PDA

View Full Version : Goede Versterker



muse12
11 november 2006, 13:03
Hallo mensen,

Ik speel al een poosje gitaar - en daar over verschillen de meningen. Maar ik gebruik nu een Stagg versterker die ik kreeg bij mijn starterspakket maar dat klinkt absoluut niet mooi, zeker niet gezien ik zowel de gain-kanaal van de versterker moet gebruiken in combinatie met een Boss OS-pedaal voor distortion/overdrive.

Ik ben dan ook opzoek naar een nieuwe versterker. De enige eisen die ik hiervoor heb ik dat er muziek opgespeeld moet kunnen worden in de trant van stevige rock als Muse, Black Sabbath, Radiohead, Rage Against The Machine en consorten.

De versterker moet dus iets hebben van een goed clean kanaal maar ook een goed distortion/crunch-kanaal. Daarnaast speel ik verder niet direct in een band dus grote concerten zullen er niet per direct meegegeven worden. Het moet dan ook een versterker worden waarop ik rustig kan spelen waarbij de buren er geen last van hebben. Ik draai de volumeknop meestal niet ver open, heb alleen geen idee hoeveel invloed een x-aantal watts hebben per volumeknop-streepje.

Daarnaast moet het enigszins ruimte bieden om eventueel te experimenteren met MIDI/19" inch effecten op langere termijn.

In de winkels worden in dit geval meestal de Marshall DSL401 (combo versie) en de Marshal DSL50 (top versie) geadviseerd. Beide zien er wel aantrekkelijk uit maar weet niet wat gezond verstandiger is. En of dat dit wel de versterkers moeten zijn die ik zoek. Daarom deze vraag.

Wat is een goede versterker voor mij?

Alvast bedankt,

Frank.

Toon DW
11 november 2006, 15:39
Hoi Frank,

Ik heb eigenlijk net hetzelfde probleem gehad. Je bent op zoek naar een betere sound, maar je weet niet meteen waar te beginnen.

Wel ik kan je eigenlijk maar 1 ding aanraden. Ga naar een winkel en probeer er zoveel mogelijk uit, zelfs de versterkers die je niet kan betalen. Zo kom je er wel eentje tegen dat de geknipte sound heeft en het geknipte volume. En kijk gerust verder dan naar Marshall alleen: er zijn heel wat fantastische versterkers op de markt!

Mijn ervaring is echter wel de volgende: wil je écht een goed geluid, moet je een lampenversterker nemen en die zijn niet bepaald geschikt voor huiskamersterkte...

jw009
11 november 2006, 17:58
Ik raad een transistor of modeling combo aan. Buizen moet je niet doen voor thuisgebruik, en een top + cab is ook overbodig voor thuis.

Kijk eens naar een leuke line 6 combo, kan je veel vette sounds uithalen en zitten ook nog effecten bij.

Chroxy
11 november 2006, 18:02
uit ervaring weet ik dat de DSL pas echt klinkt wanneer je hem enigssinds opendraait.. misschien dan handiger om naar buizenversterker te kijken met minder watt, aangezien je niet in ee band speelt.

Je hebt de laatste tijd genoeg 18/20/15 watters op de markt! Misschien is de Epiphone Valve Junior wat voor jouw?

Thom TK
11 november 2006, 18:16
uit ervaring weet ik dat de DSL pas echt klinkt wanneer je hem enigssinds opendraait.. misschien dan handiger om naar buizenversterker te kijken met minder watt, aangezien je niet in ee band speelt.

Je hebt de laatste tijd genoeg 18/20/15 watters op de markt! Misschien is de Epiphone Valve Junior wat voor jouw?

Nou, 18 watt is nog veel te veel voor thuisgebruik hoor.
Modeling is imo beter.

BartT5R
12 november 2006, 12:59
Gewoon een flextone III XL kopen, klinkt reuze en je hebt alle geluiden die je wil. En hij is bijkomend ook nog eens via MIDI te sturen.
Dat lijkt me de beste oplossing.

muse12
6 december 2006, 19:26
ik heb es wat rond gekeken naar versterkers rondom mijn budget. Wij in eerste instantie niet meer uitgeven dan 350 euro maximaal (alleen als het echt een wonderding is).

Nu ben ik diverse producten tegengekomen namelijk:

Heads:
Line 6 Spider II HD 75 watt € 149
Line 6 Spider III HD 75 watt € 242

Combo's:
Hughes & Kettner Edition Blue 60 DFX € 299

Het lijkt me echter sterk dat dit zo beetje alles is. Wat is er nog meer op de markt en wat is allemaal geschikt?

Eisen die ik heb, me buren moeten niet weggeblazen worden maar de versterker moet het ook kunnen doen als ze op een PA van een willekeurige kroeg worden geplugged, verder moeten ze de mogelijk hebben om een 19" rack erop te kunnen aansluiten.

En natuurlijk moeten ze goed klinken op zowel het ruigere werk met veel gain en distortion als op clean, en dit moet gemakkelijk te bedienen zijn (ook vanaf de zijlijn)

Wizz
6 december 2006, 19:43
Eisen die ik heb,(...)verder moeten ze de mogelijk hebben om een 19" rack erop te kunnen aansluiten.

Die snap ik niet. Tegen de tijd dat je een 19'rack van enkele duizendjes mee wil sjouwen mag ik toch aannemen dat het budgetversterkertje dat je nu zoekt naar het hobby-hok verbannen is, zo niet ingeruild ?
Proberen in jouw prijsklasse : Marshall MG 100 (€ 399,= incl.footswitch), evt. de goedkopere MG 50, verder de VOX AD 50 of AD 100.
De Roland Cube 60 is erg goed vanwege zijn cleane basisklank, de effekten en ampmodels zijn een leuke bijkomstigheid (al zou ik het voor Muse toch eerder in wat pedaaltjes zoeken dan in de fabrieksgeluiden).
Succes !

Wizz

caliban
6 december 2006, 20:01
Je weet niet of je over een jaar nog altijd niet in een band speelt dus ik vind
het dom van een moddelingversterker te gaan kopen.
Een kleine mesa ofzo gaat nog wel vrij hard gaan, maar is toch ook voor thuis zeer bruikbaar volgens mij en als je dan in een band speelt kan je ook verder.
En het geluid is beter als met die digitale zever.
Marshall raad ik algemeen gewoon af
Mesa is een aanrader
Muse speelt op soldano
Ik weet niet of soldano kleine amps maakt, maar je kan rondkijken

Wizz
6 december 2006, 20:05
Een Soldano voor driehonderdvijftig euro, die wil ik ook ! Desnoods een Mesa, voor dat geld... :seriousf:

Wizz

muse12
7 december 2006, 08:31
haha wou dat ik een Soldano kon betalen, pure kwaliteit.

maar wat is er mis met de marshall's? meeste mensen zeggen dat die dingen betaalbare kwaliteit is.

charlie45
7 december 2006, 09:10
ik zou ook voor een flextone gaan ofzoiets. dan kan je lekker alle effecten uitproberen en vette sounds maken.

roland cube30 is ook te gek.

Herman
7 december 2006, 09:17
Je weet niet of je over een jaar nog altijd niet in een band speelt dus ik vind
het dom van een moddelingversterker te gaan kopen.
Een kleine mesa ofzo gaat nog wel vrij hard gaan, maar is toch ook voor thuis zeer bruikbaar volgens mij en als je dan in een band speelt kan je ook verder.
En het geluid is beter als met die digitale zever.
Marshall raad ik algemeen gewoon af
Mesa is een aanrader
Muse speelt op soldano
Ik weet niet of soldano kleine amps maakt, maar je kan rondkijken

Ik weet toch wel zeker dat Muse in ieder geval op Marshalls gespeeld heeft. En in recente filmpjes zie ik volgens mij nog wel eens Marshalls.

charlie45
7 december 2006, 09:24
marshall's zijn prima, maar of een kleine marshall combo op laag volume heeft niks te maken met de marshall sound die muse gebruiken zou.

dat soort bands gebruiken speciaal ingeregelde of aangepaste versterkers die op een hoog volume staan te brullen door speciaal uitgezochte speakers..

ik zou daar dus niet al te veel naar kijken. en vrijwel alle merken leveren goed bruikbare spullen op.