PDA

View Full Version : Roland red micro cube een goede beginnersversterker?



Innieminnie
11 november 2006, 17:02
Hoi allemaal,

Vroeg me af of een roland red micro cube een goede beginnersversterker is... Ik heb op het net al verschillende goede dingen erover gehoord maar wat denken jullie ervan? Ik vind hem ook van prijs goed meevallen... Maar weet niet of het een probleem is dat het maar 10 watt is...

Bovendien vraag ik me af(ik ken er dus niks van) waarom die van de muziekwinkel me een spider II heeft aangeraden terwijl ze ook Roland verkopen... Heb er toen eigenlijk niet bij stil gestaan want heb al gehoord dat die spider als versterker niet super is?

Spitfire
11 november 2006, 17:05
verkeerde subforum, me dunkt

Innieminnie
11 november 2006, 17:09
Oké, das waar, had t even niet gezien, sorry!

Spitfire
11 november 2006, 17:13
Maar ik heb inderdaad ook al een paar keer gehoord dat Line6 versterkers niet echt goed zijn, ik heb er zelf echter nooit een gehoord.
Als je net gaat beginnen is een Roland Cube natuurlijk een vanzelfsprekende keus, of een Vox AD30VT (die ik heb) als je wat meer te besteden hebt.

Innieminnie
11 november 2006, 17:15
ja die cube lijkt me echt wel wat, maar wat denk je van de 10 watt?

Spitfire
11 november 2006, 17:22
Over het volume dat eruit kan komen heb je het dan?

Naja, ik speel zelf op mijn versterker (30 watt dus) met de powerlevel knop op 15 watt, mastervolume op de helft en de volume knop op mijn gitaar op ongeveer 1-achtste. En mijn vader zeurt dan al dat het soms te hard gaat (op mijn slaapkamer heb ik het nu over). Versterkers gaan dus al vrij snel vrij hard, zal dus ook wel het geval zijn met zo'n 15 watt versterker. Tenzij je direct wilt optreden.

Spitfire
11 november 2006, 17:24
Ow, ik zie nu pas dat je het over een Micro Cube hebt en niet een gewone Cube, ik heb het dus over de gewone Cube van 15 watt.

Innieminnie
11 november 2006, 17:26
Nee, het is zeker niet om op te treden of in een bandje te spelen. Het is eigenlijk gewoon voor thuis, pur voor de fun... Dus ik dacht ook wel dat dit dan goed genoeg zou zijn. Ik denk altijd dat die verkopers gewoon je het duurste willen aansmeren. Ik ken nog niet zoveel van versterkers en wou hier daarom toch even horen of de roland red micro cube een goede keuze zou zijn.
Had eerst over de 10 watt een beetje mijn twijfels omdat die man van de muziekwinkel wist dat het puur voor de fun was enz en die raadde mij 30 watt aan omdat de geluidskwaliteit dan stukken beter zou zijn, maar is die van 10 watt dan echt niet zo goed?...

marter544
11 november 2006, 17:28
Die van 10 watt is prima, maar zie ff mijn post in je topic in het moderne versterker forum.

The Underdog
11 november 2006, 17:31
Die micro cube klinkt verschrikkelijk slecht. Heel erg schel, overdrive is niet overtuigend, effecten klinken amateuristisch, kan geen bassen aan,... Ik zou voor een line6 spider gaan.

Innieminnie
11 november 2006, 17:33
Dank je wel Marter 544!

drap
11 november 2006, 17:46
Die micro cube klinkt verschrikkelijk slecht. Heel erg schel, overdrive is niet overtuigend, effecten klinken amateuristisch, kan geen bassen aan,... Ik zou voor een line6 spider gaan.

Ghehe, dan heb je nog nooit over een Micro Cube gespeelt of enigzins aan de knoppen gedraaid. Qua schelheid, er zit een knop op om 'm net zo dof te draaien zoals je wilt, er zitten hele bruikbare effecten tussen, maar wellicht niet die jij zoekt en kan geen bassen aan is al helemaal bullshit als je kijkt naar het piepkleine apparaatje waar toch nog een behoorlijk laag uit komt. Of verwacht je dat je kloten tussen je bilnaad gewappert gaan worden zoals bij een muur aan stacks ofzo? En als je het nou over schel hebt met onbruikbare geluiden, dan fabriceert de spider dat wel en ook dat weet ik uit bevinding. De spider fabriceert naar mijn smaak alleen maar een naar gescoopd geluid, waar je werkelijk geen midden tegen kan draaien.

Ik heb een Micro Cube voor de grap erbij en kan alleen maar zeggen dat dat dingetje een hartstikke leuk versterkertje is, die je echt overal mee naar toe kan slepen en echt hard genoeg gaat voor thuisgebruik. Ik heb dat dingetje thuis nog nooit op vol volume gehad. Best aan te raden als oefenversterkertje dus.

Innieminnie
11 november 2006, 17:55
Dank je voor de info, Drap! Geeft me toch weer wat meer informatie! Ik kan inderdaad begrijpen dat de spider voor bepaalde mensen gezien wordt als een super goeie versterker, maar zoals ik al zei... t is inderdaad enkel voor gebruik thuis..

The Underdog
11 november 2006, 17:58
Ghehe, dan heb je nog nooit over een Micro Cube gespeelt of enigzins aan de knoppen gedraaid. Qua schelheid, er zit een knop op om 'm net zo dof te draaien zoals je wilt, er zitten hele bruikbare effecten tussen, maar wellicht niet die jij zoekt en kan geen bassen aan is al helemaal bullshit als je kijkt naar het piepkleine apparaatje waar toch nog een behoorlijk laag uit komt. Of verwacht je dat je kloten tussen je bilnaad gewappert gaan worden zoals bij een muur aan stacks ofzo? En als je het nou over schel hebt met onbruikbare geluiden, dan fabriceert de spider dat wel en ook dat weet ik uit bevinding. De spider fabriceert naar mijn smaak alleen maar een naar gescoopd geluid, waar je werkelijk geen midden tegen kan draaien.

Ik heb een Micro Cube voor de grap erbij en kan alleen maar zeggen dat dat dingetje een hartstikke leuk versterkertje is, die je echt overal mee naar toe kan slepen en echt hard genoeg gaat voor thuisgebruik. Ik heb dat dingetje thuis nog nooit op vol volume gehad. Best aan te raden als oefenversterkertje dus.
Ik heb 2 weken een micro cube getest met een gibson les paul custom. Clean was het geluid steeds overstuurd, wat ik ook probeerde te veranderen, zowel versterkermodel als volume op de gitaar. Zelfs met het brugelement klonk de versterker alsof ik ieder moment de speaker zou doorblazen. Die toonknop maakt het geheel alleen NOG slechter klinken. Ik zeg het, de spider is veel beter om te rocken.

grayfink
11 november 2006, 18:04
Roland en Line6 zijn allebei prima. Ik heb zelf een Cube30 gehad. Was prima.
Line6 hoor ik eigenlijk alleen maar lovende dingen over. Er komt een nieuwe Spider III serie. Daarom hebben veel zaken de Spider II in de aanbieding. Kijk eens naar de Spider II 30 watt. Heeft een 12" Celestion speaker, een bak effecten, en kost op dit moment maar 159 bij Feedback.nl of 155 bij thomann.de. Lijkt mij op dit moment de beste keus. Tenzij je echt maar 100 Euro te besteden hebt natuurlijk.

drap
11 november 2006, 18:11
Ik heb 2 weken een micro cube getest met een gibson les paul custom. Clean was het geluid steeds overstuurd, wat ik ook probeerde te veranderen, zowel versterkermodel als volume op de gitaar. Zelfs met het brugelement klonk de versterker alsof ik ieder moment de speaker zou doorblazen. Die toonknop maakt het geheel alleen NOG slechter klinken. Ik zeg het, de spider is veel beter om te rocken.

Ik vind alleen al gezien de vraag van de topicstarter de vergelijking een beetje uit z'n verband. We hebben het over een piepklein, zo uit m'n hoofd 3 watt transistorversterkertje en dan kom jij aan met een spider :eek: Voor het geld van een spider kan je misschien wel drie micro cubes kopen!

Ik vind het ook bizar dat jij continu een overstuurd geluid kreeg. Ik gebruik dat dingetje nog wel eens in de huiskamer, omdat ik geen zin heb om me een hernia aan een buizenversterker of m'n andere 2x12 combo te sjouwen. Ik gebruik daarvoor willekeurig drie gitaren, namelijk een Gibson SG, een Fender tele en een Fender strat. Bij geen van de drie heb ik de klachten die jij noemt. En dat terwijl die SG heel veel output heeft en op m'n Marshalls bijna niet clean te krijgen is. Hoe kan je nou de jazz stand op die micro cube overstuurd krijgen. Ik vind dat gewoon knap. Dat clean is afgeleid van de ouwe Roland jazzversterkers (geen idee meer hoe die dingen heten moet ik bekennen) en is gemaakt om niets anders te fabriceren dan clean, zonder randje of niks. Wellicht was jouw exemplaar kapot want anders kan ik jouw klachten over de Micro Cube niet verklaren.

Innieminnie
11 november 2006, 18:13
Ik woon in België en blijkbaar zijn hier de prijzen van zowel gitaar als versterker toch wel duurder dan bij jullie in Nederland :dontgeti: Het gaat vaak om 50 tot 100 euro...T is niet van maar 100 euro of zo te besteden, maar gewoon het feit van achteraf niet gigantisch betaald hebben voor een versterker met heeel veel dingen aan en ze dan gewoon niet gebruiken...Was even aan het overwegen om gitaar+versterker ed in Nederland te komen kopen, maar weet niet of dit wel een goed idee is... als er dan een probleem met de gitaar of de versterker is...

The Underdog
11 november 2006, 18:17
Ik vind alleen al gezien de vraag van de topicstarter de vergelijking een beetje uit z'n verband. We hebben het over een piepklein, zo uit m'n hoofd 3 watt transistorversterkertje en dan kom jij aan met een spider :eek: Voor het geld van een spider kan je misschien wel drie micro cubes kopen!

Ik vind het ook bizar dat jij continu een overstuurd geluid kreeg. Ik gebruik dat dingetje nog wel eens in de huiskamer, omdat ik geen zin heb om me een hernia aan een buizenversterker of m'n andere 2x12 combo te sjouwen. Ik gebruik daarvoor willekeurig drie gitaren, namelijk een Gibson SG, een Fender tele en een Fender strat. Bij geen van de drie heb ik de klachten die jij noemt. En dat terwijl die SG heel veel output heeft en op m'n Marshalls bijna niet clean te krijgen is. Hoe kan je nou de jazz stand op die micro cube overstuurd krijgen. Ik vind dat gewoon knap. Dat clean is afgeleid van de ouwe Roland jazzversterkers (geen idee meer hoe die dingen heten moet ik bekennen) en is gemaakt om niets anders te fabriceren dan clean, zonder randje of niks. Wellicht was jouw exemplaar kapot want anders kan ik jouw klachten over de Micro Cube niet verklaren.
De spider 15w kost bijna evenveel als de roland cube. Maar het is inderdaad mogelijk dat er iets mis was met het exemplaar dat ik getest heb en mijn mening daardoor beïnvloed is.

rocker_71
13 november 2006, 13:04
Moet even reageren.

Ik heb zelf een MicroCube, dus verwacht geen objectiviteit. :seriousf:
Ruim een jaar geleden heb ik voor op reis enzo deze amp gekocht. En was zeer tevreden. In de winkel uitgeprobeerd en zeer verbaasd over de geluidskwaliteit. Dit is natuurlijk relatief: natuurlijk klinkt een JCM800 een stuk beter, maar de Cube is een 3,5 Watt ampje. Daar kun je tenminste ook 's avonds normaal op spelen. Je kunt ook bv je cd speler inpluggen en met backings mee spelen. Ook zitten er wat amp-simulaties op (modeling), zodat je wat kan afwisselen en kijken wat bij je past. Werkt ook op batterijen en lijkt onverwoestbaar. Ook zitten er wat effecten op ed, van de makers van BOSS.
Dus ik zou zeggen voor een beginner: JA. Prima spul, ik ben zelf heel wat slechter begonnen. Tip: check de Roland site even, daar staan diverse geluidfragmente en video's . Ik heb zelf een Yahoo groep (http://launch.groups.yahoo.com/group/Roland_Microcube/) gemaakt , waar ook nog wat geluiden staan.

Oh ja: VOX heeft ook een mini-amp (DA5 (http://www.voxamps.co.uk/products/da/da5.htm)) en die schijnt ook erg goed te zijn. Die heeft wat meer blues standen en een iets grotere speaker, dus deze vervormd niet zo snel. Zou mijn Cube stukgaan, dan zou ik zelf ook eerst deze goed testen.

@topicstarter (innieminnie): ga gewoon naar een muziekwinkel en probeer ze allebei uit. Wat voor gitaar heb je eigenlijk en bezit je al een amp?

Innieminnie
13 november 2006, 15:30
Hoi Rocker71,

Bedankt voor de info. Op dit moment heb ik helemaal nog geen gitaar of zo; ik heb enkel een beetje amateurservaring met een klassieke gitaar en ken dus niets van versterkers vanaf :confused: vandaar dat ik op voorhand me goed wil informeren en graag wat wil horen van mensen die er alleszins veel meer kennis al over hebben dan ik :p want ik heb toch altijd het gevoel als je naar een muziekwinkel gaat dat ze je willen aansmeren wat ofwel duur is ofwel wat ze graag weg willen. Vandaar,k wil me niet laten vangen ;)

Ik zou graag een semi hollowbody gitaar willen van Ibanez en dan zoek ik er een betaalbare beginnersversterker bij die niet te slecht is van kwaliteit. Ben al naar verschillende winkels geweest, maar mijn bezoekjes beantwoordden telkens niet aan mijn verwachtingen. Ik zocht eigenlijk een versterker a la de roland cubes, maar de winkels probeerden me altijd grotere te verkopen(ik snap hen wel, is waarschijnlijk veel betere kwaliteit en beter geluid enz, maar ik heb duidelijk gezegd dat een gewoon beginnersmodel voor mij voldoende was).
Dus, nu weet je al wat meer over mijn zoektocht ;)

rocker_71
13 november 2006, 15:40
Ja, da's iderdaad lastig. Ik neem aan dat je budget beperkt is en een ampje van rond 100 euro zoekt. Alleen voor thuisgebruik, denk ik.

Bepaal ook goed wat je zoekt. De ene modeling heeft wat betere blues geluiden en de andere weer strakke metal. Maar ja, speel je helemaal geen metal, dan heb je er ook niets aan. Waarschijnlijk speel jij met een semi hollowbody straks ook geen metal. Speel je veel 's avonds, let dan op een koptelefoon uitgang. Voor thuis is een transistor versterker van 15 Watt ruim voldoende.

De reviews op HC (http://www.harmony-central.com/User_Reviews/)ken je zeker wel. Daar staan ontzettend veel reviews. Niet altijd even objectief, maar wel veel info.

De Cube en de genoemde VOX zijn leuke beginnersampjes. Die zijn echt 100x beter en veelzijdiger dan die dingen waar men vroeger op begon. ben zelf begonnne op zijn Squier ding. Geen goed geluid en er zat niet op; geen modeling en effecten.

Innieminnie
13 november 2006, 15:51
Inderdaad, k zoek gewoon een versterkertje voor thuisgebruik voor waarschijnlijk meestal 's avonds en in het weekend te gebruiken. Ik had iets in gedachten van een 100 a 150 euro. Goh, t is natuurlijk misschien een beetje raar dat ik een semi-hollow body ga kopen, maar ik hoop er zowat rock op te spelen(The Cranberries, RHCP, ...)

Fijn dat je me die site van HC aangeraden hebt; die kende ik nog niet maar ik ga er zeker eens op kijken!

Tonnis
14 november 2006, 11:38
De Microcube heb ik met veel plezier gebruikt als mijn eerste versterker. Redelijk geluid (zeker gezien de lage prijs), heel veelzijdig en je kunt hem als extra, draagbaar versterkertje blijven gebruiken als je een grotere koopt.

Ik gebruikte het JC clean model om te studeren (clean geluid, je hoort je fouten goed), en als ik een beetje wilde pielen koos ik een van de zwaardere versterkermodellen en draaide de gain wat op. De effecten zijn ook leuk.

Het geluid vind ik redelijk in vergelijking met betere kwaliteit versterkers voor thuisgebruik (ik heb hem vergeleken met de Vox AD30VT en de Ibanez Valbee, een laag-vermogen buizenversterker). De Microcube gaat ruimschoots hard genoeg, maar het geluid komt niet echt "los". Het maakt ook niet veel uit wat je erin plugt, single coil, humbucker, nek- of brugelement, het klinkt allemaal hetzelfde. Wel heb je, door de verschillende versterkermodellen en de gainknop, een breed scala van geluiden tot je beschikking.

Maar kijk in de prijsklasse van de Microcube ook naar de Vox AD5. De Cube 15 gaat harder maar is minder veelzijdig dan de Microcube. Dat extra volume heb je thuis niet echt nodig.

marter544
14 november 2006, 12:30
De cube 15 is trouwens in de aanbieding bij feedback.. Hier de micro-cube:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=MICROCUBE
Cube 15:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=CUBE15
Vox DA5:
http://www.feedback.nl/?id=55&b=HVOCDA5

Ik zou ze even bellen of ze alledrie op voorraad zijn, en gewoon gaan proberen.