PDA

View Full Version : Speakeraansluiting Dual Showman



ma_jeur
14 december 2002, 21:30
Wie weet hoeveel ohm speaker(s) er moeten worden aangesloten op een Dual Showman?
Er zitten 2 speakeraansluitingen aan de achterkant 1 met opschrift speaker en 1 met opschrift ext. speaker.
Er staat niet bij hoeveel ohm de aansluitingen zijn. Ook vraag ik me af of je ze allebei tegelijk moet gebruiken of 1 van de 2 en welke dan?
Als iemand nog een leuke tip heeft voor een distortionpedaal, hou ik me ook aanbevolen.

Bedankt.

sash
14 december 2002, 23:20
Voor zover ik weet 8ohm (2x15 van 4ohm)

sash
14 december 2002, 23:23
Wat voor distortion pedaal zoek je?

Negative K3 fan
14 december 2002, 23:31
er zijn wel 54235634634 verschillende soorten leuke distortion pedalen. iets specifieker als het kan.

ma_jeur
14 december 2002, 23:40
Is inderdaad vaag.
Ik zoek dus geen high-gain vervorming. Wat ik mooi vind is (buizen)vervorming die je, met de volumeknop van de gitaar kunt regelen van een crunchy slaggeluid tot een mooi warm rond sologeluid.

sash
14 december 2002, 23:46
Een Ibanez TS9 Deluxe is dan wel wat voor jou denk ik. De good ol' Tubescreamer met een switch die zorgt voor extra gain.

ma_jeur
14 december 2002, 23:54
Op 2002-12-14 23:46, schreef sash:
Een Ibanez TS9 Deluxe is dan wel wat voor jou denk ik. De good ol' Tubescreamer met een switch die zorgt voor extra gain.


Ik heb de gewone TS9 geprobeerd. Was zeker niet slecht. Ik heb ooit een keer een oude TS gehoord (volgens mij 808 ofzo) en die klonk geweldig maar die was niet te koop. Ik daarnaast nog een route 66 (visual sound) geprobeerd die ik toch wat mooier dan de TS9 vind, heeft ook nog een compressor erbij.

sash
15 december 2002, 00:18
Als je de TS808 geweldig vind, koop dan een gewone TS9, dan heb ik wel een adresje waar je hem om kan laten bouwen tot een TS808 (de chip en wat weerstandjes worden vervangen en dat issie van binnen gewoon een TS808). Ik heb het ook laten doen en hij klinkt geweldig, veel minder neuzig dan een TS9.

jpb
15 december 2002, 12:19
4 ohm, de 'gewone' 1x12" of 1x15" showman is 8 ohm. Plug alleen een external speaker in als de reguliere ingang is ingeplugd, anders blaas je de boel op.

jpb
15 december 2002, 13:06
Robert Keeley (www.robertkeeley.com) heeft verschillende mods voor de tubescreamers die erg goed schijnen te zijn (o.a. behoud van laag en een met meer gain, en natuurlijk de 808-mod). Heeft er ook nog een goede compressor bij. Mischien is het wat. Op HC onder Keeley vindt je ook reviews hierover.

Negative K3 fan
15 december 2002, 13:24
Op 2002-12-14 23:54, schreef ma_jeur:


Op 2002-12-14 23:46, schreef sash:
Een Ibanez TS9 Deluxe is dan wel wat voor jou denk ik. De good ol' Tubescreamer met een switch die zorgt voor extra gain.


Ik heb de gewone TS9 geprobeerd. Was zeker niet slecht. Ik heb ooit een keer een oude TS gehoord (volgens mij 808 ofzo) en die klonk geweldig maar die was niet te koop. Ik daarnaast nog een route 66 (visual sound) geprobeerd die ik toch wat mooier dan de TS9 vind, heeft ook nog een compressor erbij.



Toevallig, aan de omschrijving die je gaf wou ik je een route 66 aanbevelen :smile:

ma_jeur
15 december 2002, 15:08
Op 2002-12-15 12:19, schreef jpb:
4 ohm, de 'gewone' 1x12" of 1x15" showman is 8 ohm. Plug alleen een external speaker in als de reguliere ingang is ingeplugd, anders blaas je de boel op.


Als ik beide speakeruitgangen gebruik, kan ik dan op iedere uitgang een 8 ohm speaker aansluiten (m.a.w. zijn die uitgangen parallel geschakeld)?

sash
15 december 2002, 16:43
Volgens de Fender Field Guide zijn ze parallel: http://www.ampwares.com/ffg/showman_reverb_sf.html

jpb
15 december 2002, 17:02
Je hoeft niet per se twee 8 Ohm speaker-combinaties te hebben als je de ext. sp. uitgang ook gebruikt. Fenders zijn zo gemaakt dat ze een impedantie-mismatch van 100% (bv 4 Ohm amp met 8 Ohm speakers) gemakkelijk kunnen hebben. Alleen het vol. is iets minder, maar dat compenseer je weer door je ext. cab.

PeArLjAm
15 december 2002, 17:45
Het mooie van Robert Keeley is, is dat hij zijn effecten gratis verstuurd naar europa. Verzendkosten hoef je dus niet te betalen. Een ts9 met 808 mod kost bij hem 150 dollar ongeveer.

ma_jeur
15 december 2002, 20:11
Op 2002-12-15 16:43, schreef sash:
Volgens de Fender Field Guide zijn ze parallel: http://www.ampwares.com/ffg/showman_reverb_sf.html


Dat had ik gezien. Nu heb ik 2 cabs van ieder 8 ohm. Als ik er 1 aansluit (op 1 uitgang) of 2 (op iedere uitgang 1 (maakt in volume niets uit. Terwijl in het 1e geval er 8 ohm aanhangt en in het 2e geval 4 ohm.
Ik kan de cabs ook parallel met elkaar verbinden (=4ohm) en dan weer op 1 uitgang aansluiten. Dit levert wel een verschil in volume op. Kortom snappen doe ik het niet helemaal.
Maar ik begrijp van jpb dat het ook niet zoveel kwaad kan of je er 8 of 4 ohm aanhangt.

jpb
15 december 2002, 22:40
Het verschil in volume by 100% mismatch is niet zo groot. Dave Funk's Tube Amp Workbook geeft 12% verlies hiervoor. Ik merk zelf niet veel verschil (zowel geluid als volume) tussen de 4 en 8 Ohm uitgangen mijn versterker(speakers = 8 Ohm). Zelf nooit probleem gehad met 4 ohm uitgangstrafo in 8 ohm cab.

Antwoord op je tweede vraag weet ik niet. Op Ted Weber's board (http://www.webervst.com/vstbbs/bbs.html)onder 'speakers' krijg je zeker snel en goed antwoord hierop.

Zonder reverb moet je DS dus een blackface zijn? Klopt dat? Kun je er iets meer over vertellen?

ma_jeur
15 december 2002, 23:37
Op 2002-12-15 22:40, schreef jpb:
Antwoord op je tweede vraag weet ik niet.
Zonder reverb moet je DS dus een blackface zijn? Klopt dat? Kun je er iets meer over vertellen?

Even voor mij duidelijkheid: welke 2e vraag van mij bedoel je?
Tis inderdaad een '65 Blackface. Wat wil je er over weten?

jpb
15 december 2002, 23:50
met tweede vraag bedoel ik de opmerking waarin je niet snapt waarom er verschil is tussen twee ingeplugde cabs en twee parall. geschakelde cabs in een uitgang geplugd (begrijp JIJ het nog?)
Ben benieuwd hoe 'ie klinkt, wat voor speakers erin zitten en wat je ervoor betaald hebt. een bf showman staat ook nog op mijn verlanglijstje.....ooit. Welterusten

ma_jeur
16 december 2002, 21:21
Ben benieuwd hoe 'ie klinkt, wat voor speakers erin zitten....

Klinkt werkelijk geweldig. Ik heb hem o.a. vergeleken met een Holland Brentwood, Bogner, SF Dual Showman reverb en een Orange.
De SF DS reverb komt het meest in de buurt. De SF heeft een wat hoger clean volume echter de toon van de BF is ronder, warmer hetgeen ik veel mooier vind. Waarmee niet gezegd dat de SF slecht klinkt want ook deze zou ik prefereren boven de andere merken. Is natuurlijk ook een kwestie van smaak.
Er zitten geen speakers in (is alleen de top). Een orginele cab wil ik ook niet hebben, is veel te groot en te zwaar.

jpb
16 december 2002, 21:38
Dat vermoedde ik al; die bf fenders zijn klasse. Gefeliciteerd!

piezo
18 december 2002, 21:28
Op 2002-12-14 21:30, schreef ma_jeur:
Wie weet hoeveel ohm speaker(s) er moeten worden aangesloten op een Dual Showman?
Er zitten 2 speakeraansluitingen aan de achterkant 1 met opschrift speaker en 1 met opschrift ext. speaker.
Er staat niet bij hoeveel ohm de aansluitingen zijn. Ook vraag ik me af of je ze allebei tegelijk moet gebruiken of 1 van de 2 en welke dan?



Wat dacht je van effe open schroeven?