PDA

View Full Version : gitaar uit Amerika meenemen ?



FNaRK
14 december 2002, 18:32
Ik heb vrienden die vrij regelmatig in amerika zitten. Als ik die daar een gitaar laat kopen en meenemen, bespaar ik dan alle in- en uitvoerrechten / belastingen of is dat te simpel geredeneerd ??

Fluffy
14 december 2002, 18:55
de zoekfunctie roadkill !!!!!!!!! genoeg topics daarover !!!!!

:B

Rectifier
14 december 2002, 18:56
Nee, want ze zullen bij aankomst op Schiphol de aangekochte waren moeten inklaren een aangeven aan de douane.
Dat betekent dat je zo'n 3% invoerrechten moet betalen en 17-19% BTW over't geheel of net andersom.
Maar in sommige gevallen kan dat er zat uit.
Want je hoeft al geen transport kosten te betalen en de prijzen in de USA liggen meestal een stuk lager dan hier.
Er zullen vast meer mensen zijn die dit al eens gedaan hebben.

rePUNKtative
14 december 2002, 18:57
Je bespaart helemaal niks helaas als ze het in een gitaarkoffertje meenemen. Douaniers gaan daar op af heb ik geleerd op school. Duikers herken je bijvoorbeeld aan grote duikhorloges die ze aan hun arm dragen of stickers op de koffers van die mensen. Die pikken ze er juist uit om te controleren op spullen die misschien beschermt en / of illegaal zijn in de EU of Nederland. Ze zullen dus op een gitaarkoffer afgaan. Wanneer er dan geen geldig bewijs kan aangetoond worden dat de goederen in de EU zijn gekocht, dan word het toch dokken, ook al blijf je maar zeggen dat je hem al bij je had op je reis. In dat geval had je dan een bewijs van de douane kunnen krijgen dat de gitaar mee op vakantie gaat.

Kweet niet of het mogelijk is (kweet niet wat voor gitaar is), maar als ze een grotere koffer meenemen en dan de gitaar uit elkaar halen (dus hals van de body af), dan moet dat misschien wel passen. Proberen een vorm te maken van een zacht schuimrubber materiaal en er in leggen. Kweet absoluut niet of ie dan nog wel heel aankomt trouwens.

Correctie: Je bespaart wel wat, maar geen idee of het de moeite is

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rePUNKtative op 2002-12-14 19:00 ]</font>

FNaRK
14 december 2002, 19:11
dat was idd wat ik bedoelde....heel naief zeggen dat het een oude gitaar is die je vanuit nederland had meegenomen om onderweg wat op te pielen. Ik begrijp dus dat je een "bewijsje" nodig hebt dat je de gitaar idd vanuit nederland hebt meegenomen...

rePUNKtative
14 december 2002, 19:13
dat klopt inderdaad... Tenminste, dat is wat ze vertellen bij mij op school :razz:

BLOK182
14 december 2002, 19:14
Geen idee wat voor gitaar je wilt kopen, misschien valt er iets met iemand te regelen met dezelfde gitaar, dat je het bonnetje mag lenen ofzo :wink:

Luca P
14 december 2002, 19:28
Nogmaals mijn verhaal.
Ik heb veel mazzel gehad.
Ik nam mee uit Nashville een Gibson Les Paul Classic.
Op Schiphol kwamen we bijna als laatste uit het vliegtuig met de nieuwe gitaar. Even nog snel naar de plee gegaan en een 15 minuten later leek alle douaniers al naar huis te zijn, dus kon ik lekker doorlopen.
Was zeker een 'once in a life time' gelukje.

Moonchild
14 december 2002, 19:43
Waar wordt er een grens getrokken dan? Je hoeft toch ook geen verklaring aan te vragen als je een paar broeken mee wil nemen op reis?

rePUNKtative
14 december 2002, 19:51
Neej, maar die bezitten ook totaal geen douane waarde

BLOK182
14 december 2002, 19:56
Ze begonnen wel flink te zeiken over ons fototoestel toen we terugkwamen uit Amerika, die hadden we gewoon hier gekocht, maar we hadden geen bonnetje bij ons. Nou vroeg ik me ook af, stel je neemt een gitaar mee naar Amerika, wordt dat ergens bijgehouden / opgeschreven? Zouden ze dat doen, is het idd erg dom om te zeggen "ja die had ik al bij me."

sash
14 december 2002, 20:02
Op 2002-12-14 19:11, schreef roadkill:
Ik begrijp dus dat je een "bewijsje" nodig hebt dat je de gitaar idd vanuit nederland hebt meegenomen...


Zelf maken? :grin:

rePUNKtative
14 december 2002, 20:09
Je kan je gitaar volgens mij laten registreren als "op reis zijnde"....

Dat houd in dat je een keertje langs moet komen en er zoveel mogelijk kenmerken van opschrijven, zoals houdsoort van je gitaar, merk van je gitaar en je serienummer.

Ik betwijfel of dit over de telefoon kan...

rePUNKtative
14 december 2002, 20:11
Op 2002-12-14 20:02, schreef sash:


Op 2002-12-14 19:11, schreef roadkill:
Ik begrijp dus dat je een "bewijsje" nodig hebt dat je de gitaar idd vanuit nederland hebt meegenomen...


Zelf maken? &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif">


hehhehehe, vrij onmogelijk :smile:

Ic3gl0vE
14 december 2002, 21:12
als je nou gewoon een gitaar koopt waarvan je er al één hebt? neem de de lege koffer mee...

savecracker85
14 december 2002, 21:58
maar als je nu mensen kent in amerika, kunnen die dan niet n gitaar voor iemand meenemen naar nederland????

Ic3gl0vE
14 december 2002, 22:01
goed plan, en dan zeggen dat 'ie gestolen is

Ic3gl0vE
14 december 2002, 22:01
(tijdens je verblijf in nederland)

savecracker85
14 december 2002, 22:19
tja mischien wel het overwegen waard..kep namelijk kennissen in amerika wonen die zo af en toe naar nederland komen :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: savecracker85 op 2002-12-14 22:19 ]</font>

Anders Destium
14 december 2002, 22:43
Probleem is met gitaren dat het niet meemag in je handbagage (tenzij er extra ruimte is). Je kan er moeilijk over gaan doen, maar dan weet je zeker dat de gitaar gecontroleerd wordt. Ik heb dit trucje overwogen toen mijn zus 3 jaar daar verderop zat, alleen het niet aangedurfd. Ik zou persoonlijk best een bepaalde neck-thru mee willen nemen daarvandaan, alleen die kan je dus NIET uit elkaar halen en in je koffer proppen (zitten ook veel metalen dingen in je gitaar, dus in de koffer proppen heeft geen zin). Ik had gewoon een gitaar mee moeten laten sturen toen ze weer terugverhuisde (met een heleboel zooi), maar dat bedenk ik nu pas :sad: