PDA

View Full Version : Help!Twijfel tussen semi hollowbody of toch eerder les paul...



Innieminnie
10 november 2006, 12:34
Hoi allemaal,

Nog maar eens opnieuw terug hier op het forum... ik heb ondertussen al wat post gedaan over de hollowbody gitaren omdat ik daar eerst naar op zoek was... maar nu begin ik toch wel heel erg te twijfelen...

Het zit namelijk zo: ik ben een beginner en een paar weken geleden was ik al bij een paar muziekwinkels gaan kijken naar de prijzen en de info van een hollowbody gitaar. Dit was al lang mijn droom. Ik dacht dat ik er veel kanten mee op zou kunnen: zowel elektrisch spelen(vooral rock zoals The Cranberries, red Hot Chili peppers ed) als akoestisch zonder versterker. Nu ik hier echter op het internet overal rond kijk, lijkt iedereen het vreemd dat ik kies voor een hollowbody gitaar terwijl ik rock wil gaan spelen. Bovendien hebben de mensen van de muziekwinkels het me ook wat afgeraden. Zij hadden zoiets van: voor akoestisch te spelen kun je beter een akoestische gitaar hebben en om rock te spelen kun je beter een elektrische gitaar nemen... Maar de combinatie dus een semi-akoestische, lijkt niet populair te zijn. Komt er nog bij dat iedereen waarschuwt voor het rondzingen bij een hollowbody gitaar en k ben bang dat ik dit na een tijdje inderdaad ook vervelend ga vinden... Dus dacht ik: ik neem beter een semi hollowbody gitaar. Maar ik weet niet wat jullie vinden van een Les Paul en wat daar zowat de kenmerken en ervaringen van zijn...En zijn ze eigenlijk duurder dan een semi hollowbody gitaar of hetzelfde?

Dus: Ik weet nu echt niet meer wat ik moet kiezen :???: Help...

renier
10 november 2006, 12:43
een hollowbody is niet hetzelfde als een semi acoustische gitaar. de eerste is in principe een electrische gitaar met een klankkast, de tweede is een versterkbare acoustische gitaar. een hollowbody is niet onversterkt bespeelbaar, althans, niet buiten je slaapkamer.

wil je rock spelen? dan zou ik gewoon een solidbody electrische nemen. een les paul is dan een optie, je zou eventueel ook voor een telecaster of straocaster kunnen gaan. wil je acoustisch spelen, dan is een (semi) acoustische gitaar leuk. hiermee kun je echter alleen maar acoustische klanken creeren. een hollowbody is eigenlijk meer bedoeld voor specifieke stijlen (oude blues, rockabilly, rock & roll).

even voor de beeldvorming:

(semi) hollowbody:
http://www.axemusic.com/Pictures/ibanez_ak85dvs.jpg

solidbody:
http://www.getthatsound.com/General%20Assets/Images/59-Les-Paul-Sunburst.jpg

(semi) acoustisch:
http://www.lnlrecording.com/images/Guitars/deltalogo3a.gif

Innieminnie
10 november 2006, 12:47
ja, k weet t er is nogal eens verwarring rond de namen, maar t is een (semi)hollowbody die k bedoel hoor ;)

K vind de gitaar op de eerste foto trouwens héél erg mooi van uitzicht!

Innieminnie
10 november 2006, 12:51
Nog even een vraagje: aangezien ik nog een beginner ben heb ik in de muziekwinkel gevraagd of ze een stukje voor me konden spelen op de hollowbody gitaar en daar heeft die man zelfs akoestisch, rock en elektrisch op gespeeld... dus... blijkbaar kun je zoals met een semi hollowbody toch ook wel elektrisch spelen en dan bedoel ik niet gewoon elektrisch akoestisch... Of was dit gewoon een slechte indruk van mij en is het sowieso toch niet ideaal om er ook elektrische rock op te spelen?

a darker shade of grey
10 november 2006, 12:52
er zijn anders erg veel rockbands die hollows en semi hollowbodies spelen.
Dave Grohl van de foo fighters speelt veel semi hollow (ik meen gibson es335)
Josh nog wat van queens of the stone age heeft op het laatste album alleen maar hollowbodies gebruikt (of semi)
alex lifeson van rush heeft een paar es335's
en uiteraard frusciante van de chili peppers...
owja en chad kroeger heeft een paar keer live gespeeld op een prs semihollow (wel bij de ballads ;))

dus je kan zeker rock halen uit een semihollow imo

een goeie optie zou een Schecter CSH zijn of een C-1 E/A

goede prijskwaliteit verhouding, maar misschien toch redelijk duur voor een beginnend gitarist.

Veel plezier, want gitaren uitzoeken moet leuk blijven he ;)

Harry
10 november 2006, 13:02
over de geschiktheid van een semihollowbody voor rock hoeven we het niet te hebben, is al besproken in je andere topic daarover.

Dus, het kan prima!!

Verder is het een kwestie van smaak, veel naar andere gitaristen luisteren zou een idee kunnen zijn. Bij jamsessies of zo

omni
10 november 2006, 13:03
Ik word altijd een beetje moe van mensen die zeggen deze gitaar is alleen daarvoor en dat type alleen daarvoor. Absolute onzin! Troy van Leeuwen van de Queens speelt rock op een semi hollow, Tim Armstrong speelt punk op een semi hollow. Hee als Jim Root van Slipknot heftige metal uit een telecaster weet te krijgen… waar hebben we het dan nog over. Maar iets genuanceerder; natuurlijk zijn sommige gitaren beter geschikt voor sommige muzieksoorten, maar laat je niet afschrikken door zoiets sufs als feedback. Ten eerste is er altijd wel wat aan te doen en ten tweede er is niets mooier dan mooie feedback. Gisteren nog Adam Jones van TOOl de meest waanzinnige feedback uit zijn Les Paul horen persen. Maar een semihollow heeft natuurlijk wel heel andere klankeigenschappen dan een Les Paul en dat moet je gewoon gaan horen. Als je een gitaar hebt gevonden die lekker speelt en hij heeft jouw geluid dan is dat jouw gitaar. Maar een kleine waarschuwing; vaak blijkt dat het niet één gitaar is die je bevalt en voor je het weet zit je met een een hele harem. Zoals de meesten hier ;-)

guitartub
10 november 2006, 13:05
Nog even een vraagje: aangezien ik nog een beginner ben heb ik in de muziekwinkel gevraagd of ze een stukje voor me konden spelen op de hollowbody gitaar en daar heeft die man zelfs akoestisch, rock en elektrisch op gespeeld... dus... blijkbaar kun je zoals met een semi hollowbody toch ook wel elektrisch spelen en dan bedoel ik niet gewoon elektrisch akoestisch... Of was dit gewoon een slechte indruk van mij en is het sowieso toch niet ideaal om er ook elektrische rock op te spelen?

En toen werd de verwarring nog groter voor je.

Laat ik proberen een simpel antwoord te geven. Het geluidskarakter van een hollow (semi, thinline etc) verschilt nogal van dat van een solid. Tuurlijk kun je zowel op een hollow als op een solid allerlei soorten muziek spelen. Maar wat wil JIJ horen, wat vind JIJ mooi klinken? Want dat is toch echt waar het om gaat. Ik ben zelf in de gelukkige omstandigheid dat ik meerdere soorten gitaren heb. Speel ik Rock, dan doe ik dat op een solidbody, en speel ik Jazz, dan doe ik dat op een hollowbody, omdat deze stijlen op de genoemde gitaren het mooiste klinken. Jij moet echter de keuze van mooi of minder mooi maken, want dat kan NIEMAND voor je doen.

Suc6,
Bert.

drap
10 november 2006, 13:11
Gewoon voor een Ibanez uit de Artcore serie gaan. Die zijn absoluut niet duur en van hele goeie kwaliteit en bovenal semi hollow. Uit eigen bevinding weet ik dat de elementen zeer goed geschikt zijn voor rockmuziek en ietswat minder voor een jazzy geluid. Nou, wat wil je nog meer in jouw geval.

Mithrandir
10 november 2006, 13:12
Ik las wel het volgende :


Ik dacht dat ik er veel kanten mee op zou kunnen: zowel elektrisch spelen(vooral rock zoals The Cranberries, red Hot Chili peppers ed) als akoestisch zonder versterker

En dat is toch niet echt waar een semi-hollow goed voor is, het kan natuurlijk wel, maar het word lang niet goed genoeg versterkt en klinkt zeker niet als een acoustische gitaar.

drap
10 november 2006, 13:14
Ik las wel het volgende :



En dat is toch niet echt waar een semi-hollow goed voor is, het kan natuurlijk wel, maar het word lang niet goed genoeg versterkt en klinkt zeker niet als een acoustische gitaar.

Ik denk dan ook dat die eis gewoonweg onmogelijk is. Het is het één of het ander.

Harry
10 november 2006, 13:50
maar om thuis je licks en riffs te oefenen kun je met een semihollowbody ook goed uit de voeten zonder versterker....

Innieminnie
10 november 2006, 14:00
Oké, bedankt allemaal hoor! Ik denk dat ik er nu toch wel weer ietsje wijzer in geworden ben dankzij jullie :p Ik ga nog maar eens naar de muziekwinkel om een les paul eens te horen klinken, maar ben er dan nu wel redelijk zeker van dat het een semi hollowbody gaat worden :dance:

Nu snap ik waarom vele mensen hier zoveel verschillende gitaren hebben ;)

Luke-wannabe
10 november 2006, 14:35
Ga anders voor een Ibanez Hollowbody ofzo. Goed prij/kwaliteit en mooi!

STW
10 november 2006, 14:38
om even aan de verwarring bij te dragen:
mijn epiphone les paul (solid) en epiphone dot studio (semi-hollow) klinken ongeveer hetzelfde
ik heb nog wel een ouwe gitaar die volledig hol is, zij klinkt wel beduidend anders