PDA

View Full Version : vermogen versterker verlagen?



Harry
9 november 2006, 15:14
ik krijg af en toe klachten dat mijn versterker te hard gaat, zowel bij bandrepetities als bij kleine optredens. En om een buizenbak lekker te laten klinken moet je hem een beetje open kunnen draaien. Dat lukt dus in die gevallen niet. Is het mogelijk om het vermogen te verlagen? Ik heb een 50W Bedrock 621 top. En als het mogelijk is, bij wie kan ik dat laten doen?

a darker shade of grey
9 november 2006, 15:27
ik weet alleen dat je zoiets kan doen met een powersoak...en volgens mij kun je die zelf kopen bij tubeampdoctor.com ofzoiets, maar meer weet ik er ook niet van :)

Negative K3 fan
9 november 2006, 15:42
4 opties:

-eindbuizen verwijderen
-pentode/triode schakelaar
-attenuater tussen de amp en speakers
-andere speakers (minder effecient?)

Chris Winsemius
9 november 2006, 15:56
ik krijg af en toe klachten dat mijn versterker te hard gaat, zowel bij bandrepetities als bij kleine optredens. En om een buizenbak lekker te laten klinken moet je hem een beetje open kunnen draaien. Dat lukt dus in die gevallen niet. Is het mogelijk om het vermogen te verlagen? Ik heb een 50W Bedrock 621 top. En als het mogelijk is, bij wie kan ik dat laten doen?

Hoi Harry

Welke en hoeveel eindbuizen heb jij in die top?
Heb hier nog zo'n top (of vergelijkbaar) staan voor 'n grote opknapbeurt. Moet zo de deur uit maar ik zal morgen even kijken.

PM/email me anders even, ik weet wel 'n goeie manier om die sound op lagere volumes te krijgen.

Harry
9 november 2006, 16:13
Chris, PM is naar je onderweg.

Om de een of andere reden (misschien wel de verkeerde) lijkt zo'n attenooiator me niks. En NegK3fan, dit is me een beetje te technisch ;) , voorlopig krijg ik mijn zelfbouw rangemaster niet eens aan de praat. En dat zou simpel moeten zijn...

Bedankt zover mensen.

heavy-metal-thunder
9 november 2006, 16:20
- triode schakelen: ik weet niet wat het bij een bedrock doet, maar op een Marshall 30th anniversary deed dit niet zo veel goeds met de sound. De marshallsound én de ballen waren voor een stuk weg. Vond ik.
- een powersoak: tja, als je enige dB(A)'s moet wegknijpen, lukt dit nog (pakweg -4 dB(A)) maar als je serieus moet gaan soaken, zuigt dit toon. Ik neem aan dat de bedrock een Mastervolume heeft. In dat geval is het volgens mij beter om ff wat te draaien aan deze knop. Is de ervaring die ik had met een Mass attentuator.
- andere speakers: ja, als je vb. Vintage 30's hebt en je zou er vb. greenbacks in steken. Gaat je al snel een decibel of 3-4 winst opleveren, meen ik.
- eindbuizen: ja, als je er 4 hebt, kunnen er 2 uit.
- CMW zal wel wat aan het inwendige kunnen doen
- heb hier ooit iets gelezen over een plexi scherm voor je cab te zetten. Zelf geen ervaring mee.

Chris Winsemius
9 november 2006, 16:29
"- eindbuizen: ja, als je er 4 hebt, kunnen er 2 uit."

Bij veel cathodebiased versterkers (VOX AC30 bijvoorbeeld) kan dat abosluut NIET...

Ik bekijk morgen die Bedrock hier even, nu tijd voor 'n concert-bezoek later.

heavy-metal-thunder
9 november 2006, 16:33
"- eindbuizen: ja, als je er 4 hebt, kunnen er 2 uit."

Bij veel cathodebiased versterkers (VOX AC30 bijvoorbeeld) kan dat abosluut NIET...

Ik bekijk morgen die Bedrock hier even, nu tijd voor 'n concert-bezoek later.


Goed dat jij hier over de topics waakt!! Zou jij geen mod worden :-)

Chris Winsemius
9 november 2006, 16:38
Goed dat jij hier over de topics waakt!! Zou jij geen mod worden :-)

Nee!!!
Want:
- "zakelijke balangen" :)
- moet nog steeds jouw email opzoeken en beantwoorden
- dan zou ik nog veel meer afspraken missen

:D

kiem
9 november 2006, 16:49
PM/email me anders even, ik weet wel 'n goeie manier om die sound op lagere volumes te krijgen.kun je dat hier niet vertellen?? ik denk dat er wel meerdere zijn die dit willen weten.. ik wel iig :)

Harry
10 november 2006, 08:51
- triode schakelen: ik weet niet wat het bij een bedrock doet, maar op een Marshall 30th anniversary deed dit niet zo veel goeds met de sound. De marshallsound én de ballen waren voor een stuk weg. Vond ik.
- een powersoak: tja, als je enige dB(A)'s moet wegknijpen, lukt dit nog (pakweg -4 dB(A)) maar als je serieus moet gaan soaken, zuigt dit toon. Ik neem aan dat de bedrock een Mastervolume heeft. In dat geval is het volgens mij beter om ff wat te draaien aan deze knop. Is de ervaring die ik had met een Mass attentuator.
- andere speakers: ja, als je vb. Vintage 30's hebt en je zou er vb. greenbacks in steken. Gaat je al snel een decibel of 3-4 winst opleveren, meen ik.
- eindbuizen: ja, als je er 4 hebt, kunnen er 2 uit.
- CMW zal wel wat aan het inwendige kunnen doen
- heb hier ooit iets gelezen over een plexi scherm voor je cab te zetten. Zelf geen ervaring mee.

klopt, zit een mastervolume op. Maar die staat normaal op 2, dan klinkt het wel lekker. Liever op 2,5 maar dan blaas ik iedereen weg. Onder de 2 wordt het geluid al geknepen, en dat is niks.
NegK3fan heeft de knop op een meeting op 5 gedraaid, en toen liep iedereen weg. :seriousf:


Maar ik wacht de reactie van Chris even af, hopelijk heeft hij tijd om er eens aan te gaan sleutelen.
Allen bedankt voor de reacties.

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 09:21
Oeps, ik zie nu pas dat het een 50W is. Wellicht heeft hij dan 2 EL34's in zich? Dan kunnen er natuurlijk geen 2 uit.

Harry
10 november 2006, 10:10
nee, 4 EL84's dacht ik....

Mitch
10 november 2006, 10:48
Da's een optimistische 50W dan... anyway, wij hebben en tijdje terug een Vox AC30 zonder mastervolume bij CHris gebracht om er een mastervolume in te zetten en die werkt prima. Niet voor fluisterniveau uiteraard, maar de sweet spot ligt nu op een wat vriendelijker repetitie-volume.

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 11:25
nee, 4 EL84's dacht ik....

Doorgaans zijn amps met 4 EL84's in, maar 30W. Is die bedrock dan wel 50W? Of zitten er geen EL84 in? Ik vind persoonlijk dat een EL84 niet zo nodig hard moet staan dan pakweg een EL34. Maar ja, je hebt wel gelijk, als hij wat luider staat klinkt het allemaal beter.

Harry
10 november 2006, 11:36
voor de liefhebbers een advertentie waarin ze het hebben over 4 of 2 EL84's met een vermogen van 50 of 25 watt:

http://bedrock27.tripod.com//sitebuildercontent/sitebuilderpictures/600-2ad.jpg

Ik heb er geen verstand van hoor, ze kunnen me alles wijsmaken. Wat ik wel weet is dat het ding geweldig klinkt en akelig hard gaat ;)

Ron Houben
10 november 2006, 11:52
Beste Harry,

Ik stuur je even een PM. Ik heb de simpelste oplossing ongeacht welke buizen er nu inzitten.

Groeten,
Ron Houben

Kim Wilson
10 november 2006, 11:55
Kan dat niet in dit topic? Ik ben ook wel benieuwd...

Ron Houben
10 november 2006, 13:05
Beste Kim,

Nee in de topic wordt dit gezien als spam, omdat dit gaat over zaken die ik importeer.

Groeten,
Ron Houben

Harry
10 november 2006, 13:08
dan mag ik het wel posten denk ik? Het gaat om THD Yellow Jacket Converters die je in de buisvoeten monteert, en daar steek je vervolgens de buis weer in.
Mag ik wel melden dat verdere info op de website van Ron staat vermeld?

Kim Wilson
10 november 2006, 13:10
Beste Kim,

Nee in de topic wordt dit gezien als spam, omdat dit gaat over zaken die ik importeer.

Groeten,
Ron Houben
Oke, dat wist ik niet. Zou je mij je website kunnen pm'en? Ik ben erg benieuwd geraakt. :)

Ron Houben
10 november 2006, 14:01
Hallo Kim,

Ik heb je een PM gestuurd.

Groeten,
Ron

Mitch
10 november 2006, 15:25
Het nut van Yellow Jackets ontgaat me een beetje bij een kathode biased 4xEL84 amp :???:
Overigens, voor de liefhebber: ik heb eventueel nog wel een setje Yellow Jackets met goeie EL84's liggen. Forumprijs ;)

Harry
10 november 2006, 15:51
ja klopt, Ron gaf al aan dat het voor mij niet werkt. Wel een goede tip voor de andere liefhebbers.....

Negative K3 fan
10 november 2006, 18:51
Het nut van Yellow Jackets ontgaat me een beetje bij een kathode biased 4xEL84 amp :???:
Overigens, voor de liefhebber: ik heb eventueel nog wel een setje Yellow Jackets met goeie EL84's liggen. Forumprijs ;)

ik dacht dat je er tevreden mee was?

en idd yellowjackets werken niet als je amp al el84s heeft :D

Mitch
10 november 2006, 19:05
Zeer tevreden, maar aangezien ik de amp waar ik ze in heb/had wil verkopen mogen de YJ's dus ook weg en dat mag ook apart. Het systeem werkt prima :)

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 20:12
dan mag ik het wel posten denk ik? Het gaat om THD Yellow Jacket Converters die je in de buisvoeten monteert, en daar steek je vervolgens de buis weer in.
Mag ik wel melden dat verdere info op de website van Ron staat vermeld?

Sorry, maar ik vind dat niet echt een oplossing. Het karakter van de eindtrap verandert danig.

Ik heb mss geen al te scherpe oren, maar wil je dit waar gebeurde verhaal meegeven:

een makker van me had 2 dezelfde marshall JMP 50W (model 1987). We waren die aan 't vergelijken. en hij beweerde dat ze normaal eigenlijk identiek klonken. Ik vond dat belange niet waar, de ene had veel meer ballen, klonk ook veel opener in overdrive, gedefinieerder... Afin, een paar maand later kwamen we erachter dat in de mindere amp zijn yellow jackets zaten, maar dat hij dat vergeten was. Ik geef er wel dadelijk bij dat ik geen favoriet ben van EL84 of triode geschakelde lampen. Geef mij maar EL34 of evt. 6L6

Harry
10 november 2006, 20:37
het is wel een voorwaarde dat het karakter van de versterker niet veranderd, anders neem ik wel een oefenversterkertje mee, en gebruik de Bedrock voor optredens.

piezo
10 november 2006, 20:54
Helemaal zal dat nooit lukken, Harry. Je weet toch, je hoeft maar een kabel om te draaien en je hebt ineens een héél ander geluid ....... ;)

Op mijn Koch KC-50 DLX (ook 4x EL-84) zit een triode-pentode schakeling en die is zeker niet verkeerd.
Ik ben natuurlijk geen deskundige maar op gevoel zeg ik dat voor een klasse-A geschakelde amp met EL-84 het klankverschil tussen triode- en pentodestand juist wel eens mee zou kunnen vallen, in vergelijking met bijvoorbeeld een Marshall.
(Ik ben benieuwd wat de amp sleutelaars van mijn veronderstelling vinden.)

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 21:19
Dat kan best, zijn dat jij liever triode hoort.

Ik vond het voor een Marshall alvast minder. Maar ja, wie ben ik? Dat is een smaak, hé.

piezo
10 november 2006, 21:33
Het is geen kwestie van mijn voorkeur. Wat ik bedoel is dat een Marshall geluid misschien meer leunt op de "losse" response en het sterke hoog van een EL-34 in pentode schakeling en dat voor "middelige" EL-84's het verlies aan hoogrendement door een triodestand dan wel eens minder opvallend zou kunnen zijn.
Maar zoals gezegd, het is maar een veronderstelling van mijn kant.

En met het uittrekken van 2 buizen uit mijn cathode biased 4xEL84 KC-50 heb ik slechte ervaringen: FLITS! En hij moet nog steeds gerepareerd worden. :D

heavy-metal-thunder
10 november 2006, 22:01
Gelukkig kan je er nog om lachen

tempo3
10 november 2006, 22:31
En met het uittrekken van 2 buizen uit mijn cathode biased 4xEL84 KC-50 heb ik slechte ervaringen: FLITS! En hij moet nog steeds gerepareerd worden. :DMag dat niet dan?

Mitch
10 november 2006, 22:47
Mag best, als je vóór euthanasie bent.

tempo3
10 november 2006, 22:58
Snap het niet. Overal lees je dat je 2 buizen eruit kan trekken en dan mag het nu niet?:???:

piezo
10 november 2006, 23:03
Snap het niet. Overal lees je dat je 2 buizen eruit kan trekken en dan mag het nu niet?:???:Eerst het HELE topic GOED lezen aub. Bijvoorbeeld een post als http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=1074143&postcount=7

tempo3
10 november 2006, 23:19
oeps :chicken: :chicken: sorry...

Harry
11 november 2006, 10:46
Helemaal zal dat nooit lukken, Harry. Je weet toch, je hoeft maar een kabel om te draaien en je hebt ineens een héél ander geluid ....... ;)

Op mijn Koch KC-50 DLX (ook 4x EL-84) zit een triode-pentode schakeling en die is zeker niet verkeerd.
Ik ben natuurlijk geen deskundige maar op gevoel zeg ik dat voor een klasse-A geschakelde amp met EL-84 het klankverschil tussen triode- en pentodestand juist wel eens mee zou kunnen vallen, in vergelijking met bijvoorbeeld een Marshall.
(Ik ben benieuwd wat de amp sleutelaars van mijn veronderstelling vinden.)

oja, die kabel... misschien had ik dat eerst even moeten proberen. Maar ik wacht even af waar Chris mee komt. Voorlopig zet ik het mastervolume wat lager, al klinkt dat niet ideaal.
Knap dat jullie het karakter van je amp kunnen omschrijven aan de hand van allerlei technische uitdrukkingen, ik kom niet verder dan dat dat ding erg lekker klinkt. En wat voor buizen er in zitten hoor ik dan achteraf :D

Ron Houben
11 november 2006, 11:07
Wat de verandering van je geluid betreft: Ook als je Yellowjackets met EL84's inprikt gaat je versterker nog niet als een Vox klinken. Er zal iets van dat karakter meekomen. Maar de toon van een versterker is niet alleen afhankelijk van het type eindbuizen. Het totale ontwerp is veel belangrijker.

Eén van de beste Marshall sounds die ik ooit gehoord heb is van die "nieuwe" PTP combo. Ik weet het typenummer even niet, maar een echt klassieke Marshall toon. En geen EL34 maar 2 x EL84 in de eindtrap!

Daarenboven is er nog steeds een oud gezegde: Over smaak valt niet te twisten.

heavy-metal-thunder
11 november 2006, 12:19
Wat de verandering van je geluid betreft: Ook als je Yellowjackets met EL84's inprikt gaat je versterker nog niet als een Vox klinken. Er zal iets van dat karakter meekomen. Maar de toon van een versterker is niet alleen afhankelijk van het type eindbuizen. Het totale ontwerp is veel belangrijker.

Eén van de beste Marshall sounds die ik ooit gehoord heb is van die "nieuwe" PTP combo. Ik weet het typenummer even niet, maar een echt klassieke Marshall toon. En geen EL34 maar 2 x EL84 in de eindtrap!

Daarenboven is er nog steeds een oud gezegde: Over smaak valt niet te twisten.

ja, ik lees hier veel goeds over de 2061x. Ik denk dat dat hetzelfde binnenwerk heeft dan de combo die jij gehoord hebt (2074x). Is een 18W en heeft idd. EL84.

Chris Winsemius
11 november 2006, 13:20
@Harry: je pb-box is vol...............

@allemaal:

wanneer 'n amp 4 eindbuizen heeft en cathode-biased is en maar 1 gedeelde/gezamelijke cathode-weerstand gebruikt wordt dan moet je er geen (1,) 2 (of 3) buizen uittrekken!!!!

Kim Wilson
11 november 2006, 13:21
Chris, die van jou ook. Of heb je geen zin in mijn berichtjes? :D

Chris Winsemius
11 november 2006, 13:32
Chris, die van jou ook. Of heb je geen zin in mijn berichtjes? :D

Oeps :D
Had 'm al gezien maar nog niet beantwoord (was weer r&r bezig geweest en moest bijkomen....).

Ik pb je straks.

Harry
11 november 2006, 15:59
@Harry: je pb-box is vol...............





is weer plek, dus kom maar op!

Chris Winsemius
11 november 2006, 16:00
komt
is weer plek, dus kom maar op!

Komt tie.....

:)

Harry
14 november 2006, 16:17
ik kreeg van Ron de tip om toch eens naar een hotplate te kijken, heb even gegoogled (ook op de loadbox van Koch) en het valt me op dat die dingen zo schreeuwend duur zijn!
Aan de andere kant las ik ook dat je zo'n ding rechtstreeks in het mengpaneel kunt prikken, en daar zie ik het voordeel ook wel van.
Klein probleempje: ik heb een 4 ohms en een 8 ohms uitgang, en 2 8 ohms boxen. Welke loadbox/hotplate zou ik dan moeten hebben?

edit: ik kijk natuurlijk eerst wat Chris nog voor me kan betekenen!!

Negative K3 fan
14 november 2006, 17:23
ik kreeg van Ron de tip om toch eens naar een hotplate te kijken, heb even gegoogled (ook op de loadbox van Koch) en het valt me op dat die dingen zo schreeuwend duur zijn!
dat komt denk ik doordat er een flinke trafo-achtige spoel in zit...

Aan de andere kant las ik ook dat je zo'n ding rechtstreeks in het mengpaneel kunt prikken, en daar zie ik het voordeel ook wel van.
volgens mij kan dat niet bij alle soorten attenuaters, maar idd handig

Klein probleempje: ik heb een 4 ohms en een 8 ohms uitgang, en 2 8 ohms boxen. Welke loadbox/hotplate zou ik dan moeten hebben?
je sluit je boxen nu waarschijnlijk parallel aan op de 4 ohm uitgang, dus je hebt een 4 ohm loadbox nodig, het is trouwns ook zo dat het wel belangrijk is dat de impedantie van je loadbox klopt met die van je versterker, maar de impedantie van je speakers die je op de loadbox aansluit is niet zo cruciaal meer.


edit: ik kijk natuurlijk eerst wat Chris nog voor me kan betekenen!!

dat lijkt me niet onverstandig

Harry
14 november 2006, 17:39
thanks gozer.


ik sluit nu een box op de 4 ohm uitgang, en een op de 8 ohm. Dus straks gaat de attenuator op de 4 ohms uitgang, en split ik daar de boxen?

guitarnijboer
14 november 2006, 17:45
Mag dat niet dan?

Bij de KOCH KC-50 zou je nou net weer wel 2 buizen kunnen uittrekken omdat er geen gezamelijke kathode weerstand in zit maar iedere eindbuis een eigen kathodeweerstand en ontkoppelcondensator heeft.

Dat er ook exemplaren flisten heeft (ik heb dat topic een beetje gevolgd en de foto's gezien) waarschijnlijk met iets anders te maken dan het louter uittrekken van 2 eindbuizen.

Negative K3 fan
14 november 2006, 17:54
thanks gozer.


ik sluit nu een box op de 4 ohm uitgang, en een op de 8 ohm. Dus straks gaat de attenuator op de 4 ohms uitgang, en split ik daar de boxen?

jep


10 tekens

Harry
25 november 2006, 14:18
okee, ik heb uiteindelijk gekozen voor de ingreep door Chris Winsemius. Hij heeft een soort extra mastervolume ingebouwd, waardoor ik de versterker flink open kan draaien zonder dat al dat geweld naar buiten komt.
Heb vanmiddag mijn versterker opgehaald en even bij Chris thuis uitgeprobeerd. Eerste indruk was goed, woensdag ga ik het verder uitproberen in de oefenruimte. Chris, nogmaals dank!

Negative K3 fan
25 november 2006, 14:51
goede zaak harry... voor andere bedrock gebruikers: hoeveel zou zo'n ingreep ongeveer mogen kosten?

Harry
26 november 2006, 14:55
is dat niet in strijd met de spamregels?

future2future
26 november 2006, 15:12
Nee.... + 10

Harry
26 november 2006, 16:24
okee, op jouw risico dan ;) , kostte me 75 euro