PDA

View Full Version : EL34 aan het biassen, maar wat een rare spanning ???



combo
11 november 2006, 20:31
Ik heb JJEL34L lampen gekocht,

Wat ik op pin 3 meet meet verbaasd me. Anodespanning van 625V lieve mensen.

Die Lampen mogen een Anodespanning hebben van max 800V. Dus het ligt nog binnen de grenzen, dat wel.

Nu even de stroom: 5mA...

Dus 625 en 5 mA... = 3,125W max vermogen is 25W van die lampen ???

das toch weird, kan dat, 625V ??

Arno P
11 november 2006, 22:23
Heb je de stroom wel correct gemeten? Echt in serie met de anode/kathode? Of over een serieweerstand waarvan de waarde bekend is?

Zo'n laag instelpunt zou nl niet normaal zijn...is nagenoeg klasse B...wellicht heeft iemand anders al eens eraan gedraaid

Chris Winsemius
11 november 2006, 22:38
Ik heb JJEL34L lampen gekocht,

Wat ik op pin 3 meet meet verbaasd me. Anodespanning van 625V lieve mensen.

Die Lampen mogen een Anodespanning hebben van max 800V. Dus het ligt nog binnen de grenzen, dat wel.

Nu even de stroom: 5mA...

Dus 625 en 5 mA... = 3,125W max vermogen is 25W van die lampen ???

das toch weird, kan dat, 625V ??

Welke amp?

10 tekens :)

jacky
11 november 2006, 22:47
Hoe meet je dat ?????? lijkt me een veels te hoge spanning

En inderdaad wat voor amp is T

combo
11 november 2006, 22:49
http://www.guitariste.com/forums/amplification,conquest-ai-teste-les-quotampli,225020.html


Euhm, ik heb zo een bias-checker gebruikt:
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&sspagename=ADME%3AL%3AAAQ%3ABENL%3A1&viewitem=&item=300034733078&rd=1

zoiets


En de Anode Spanning is weldegelijk 625V, is dat normaal ???

combo
11 november 2006, 22:50
Ik meet dat op pin 3 tov de massa.

guitarnijboer
12 november 2006, 02:00
Ik ken 'Conquest' niet, maar het lijkt me een moderne versterker... Ik ken eigenlijk geen moderne versterkers waar nog met zulke hoge spanningen wordt gewerkt.....

Dit zou natuurlijk een uitzondering kunnen zijn, maar anders zou ik zeggen: tijd voor een nieuwe voltmeter! (of bril)

Negative K3 fan
12 november 2006, 10:25
tijd voor een nieuwe voltmeter! (of bril)

zijn de batterijen van je meter misschien op?

combo
12 november 2006, 16:41
zitten 3 elcos van 450V is, dus zal wel 450 moeten zijn zeker hé

Squier4ever
12 november 2006, 17:25
450v valt toch wel mee in een buizenamp....

LostHighway
12 november 2006, 17:46
450v valt toch wel mee in een buizenamp....
Hij meet dan ook 625V..

jacky
12 november 2006, 19:56
zitten 3 elcos van 450V is, dus zal wel 450 moeten zijn zeker hé


en wat meet je daar voor spanning ???


Als ergens opstaat wat the max spanning is betekend dat niet dat dat de spanning is

Meet de gloei spanning eens als die nou 10V is ..........

combo
12 november 2006, 23:40
morgen is ne fluke meepakken van het werk.

En zal dan nog is meten...

tis weird

svokke
13 november 2006, 18:15
Is niet zo eigenaardig in een conquest. Ik heb hier nog de wrakstukken liggen van een conquest tube 65. Ooit uit elkaar gesleurd omdat ik er wat beters in wou bouwen. Nooit meer ineen gestoken wegens einde gitaarhobby(kapot linkerhand/pols).Heb hier ook het schema...
Twee van de drie elco's van 470µF/450V staan in serie (elk ook nog een parallelweerstand van 100K om de spanning gelijk te verdelen). Voedingsspanning is bij de mijne 570V, voorspanning van de buizen -53V. De derde 470µF/450V elco is voor de preamp. Daar staat bij mij 410V op.
Eindlampen staan in triode,1K screen resistor.
Spijtig dat ik het schema niet kan sturen, heb het getekend op bureauonderlegger. Als je nog vragen hebt, vuur maar af.

combo
13 november 2006, 22:09
Hey

Heel tof om iemand in contact te krijgen die wat kent van conquest.

Vandaag nog eens gemeten, 617V gemeten op pin 3 tov massa.

Dus als ik daar http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm klasse AB ingeef, EL34 lampen en 617V kom ik 28mA uit.

25W lampen => I = 25W/617V = 0,0405 = 40mA max
70% om ze hot te laten werken = 28mA

Dus, ik meet 5mA en zijn die lampen dus afschuwelijk slecht ingesteld. Voor iedere lamp is er een biaspot.

Ik heb EL34L van JJ gekocht en 12AX7EH voor de voorbuizen, ik wil alle buizen vervangen, maar wou dus eerst wa testen op deze oude lampen die ook nog niet stuk zijn blijkbaar, alleen slecht afgesteld door de laatste man die er aan werkte 2 maand terug.

Kga da eens instellen op 28mA en eens spelen, ben benieuwd...

Dat schema interresseerd me wel...

heb je een idee hoe je een trap kan bijmaken ? want dat overdrive kanaal is echt slecht, clean kanaal daarentegen is om op te stoefen...

Vanwaar ben je ?

svokke
13 november 2006, 23:05
Ik ben van Leuven. volgens je profiel ben je van Gent, waar de eerste conquest versterkers ontworpen zijn. Ze werden eerst door dit bedrijf gemaat: http://www.eaitc.be/ (kijk maar aan de achterkant van je versterker). Zo te zien zijn nu de versterkers van de site verdwenen en hebben ze een nieuwe site: http://www.conquestamps.co.uk/index.html
Met het clean valt te leven. Over de overdrive valt niets positiefs te zeggen. Een lamp bijzetten zou ik niet meteen doen. De eerste versterkertrap is gedeeld met het cleane kanaal, daarna heb je nog 2*12AX7 over om mee te spelen. Vanwege de manier van point to point zal het niet gemakkelijk zijn het overdrive kanaal te wijzigen, tenzij je het sloopt.

combo
13 november 2006, 23:29
hehe; laten we dat niet doen, heb geen geld voor een andere AMP

tis idd. MADE in BELGIUM BY EAITC

Ik ga die bias eens op 28mA instellen, die potmeters zijn makkelijk bereikbaar. Moesten eigenlijk geen gematchte lampen zijn, ma goed.

Ik heb den indruk dat wanneer de AMP langere tijd aan ligt, dat die biasstroom stijgt, best voor het biassen de amp eerst 30 mins opleggen zeker ?

ik had een kleine 10mA; wat dus een 25% instelling is tov 25W lamp.

En idd, ik moet zeggen, sinds die persoon eraan gewerkt heeft speelt die zeer stil en klinkt die slecht, ben dus hoopvol. Achteraf plaats ik dan zo en zo die nieuwe lampen, heb high gain lampjes voor de voorversterker gekocht.

Greetz en bedankt voor de info, ik laat nog iets weten.

coony
14 november 2006, 10:13
Mogelijk gaat je hoge spanning nog wat zakken als je de biasstroom hoger bijregelt...tenzij het een gestabiliseerde voeding is (wat ik betwijfel!). Wellicht ga je ook ergens uitkomen bij 570V bij correcte biasstroom.
'k Zou in kleine stapjes bijregelen (bv per 5mA) en dan de voedingsspanning controleren. 't Kan zijn dat je dan op een iets ander instelpunt gaat uitkomen.
Langzaam en voorzichtig te werk gaan dus!

Groeten,
Koen

combo
14 november 2006, 22:35
bedankt, morgen begin ik

combo
15 november 2006, 20:32
Eerst nog met oude lampen getest, ik stelde de bias helemaal open enn kreeg slecht 20mA

Nieuwe lampen in voorversterker en eindversterker, alles vervangen in nagelnieuwe lampen.

Afgeregeld op 28,5mA (bij 610V Anodespanning)

Getest,

Klinkt terug superprachtig en zeer luid; ben content.

bedankt allen.