PDA

View Full Version : Toch effe vragen,



Dude
11 november 2006, 11:47
Moet het toch effe vragen, gearnerd als ik ben haha.

We moesten gisteravond spelen in een nieuwe tent in charlois, vent had echt heel erg gruwelijk veel geld in zn "eten en muziek" tent gestoken en dat was te zien, echt tonnen.

Ook een complete backline, en niet zomaar rommel, dikke marshall DSL stack, DSL combo, SWR bastop en dikke 4x10, mooi pearl drumstel, 2 keyboards, EV monitors (5 stuks op een podium van 10 bij 6, beetje overkill) diverse standaards, mics, grote 40 kanaals mixer met een rack systeem met effecten en weet ik wat er allemaal onder stond zo groot als ik zelf, op alle mics en versterkers een draadloos systeem gewoon allemaal zeer netjes.

Jammer was alleen dat de eigenaar dus echt voor meerdere 10 duizenden (misschien wel tegen de 50) euries aan spullen had staan maar geen idee had wat alles was. Kreeg het idee dat hij een van de grotere muziekzaken van rotterdam gewoon de vraag had gesteld, dit is mijn buget, zet maar wat neer.

Anyway, alles stond aangesloten, alleen niemand wist hoe. Resultaat was dus dat er allerlei effectjes op alle zang mics stonden, maar door de complexiteit van dat rack niemand wist wat je er aan kon veranderen, er zoveel kabels lagen dat je onmogelijk kon zien aan welk kanaal je moest draaien op het mengpaneel om bv de gitaar harder te zetten.

Maar goed, hoop gemiep, gestress van de eigenaar omdat die zag dat zn (overgens weinige) klanten toch echt wel muziek wilde, verder kregen we het aan de praat, klonk super ruk allemaal, een delay van seconden op de zang die er niet uit ging, echo alsof we in ahoy stonden, gitaarversterkers uiteindelijk maar op bijna volluit gezet omdat het niet ging werken ze over de pa te krijgen (HARD onstage.. HARD niet normaal) Monitors die volluit stonden te bleren om meer volume in de zaal te krijgen omdat het allemaal niet lekker ging over de PA... kortom RUK geluid.

Mijn vraag is dus naast dit relaas, die DSL top had geen line out, dus zijn idee was om vannuit de 1960 kast een kabel het mengpaneel in te doen, serieus, gewoon vannuit een van de stereo inputs zo de ingang van een kanaal op het paneel in.... en het werkte nog ook... hoe kan dit ??
Amp stond op 4 ohm, kast was stereo dus 2x8, in de ene input ging de marshall en in de andere een gewone jackjack naar het mengpaneel.

Daarnaast stond die marshall gewoon te trillen (je kent die 50hz brom wel.. dat deed die hele top dus mee.. als je je hand er op legde kon je het niet alleen horen maar ook voelen, kwam dat door de mismatch van de impedantie?)


Vaag gebeuren, was ook een dooie gig dus we hebben besloten om zelf maar helemaal los te gaan, serieus een van de meest lekker gespeelde gigs geworden haha, allemaal zeiknat, compleet uitgeput, een grote jam sessie (voor onze begrippen dan, we spelen meestal de covers volgens strakke afspraken) dus al met al was het gewoon erg leuk. Helaas vond het publiek de jante smits en andere nederlandstalige meuk tussen onze sets door leuker :seriousf:

Negative K3 fan
11 november 2006, 15:27
Mijn vraag is dus naast dit relaas, die DSL top had geen line out, dus zijn idee was om vannuit de 1960 kast een kabel het mengpaneel in te doen, serieus, gewoon vannuit een van de stereo inputs zo de ingang van een kanaal op het paneel in.... en het werkte nog ook... hoe kan dit ??
het werkt wel, maar zo krijgt het mengpaneel een heeel erg laagohmig signaal binnen, ik weet niet hoe schadeklijk dat kan zijn, maar het is niet bevorderlijk voor de sound lijkt me

Amp stond op 4 ohm, kast was stereo dus 2x8, in de ene input ging de marshall en in de andere een gewone jackjack naar het mengpaneel.
dar kan prima de ingang van dat mengpaneel is erg hoogohmig, daardoor verandert de 8 ohm impedantie van je cab nauwelijks... doe de rekensom maar: 1/R1+1/R2=1/Rtotaal...


Daarnaast stond die marshall gewoon te trillen (je kent die 50hz brom wel.. dat deed die hele top dus mee.. als je je hand er op legde kon je het niet alleen horen maar ook voelen, kwam dat door de mismatch van de impedantie?)
er is geen mismatch, maar waarschijnlijk een aardings probleem

Eko
12 november 2006, 09:35
Dude,
Dit is denk ik een mooie ervaring geweest. Het is iets wat ons allemaal wel een keer gebeurd of gebeurd is. Je leert heel snel ( of zou het moeten ) hoe je dit zelf moet doen.
Een mengpaneel zit niet erg ingewikkeld in elkaar. Het zijn alleen veel knoppen. Laat je gewoon zoiets een keer uitleggen. Dat kan bv in een winkel die deze dingen verkoopt. Of een van de bandleden doet een cursus. Als je een keer dit geleerd hebt is het hoogstens uitvogelen waar wie zit op het paneel en inregelen. Spelen in een band betekent dat je moet leren hoe een zaal je geluid beinvloed en hoe je daar mee om moet gaan.

Dude
12 november 2006, 11:57
Mjah gelukkig hebben we die ervaring allemaal prima, nadeel was dat rack vol effecten waar geen kaas van te eten viel, niet het mengpaneel en een zaaleigenaar die zn spulletjes nogal beschermde (maw we mochten dr niet echt aankomen)




Maar wat ik nog steeds niet snap (@lennart) is dat wanneer je een marshall speakerkast stereo schakelt dat betekend dat je 2 om 2 speakers aan kan sturen, dus dat je per jack ingang 2 speakers aanstuurt, en wanneer de amp dus links zit er uit de rechter jack (op de speakerkast, niet op de top zelf) toch niet zomaar een kabel een mengpaneel in geprikt kan worden ??? daar komt niks uit namelijk ?

Eko
12 november 2006, 14:11
Dude,
Als ik het zaal geluid niet kan beinvloeden door een eigen man achter de knoppen of omdat er niemand achter mag zitten, speel ik niet. Inpakken en wegwezen.
We doen dit ook bij jongens die achter de mengtafel zitten en niet willen doen wat we vragen. Te veel meegemaakt om dit goed te blijven vinden.

Negative K3 fan
12 november 2006, 16:27
Maar wat ik nog steeds niet snap (@lennart) is dat wanneer je een marshall speakerkast stereo schakelt dat betekend dat je 2 om 2 speakers aan kan sturen, dus dat je per jack ingang 2 speakers aanstuurt, en wanneer de amp dus links zit er uit de rechter jack (op de speakerkast, niet op de top zelf) toch niet zomaar een kabel een mengpaneel in geprikt kan worden ??? daar komt niks uit namelijk ?

ja vaag, dat stukje had ik niet goed gelezen, ik dacht dat hij een splitterkabel ofzo had gebruikt... ik zal het eens nazoeken, een verklaring die ik kan bedenken is dat de kast gewoon als mono stond ingesteld, wanneer je dan 1 kant inplugt vanuit je amp, staat de tweede jack (blijkbaar) ook in verbinding met speakers...

Pun
12 november 2006, 16:31
Elk mogelijk kabeltje dat er is er uit trekken, en dan alleen aansluiten wat je zelf nodig hebt :)

Dude
12 november 2006, 22:35
ik denk dat die zaaleigenaar zou flauwvallen als we dat hadden gedaan haha