall JMP 2203?
Of moet ik juist voor de V3 een gewone “ongebalanceerde” 12AX7 / ECC83S nemen?

guitarnijboer
12 november 2006, 01:44
Ja die zogenaamde 'balanced' buizen zijn bedoeld voor de fasedraaier = in jou geval buis 3 = de buis het dichtst bij de eindbuizen = iets wat je dus zelf ook al had geraden..... :D

je moet trouwens niets natuurlijk, met een gewone ongebalanceerde buis doet ie het ook....

PeeVee
12 november 2006, 12:12
Beetje onbalans voor een gitaarversterker is juist wel prima hoor, krijg je veel mooie even harmonischen. Dat idee van gebalanceerde fasedraaier buisje komt uit HiFi audio wereld waar men vindt dat een versterker het geluid niet mag "kleuren" maar gewoon zo puur mogelijk moet weergeven wat je erin stopt m.a.w. klinkt alsof je je gitaar rechtstreeks inprikt op de mengtafel bij wijze van (brrrr...). Meeste ECC83 buisjes zijn overigens prima in balans of in ieder geval goed genoeg.

jerome
12 november 2006, 15:50
Pfoe, een te strak en klinisch klinkende versterker zit ik idd niet op te wachten!!
Geen gebalanceerde buis in 3 dus....
Bedankt voor jullie antwoorden!

Is het bij de V3 positie ook zo dat (net als bij de V1 en de V2 positie) met een warm klinkende buis de amp warmer gaat klinken?

Of maakt niet veel uit wat voor merk buis ik in de V3 stop?

guitarnijboer
12 november 2006, 16:51
In mijn versterkers gebruik ik vaak wel een geselecteerde buis voor de fasedraaier en los daarvan ben ik van mening dat de daar gebruikte buis wel veel doet voor het geluid. Natuurlijk komt het allemaal weer neer op een kwestie van smaak en heeft PEEVEE gelijk als ie zegt dat een beetje onbalans soms mooier is.... (afhankelijk van wat je mooi vindt natuurlijk, want wat is mooi?)

Gewoon eens wat proberen dus zou ik zeggen....

Strak en klinisch wordt een gitaarversterker overigens soziezo nooit dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn.... :D

PeeVee
12 november 2006, 19:49
Is het bij de V3 positie ook zo dat (net als bij de V1 en de V2 positie) met een warm klinkende buis de amp warmer gaat klinken?
Dat lijkt me wel ja... Maar of dat goed of fout uitpakt dat is afhankelijk van hoe "warm" ie al klinkt, wat je erin stopt, wat er na die buis nog voor circuit komt en vervolgens want voor eindbuizen, wat voor OT, wat voor speaker(s) etc. Er zijn op dit gebied eigenlijk geen absolute waarheden of standaard algoritme voor goeie sound.


Of maakt niet veel uit wat voor merk buis ik in de V3 stop?
Alles maakt uit! Het zijn echter allemaal kleine nuances en wanneer je het goed doet, is het resultaat meer dan de som der delen. Wat even goed kan is dat bij een minder gunstige combi, een gunstig effect wordt tenietgedaan door een niet optimale keuze (buisje, circuit, speaker etc. etc.) en dan LIJKT het dus soms alsof het niets / niet veel uitmaakt. De truuk is om beetje je vingers te krijgen onder wat voor jou werkt en wat niet. Dat kan een amp tech eigenlijk niet eens voor je doen (hoewel die als het goed is wel de licks 'n' tricks in huis heeft om bepaalde sound te maken) dus zoals guitarnijboer schrijft; gewoon veeeeeel uitproberen en kijken wat voor jou werkt. Buisjes liefst ook in verschillende amps proberen en op verschillende plekken etc. etc. Ja het is een lange en soms frustrerende weg naar sound nirvana :eek:


Strak en klinisch wordt een gitaarversterker overigens soziezo nooit dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn....
Moet jij maar eens een late 70's stock 70W / 135W Fender gaan beluisteren, dan piep je wel anders ;)... Wat dacht je van een JC120? Klinkt als een electronisch orgel zo synthetisch clean. Een beetje onbalans geeft je wat meer 2e harmonischen wat over het algemeen door het menselijk als prettig wordt ervaren en versterker een rijke / complexe textuur geeft in het hoog. Het is inderdaad een kwestie van smaak natuurlijk.

guitarnijboer
12 november 2006, 20:44
Moet jij maar eens een late 70's stock 70W / 135W Fender gaan beluisteren, dan piep je wel anders ;)... Wat dacht je van een JC120? Klinkt als een electronisch orgel zo synthetisch clean. Een beetje onbalans geeft je wat meer 2e harmonischen wat over het algemeen door het menselijk als prettig wordt ervaren en versterker een rijke / complexe textuur geeft in het hoog. Het is inderdaad een kwestie van smaak natuurlijk.

De onbalans is als het goed is al vastgelegd in het ontwerp, misschien breng je dat nu juist weer door een ongebalanceerde buis in balans. Daarnaast zou ik een oude marshall met een gebalanceerd fasedraaier buisje niet willen vergelijken met een JC120! Het wordt ook niet plotseling een JC120... Maar goed, het blijft een kwestie van smaak.

jerome
13 november 2006, 19:37
Ik heb op de site van TT een handige muzieksoort/buizenkeuzetabel gevonden met tevens en diverse info over de diverse karakters van de tubes:

http://www.tube-town.de/info/doc/tt-tubemap.pdf

Er zitten nu trouwens Haltron 12AX7A preampbuizen in die er nu mss wel 10 of 12 jaar inzitten.
Heeft iemand een idee uit welke fabriek die toen kwamen?
Of met welke buizen deze nu te vergelijken zijn?

PeeVee
13 november 2006, 20:01
De onbalans is als het goed is al vastgelegd in het ontwerpOh? Waar dan?

Het is niet iets wat bewust of weloverwogen in het ontwerp is gekomen volgens mij, eerder andersom. Fender monteerde vroeger aan de platen van fasedraaier 100k en 82k juist om de onbalans van long tailed pair fasedraaier circuit wat te compenseren. Later is men gewoon 2 x 100k gaan, kon men grotere partijen 100k inslaan en hoefde ze geen 82k meer aan te schaffen; puur besparing. Voor het circuit leek het weinig uit te maken, zoals gezegd, beetje onbalans klinkt prima.

Dat idee van die "balanced" dubbeltriode buisjes is een goed voorbeeld verval van normen en waarden (ik noem het ook wel "de wet van de banaliserende exclusiviteit"); feitenlijk zou het heel normaal moeten zijn dat de twee triodes van een ECC81/ECC83 aan elkaar gewaagd zijn. Bij huidige productie buisjes is dat helaas niet altijd meer het geval en is een balanced buisje iets exclusiefs. Ik vind het persoonlijk beetje onzin om daar meer geld aan uit te geven, kun je beter investeren in een goed stabiel NOS US buisje b.v. JAN Philips / Sylvania of NOS GEC.

Chris Winsemius
13 november 2006, 20:40
Fender gebruikte in vele aA763/(zeer vroege) blackface versterkers 2 x 100k, in de aB763s 82k + 100k en daarna 2 x 47k in silverfaces.

Geen enkele PI is perfect en zodra het om scheur/od/etc. gaat is 'n bepaalde mate van onbalans zeer lekker, zelfs voor cleane(re) sounds :) .

jerome
13 november 2006, 20:50
Dank voor de info mannen, maaruh....die Haltron 12AX7A preampbuizen in die er nu mss wel 10 of 12 jaar inzitten.
Heeft iemand een idee uit welke fabriek die toen kwamen?
Of met welke buizen deze nu te vergelijken zijn? :D

Chris Winsemius
13 november 2006, 20:56
Dank voor de info mannen, maaruh....die Haltron 12AX7A preampbuizen in die er nu mss wel 10 of 12 jaar inzitten.
Heeft iemand een idee uit welke fabriek die toen kwamen?
Of met welke buizen deze nu te vergelijken zijn? :D

(schaamte alom ici.....)
Zal er 'n paar opzoeken en vergelijken met anderen indien mogelijk/genoeg tijd/etc.

M'n aanbod om wat verschillende moderne buisjes te testen blijft gewoon staan voor jou.

mvg/fijne avond!

guitarnijboer
14 november 2006, 18:01
Haltron is (was) volgens mij geen op zich zelf staand merk of fabriek maar een merknaam die gevoerd werd door een van de grote producenten uit die tijd (waarschijnlijk Philips)

Qua sound zou ik ingaan op het aanbod van Chris. Het blijft een kwestie van smaak en wat jij mooi vindt kun je alleen zelf horen.

PeeVee
14 november 2006, 19:02
Haltron uit mid 90's is geen Philips (meer) maar dat was het ooit wel ja. Ik heb ook 80's Haltron 6L6 eindbuizen en zijn gewoon overgestempelde Saratov plant (aka Sovtekkies). Zal me niets verbazen dat merknamen als Haltron (net zoals mooi klinkende namen als Ultron, National etc.) gewoon in de 80's zijn gekocht door een "overstempel firma". Kun je geen fotootje plaatsen dan is het wel te zien denk ik. Oudere Haltron is waarschijnlijk Philips of GE en dan geloof ik wel dat het goed klinkt.

Van huidige productie vind ik eigenlijk alleen JJ ECC83s wel OK, hebben nog aardige prijs/kwaliteit verhouding, zijn €5,80 per stuk bij www.tube-town.de, per tien stuks krijg je ze meestal wel voor €5 of minder, in US voor $4 a $5, da's nog een leuke prijs. De Chinese Shuguang productie (waar ook TAD selected vandaan komt) klinkt best goed maar kwaliteit is erg bewerkelijk; gaan snel ruisen en worden microfonisch. De spacertjes passen ook niet meer zo mooi zoals dat bij oude buisjes is dus gaan snel rammelen, zeker in een combo. EI is ex-Yugo, zelfde verhaal; goeie klank maar niet erg betrouwbaar. De rest is vrijwel allemaal Russisch; Sovtekkies gaan wel lang mee maar klinken wat vlak / saai / suf, SED heb ik eigenlijk weinig ervaring mee, de eindbuizen zijn ook beduidend minder tegenwoordig; laatst een gematchte set die na 3 maanden al acceptabel uit elkaar was gelopen, slecht! En ben tegenwoordig aan de Philips 6BG6 eindpitten (met top cap), heb een scheepslading van aangeschaft, kan nog tot m'n 80e al m'n amps bedienen ;)

jerome
14 november 2006, 19:54
Ik kan ff geen foto maken want de amp staat in de oefenruimte.
Maar ik weet 100 % zeker dat ik die Haltron buisjes ergens midden 90 gekocht heb en dat het toen geen (dure) NOS buisjes waren.
Het zijn denk ik idd overgestempelde buizen...
Ik wou dat ik wist uit welke fabriek ze toen kwamen!
Sovtek, Electro Harmonics, JJ/Tesla?
Ik vind ze namelijk niet verkeerd klinken alleen zijn ze echt wel op.
Als ik opnamen hoor van 8 á 10 jaar geleden klonk m'n amp namelijk veel feller, ruiger en dynamischer en toch redelijk warm!

Volgens TubeTown ( www.tube-town.de/info/doc/tt-tubemap.pdf) kan je door verschillende preampbuisjes te combineren je eigen sound creëren.
Bijvoorbeeld in V1 een stevig klinkende Chinese (of Russische) buis in combinatie met een warm klinkende JJ buis in V 2.

Kan dat ook in een 100 Watt JMP 2203 buizentop zonder verdere aanpassingen?
Gaat ie daar niet stuk van?

En zou het uitmaken wat voor merk buis ik in V3 doe?

--------------------------------------------------------------------------------

guitarnijboer
14 november 2006, 23:58
Mooi even een middagje buizen proberen om die sound terug te vinden zou ik zeggen..... of... Koop een paar NOS buisjes op marktplaats. Philips, philips miniwatt, RFT(= heel erg goed), telefunken, mullard (= het beste), valvo, haltron. Veel keuze uit oude buisjes voor een erg goede sound.

google eens op ecc83+test en je vindt vast wel wat resultaten van lieden die deze buisjes op hun toepassingen en sound hebben geprobeerd. De resultaten zijn aanzienlijk meerzeggend dan de aanbevelingen van hedendaagse fabrikanten over hun eigen waar.