PDA

View Full Version : t-rex tonetrunk 68 en pedaltrain2 HC getest



ewout
11 november 2006, 13:29
http://www.pedalspluseffectswarehouse.com/photos/PT-PT2HC-2T.jpg

http://www.t-rex-engineering.com/graphics/pictures/2630_full.jpg

Zowel de t-rex tonetrunk 68 (129 euro) als de pedaltrain2 HC (179euro) had ik op het oog als nieuw pedalenbord. Aanvankelijk koos is voor de t-rex tonetrunk 68 omdat die net een stukje breder is dan de pedaltrain, wat iets beter zou uitkomen met wat ik aan pedalen erop wil gaan zetten. Hiernaast leek mij een softcase een stuk praktischer dan een hardcase, vanwege het lagere gewicht en omdat het kleiner is. De softcase doe je om je schouder (dacht ik) en de hardcase is gewoon zeulen.

Gisteren de tonetrunk 68 gekocht en mee naar huis genomen. Ik heb er meteen wat pedalen opgezet (nog zonder klitteband ertussen) zodat ik een idee had waar ik wat ging neerzetten. Ik schrok; het pedalenbord boog heel erg door wanneer je een pedaal intrapte. In het midden boog het bijna een halve centimeter door. En ik deed nog voorzichtig! Een wah pedaal aan de zijkant van het bord leek bij het inschakelen het hele bord wel te ontwrichten en torderen... bizar. Ik was ervan uitgegaan dat dit wel een stevig pedalenbord was, maar niets bleek minder waar. De tonetrunk 68 is geheel opgebouwd uit L-profielen en die buigen aan de randen van die profielen (in de lengte gezien!) door. De lasverbindingen zijn ook niet echt heel erg dik bij nader inzien, van die kleine bobbeltjes die alleen in het midden van de profielen zitten. Hierdoor torderen de profielen heel makkelijk.

Gisteravond nog even op de pedaltrain website gekeken. Nu valt me ineens op dat die zijn opgebouwd uit kokerprofielen en dat de lasverbindingen eruit zien als de van een aluminium mountainbike. (van die rupsjes; tig gelast denk ik) Vanmorgen dus weer terug naar de winkel en een pedaltrain gehaald. De verkoper was ook onder de indruk van het verschil, het was hem helemaal niet opgevallen. Het lijkt ook best op elkaar van een afstand en je neemt aan dat een aluminium board wel stevig is, toch?

Het pedaltrain board buigt nog geen ene milimeter door en voelt veeeel beter aan. Het feit dat ik nu een hardcase heb en een iets kleiner bord neem ik op de koop toe. Er zit iets meer ruimte in de hardcase waardoor je altijd nog extra pedalen los in je case kan doen. Hiernaast verbaasde ik me gisteren weer over het gewicht van alle pedalen bij elkaar. Ik vraag me af of een softcase niet binnen de kortste keren gaat uitscheuren met een kilo of 15 aan pedalen, waar je qua gewicht best op kunt rekenen als je zo'n bord volgooit ermee. De voering gaat het denk ik best snel begeven in een softcase. De pedaltrain hardcase is met zijn 7 kilo gewicht nog redelijk te overzien vind ik.

Ik raad bij deze dus de t-rex pedalboards af! De pedaltrain daarentegen kan ik iedereen juist erg aanraden!

Josdevos
11 november 2006, 13:41
Die pedaltrain kan je trouwens ook met cordura zak hebben nu. Alle modellen van pedaltrain.

DREAMMACHINE
11 november 2006, 16:58
ben zelf ook zeer content met mijn pedaltrain 2 HC.....ik heb zelfs mijn pp2 eronder gemonteerd. De 230V snoeren lopen door uitgeboorde gaten in het frame, maar de stevigheid is er niet minder om. Prima ding!

Angel
11 november 2006, 21:49
Ik ben ook zeer tevreden van mijn Pedaltrain Jr en Pedalatrain 2.
De Jr heb ik gekocht met draagzak en daar staan toch 7 pedalen + voeding op en de zak heeft het nog niet begeven, dus van de kwaliteit ben ik zeer te spreken.

ewout
12 november 2006, 23:44
Ik ben ook zeer tevreden van mijn Pedaltrain Jr en Pedalatrain 2.
De Jr heb ik gekocht met draagzak en daar staan toch 7 pedalen + voeding op en de zak heeft het nog niet begeven, dus van de kwaliteit ben ik zeer te spreken.

Met de junior kan ik het me voorstellen dat het wel lukt, die is wel een stuk kleiner. Ik heb overigens de tassen van pedaltrain niet vastgepakt, maar dat *moet* dan wel betere kwaliteit zijn gemaakt dan die van t-rex!

Tristan
13 november 2006, 01:18
Hmm, ik heb net de Tonetrunk 68 gekocht...
Reden daarvoor was dat deze net iets groter is dan de Pedaltrain 2 en de zachte draagtas die erbij zit is ook veel steviger, heeft overal veel dikkere voering dan de tas die bij de Pedaltrain 2 zit...
Toen ik thuiskwam merkte ik echter ook dat het frame van de Tonetrunk 68 ietsje doorbuigt, met name ook als je een wah wah gebruikt...
Tsja, ik weet niet wat ik hiervan moet denken en of ik toch misschien ook niet beter voor de Pedaltrain 2 kan gaan, maar dan ga ik wel voor de Hardcase, want die Pedaltrain tasjes vind ik echt helemaal niets...
De Pedaltrain heeft inderdaad een buizenprofiel t.o.v. de Tonetrunk die een L profiel heeft en dat eerste is ontegenzeggelijk steviger...
Ach, misschien loopt het niet zo'n vaart dat dat hele ding gaat instorten ofzo...

bluegate
13 november 2006, 01:29
Ik heb ook een tonetrunk maar die van mij heeft een vierkante buizenframe.
Heb geen last van doorveren.
Alleen weet ik niet welk type ik heb, staat alleen Tonetrunk op.

Tristan
13 november 2006, 01:34
Hmm, is het een zwart of een creme achtig board en zat er een tas of een koffer bij?

bluegate
13 november 2006, 01:38
Zwart met koffer.

Tristan
13 november 2006, 02:06
Dat verklaart een hoop, ik heb namelijk zo'n cremekleurig pedalboard met tas en die verkopen ze voor dezelfde prijs als die kleinere zwarte met koffer, waarschijnlijk wilden ze ergens op besparen en hebben ze daarom bij dat cremekleurige pedalboard alleen L profielen gebruikt inplaats van volledig vierkante profielen...

ewout
14 november 2006, 15:05
apart dat er zo'n verschil zit tussen de verschillende tonetrunk pedalboards. Misschien zit er nog verschil tussen de afwerking per board, de lasverbindingen die er bij mij opzaten waren echt niet zorgvuldig gedaan en misschien is dat bij andere borden beter. Neemt niet weg dat de profielen opzich ook al doorbogen. Ik wil in ieder geval geen enkel risico lopen en heb het board daarom omgeruild. De pedaltrain is vele malen beter geconstrueerd.

LostHighway
14 november 2006, 15:46
Welke dikte profiel gebruikt die Pedaltrain?
Zou uit wat overschotten een mooi bordje kunnen lassen, maar met buizen wordt het al gauw relatief zwaar toch..

ewout
15 november 2006, 01:13
Ergens rond de 20mm. En er zitten platte stroken van 1,5mm dikte aan de bovenkant waarop je het klitteband plakt.

LostHighway
15 november 2006, 10:35
Ergens rond de 20mm. En er zitten platte stroken van 1,5mm dikte aan de bovenkant waarop je het klitteband plakt.
K, thanks, maar ik bedoel, ze zijn toch hol? Dus hoe dik is het alu zelf ongeveer?

ewout
15 november 2006, 12:38
Ah, bedoel je dat. Ik denk vanwege mijn opleiding direct aan het formaat van het totale profiel. Ik denk dat de wanddikte ergens tussen de 1,5 en 2 mm zit.

LostHighway
15 november 2006, 15:06
Ok, bedankt, eens checken hoe zwaar zoiets zou worden op mijn formaat.
Khad ook al gedacht aan een plaat als bodem en dan verhoogjes met U profiel.