PDA

View Full Version : Wat Is Er Aan De Hand Met Mijn Mesa?



brunodb
11 november 2006, 13:22
ik heb een mesa dual rectifier. verleden week toen ik er laatst op speelde, deed hij het nog prima.

vandaag zet ik hem op en krijg enkel een luid gekraak. eventjes kwam er gitaargeluid, dan weer gekraak. ik heb dan aan de achterkant gekeken en 1 van mijn lampen stond te gloeien zoals ik nog nooit een lamp in een versterker zien gloeien heb. heel die lamp stond hel oranje met een fluo schijn in. terwijl normaal enkel zo een stripje bovenin de lamp gloeit. echt zeer vreemd. en ik scheen ook een lichte verbrande geur waar te nemen.

Wat zou dit kunnen zijn? ik heb hem natuurlijk meteen afgezet erna. wat gevolgd werd door een luide plof.

jw009
11 november 2006, 14:03
1 van mijn lampen stond te gloeien zoals ik nog nooit een lamp in een versterker zien gloeien heb. heel die lamp stond hel oranje met een fluo schijn in. terwijl normaal enkel zo een stripje bovenin de lamp gloeit. echt zeer vreemd. en ik scheen ook een lichte verbrande geur waar te nemen.

Wat zou dit kunnen zijn?


Hint: het begint met een K en eindigt met apotte buis :dance:

e!
11 november 2006, 14:17
Kaaaaaaput. Tijd voor nieuwe buizen.

brunodb
11 november 2006, 14:21
en die verbrande geur? kan dat op niks ernstigers wijzen?

Chris Winsemius
11 november 2006, 14:43
- waarschijnlijk 'n kapotte buis en/of 'n defect in het bias-circuit
- brandgeur duidt meestal op verbrande weerstanden

Tijd voor 'n tech...

brunodb
11 november 2006, 15:12
nu doet hij het ineens weer.....

what the fuck?

net een half uur probleemloos gespeeld en de buizen branden weer normaal

ateng
11 november 2006, 15:53
Ja echt vreemd.
Heb ik ook gehad en precies hetzelfde. Gekraak en maar één buis brande helemaal orange dus gelijk versterker uitgedaan. Even later versterker weer aan gezet en kon weer normaal zonder problemen spelen.

Snap er echt niks van!

brunodb
11 november 2006, 16:27
ik kan natuurlijk gewoon mij geen zorgen maken. maar ik heb schrik om ernstiger problemen te hebben dan enkel een kapotte buis.

nog even de kat uit de boom kijken? of toch maar meteen naar een amptech?

stumpy
11 november 2006, 17:34
Voel eens of alle buizen wel warm worden? Ik heb het ook gehad in mijn marshall, die ging daarna gewoon verder op 50 watt. Als het eindversterkerbuizen zijn (die grote) kun je inderdaad gewoon doorspelen.

jw009
11 november 2006, 17:55
Ik zou je versterker sowieso even laten doormeten, zodat je weet of je buizen nog nog functioneren. Ik heb ook een tijdje gespeeld met een kapotte eindbuis op mijn mesa 50/50, had niet veel langer moeten zijn dan was hij ermee opgehouden. Zulk soort dingen wil je niet tijdens optredens.