PDA

View Full Version : twee 2x12inch cabinetten of één 4x12inch cabinet?



llahsraM
9 november 2006, 20:58
Ik ben van plan om een cabinet te gaan bouwen, maar ik weet alleen niet wat verstandig is. Ik heb nu een 2x12inch cabinet met oude G12-65 celestion speakers. Ik was van plan om een nog een 2x12 inch cabinet te bouwen met G12T-75 speakers. Is het beter om twee 2x12inch cabinetten te hebben of één 4x12inch cabinet? Zal toch niet veel uitmaken? En staat er ergens op het forum hoe je een (2x12 of 4x12) cabinet bouwd? of heeft iemand een site? Alvast bedankt voor de tips! :)

BB-Bertje
10 november 2006, 13:21
Ligt eraan of je zwaar wilt sjouwen. Een 4x12 is natuurlijk een grotere kast (en dus flink zwaarder). Verder moet het ook in je transportmiddel passen als je ermee on tour gaat.

Qua geluid weet ik niet wat beter is. Dat wordt expirimenteren denk ik.

Ik speel zelf al jaren over een zelfbouw 4x12" met Celestion Greenbacks (25W). Voor de grotere gigs ideaal.
Repeteren doe ik op een kleinere combo (3x10")

Hoe te bouwen?:
Even met een meetlintje naar de muziekzaak en daar een cab. opmeten naar keuze (de mijne was een marshall)
Tevens wat losse onderdelen meenemen zoals luidsprekerkabel, chassisinput(s) en stekkertjes (dan hoe je niet te solderen en kun je makkelijker een speaker verwisselen)
Daarna naar de bouwmarkt en (naar keuze) MDF of Berkenmultiplex op maat laten zagen. Neem tevens wat schroeven en wieltjes mee.
Op advies van een geluidstechniecus heb ik mijn kast van binnen met glaswol bekleed, dus naar keuze dit ook meenemen.
De uitsparingen voor de speakers maak je het best met een bovenfrees. Houdt rekening met de bevestigingsring van de speakers, dan kan het niet mis gaan.
Verder alles in elkaar schroeven, schilderen en of bekleden en spelen maar.

't is makkelijker dan je denkt...............

Kim Wilson
10 november 2006, 13:25
Check de link in mijn sig. Dat is een topic over de bouw van mijn zelfbouw 2x12 cab.

BB-Bertje
10 november 2006, 14:04