PDA

View Full Version : Envelope Filters



basswasp
14 december 2002, 17:48
Hallo daar,

'k ben net terug van een dagje Envelope Filters testen; yeah, dat had ik echt eerder moeten doen :grin:

't begon dat ik eerst maar eens naar Groningen moest, dus de bus in en daar een muziekwinkel opgezocht. Hier kwam ik de Boss AW-3 (Dynamic Wah) tegen, 'k was er meteen weg van (op de humanizer na dan, nog nooit zoiets achterlijks gehoord op een mooi effect). Toen ik met dat ding aan 't prutsen was, komt er iemand achter me staan. 'Hey hey, 'k hoorde je spelen en ik wist meteen dat er iemand op een Dynamic Wah stond te funken. Echt gaaf, vogel!'). Goed... hij wist me nog meer Envelope Filters te vertellen:

EBS - BassIQ (moest in een andere Groningse winkel te vinden zijn, maar 't werd al laat)

Mutron III (het allereerste Envelope Filter effect)

DOD - Envelope Filter.

Nu was er in Assen een winkel die de DOD had en toen ik thuis was gekomen, had ik nog even tijd. Dus op weg naar de DOD. Eenmaal aangekomen bij die winkel hadden ze de DOD niet, maar wel wat anders: een EMMA DiscumBOBulator, een supergoed klinkende Envelope Filter (klinkt als wat de BassBalls had moeten zijn) en een bijna perfect reactie (of response, of wat dan ook :smile:). Maarja, dat mag dan ook wat kosten; het pedaal wordt met de hand gemaakt en komt uit Denemarken: €200,-... Het enige nadeel van dit ding is dat hij voor gitaar gemaakt lijkt te zijn; de lage frequenties pakt ie soms niet goed. Dit in tegenstelling tot de Boss, da's ook een wonderkastje... maar hoe zit 't nu met de rest enzo?

Dus als iemand iets weet over:

Boss AW-3 Dynamic Wah
EBS BassIQ
DOD FX25 Envelope Filter
Emma Electronics - DiscumBOBulator

laat 't horen! :smile:

flearulez
14 december 2002, 19:11
Here we go!

Owkee Emma eerst, klopt indd een bedrijf uit Denemarken. Hele goede effecten en het was waarschijnlijk een oranje/geel effect.
Ik denk dat tie fucking easy in gebruik is, zoals dat gewoon hoord, sensitivity, with en attack.
En je kunt en ook andersom laten werken.

Ebs- lekker makkelijke pedalen, 2 knoppen en een schakelaar.......goed geluid, ook wat duurder meen ik. Wel rete goed geluid.

Mutron is ook een favoriet, vooral door bootsy gebruikt en bekent geworden(correct me if im wrong guys) heeft toch meer funties(??)

De rest ken ik eerlijk gezegt niet, ik vind de mutron erug cool en bassbals.

jaspertomas
15 december 2002, 20:32
Owk dan, ik heb die boss aw-3 en ik moet zeggen dat ie lekker klinkt. Hij behoudt het laag goed, maar je kan ook zorgen dat je alleen de hoge tonen door laat komen als je dat mooi vindt. Als je ook gitaar speelt is het een goede combo, omdat ie ook voor de gitaar gemaakt is (dan kan je beter een expressiepedaal erbij kopen voor gewone wha-effecten). 1 nadeel is alleen dat ie niet een ingebouwde distortion heeft zoals de bassballs voor het echte rauwe gekwaak. Ik gebruik daarom een disto-effect van m'n zoom 607. Je kan er in de tap-functie ook leuke tremolo-effecten uithalen als je wil, kijg je alleen n beetje psychedelische geluiden, ook leuk. En die humanizer, daar moet je gewoon niet op letten, want die zuigt.

basswasp
15 december 2002, 22:23
Ah, 'k zit er dan ook steeds meer aan te denken die AW-3 te kopen... geen ander pedaal heeft de tempo-mode, de DOD schijnt niet zoveel te zijn (mede omdat het een gitaar effect is), de Emma Electronics is vrij duur en is ook voor (actieve) gitaar en de EBS is ook duur, maar de samples op de EBS website klinken niet echt funked...

Maar ok, voor mij zijn de EBS en de Boss allebei in dezelfde stad te testen en de EBS wil ik nog wel een poging geven. 'k hoop deze week weer naar Groningen te gaan en wat te kopen :smile:

basswasp
15 december 2002, 22:25
Oja over de niet-ingebouwde distortion (die bij de humanizer vreemd genoeg weer verplicht is :S) kan ik zeggen dat ik toch een Ibanez Phat-Hed heb, dus dat komt wel goed. Al lijkt me dat echt iets om extreem mee te freaken, een beetje bassballs is wel leuk :smile: