PDA

View Full Version : Goede push pull pots - welke ? waar ?



zonniewiw
10 november 2006, 08:21
Hoi ,

Toen ik aan men eerste gitaarproject begon heb ik van warmoth een aantal dingen besteld , waaronder ook 2 push pulls pots.

Nu mijn gitaar eindelijk af is ;

Bij installatie bleek eentje al naar de haaien

Nu ben ik 14d verder en begint de ander al de geest te geven

Blijven gewoon niet ingeschakeld

Iemand enig id waar ik fatsoenlijke push pulls kan vinden bestellen

B_2_the_a
10 november 2006, 08:27
die bestaan niet volgens mij

zonniewiw
10 november 2006, 08:44
die bestaan niet volgens mij


Oeps , ga me aub nu nie vertellen dat da allemaal dezelfde rotzooi is

Ik kan me niet indenken dat bv Sambora van Bon Jovi zijn fender destijds geen degelijke push pull had

B_2_the_a
10 november 2006, 08:50
misschien elke week nieuwe? :P


ik kan me er even geen bedenken, wel weet ik dat het met push push nog rampzaliger is


ik gebruik zelf altijd switches gewoon

Kim Wilson
10 november 2006, 08:54
Gewoon USA push pull pots bij je lokale gitaarzaak moet volgens mij goed genoeg zijn. Kijk anders even op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) of www.voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl).

piezo
10 november 2006, 10:09
Gewoon USA push pull pots bij je lokale gitaarzaak moet volgens mij goed genoeg zijn. Kijk anders even op www.tonefactory.nl (http://www.tonefactory.nl) of www.voxhumana.nl (http://www.voxhumana.nl).De Aziatische push-pulls (bij Voxhumana gekocht in mijn geval) gebruik ik al jaren zonder dat probleem wat Zonniewiw heeft. Ze draaien echter niet allemaal even soepel en de verloopcurve is ook niet zo vloeiend als bij echte goede pots. Push-push pots zijn veel gemakkelijker in het gebruik, maar zijn mechanisch wat kwetsbaarder. Tonefactory heeft ze wel (500 k alleen lineair helaas, dus in die waarde alleen bruikbaar voor tonepots)

Voxhumana heeft trouwens geen aziatische 500 k log PP-pots, alleen die USA's voor op een LesPaul en daarmee heb ik geen ervaring.

oknarb180
10 november 2006, 10:12
Hey Zonniewiw,

Ik heb die van mij bij de Tonefactory besteld, ziet er gewoon goed en degelijk uit. Ik heb ze alleen nog niet geïnstalleerd/geprobeerd dus over de kwaliteit kan ik je niets vertellen. Maar het zijn niet van die budget-spullen.

vr.gr.

Branko

zonniewiw
10 november 2006, 10:16
Thanx voor alle info

By the way , ze waren niet goedkoop dus ik had er alle vertrouwen in

oknarb180
10 november 2006, 10:26
Thanx voor alle info

By the way , ze waren niet goedkoop dus ik had er alle vertrouwen in

Don't get me wrong!!!
Ik bedoel er ook niet mee dat je goedkope spullen heb gekocht hoor!!!
Maar de pots die ik heb gekocht, lijken met kwalitatief gewoon goed.
Maarja, ik weet het natuurlijk nog niet of ze goed zijn.

vr.gr.

Branko

madman
10 november 2006, 10:53
kan natuurlijk altijd gebeuren dat er tussen een hele hoop goeie per ongeluk een slechte zit, bij de goedkope worden die mindere er niet tussenuit gehaald en gewoon verkocht, als ze die eruit halen kost dat geld, en dat moet weer betaald worden door.... ze duurder te maken..

moraal van het verhaal; goedkope kunnen ook gewoon goed zijn, alleen de kans op een slechte is groter
natuurlijk zijn de duurdere kwalitatief net iets beter, maar het verschil merk je pas als je óf toevallig een echt slechte hebt, of na een hele lange tijd, als de goedkope net wat eerder versleten is....

zonniewiw
10 november 2006, 11:04
Don't get me wrong!!!
Ik bedoel er ook niet mee dat je goedkope spullen heb gekocht hoor!!!
Maar de pots die ik heb gekocht, lijken met kwalitatief gewoon goed.
Maarja, ik weet het natuurlijk nog niet of ze goed zijn.

vr.gr.

Branko


No problem ,

Met de ervaringen die ik hier lees is zo ne push pull nie echt geweldig

piezo
10 november 2006, 11:53
kan natuurlijk altijd gebeuren dat er tussen een hele hoop goeie per ongeluk een slechte zit, bij de goedkope worden die mindere er niet tussenuit gehaald en gewoon verkocht, als ze die eruit halen kost dat geld, en dat moet weer betaald worden door.... ze duurder te maken..Leuk. Weet je ook dat dat voor de meeste USA produkten juist NIET opgaat? Die zijn namelijk duurder om de kosten te dekken, die de producent moet maken om het grote percentage aan rotzooi wat er tussen zit gratis te vervangen. Ze laten dus gewoon de consument de kwaliteitscontrole doen in plaats van de zeer ruime toleranties in hun produktie te verbeteren.

We weten toch inmiddels allemaal wel dat Japanse produkten kwalitatief superieur zijn, ook al zijn ze goedkoper. Een Japanner zal het niet in z'n kop halen om een produkt te verschepen waarvan de deugdelijkheid niet is vastgesteld. Dat betekent namelijk gezichtsverlies en is dus voor een Japanner onaanvaardbaar. Dat geldt evenzeer voor produkten van een Japans bedrijf, die buiten Japan zelf worden gemaakt, want ook daar staat hun naam op.

zonniewiw
10 november 2006, 12:03
kwil best nen ,

ok ok ok ok ok ok toyota ok ok ok push pull switch :seriousf: ; ben ik zeker dat die tegen een stootje kan.

Maakt me eigenlijk niet uit van welk land de zooi komt als het maar werkt .

Eigenlijk zou ik de 2 push pulls moeten terugsturen naar warmoth en dan zal ik wel nieuw krijgen , maar ik denk dat het verzenden van die dingen me meer gaat kosten dan er hier 2 nieuwe te halen

Mattia
10 november 2006, 12:05
Met de Push/Pulls van StewMac heb ik geen problemen, gebruik ik al jaren met volle tevredenheid op een aantal gitaren. Verder vind ik de push/push pots van oa Warmoth en Rockinger prima dingen, werkt makkelijker dan een push/pull.

Als iemand echter een goed adresje heeft voor japanse electronica onderdelen tegen een schappelijke prijs houd ik me zeker aanbevolen; bij de meesten weet ik niet echt wat ik koop, en of het altijd hetzelfde model blijft...

piezo
10 november 2006, 12:17
O jee!
Ik heb even op de site van Warmoth gekeken. Blijkt dat ze helemaal géén push-pull pots hebben, alleen push-push.
Dus, beste Zonniewiw, je hebt toch niet per ongeluk getrokken aan een schakelaar die alléén bedoeld is om op te drukken? Dan werkt ie niet of is heel snel kapot namelijk.

zonniewiw
10 november 2006, 12:25
O jee!
Ik heb even op de site van Warmoth gekeken. Blijkt dat ze helemaal géén push-pull pots hebben, alleen push-push.
Dus, beste Zonniewiw, je hebt toch niet per ongeluk getrokken aan een schakelaar die alléén bedoeld is om op te drukken? Dan werkt ie niet of is heel snel kapot namelijk.


na edit

Ik heb er niet aan getrokken , alleen geduwd , ok sorry tis ne push push , ma ze bollen niet

piezo
10 november 2006, 12:29
Hebben ze wel

http://www.warmoth.com/hardware/parts/parts.cfm?fuseaction=include_potentiometers

scrol ns na beneden

et voilaMooi, ja, en daar zie ik dus alleen push-PUSH pots, kerel, géén push-PULL pots

zonniewiw
10 november 2006, 12:30
Mooi, ja, en daar zie ik dus alleen push-PUSH pots, kerel, géén push-PULL pots

sorry zie edit kwas te rap

G.G.
10 november 2006, 20:41
Gebruik al jaren die dingen van een tientje van Voxhumana, nog nooit eentje verrot gegaan

OOps, niet opgelet, je hebt het over push/push, daar heb ik geen ervaring mee.

piezo
10 november 2006, 21:14
Ik wel.
Bijna 20 jaar lang 2 Yamaha push-push pots op een gitaar gehad, ooit gekocht bij Piët in Arnhem en al lang niet meer leverbaar. In die 20 jaar moest ik de asjes een paar keer smeren, maar verder waren ze mechanisch behoorlijk stabiel.

Helaas waren ze er alleen in 300 kOhm en met maar 2 terminals in contact met de koolstofbaan (een variabele weerstand dus i.p.v. een echte potmeter). Ik moest de 3e terminal aansluiten door de pots open te maken en een drupje geleidende (dure) zilververf op het einde van de koolstofbaan aan te brengen. Dat sleet er gaandeweg af en moest dan vervangen worden. Door dat geknutsel en het vele hersolderen t.b.v. allerlei mogelijke schakel experimentjes hebben ze uiteindelijk de geest gegeven.

René van VoxHumana heeft me trouwens eens verteld dat de push-push pots die ze verkopen wat "ielig" zijn.

Orpheo
12 november 2006, 00:42
www.guitarelectronics.com

Orpheo
12 november 2006, 00:43
Ik wel.
Bijna 20 jaar lang 2 Yamaha push-push pots op een gitaar gehad, ooit gekocht bij Piët in Arnhem en al lang niet meer leverbaar. In die 20 jaar moest ik de asjes een paar keer smeren, maar verder waren ze mechanisch behoorlijk stabiel.

Helaas waren ze er alleen in 300 kOhm en met maar 2 terminals in contact met de koolstofbaan (een variabele weerstand dus i.p.v. een echte potmeter). Ik moest de 3e terminal aansluiten door de pots open te maken en een drupje geleidende (dure) zilververf op het einde van de koolstofbaan aan te brengen. Dat sleet er gaandeweg af en moest dan vervangen worden. Door dat geknutsel en het vele hersolderen t.b.v. allerlei mogelijke schakel experimentjes hebben ze uiteindelijk de geest gegeven.

René van VoxHumana heeft me trouwens eens verteld dat de push-push pots die ze verkopen wat "ielig" zijn.

wat is nu precies het echte verschil tussen een potmeter en schuifweerstand? beiden toch eigenlijk hetzelfde??

ernieman
12 november 2006, 07:54
hmmm, i weet het zelf ook niet, maar ik denk dat de een lineair werk en de ander logaritmisch , of zoiets. Verschil in "weerstand" geven bij opendraaien.
Maar Piezo weet dat natuurlijk wel, hopelijk.

hassent
12 november 2006, 09:49
Ligt eraan wat je met 'schuifweerstand' bedoeld. Als je een fader bedoeld in een mengpaneel, dan is er in pincipe geen verschil. Als je een schuifweerstand bedoeld met maar 2 aansluitingen ipv drie dan heb je ook gelijk het verschil te pakken. Een potmeter heeft 3 aansluitingen, een schuifweerstand 2. Het nadeel van een schuifweerstand is dus dat je er enkel de weerstand me kan regelen, Je kan er geen verhouding tussen de aansluitingen mee regelen, dus geen volume regeling mee maken.
Het verschil is dus niet lineair of logaritimisch, dan kan voor alle type het zelfde zijn, dat heeft te maken met de manier van winden of de vorm van de koolbaan.
Hopelijk heb ik het begrijpelijk uit kunnen leggen.

piezo
12 november 2006, 11:55
Maar Piezo weet dat natuurlijk wel, hopelijk.Dank je wel voor je vertrouwen Ernieman.
Vanwaar trouwens die "banaan in je oor"? Is dat om medische, esthetische of muzikale redenen? En hóe krijg ik die er in.

Ik ben ook geen electrotechneut, hoor, maar ik heb de beginselen wel leren begrijpen. Ik zal proberen het in eenvoudige taal uit te leggen.

Een pot(entiometer) is een variabele spanningsdeler. En delen = splitsen, dus 1 bron en 2 bestemmingen = 3 aansluitingen. Met een potentiometer verdeel je een bepaalde spanning over 2 "netwerken", in het geval van een gitaar-volumepot over <rechtstreeks naar aarde>en <via versterker naar aarde>.

Stel je dat voor als een waterstroom die je via 2 sluizen (= weerstanden) kan verdelen over <een kanaal rechtstreeks naar zee> en <een kanaal met daarin een watermolen (= ook weerstand) naar zee>. Als je al het water via de watermolen stuurt kun je met die watermolen een zaag aandrijven om essenhout te verzagen tot gitaarbodies. Naarmate je meer water rechtstreeks naar zee laat vloeien neemt de druk (=spanning) op het waterrad af en kun je minder gitaren maken. En dat zouden we niet willen, toch?
(Doe ik mijn best om dicht bij de beleving van zelfbouwers te blijven of niet? ;) )

Als ik mijn publicatie/boek over gitaarelementen nog eens af maak, zal ik ook maar een hoofdstuk wijden aan dergelijke beginselen van de electronica. Ik klaag wel eens over het onderwijs van tegenwoordig, maar ook de natuurkundelessen die ik vroeger zelf heb gehad, waren er niet op gericht de leerlingen echt begrip bij te brengen.

ernieman
12 november 2006, 12:14
Vanwaar trouwens die "banaan in je oor"?
Ernie: "Zeg Bert, Bert, Er zit een Banaan in je oor..."
Bert: "Wat zeg je Ernie, ik versta je niet, er zit een banaantje in m'n oor"
Ernie: "Ghghghghghhghgh..."

piezo
12 november 2006, 12:27
Ja, natuurlijk, ik ken mijn klassieken niet. *slaat zich voor het hoofd*