PDA

View Full Version : Pick-up systeem voor mijn Martin D 45.



Martin D
11 november 2006, 11:53
Nog een vraag: Ik heb sinds April een Martin D45. Op advies van de gitaarwinkel geen versterking in laten bouwen, in het kader van de gitaar ongeschonden houden. Microfoon geprobeerd, maar dat werkt wel solo, maar niet met 8 man. Gevolg is dat ik de gitaar bijna niet gebruik.das zon, want het leven is te kort om een goeie gitaar niet te gebruiken. Dus, moet er toch een systeem in komen. Ik heb in andere gitaren LR en AER systemen, maar ik zoek voor deze gitaar eigenlijk ongeveer het beste wat er is. Mag dus wat kosten. Wie kan mij een goed advies geven ? Bijvoorbaat dank.

gertdm
11 november 2006, 18:11
Nog een vraag: Ik heb sinds April een Martin D45. Op advies van de gitaarwinkel geen versterking in laten bouwen, in het kader van de gitaar ongeschonden houden. Microfoon geprobeerd, maar dat werkt wel solo, maar niet met 8 man. Gevolg is dat ik de gitaar bijna niet gebruik.das zon, want het leven is te kort om een goeie gitaar niet te gebruiken. Dus, moet er toch een systeem in komen. Ik heb in andere gitaren LR en AER systemen, maar ik zoek voor deze gitaar eigenlijk ongeveer het beste wat er is. Mag dus wat kosten. Wie kan mij een goed advies geven ? Bijvoorbaat dank.


Een duet systeem van Fishman. Heb ik ook. Combinatie van mike en piezo.Voordeel is dat je de balans af kunt stemmen via een stereosnoer en meer mogelijkheden hebt dan enkel de piezo, hoewel dat ook al goed kan voldoen.
En mijn gitaar is gewoon ongeschonden hoor want ik heb er geen toonregelaar bij laten plaatsen.
Het enige is dat de ingang voor de jackplug aan de zijkant komt, op de plaats waar nu je bandknop zit. Dat gat zit er al en wordt enkel wat verder uitgeboord. Verder nog in de klankkast een houder voor het batterijtje.

In twee andere gitaren zit gewoon n Fishman matrix en daar treed ik mee op. Prima sound, zowel over de Ashdown als over PA.

Ik vind derhalve het advies van je verkoper behoorlijk amateuristies.

piezo
11 november 2006, 19:46
Een duet systeem (van Fishman of een ander) vind ik nog wel geschikt voor solo spelen, niet voor in een (rock-) band. Dan heb je echt teveel feedback problemen. Uiteindelijk blijkt die microfoon er dan dus voor joker in te zitten en da's zonde van het geld.

Martin D
12 november 2006, 21:28
Ik vind derhalve het advies van je verkoper behoorlijk amateuristies.



Gert, Zij doelden op het boren van een gaatje door de brug, i.v.m. brug pick-up.Ik neem aan dat die Fishman piezo ook zo werkt ?

chris c
12 november 2006, 22:17
Met een klankgatelement zul je het minste problemen met feedback hebben, en hoef je ook niet te boren in de brug, als dat een probleem is. De Fishman Rare Earth blend combineert een humbucker met een microfoon, wat een heel natuurlijke klank geeft. In een luide omgeving kan je die microfoon uitzetten om feedback te voorkomen.

Hier een interessante test met allerlei pickups, waaronder de Rare Earth Blend : http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

gertdm
13 november 2006, 08:04
Gert, Zij doelden op het boren van een gaatje door de brug, i.v.m. brug pick-up.Ik neem aan dat die Fishman piezo ook zo werkt ?


Ja natuurlijk...:) Maar het is een m.i. aanvaardbare consequentie van versterkt akoesties willen spelen. Tenzij je kiest voor een klankgat-element idd of gewoon een mikrofoon voor de gitaar.De laatste echter heeft vooral zin in een studio.
Een klankgat-element, daar zijn de meningen over verdeeld.
Misschien als eerste eens uitproberen?

gospelgibson
14 november 2006, 12:30
K&K

http://www.urbbob.com/guitarmain.html

Helemaal geweldig en nog niet duur ook.
Geen gaatje in/door de brug.
En passief, dus ook geen battarijen.
Desondanks hoge output en gaat niet sneller feedbacken dan Piëzo.
Je mag altijd een van mijn gitaren proberen, ze zijn allemaal uitgerust met K&K.
Allen via internet te bestellen +/- $ 89,00


Doe er je voordeel mee

Enra
14 november 2006, 13:02
B-Band is een prima keuze.

En ik dacht dat als je een gitaar bezit je dat ding, dat geval, dat apparaat, geheel naar eigen inzicht mag customizen. Dus ook voorzien van een piezo. Puristen in winkels zouden een wat opener advies kunnen geven. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp dat - wat mij betreft - wel naar persoonlijk inzicht tot zijn recht moet komen.

gertdm
14 november 2006, 13:46
B-Band is een prima keuze.

En ik dacht dat als je een gitaar bezit je dat ding, dat geval, dat apparaat, geheel naar eigen inzicht mag customizen. Dus ook voorzien van een piezo. Puristen in winkels zouden een wat opener advies kunnen geven. Het is en blijft een gebruiksvoorwerp dat - wat mij betreft - wel naar persoonlijk inzicht tot zijn recht moet komen.


Dat vind ik dus ook. Bovendien is een goede piezo eenmaal ingebouwd, een verrijking van de mogelijkheden van de gitaar.
En zeker als je concerten doet, onmisbaar.

Ik heb erg dure gitaren en ze hebben allemaal Fishman piezo's. Aan de buitenkant is er niets van te zien. Toonregeling vind ik ook niet nodig want dat kan op de versterker of via de PA.
In geval van nood kan een volumepedaaltje nog handig zijn. :)

bert k
14 november 2006, 15:13
K&K

http://www.urbbob.com/guitarmain.html

Helemaal geweldig en nog niet duur ook. etc...

Inderdaad, K&K is een goed systeem. Zit in mijn Lakewood, zonder batterij en zonder gaatjes (behalve dus de jackaansluiting, zoals Gertdm al zei)
Ik ben er erg blij mee, de geluidskwaliteit is fijn. Overigens maken de meeste serieuze merken een systeem dat onder in plaats van in de brug zit.

Martin D
15 november 2006, 08:08
K&K

http://www.urbbob.com/guitarmain.html

Je mag altijd een van mijn gitaren proberen, ze zijn allemaal uitgerust met K&K.
Doe er je voordeel mee


Nou bedankt voor het aanbod, als dat een beetje in de buurt is of te com bineren valt wil ik dat graag

Einzeln
17 november 2006, 10:06
Als het wat mag kosten; De element active van lr baggs een heerlijk piezootje van onder de 100euro. En die gebruik je om de de mama bear aan te sturen.

Elan
17 november 2006, 14:38
Een fishman klinkt altijd een beetje als een fishman, en niet zo zeer als de gitaar waar die insteekt.

Nu moet er iets nieuw zijn van Seymour Duncan wat dat niet doet.
Wat echt de klank van je gitaar bovenbrengt.

Ik weet niet juist hoe het heet (zal eens opzoeken) en heb het nog nooit live gehoord.
Maar naar het schijnt echt een fantastisch systeem.

Zal ook wel als het van seymour D. komt.

Niemand ervaring ?

Einzeln
18 november 2006, 20:43
Een fishman klinkt altijd een beetje als een fishman, en niet zo zeer als de gitaar waar die insteekt.

Nu moet er iets nieuw zijn van Seymour Duncan wat dat niet doet.
Wat echt de klank van je gitaar bovenbrengt.

Ik weet niet juist hoe het heet (zal eens opzoeken) en heb het nog nooit live gehoord.
Maar naar het schijnt echt een fantastisch systeem.

Zal ook wel als het van seymour D. komt.

Niemand ervaring ?
Je bedoelt mama bear van D-tar. http://www.d-tar.com/mama_bear.shtml
http://www.d-tar.com/mama_bear_videos.shtml

gospelgibson
20 november 2006, 11:38
Stuur maar een mailtje met je telefoonnummer, dan kunnen we dat regelen.
martinvoogd@hotmail.com
O ja, het is in de buurt van Utrecht.

Wizz
20 november 2006, 17:12
Gert, Zij doelden op het boren van een gaatje door de brug, i.v.m. brug pick-up.

Dan zijn het inderdaad amateurs, dat gaatje zit er al. Iedere Martin is "Fishman-ready". Overigens zou ik je de B-band adviseren, klinkt veel natuurlijker dan welke piezo ook. Nog beter is het door Rupert Neve voor Taylor ontworpen systeem, maar dan zou je dus een Taylor (vanaf de 300-serie) moeten slopen, want ze zijn niet los te koop. Ik bedoel dit wel degelijk serieus : Koop een Taylor 310/312/314/315 (C)E, laat de Neve overzetten naar je Martin, en voorzie de Taylor van een B-band. Heb je de perfekte gitaar čn een lekker werkpaardje.

Wizz

bert
20 november 2006, 18:17
http://www.dougyoungguitar.com/pickuptest.htm

Kijk, en luister natuurlijk, eens op deze site. Misschien best leerzaam ? ! ? !

( gaatjes boren of niet . . . . daar heb ik geen verstand van )

Picker
23 november 2006, 23:23
Dan zijn het inderdaad amateurs, dat gaatje zit er al. Iedere Martin is "Fishman-ready". Overigens zou ik je de B-band adviseren, klinkt veel natuurlijker dan welke piezo ook. Nog beter is het door Rupert Neve voor Taylor ontworpen systeem, maar dan zou je dus een Taylor (vanaf de 300-serie) moeten slopen, want ze zijn niet los te koop. Ik bedoel dit wel degelijk serieus : Koop een Taylor 310/312/314/315 (C)E, laat de Neve overzetten naar je Martin, en voorzie de Taylor van een B-band. Heb je de perfekte gitaar čn een lekker werkpaardje.

WizzHo. Een Taylor Expression System zet je niet zo maar even op een andere gitaar! Het ES bestaat uit diverse onderdelen die door de hele gitaar heen geďntegreerd zijn. De contactmicrofoons zijn van zacht siliconenmateriaal en zijn aan het bovenblad gelijmd. Ze gaan stuk als je ze los probeert te trekken. De neksensor zit onder de toets, hetgeen betekent dat je de hals van je Martin moet verwijderen, de hele toets eraf moet halen, de body onder de toets uit moet frezen (als dat al kan bij Martin), en dan de boel weer terugzetten en vastlijmen.

Bovendien houd je een Taylor over met drie gaatjes in de linkerflank.

Lijkt me toch niet zo serieus bedoeld allemaal...?