PDA

View Full Version : Bias meten



Johnny Ramone
10 november 2006, 15:16
Hallo,

Ik wil graag de bias zelf kunnen instellen op mijn versterker.

Het is een 6L6 versterker (Twin 57) met 2 eindbuizen.

Nu zie ik op de Weber VST site dat er produkten bestaan die je in de gelegenheid stellen om het zelf te doen, en zodoende elk half jaar weer 50 Euro te besparen. Omdat ik al een multimeter heb moet een "Weber - Bias Rite adapter head" voldoende zijn. Wat ik nu niet begrijp is dat het maar op 1 buizenvoet tegelijk gezet kan worden, maar ik moet toch beide buizen (tegelijk) meten? Of zeg ik nu iets doms?

Heeft iemand misschien een antwoord of een goed advies voor mij? En, weet iemand de onder- en bovenwaarde waar tussen moet blijven bij een Fender Twin 57?

Hier de link van Weber VST:
https://taweber.powweb.com/biasrite/br_page.htm

Alvast bedankt!

tempo3
10 november 2006, 15:43
Hoe bespaar jij 50 euro elk half jaar dan. Of moet je dat aan je amptech betalen voor het afstellen van de bias? Hoop geld.

Als je een gematched setje buizen hebt zou het voldoende moeten zijn om een buis te meten. Immers de rest hebben dezelfde specs toch?
Waarden zou ik niet weten. Ik heb een adresje in Noord Holland die het voor mij doet. Zit in de prijs van de eindbuizen.

Johnny Ramone
10 november 2006, 16:20
Ik bespaar door het zelf te doen, ik heb gehoord dat na verloop van tijd (+/- half jaar) je opnieuw moet biassen. Daarnaast wil ik ook graag heter dan gemiddeld willen biassen. Dus zelf doen is dan wel zo handig.

De meeste zaken vragen gauw 100 euro voor de buizen en biassen.

Dirk_Hendrik
10 november 2006, 16:28
Zucht.

Biassen is al met zo overrated als True-Bypassen.

Johnny Ramone
10 november 2006, 16:43
Zucht.

Biassen is al met zo overrated als True-Bypassen.

Dus nieuwe buizen erin en gaan met die banaan? Schijt aan het biassen? Lekker goedkoop, gemakkelijk en snel, waarom ben ik daar zelf niet op gekomen??? :dance:

Negative K3 fan
10 november 2006, 18:53
biassen is geen overbodige luxe, maar het is ook niet nodig om dat elk half jaar te doen.

zelf biasen mbv zo'n bias rite is niet moeilijk en je hoeft maar 1 buis te meten, dus volstaat 1 zon adapter socket.

pol
10 november 2006, 19:27
Ik heb al eens een amp gebiast op het gehoor, bij gebrek aan tijd (buis was gesprongen vlak voor een optreden, fuse was ook gesprongen)
Toen maar snel een ander setje eringezet, fuse ingeplugt, en terwijl ik aan het spelen was aan de biasregelaar gedraaid (heel koud begonnen) tot de amp goed klonk.
Daarna bij de amptech toch maar laten nakijken of de bias goed stond, en die bleek prima in orde :)
Ach, soms heb je niet veel keuze.

BartT5R
11 november 2006, 09:31
Kijk eens op de volgende link van Eurotubes
http://www.eurotubes.com/euro-video.htm
succes

jacky
11 november 2006, 23:01
Heeft iemand misschien een antwoord of een goed advies voor mij? En, weet iemand de onder- en bovenwaarde waar tussen moet blijven bij een Fender Twin 57?


Je meet de spanning op pen 3 van je eindbuizen tov massa je kijkt wat voor eindpitten het zijn en vult de waarden hier in

http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Het levert een wat hete bias op maar je kan evt de tabellen die er onder staan bekijken.

Je kan met de twin ook nog testen met een gelijkrichter minder krjg je wat meer sag wel weer even je bias na meten

Bij een nieuwe set is het wel handig om met je bias probe alle buizen even na te lopen

Je kan ook bij pen 8 de ground wire losmaken en bij elke buis een 1 ohm weerstand plaatsen heeft elke buis zijn eigen bias probe (voor een euro) je meet dan de spanning over de weerstand in milli volts

Succes

Johnny Ramone
12 november 2006, 00:47
Bedankt allemaal, ik ben al een stuk, die link van euro tubes is erg handig.Het advies van Jacky is erg goed bedoeld maar ik mijn hersenen zijn erg beperkt, dus dat is wiskunde voor mij.

Ik kijk gewoon wat de waarde nu is en hou gewoon een marge aan van 10%, dat moet wel kunnen.

jacky
12 november 2006, 14:14
Het mooie was juist dat je niet hoeft te rekenen ......


In vullen buizen type selecteren en bereken knop indrukken


Makkelijker kunnen we het niet maken ...

tempo3
12 november 2006, 14:46
Bedankt allemaal, ik ben al een stuk, die link van euro tubes is erg handig.Het advies van Jacky is erg goed bedoeld maar ik mijn hersenen zijn erg beperkt, dus dat is wiskunde voor mij.

Ik kijk gewoon wat de waarde nu is en hou gewoon een marge aan van 10%, dat moet wel kunnen.Als je het allemaal eigenlijk niet begrijpt (net als ik btw), waarom ga je er dan zelf aan draaien. Straks maak je je versterker stuk en ben je duidelijk meer kwijt dan die 50 euri.

Johnny Ramone
12 november 2006, 18:46
Als je het allemaal eigenlijk niet begrijpt (net als ik btw), waarom ga je er dan zelf aan draaien. Straks maak je je versterker stuk en ben je duidelijk meer kwijt dan die 50 euri.

Ik wil (lees: kan niet) het niet begrijpen, maar gewoon doen, het enige wat ik wil weten tussen welke waarden ik moet biassen op mijn versterker. Wat is (te) koud en wat is (te) heet. Het is altijd zo'n groot geheim.

jacky
12 november 2006, 19:59
Het is geen geheim het is gewoon een rekensommetje en niet een ingewikkelde wiskundige formule oid

Johnny Ramone
12 november 2006, 20:54
Het is geen geheim het is gewoon een rekensommetje en niet een ingewikkelde wiskundige formule oid

Ik had altijd een onvoldoende voor rekenen, en heb alleen de lagere school gedaan.

jacky
12 november 2006, 23:28
Speel je bas dan ?????

Franc
13 november 2006, 07:46
Beetje eigenwijs ben je wel he? :)

Je wil niet snappen wat je doet, maar je wil het wel doen?
Ik ben het met je eens dat er niet iets geheimzinnigs van gemaakt hoeft te worden, maar een beetje weten wat je doet is toch wel handig hoor.

Je kunt simpelweg niet zonder wat reken- en meetwerk bepalen wat je bias moet zijn.

Johnny Ramone
13 november 2006, 11:25
Ik stuur wel een email aan Fender, misschien dat zij me kunnen helpen. :confused:

jacky
13 november 2006, 16:48
Twin naar een erkend service center brengen is meestal het advies van fender.

Maar goed je kan eens mailen kijken hoe zij de bias berekenen / bepalen /instellen in iedergeval meestal behoorlijk koud gaan je eindpitten wel lekker lang mee

Succes

tempo3
13 november 2006, 20:46
Kan je niet beter een AMPEG SVT dikke bas amp kopen... Die heeft lampjes om de bias in te stellen. Rood is niet goed. Groen is goed. Dus zonder rekenen en toch de bias instellen. Tenzij je kleurendoof bent.

Dus als je nou eerst een monteur zoekt die een bias bouwt die met lampjes werkt, ben je vanzelf van het probleem af....

Chris Winsemius
13 november 2006, 20:53
Andere mogelijkheid:

1 x je amp laten re-tuben en biasen door 'n goeie tech met bv. TADs of GTs. Daarna kun je gewoon zelf buizen vervangen met dezelfde "rating".

Zelf doe ik wel eens voor klanten het volgende: biasen en dan 'n extra duet/quartet/sextet/octet leveren met dezelfde rating.

tempo3
13 november 2006, 21:01
Wel goed idee (jij bent wel erg slim geloof ik he:p ). Maar hij begon dacht ik dat hij die 50 euro wilde besparen door zijn buizen zelf te biassen. Maar dat doe je toch alleen als je ze vernieuwd..toch????? Dus effe een rekensom:
Duetje buizen kost tientje of 4.
Biassen kost 50 euri.
Dus 1 x Biassen en dan octetje (= 8 toch?) erbij kopen en je bent klaar voor een paar jaar en je houd geld over. 't is wel effe een investering, maar daar krijg je wel wat voor.