PDA

View Full Version : cabinet van 8 naar 16 ohm omzetten.



Willlem
10 november 2006, 21:40
ik heb op dit moment een 16 ohm cabinet en ben op zoek naar een tweede cabinet van 16 ohm. nu heb ik mijn oog laten vallen op een exemplaar dat naar mijn wensen is, alleen is dit cabinet 8 ohm. ik heb via de zoekfunctie gevonden dat het slechts een kwestie is van draden anders aansluiten om een cabinet van 8 naar 16 ohm te veranderen. geldt dat voor ieder cabinet? is het een eenvoudige/goedkope klus?
alvast bedankt!

tempo3
10 november 2006, 21:53
Hoeveel speakers zitten er nu in die kast?

vester86
11 november 2006, 13:03
het gaat sowieso niet lukken.
als het 2 speakers zijn van 8 ohm heb je keuzen tussen 4 ohm (paralel) of 16 ohm (serie)
als je 4 speakers hebt kunnen de speakers 4 ohm (alles in serie) of 16 ohm zijn (2 in serie en dat dan paralel). met geen van beide mogelijkheden kun je er 8 ohm van maken.

Willlem
12 november 2006, 13:48
het is een cabinet met vier 25w. greenbacks. de eigenaar zegt dat het een 8 ohm mono en 2x4 ohm stereo cabinet is van H&K.
is omzetten naar 16 ohm niet mogelijk? ook niet met extra weerstanden erin of iets dergelijks?

guitarnijboer
12 november 2006, 14:45
Als het 8 ohm mono is en 2 x 4 stereo, dan zitten er dus 4 speakers van elk 8 ohm in. De eerdere poster heeft gelijk als hij zegt dat je dit nooit als 1 x 16 ohm kunt aansluiten. Je kunt er hooguit 8 ohm mono en 2 x 16 ohm stereo van maken.

Natuurlijk kun je alle speaker in serie zetten (32 ohm) en dat parallel zetten aan een dikke weerstand van nog eens 32 ohm (= dan weer 16 ohm) maar daar wordt op de eerst plaats je geluid niet beter van, en op de tweede plaats kun je die speakerkast dan net zo goed thuis laten omdat je hem t.o.v. de andere kast toch niet zult horen....

Willlem
12 november 2006, 17:00
ok, leerzaam, al begrijp ik het niet 100%.
even verder redenerend:
- dus 16 ohms 4x12 cabinetten met 4 greenbacks bevatten 4x16 ohms speakers?
- is het wél mogelijk mijn 16 ohms marshall 4x12 cabinet met 4 g12-65 speakers via het veranderen van de volgorde van de speakers (iets veranderen mbt parallele en/of seriële volgorde) om te zetten naar een 8 ohms cabinet zodat ik de twee cabinetten toch tegelijk aan kan sluiten?

pol
12 november 2006, 17:49
je kan die cabs wel samen aansluiten, 16ohm en 8 ohm cab samen geeft 5,333 ohm, zet je amp dan op de 4 of 8ohms stand, dit is wel een kleine mismatch, maar dat kan geen kwaad.

up-guitarman
12 november 2006, 18:43
je kan die cabs wel samen aansluiten, 16ohm en 8 ohm cab samen geeft 5,333 ohm, zet je amp dan op de 4 of 8ohms stand, dit is wel een kleine mismatch, maar dat kan geen kwaad.

Mjah, maar niet alle amps hebben deze optie ...

vester86
12 november 2006, 19:45
Mjah, maar niet alle amps hebben deze optie ...


OH?

buizenversterkers geven je altijd de mogelijkheid, door middel van een schakelaar OF dmv een bepaalde uitgang.bij transistoren is dit niet maar maakt het ook minder uit, als je maar boven de minimum belasting blijft.

Willlem
26 december 2006, 14:43
je kan die cabs wel samen aansluiten, 16ohm en 8 ohm cab samen geeft 5,333 ohm, zet je amp dan op de 4 of 8ohms stand, dit is wel een kleine mismatch, maar dat kan geen kwaad.

anderhalve maand later. en ik zit nog steeds te twijfelen wat ik moet doen.
ben er ondertussen wel achter dat in mijn ene kabinet 4 x g12-75 (= 300 watt) celestion zitten (ipv g12-65) en in dat andere kabinet dus 4 x g12-25 (= 100 watt). maakt die mismatch qua vermogen wat uit voor het geluid dat ik zal krijgen als ik beide speakers aansluit? gaat de één harder dan de andere?
op mijn versterker (triamp MK1) heb ik de mogelijkheid om alles op 4 ohm te zetten, dus die optie van pol met een mismatch qua impedantie zou wel kunnen. iemand nog suggesties of ideeën?

Willlem
28 december 2006, 09:46
aahhh? niemand ervaring met het tegelijk aansluiten van een 8 en een 16 ohms cabinet? zou het graag weten, dan weet ik of ik tot de aankoop van het 8 ohms cabinet over kan gaan.

pol
28 december 2006, 10:54
gewoon doen, kan geen kwaad, maar je blijft wel met volumeverschillen zitten, de 8ohm cab gaat 2/3 van het vermogen binnenkrijgen, en de 16ohm cab slechts 1/3.
Maar als je de cab nog moet aankopen, waarom neem je dan geen 2de 16 ohm cab ???

Willlem
28 december 2006, 14:01
gewoon doen, kan geen kwaad, maar je blijft wel met volumeverschillen zitten, de 8ohm cab gaat 2/3 van het vermogen binnenkrijgen, en de 16ohm cab slechts 1/3.
Maar als je de cab nog moet aankopen, waarom neem je dan geen 2de 16 ohm cab ???


dankje voor je antwoord.
antwoord op jouw vraag: vraag en aanbod heeft het voornamelijk mee te maken. tweedehands is niet alles op voorraad.

AART
28 december 2006, 14:17
die marshall kast is waarschijnlijk geladen met 16 ohm speakers, die kan je op 8 Ohm aansluiten op de volgende manier:

Neem 2 speakers van de 4, sluit deze paralel aan, doe dt ook met de andere twee, en sluit deze sets in serie aan, dan heb je een 8 ohm cab.

16/16 paralel = 4 ohm

2 x 4 = 8.

pol
28 december 2006, 14:36
euh, neen.
2 x 16ohm speakers in parallel is nog alijd 8 ohm...

guitarnijboer
28 december 2006, 18:24
Willem, mijn advies is: niet doen.

Van 4 x 16 ohm maak je nooit 8 ohm mono en van 4 x 8 ohm maak je nooit 16 ohm (of 4)

Met de marshall kast die je hebt kun je 1 x 16, 1 x 4, of 2 x 8 maken.
Men die nadere 1 x 8 en 2 x 4 of 2 x 16.

Het tegelijkertijd aansluiten van twee speakerkasten met afwijkende impendantie sucks omdat het vermogen dan ongelijk verdeeld wordt. In dit geval kun je dan dus je marshall kast thuis laten omdat je die nauwelijks nog zult horen. Sluit je de marshall aan als 1 x 4 ohm dan kun je de andere kast thuis laten...

De enige mogelijkheid is de kast kopen en proberen de speakers van een van beide kasten om te ruilen voor een zelfde impendantie speakers als de andere. (op marktplaats of zo) Dus 4 x 16 ohm in je nieuwe kast zoeken of 4 x 8 ohm zoeken voor je Marshall kast.

pol
28 december 2006, 21:06
Willem, mijn advies is: niet doen.

Van 4 x 16 ohm maak je nooit 8 ohm mono en van 4 x 8 ohm maak je nooit 16 ohm (of 4)

Met de marshall kast die je hebt kun je 1 x 16, 1 x 4, of 2 x 8 maken.
Men die nadere 1 x 8 en 2 x 4 of 2 x 16.

Het tegelijkertijd aansluiten van twee speakerkasten met afwijkende impendantie sucks omdat het vermogen dan ongelijk verdeeld wordt. In dit geval kun je dan dus je marshall kast thuis laten omdat je die nauwelijks nog zult horen. Sluit je de marshall aan als 1 x 4 ohm dan kun je de andere kast thuis laten...

De enige mogelijkheid is de kast kopen en proberen de speakers van een van beide kasten om te ruilen voor een zelfde impendantie speakers als de andere. (op marktplaats of zo) Dus 4 x 16 ohm in je nieuwe kast zoeken of 4 x 8 ohm zoeken voor je Marshall kast.

zo groot is dat volumeverschil nu ook weer niet, heb je dit zelf al eens getest ? Als beide kasten langs mekaar staan hoor je de kast waar je recht voor staat nog altijd het luidste

Ik heb dit getest met een mesa oversized recto en een bognercab, de bogner cab ging wel ietke stiller, maar toch nog luid genoeg.

guitarnijboer
28 december 2006, 21:55
zo groot is dat volumeverschil nu ook weer niet, heb je dit zelf al eens getest ? Als beide kasten langs mekaar staan hoor je de kast waar je recht voor staat nog altijd het luidste

Ik heb dit getest met een mesa oversized recto en een bognercab, de bogner cab ging wel ietke stiller, maar toch nog luid genoeg.

Ja, ik heb dit wel eens getest!

Bij twee gesloten kasten met in beide kasten speakers die de zelfde efficientie hebben, zal de kast met de laagste impendantie veel harder klinken dan de andere.

Als de kast met de hoogste impedantie echter speakers heeft met een hogere efficientie, dan zal het verschil kleiner zijn.

In dit geval hebben beide kasten speakers met een efficientie van 97db, het verschil in geluidsdruk zal daarom door de ongelijke verdeling van het vermogen niet klein zijn.

Stel je zet de 8 ohm speaker met de 16 ohm speaker parallel.
Je wilt je amp niet opblazen dus die zet je op 4 Ohm. Je versterker levert dan voor 100 Watts ongeveer een effectieve wisselspanning van 20 volt over de uitgang. Omdat je al een impendantie mis aanpassing hebt (5,3 ohm speakerload op 4 ohm) zul je al nooit je maximale vermogen van 100 watt kunnen halen. Door de misaanpassing verlies je ongeveer een kwart van je vermogen en heb je nog maximaal 75 watt over.
Gelukkig is dit nog steeds hard genoeg voor de meesten.....

Aan je kast van 8 ohm wordt nu 50 watt geleverd aan je 16 ohm kast 25 Watt. Dit verschil kun je duidelijk horen.