PDA

View Full Version : G12H-30's i.p.v. G12T-75's in 1936 2x12



e!
11 november 2006, 14:14
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het met mijn geluid zou doen als ik mijn Marshall 1936 2x12 cabs met G12H-30's zou uitrusten i.p.v. G12T-75's? Mijn amp is een H&K Triamp MK1.

Ik heb ooit wel geluisterd naar zo'n speaker, maar dan single en met een open back, terwijl mijn eigen cabs gesloten zijn. Met een open back wordt mijn distortion blubber, maar 't clean klonk wel mooi met die speakers. Iemand enige ervaring?

(Volgens Pexsters zou 't vermogen niet tot problemen moeten leiden. Hij had hier wel ervaring mee.)

Tristan
11 november 2006, 20:16
Die G12H's hebben als het goed is meer laag en een wat rijker hoog/midden...
Ik vind de G12T75's meestal een beetje dun en vlak klinken, bovendien hebben ze minder dynamiek...
De G12H's zijn wel behoorlijk fel, het geluid is veel directer dan van de G12T75's...
Het is zo'n beetje de meest direct klinkende speaker die ik ken, erg geschikt voor klassieke Rock 'N' Roll met ballen...
Erg geschikt voor ritmepartijen...
Clean vind ik ze ook goed klinken...

mesadude
11 november 2006, 21:22
ze oversturen wel sneller..
die triamp is 100watt zeker? dus wel oppassen..
Als ik mijn bassman 50 watt opengooi op de 4x12 met greenbacks krijg je lekkere oversturing op de speakers :) het ronkende volle, vette..
idd zéér volle en vette sound van die speakers, maar missen soms IETSje definitie.. maar imho beste speakers ooit

(note: mijn zijn wel oudjes, geen RI's..)

pol
12 november 2006, 13:10
Is die speaker directer dan een vintage30 ?

Tristan
12 november 2006, 13:17
De G12H klinkt naar mijn idee directer dan de Vintage 30, maar de G12M25 (Greenback) klinkt naar mijn idee minder direct dan een Vintage 30, dan heb ik het over de nieuwe speakers...

Albert
12 november 2006, 16:45
Had ook een 1936, en heb de originele speakers toen veranderd naar G12H30s (oude, jaren 70) met een prima resultaat: klonk een stuk voller en warmer, zowel clean als overdrive.
Kijk wel uit met je vermogen: de speakers zijn samen goed voor 60W. Zal denk ik echter niet al te veel probelmen opleveren: Gebruikte zelf wel een hotplate tussen mn 100W top (H&K Duotone) en mn cab. Klonk hemels, cab is echter weg gegaan vanwege ruimtegebrek en te veel gesleep. Heb nu een 1*12" Bagend en dat bevalt me prima.

pol
12 november 2006, 16:49
Die g30H kunnen wel wat vermogen aan , dit is een ouwe rating van celestion, redelijk aan de lage kant genomen.
Er zijn mensen die die speaker zelfs in Fender Twins gebruiken, en dat gaat ook zonder problemen, dus zo snel hoef je geen schrik te hebben dat je die dingen opblaast.

heavy-metal-thunder
12 november 2006, 20:59
Zou iemand mij kunnen vertellen wat het met mijn geluid zou doen als ik mijn Marshall 1936 2x12 cabs met G12H-30's zou uitrusten i.p.v. G12T-75's? Mijn amp is een H&K Triamp MK1.

Ik heb ooit wel geluisterd naar zo'n speaker, maar dan single en met een open back, terwijl mijn eigen cabs gesloten zijn. Met een open back wordt mijn distortion blubber, maar 't clean klonk wel mooi met die speakers. Iemand enige ervaring?

(Volgens Pexsters zou 't vermogen niet tot problemen moeten leiden. Hij had hier wel ervaring mee.)

Als je Pexsters kent, ben je wellicht van België?

Ik heb zo een 1936, met vroeg jaren 70 G12H30 in. Indien het niet te ver is, mag je gerust eens komen luisteren, alvorens je de aankoop zou doen. Die speakers kosten immers tamelijk wat geld. Ik woon in Oostvlaanderen, tussen Brussel en Gent

imlikeajungle
12 november 2006, 23:15
Gaat goed klinken! Ik had een Triamp met een 4x12 met GBs, werkt als een tierelier, die amps zijn gemaakt voor die speakers!

e!
18 november 2006, 18:56
Als je Pexsters kent, ben je wellicht van België?

Ik heb zo een 1936, met vroeg jaren 70 G12H30 in. Indien het niet te ver is, mag je gerust eens komen luisteren, alvorens je de aankoop zou doen. Die speakers kosten immers tamelijk wat geld. Ik woon in Oostvlaanderen, tussen Brussel en Gent
Ik woon net onder Maastricht, in Gronsveld. Het is helaas dus een tikkie uit de buurt en met de huidige benzineprijzen daarom weinig economisch verantwoord. Niettemin bedankt voor het aanbod. had ik dichterbij gewoond dan zou ik er graag op zijn ingegaan.

e!
26 januari 2007, 01:07
UPDATE:

Nadat ik van Tristan een paar G12H-30's heb overgenomen en uitgeprobeerd heb ik nu twee 1936 cabs met een T75 en een H30. Alleen H30's miste de "metal-achtige" chunk van m'n T75's, ook wel greenbacks on steroids, aldus Celestion. (Dat kan ik overigens beamen. Ik vond m'n amp op een JCM 800 4x12 cab met GB's praktisch 'tzelfde klinken als over mijn 2x12's met T75's). Ook was 't me iets te fizzy met mijn amp.

De combinatie van de twee is het beste van twee werelden: de definitie, harmonics en reactance van de H30's en de grom en chunk van de T75's! Ik heb 't pas een middag-en-avondje getest, maar ik hoop dat ik zo positief blijf als nu, want het lijkt op dit moment een absolute verbetering! Klasse.

Tristan
26 januari 2007, 02:06
Ah, nu begrijp ik wat je bedoelt met "ballen"...
Die Metal chunk zijn ze misschien wat minder voor geschikt inderdaad...
Op de site van Celestion (bij Tone Search of zoiets) staan dan wel weer grappige clipjes onder "Metal", de meest aangeraden speakers voor Metal zijn daar de Vintage 30 en de G12T75, maar het mijns inziens verreweg best klinkende clipje is gemaakt met G12H's, geeft veel meer een klassiek, beetje Black Sabbath achtig Metal geluid...
Ik ben blij dat de G12H's je bevallen... :)