PDA

View Full Version : Archtop - piëzo of pickup



zonniewiw
10 november 2006, 15:43
Wat zouden jullie doen in een archtop ?

een (fishman) piezo in de brug inbouwen of 1 degelijke pickup aan de neck ?

Graag jullie ideeën

Luke-wannabe
10 november 2006, 16:12
Beiden als je twijfelt over een Piëzo!

SimonS
10 november 2006, 16:20
ben ook voor beide. en absoluut een goede preamp bij de piezo!

vester86
10 november 2006, 16:23
eigenlijk niks aan toe te voegen, behalve dat ik het er helemaal mee eens ben. leukste is overigens om niet via een 3weg switch te kiezen tussen piezo/combi/magnetisch, maar door middel van een potmetertje (balanspot) geeft érg fijne klanken

ernieman
10 november 2006, 17:43
Ik las op de site van Fishman (ben namelijk ook aan het denken voor een piezo icm een element) dat de 2 signalen (piezo en pickup) NIET mengen ?! :???:
Het schijnt allemaal vreemde geluiden te geven. Daarom bieden ze, ook van Fishman, een zgn "powerchip" die de 2 signalen wél kan mengen.


Fishman Power Law
Never connect your Powerbridge™ and magnetic
pickups to your guitar's existing Mono Output Jack !
If you do, you’ll experience a very bizarre and unpleasant interaction
between the Powerbridge™ and your magnetic pickups. This is
because Piezo and magnetic signals mix like oil and water - they
operate on different electrical platforms. Piezo pickups (like the
Powerbridge™) are capacitive devices and magnetic pickups are
inductors.

Iemand hier meer ervaring mee?

Arjo
10 november 2006, 17:46
Ik geloof dat Charlotte dat op haar LP heeft gezet. En ik heb haar niet horen klagen hier :D.
Zit er zelf ook aan te denken voor mijn volgende project.

Arjo

SimonS
10 november 2006, 19:21
die 2 signalen mengen niet wanneer je er geen preamp tussen zet. die preamp kan ook een simpele buffer zijn oid. google eens op "mint box piezo" (http://www.google.be/search?hl=nl&q=mint+box+piezo&meta=)

-edit door Ernieman: Google linkje-

charlotte
10 november 2006, 21:54
Hey luitjes :)

Idd, op mijn LP'tje heb ik ook een fishman powerbridge icm de powerchip.
Bij de powerchip kun je het al eerder genoemde 3 standen schakelaartje aansluiten, kun je kiezen tussen piëzo,mix,magnetisch.
Bij een Lp kun je ook mengen in de mix stand met behulp van de toggle switch en de volume knoppen van het desbetreffende element,maar een balance pot is ook een hele goede manier.
Op mijn dubbelneck ga ik ook piëzo toepassen, zoals de vaste lezers al wel weten,en dan wel op de 12 snarige nek, ook weer met Fishman powerchip, en zelfgemaakte piëzo brug.

En last but not least;ik ben zeer tevreden over de Fishman.

groetjes Charlotte :lp:

B_2_the_a
12 november 2006, 16:56
lr baggs systemen zijn ook wel te verteren

en je hebt ook een aantal systemn (zie voxhumana site) waarbij je met 1 amp kan spelen (en dan kan switchen tussen piezo/mix/magnetisch) en met 2 amps(piezo en magnetisch eigen amp, beide met eigen volume)