PDA

View Full Version : 5150, van 2 kanalen naar 3



R-ik
10 november 2006, 21:56
Nog maar eens een topic over de 5150! In dit geval de 1e versie met 2 kanalen, waarvan het 1e kanaal kan switchen tussen crunch en euhm... geen crunch (omdat er mensen zijn die er over vallen als je het clean noemt). Ik meen namelijk ergens gelezen te hebben dat met een heel eenvoudige ingreep deze 5150 ook een volwaardige 3 kanaals amp te maken is, die je dan ook alle 3 met een footswitch kan bedienen.
De vraag is nu natuurlijk wie daar ervaring mee heeft. Waar je dit kan laten doen, hoeveel het kost en of de ingreep nog van enige invloed is op het geluid. Alvast bedankt voor de moeite..!

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 22:00
idem dito voor mijn Marshall DSL100. Die heeft dan nog het bijkomende probleem dat het volume tussen crunch en "clean" niet gelijk is. CLean is veel stiller. Op zich lijkt het me niet moeilijk om die switch over te brengen op de footswitch (gewoon draden "verlengen" en aan een stompswitch solderen), maar dan zit ik nog met het volumeverschil. Wie hier een oplossing voor weet, let me know.

Magic Bean
10 november 2006, 22:05
Je kan een multi-effect in de loop hangen en bij crunch via midi het in- of uitgangssignaal verminderen. Maar dan moet je wel je patches voor crunch aanpassen. (en uiteraard een multi-effect met midi hebben)

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 23:24
pff.... I don't like multi fx. Evenmin midi en die toestanden, dat gaat mijn petje te boven

Ik had al gedacht om vb. gewoon een boss ge7 equalizer in de fxloop te zetten. Voor diegenen die afvragen "in de loop". ja, dan push ik rechtstreeks de eindtrap. als ik via de input volume ga opdrijven, verlies ik een deel van het clean omdat ik de input push.

R-ik
10 november 2006, 23:34
Hmm.. je gaat er een beetje met m'n topic vandoor..! :D
Heeft ooit hier iemand de crunch op een 5150 footswitchable laten maken? Of iemand die er nog iets zinnigs over weet te zeggen..

heavy-metal-thunder
11 november 2006, 12:21
laat ons zeggen : ik vul jouw topic wat aan, of breng het wat in de kijker :-)

Zelf heb ik geen ervaring met de 5150. Maar als het volume tss "clean" en crunch niet groot is, kan dat toch geen probleem zijn? Uiteindelijk is het niet veel meer dan de draadjes van de schakelaar op je frontplate overbrengen naar je voetschakelaar. Iemand die een beetje van electronica kent, moet dat kunnen.

R-ik
11 november 2006, 13:50
Bij de 5150 is het volume verschil tussen wel en geen crunch niet groot nee, dat is dus geen probleem (voor mij). Technisch gezien moet het niet zo moeilijk zijn nee, vraag me dan wel af hoe het met de footswitch gregeld wordt, ik wil dat natuurlijk wel een beetje netjes hebben.

Ik zat zelf te denken aan:
- Een extra knop op de footswitch, maar ik weet niet of dat kan met bv. de draad die aan de huidige footswitch zit.. (wel de mooiste oplossing)
- De knop voor de FX-loop wordt gebruikt om de crunch mee te switchen, FX-loop staat bij mij toch altijd ingeschakeld.
- Een los pedaaltje erbij met 1 knop, speciaal om de crunch te switchen.

Als iemand een andere nette oplossing weet of zelfs zoiets als hierboven vermeld kan realiseren, dan hoor ik het graag!

Geronimo
11 november 2006, 18:38
Aangezien ik ooit het ding nagebouwd heb kan ik je er misschien een beetje mee helpen.
Het is mogelijk, maar het is iets ingewikkelder dan alleen twee draadjes trekken.

Het crunch-schakelaartje schakelt namelijk twee contactjes. Eentje (S1C in onderstaand schema, bovenin bij de preamp) maakt direct onderdeel uit van het circuit en de ander (S1A, jammergenoeg niet op het schema) schakelt een relaitje die op zijn beurt weer twee contactjes schakelt namelijk K4A en k4B.
Het contactje S1A dat het relais schakelt kan je probleemloos naar buiten trekken maar ik weet niet of dat gaat met het tweede contactje die in het circuit zit. Het lijkt me niet bevordelijk voor de werking van het circuit en dus je geluid.

Je zou er natuurlijk een relaitje bij kunnen plaatsen op de plek van R39 (ook niet op het schema, wat een kuttekening is dat ook zeg, ik heb hem hier wel op papier namelijk) in serie met relais K4. Zo'n klein 12V relaitje. Probeer zo'n zelfde relaitje te scoren als K4 anders kan het zijn dat de een een andere spoelweerstand heeft dan de ander wat resulteert in meer spanning op de een dan de ander waardoor de ene het wel doet en de andere niet. Probeer er een te vinden die een weerstand heeft van ongeveer 820 ohm, de waarde van R39, dan zal ie het zeker doen.
Je kan natuurlijk ook gewoon twee dezelfde kopen en K4 eruit slopen en vervangen door de nieuwe, dan werkt het sowieso.

Nu kan je met een van de nieuwe relaiscontactjes zonder problemen S1C schakelen.

Ja je zou natuurlijk ook eens kunnen kijken hoe het klinkt als je S1C lekker laat hangen en alleen S1A schakelt. S1C schakelt een of ander filtertje en ik weet niet precies wat het doet maar het zal er niet voor niets zitten en dus zal de klank wel anders zijn. Misschien kan iemand anders hier aan de hand van het schema voorspellen wat er gebeurt als je S1C niet meeschakelt.

Je kan het een en ander natuurlijk ook gewoon effe moet proberen en kijken hoe het klinkt.

Hier het schemaatje.

http://www.schematicheaven.com/newamps/peavey_evh5150.pdf

Succes ermee.

Floris