PDA

View Full Version : Blues Progressies/Akkoorden



Michel89
11 november 2006, 18:30
Ik speel voornamelijk blues achtige dingen maar tegenwoordig speel ik ook af en toe wat andere dingen, waarbij ik akkoorden schema's heb waarmee ik me niet altijd raad weet, daarom heb ik wat vragen. :seriousf:

Ik speel altijd in blues scale tot nu toe, (penatonic scale met een extra noot erin), blues wordt gespeeld met I-IV-V progressies, en hierbij is het zo dat stel dat we in A spelen, speel je binnen A, D en E akkoorden met een zelfde scale. (Dat doe ik tenminste en het klinkt nooit vals.)
Houdt dit dus in dat je met een A blues scale of pentatonic altijd over een D of E akkoord kan spelen in welke muziekstijl dan ook? Tenslotte doe je het in een blues ook!?

Dus bijvoorbeeld, ik speel een E-G progressie, kan ik dan bij het E akkoord in A, B, en E penatonic spelen, en bij het G akkoord C, D, en G? Kans dat ik er naast zit en dat het niet handig is maar is het mogelijk, ik bedacht me nameijk dit;

blues progressies;
A, D, E (Bevat E akkoord)
B, E, F (Bevat E akkoord)
E, A, B (Bevat E akkoord)
C, F, G (Bevat G akkoord)
D, G, A (Bevat G akkoord)
G, C, D (Bevat G akkoord)

Het enige dat ik dus probeer te vragen is, in blues speel je met zowel in A, B en E een deel van de progressie over een E akkoord, en in C, D, en G een deel van de progressie over een G akkoord. Kunnen deze dus allen altijd over deze akkoorden worden gespeeld?

Het spijt me zeer als wat ik zeg nergens op slaat en verwarring breng. Ik heb niet echt les en probeer gewoon logisch na te denken en voor mijn gevoel klinkt het niet verkeerd. Toch heb ik niemand over dit idee horen praten daarom wil ik het checken of het enigsinds ergens op slaat. :seriousf:

Roy K.
11 november 2006, 18:48
Je manier van benaderen is op zich goed, let er wel op dat het alleen werkt als je je E&G-akkoorden mineur speelt en niet majeur.

Michel89
11 november 2006, 20:18
Dat is wel nieuw voor mij, wat gebeurt er bij majeur en wat zou ik anders moeten doen dat het wel zou werken? En what about met 7th chords?

Dus even om te checken of ik het goed gesnapt heb

E--0--
B--0--
G--0--
D--2--
A--2--
E--0--

^^^ Over dit akkoord klinkt ie oke

E--0--
B--0--
G--1--
D--2--
A--2--
E--0--

^^^ En over deze vals?

Bij blues spelen soms mensen dit laatste akkoord en speel ik er overheen maar merk ik niet heel veel van valsigheid. Dit is dan wel dat ik echt in de key of E ben gebleven en niet met A of B heb geklooit ofzo.

Roy K.
12 november 2006, 02:13
Dat is wel nieuw voor mij, wat gebeurt er bij majeur en wat zou ik anders moeten doen dat het wel zou werken? En what about met 7th chords?

Dus even om te checken of ik het goed gesnapt heb

E--0--
B--0--
G--0--
D--2--
A--2--
E--0--

^^^ Over dit akkoord klinkt ie oke

E--0--
B--0--
G--1--
D--2--
A--2--
E--0--

^^^ En over deze vals?

Bij blues spelen soms mensen dit laatste akkoord en speel ik er overheen maar merk ik niet heel veel van valsigheid. Dit is dan wel dat ik echt in de key of E ben gebleven en niet met A of B heb geklooit ofzo.

Als je zelf speelt hoor je het misschien niet direct, maar voor overige luisteraars zal het niet echt lekker klinken. Als je per se mineur pentatonisch, dat is de standaard pentatonische ladder die je nu gebruikt, over een E majeur-akkoord wil spelen, kan je kiezen voor de pentatonische ladders in C#, F# en G#, probeer het maar. Maar je kan er natuurlijk ook een E-majeur ladder of de Emajeur pentatonisch (die dezelfde noten bevat als de C# (mineur)pentatonisch) er over heen spelen.

Over 7th-chords: daar zou ik me nog niet al te druk over maken. Voor nu volstaat het denk ik om te zeggen dat je mineur pentatonische ladders ook over 7th akkoorden kan spelen (bijvoorbeeld je speelt nu E (mineur)pentantatonisch over een E-mineur akkoord, je kunt ook E pentatonisch (mineur) over een Eminor7th spelen; ik raad je eerst af om je met 7th chords bezig te houden; dat is leuk voor over een poosje)

-=JEROEN=-
12 november 2006, 02:18
zoals ik het begrijp is het een kwestie van kijken uit welke toonladder de progressie voortkomt

vb.

C majeur progressie: C Dm Em F G Am Bdim
C mineur progressie: Cm Ddim Eb Fm Gm Ab Bb

de blues van beide zou dan C F G zijn, maaaaaar

pentatonic blues is gebaseerd op mineur (plus een bluenote): c es f ges g bes (1 b3 4 b5 5 b7)

je kan het dus ook vanuit majeur (blues) bekijken en dan speel je major pentatonic: c d e g a (1 2 3 5 6)


Houdt dit dus in dat je met een A blues scale of pentatonic altijd over een D of E akkoord kan spelen

je kan zowiezo altijd de akkoord-eigen toonladder spelen, maar dan alleen over dat akkoord, dus een A ladder over een A akkoord, een D ladder over een D akkoord, enz... maar omdat akkoorden redelijk snel voorbij komen meestal, is dit alleen voor de pro's weggelegd... daarom speelt men meestal pentatonic, omdat dan de 'moeilijke' tonen weggelaten worden

nog effe verder analyseren:

A D E progressie, dus

A penta blues = a c d es e g
D penta blues = d f g as a c
E penta blues = e g a bes b d

als je de bluenotes weglaat, dan hou je over: a b c d e f g, en dat is A mineur

E A B progressie is dus E mineur: e fis g a b c d

en hierbij valt mij op dat het verschil tussen A D E blues en E A B blues, de f en fis zijn

hmmm tis te laat, kan nie meer denken, morgen verder denken, weltruste :D

Michel89
12 november 2006, 11:06
Als je per se mineur pentatonisch, dat is de standaard pentatonische ladder die je nu gebruikt, over een E majeur-akkoord wil spelen, kan je kiezen voor de pentatonische ladders in C#, F# en G#, probeer het maar. Maar je kan er natuurlijk ook een E-majeur ladder of de Emajeur pentatonisch (die dezelfde noten bevat als de C# (mineur)pentatonisch) er over heen spelen.

!

Dit zorgt voor opheldering denk ik dank je.
Technisch gezien zou ik het dus zo kunnen zien, C# penatonic = hetzelfde als Emajor penatonic?

Laat me dit ff checken.

C# Blues scale;

E------------------------------------9-12--------
B------------------------------9-12--------------
G---------------------9-11-12--------------------
D---------------9-11-----------------------------
A------9-10-11-----------------------------------
E-9-12-------------------------------------------

Emajor blues scale?;
E---------------------------------------12-14----
B--------------------------------12-14-----------
G----------------------11-12-13------------------
D---------------11-14----------------------------
A--------11-14-----------------------------------
E-12-14------------------------------------------

Dat IS dezelfde scale. Het eerste patroontje is alleen de box positie maar ik kan deze scale overal op de gehele nek toepassen en wist allang dat het laatste patroontje onderdeel was van C# bluesscale, en kon hem dus ook al spelen. Ik wist alleen niet dat het ook Emajor was of dat het over een Emaj akkoord moest.

Dus kort samen gevat is het zo?

Amaj; key F#
Bmaj; key G#
Cmaj; key A#
Dmaj; key B#
Emaj; key C#
Fmaj; Key D#
Gmaj; Key E#

Ook thanks Jeroen dit verduidelijkt ook waarom alles zo werkt. :seriousf:

Nog voor de duidelijkheid hoe ik heb leren spelen (De scale die ik gebruik) dit is C, dus alle noten een halve stap omhoog en dan is het Cmin maar tegelijkertijd ook Emaj?


e-|--|--|3-|--|--|6-|--|8-|--|--|11|--|13|14|15|--|--|18|--|20|--|--|23|--|
B-|--|--|--|4-|--|6-|7-|8-|--|--|11|--|13|--|--|16|--|18|19|20|--|--|23|--|
G-|--|--|3-|--|5-|--|--|8-|--|10|11|12|--|--|15|--|17|--|--|20|--|22|23|24|
D-|--|--|3-|4-|5-|--|--|8-|--|10|--|--|13|--|15|16|17|--|--|20|--|22|--|--|
A-|--|--|3-|--|--|6-|--|8-|9-|10|--|--|13|--|15|--|--|18|--|20|21|22|--|--|
E-|--|--|3-|--|--|6-|--|8-|--|--|11|--|13|14|15|--|--|18|--|20|--|--|23|--|

taylor
12 november 2006, 11:42
er bestaan 5 loopjes of ladders.zie jou schematje

de basis regel is voor minieur:
loopje 2 vanf de E snaar en loopje 5 vanaf de A-snaar

voor majeur geld:
loopje 3 vanaf de E snaar en loopje 1 vanaf de A snaar


dus wil je in bv Cmin spelen dan speel je loopje 2 vanaf de plek c (op de e snaar,loopje 5 vanaf de a-snaar ).
en alles wat er voor en er na komt natuurlijk ook.
het is eigenlijk verschuiven van het verhaal wat jij in Cmin hebt staan hierboven als je na een andere toonsoort wil meer is het niet.

taylor
12 november 2006, 12:06
Cmin pentatonisch is dus parallel aan D# maj niet Emaj.dat kun je ook makkelijk zien aan dit systeem.

eigenlijk moet je dit leren vanuit Cmaj en Amin net als met de gewone diatonische trappen de rest is gewoon verschuiven.

Amin speel je dus gewoon vanaf de A noot op de E snaar loopje 2 dan zie je ook gelijk dat Cmaj loopje 1 is vanaf de A-snaar en loopje 3 vanaf de E snaar enz

Michel89
12 november 2006, 13:04
Cmin pentatonisch is dus parallel aan D# maj niet Emaj.dat kun je ook makkelijk zien aan dit systeem.

Jaja, dus C#min is wel Emaj dan neem ik aan... Tja, dat had ik al begrepen, ik zie alleen idd dat ik perongeluk ergens het #je had vergeten waardoor ik onkundig overkwam. Mijn excuus.

Dus om een lang verhaal kort te maken.

Je neemt de Box positie van een minor scale, (voorbeeld A)
hier begint de box positie op de 5e fret.

Voor majeur ga je 3 stappies terug,
Dus bij A mineur (die parrallel staat aan F# dan?) begint de box positie dan dus op de 2e fret?

Deze patroontjes werken dus over Amaj?


E-----------------------5-7----------------------------2-5---
B-------------------5-7----------------------------2-5-------
G-------------4-5-6--------------------------2-4-5-----------
D---------4-7----------------------------2-4-----------------
A-----4-7--------------------------2-3-4---------------------
E-5-7--------------------------2-5---------------------------
Amaj F#min


Deze patroontjes werken dus over Amin?


E---------------------------8-10-----------------------5-8---
B----------------------8-10------------------------5-8-------
G----------------7-8-9-----------------------5-7-8-----------
D-----------7-10-------------------------5-7-----------------
A------7-10------------------------5-6-7---------------------
E-8-10-------------------------5-8---------------------------
C#maj? Amin

Ik gok dat ik je begrijp, zo niet plz corrigeer, en dan zal ik mezelf voor me kop slaan. :D

taylor
12 november 2006, 13:28
je snap het geloof ik wel alleen schrijf je het verkeerd neer dat is niet C#maj maar Cmaj.
dit is dus alleen voor de E-snaar.

als Cmaj pentatonisch wil spelen dan kun je ook dus het 1e loopje spelen vanaf de A-snaar dat is dan 3-5 enz ...
de G en A noot vanaf de e-snaar(voor het eertse loopje cmaj) kun je wel gewoon spelen maar dan is het niet echt majeur dit is puur voor de regels zeg maar.zelfde geld voor Amin dus dat is dan 5e loopje voor de a-snaar.

maar als je loopje 2(Amin) en 3(Cmaj) kent(zoals jij het neer schrijft) en je weet wat er voor en er na komt ben je er dus ook al.

andere toonsoort gewoon schuiven en speel je die 5 loopjes klaar!

Michel89
12 november 2006, 14:11
Okeey, nouja hoe het geschreven wordt maakt me ook niet heel veel uit. In ieder geval weet ik wat ik moet doen en ik vind het opzich wel redelijk simpel ook het valt allemaal best mee. :seriousf: Dank je voor de hulp het gaat allemaal wel lukken.

Ik had voor mezelf in guitar pro ook even een aantal loopjes en akkoorden bij elkaar gezet om te kijken wat goed klonk en wat niet. Das makkelijker dan als je zelf speelt want dan hoor je het tog minder goed op de een of andere manier maar voor mijn gevoel werkt alles dat je hebt uitgelegt idd goed genoeg dat ik niets merk van valsheid.. :dance:

Hoewel mijn oren niet super gevoelig zijn maarja, als iets in een verkeerde key is merk ik het meestal wel.

-=JEROEN=-
12 november 2006, 16:48
ik benader het ietsje anders, ik kijk naar de verhoudingen tussen de verschillende intervallen

mineur is de 6e trap van majeur
majeur is de 3e trap van mineur

Cmaj = c d e f g a b > 6e trap is Am
Amin = a b c d e f g > 3e trap is C

pentatonic is tonen weglaten (zodat er 5 over blijven, penta=5), blues is een bluenote toevoegen (aan minor pentatonic)

Cmaj.penta = 1 2 3 5 6 = c d e g a
Cmin.penta = 1 b3 4 5 b7 = c es f g bes
Amin.penta = 1 b3 4 5 b7 = a c d e g
Apent.blues = 1 b3 4 b5 5 b7 = a c d es e g

maar jouw vraag was:

over C F G kan je C, F en G pentatonic blues spelen
kan ik dan altijd zomaar een G pent.blues spelen over elk blues schema waar de G in voorkomt

het antwoord is ja en nee

ja, wanneer je een G ladder speelt over enkel het G akkoord
nee, wanneer de G ladder tonen bevat die 'vals' klinken tov de grondtoon van het blues schema

op zich bestaan er geen 'valse' tonen, omdat dit zowel een kwestie van smaak is, als een kwestie van toepassing... op de juiste manier toegepast kan iedere noot over ieder akkoord

nog een andere methode is om dit te benaderen vanuit het modus verhaal:

jij had het over A majeur... nou A majeur = a b cis d e fis g

en beginnend met de laagste A op je gitaar krijg je dit

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=5&scch=A&scchnam=Major&get2=Get

kijk nu effe niet naar de fret positie, maar naar de onderlinge positie, en probeer hier de intervallen in te zien... beginnend bij de a (1) gaan we naar de b (2) en dan de volgende snaar cis (3), dan d (4) en e (5) dan naar de volgende snaar fis (6) en gis (7)

dus dit is de basis voor majeur:
majeur vanaf E-snaar
e+----+----+----+----+----+----+----+
B+----+----+----+----+----+----+----+
G+----+----+----+----+----+----+----+
D+----+--6-+----+--7-+--8-+----+----+
A+----+--3-+--4-+----+--5-+----+----+
E+----+----+--1-+----+--2-+----+----+

spelen we nu deze zelfde tonen, maar vanaf de 2e positie, dan krijgen we hele andere intervallen

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=2&scch=A&scchnam=Major&get2=Get

beginnen bij de fis (1) dan de gis (2) en dan a (b3), volgende snaar b (4), cis (5) en d (b6), volgende snaar e (b7) en dan weer fis (8)

je ziet, hele andere intervallen, namelijk mineur:
mineur vanaf E-snaar
e+----+----+----+----+----+----+----+
B+----+----+----+----+----+----+----+
G+----+----+----+----+----+----+----+
D+----+-b7-+----+--8-+----+----+----+
A+----+--4-+----+--5-+-b6-+----+----+
E+----+--1-+----+--2-+-b3-+----+----+
vergis je niet, de 1 in het bovenste diagram is een A wanneer je A majeur speelt, maar de 1 in het onderste diagram is dus een F# wanneer je in A majeur speelt (F# mineur)

het gaat hier dus om de relatieve posities, speel je het onderste diagram vanaf de 5e fret, dan speel je A mineur

begrijp je dit?
wat is bijv het bovenste diagram vanaf de 3e fret?
wat is de majeur paralel van het onderste diagram vanaf de 4e fret?

Bassbitch
12 november 2006, 19:30
Ik heb even het onderwerp aangepast voor de duidelijkheid.

jaspie
12 november 2006, 21:07
ik heb niet alles geleze want vond dingen soms erg onnodig moeilijk uitgelegt.
als ik een blues progressie benader doek meestal het volgende bv in A( A7 D7 E7, of doe er een #9 bij ofzo what ever)

ik begin gewoon door in mineur pentatonisch te soleren( met blue note), dan zit je altijd goed maar mocht je het wat leuker willen maken met meer noten is de mixolydische schaal erbij te betrekken.

Dit is in feite de ladder van het dominante akkoord, en als je deze combineert met de penta blues ladder kanje leuke dingen doen( benadruk vooral het verschil van de grote/kleine terst, want dat is wat de blues maakt.

Zorg er wel voor dat je de mixolydische noten van het debetreffende akkoord pakt. Je kan namelijk wel Ampenta over het D7 akkoord soleren maar alsje er dan Amixolydische noten bij gaat gooien gaat het heel vals klinken( op onbuesey manier)

dit is een voorbeeld van zon soort loopje:

http://www.yearoftheblues.org/riff.asp?sponsor=fender&lesson=11

-=JEROEN=-
13 november 2006, 00:19
ja wat een gedoe eigenlijk :seriousf:

taylor
13 november 2006, 10:49
je hebt verschillende manieren om naar iets te kijken maar wat jij doet jeroen dat vind ik zelf erg moeilijk.

wat ik nog wel wil zeggen is dat het 1e loopje majeur penta(dus de gene vanaf de a-snaar gezien) wel een belangrijke is komt voor in alle cliche blues/rock /country licks.

ook iemand als evh begint vaak in het 1e loopje in plaats van zoveel anderen gewoon in de standaard min box positie (dus loopje 2).

en mij uitleg is niet is wat ik verzin het is gewoon een basis regel voor pentatonisch.

Michel89
13 november 2006, 18:32
maar jouw vraag was:

over C F G kan je C, F en G pentatonic blues spelen
kan ik dan altijd zomaar een G pent.blues spelen over elk blues schema waar de G in voorkomt

het antwoord is ja en nee

ja, wanneer je een G ladder speelt over enkel het G akkoord
nee, wanneer de G ladder tonen bevat die 'vals' klinken tov de grondtoon van het blues schema

Je had denk ik mijn vraag niet helemaal begrepen. Dat is waarscheinlijk mijn schuld omdat ik het niet duidelijk genoeg uitlegde. Maar toch heb je indirect denk ik wel antwoord gegeven op mijn vraag. :seriousf: Wat ik eigenlijk bedoelde was, stel dat ik GEEN blues schema speel, of ik dan altijd G blues schema over zowel G, C en F akkoorden kan spelen, ook als er helemaal niets met G heeft te maken, dus een progressie zonder het G akkoord. Bijvoorbeeld in een C F progressie ofzo. Maar feitelijk heb je al antwoord gegeven met dit: "ja, wanneer je een G ladder speelt over enkel het G akkoord" Dus het antwoord op mijn vraag was nee denk ik. Thanks man. :dance:

-=JEROEN=-
14 november 2006, 10:04
ok, iets simpeler dan

de truuk van pentatonic is om de 'moeilijke' tonen weg te laten, waardoor je dus ruimte creëert

G minor pentatonic (zonder bluenote dus) = g bes c d f

speel je een C blues: C F G, dan kan je die zowel vanuit majeur als vanuit mineur benaderen

C maj = c d e f g a b
C min = c d es f g as bes

wanneer je G min.penta. speelt, valt alleen de bes een beetje buiten de boot, maar omdat deze uit de C min ladder komt, en blues vaak juist vanuit mineur wordt benadert, kan G min.pent. of G blues.pent. juist heel goed... daarom spelen ze vaak C7 (met een bes dus), om dat mineur karakter er aan toe te voegen

is dit begrijpelijker?

speel eens C7 - F, en neem dit op, ga er nu G min.pent. over spelen, klinkt prima toch? alleen die d wil graag een es zijn over C, en de g een f of as over F, maar daar kan je dus mee variëren, soms klinkt de d juist erg lekker, zeker wanneer je het schema dus compleet maakt met een G erbij

blijf vooral luisteren, maar durf wel af en toe een uitstapje te maken, ipv stug C blues penta te blijven spelen over C F G

trouwens, zat ff wat te vogelen op C7 - F, en speelde C majeur met een b7 (mixolydian) en dat klonk ook heerlijk, benadrukt het karakter van de C7 perfect

afijn, je ziet je kan dus alle kanten uit :D

taylor
14 november 2006, 10:28
is de vraag niet gewoon kun je pentatonisch toepassen op elk schema? dus niet perse een bluesje het antwoord is ja net als gewone ladders of een mix van die 2.

dan nog moet je kijken waar het stuk in geschreven staat dus de toonsoort.
zodat je weet waar je die 5 laddertjes kan spelen/liggen over de hals.

het bekijken zo van Gmin penta klinkt over Cmaj akkoord of C7 heeft niet zo veel zin nu denk ik voor hem.
veel noten overlappen elkaar wel als je uit gaat van de toonsoort.pentatonisch moet je echt op feel doen niet heel theoretisch benaderen gewoon zelf licks en zo proberen te vinden beetje verplaatsen over de hals.