PDA

View Full Version : Hoe zit dat met Ohm?



Johnny Ramone
9 november 2006, 14:41
Ik heb een Twin en ik wil graag de 2 standaard speakers (Weber 12A150) vervangen door 1 speaker (Weber Blue Dog Alnico 50W 8Ohm).

Dit staat in de manual van de versterker:
Output 40 watts into 4 ohms
Ohms 4 ohms
Speakers 2-12" Fender® Special Design Ted Weber/Eminence®, 8 ohm Speakers with AlNiCo Magnets, p/n 0064418000

Ik snap daar niet veel van en vraag me af of ik de speakers zomaar kan vervangen door de ene 8Ohm Blue Dog?

Alvast bedankt!

Negative K3 fan
9 november 2006, 15:37
2 speakers van 8 ohm per stuk zijn parallel gescgakeld 4 ohm... je zult er dus een enkele van 4 ohm in moeten plaatsen

Chris Winsemius
9 november 2006, 15:41
(Meestal is 'n Twin 85 Watt of meer.)

Jij hebt toch 'n '57 Twin reïssue? (50 Watt)

Dan zou ik zelf voor 'n 4 ohms type gaan van MINIMAAL 50 Watt, liefst ietsje meer.

'n 8 ohms type zou ip ook kunnen; ietsje minder vermogen en 'n wat warmere klank. De uitgangstrafo moet dit ip aankunnen.

Als je twee speakers van 8 ohm parallel zet (zoals in jouw '57 Twin) dan krijg je 4 ohm in totaal.

Hoop dat dit 'n klein beetje duidelijk is...

Kim Wilson
9 november 2006, 15:42
Dat gaat lastig worden. Gitaarspeakers zijn door de regel 8 of 16 ohm.

Waarom kies je er eigenlijk voor om één speaker in te bouwen? Juist die twee speakers zorgen voor een lekkere druk.

Chris Winsemius
9 november 2006, 15:49
Dat gaat lastig worden. Gitaarspeakers zijn door de regel 8 of 16 ohm.

Bij Weber zijn veel types ook in 4 ohm uitvoering verkrijgbaar.
Jensen 8"-ers zijn vaak/meestal ook 4 ohm.

Johnny Ramone
9 november 2006, 15:49
Ik heb hier toevallig nog 1 weber blue dog liggen en die klonk in een andere amp gewoon geweldig. Als ik nou deze speaker (50W) combineer met 1 van de reeds aanwezige speakers (12A150 25W??) doe ik dan iets crimineels?

Misschien koop ik ook wel gewoon 2 nieuwe Weber Blue Dog Alnico's van ieder 30W/8Ohm en zet deze in mijn Twin, dan gaat het in ieder geval goed, toch?

Kim Wilson
9 november 2006, 15:51
Bij Weber zijn veel types ook in 4 ohm uitvoering verkrijgbaar.
Jensen 8"-ers zijn vaak/meestal ook 4 ohm.
Ja, dat geloof ik graag. Maar als je ze tweedehands zoekt, zijn ze bijna niet te vinden. Je komt voornamelijk 8 ohm tegen, daarna 16 ohm. 4 ohm is vrij zeldzaam. Dacht ik tenminste...

Chris Winsemius
9 november 2006, 15:51
Ik heb hier toevallig nog 1 weber blue dog liggen en die klonk in een andere amp gewoon geweldig. Als ik nou deze speaker (50W) combineer met 1 van de reeds aanwezige speakers (12A150 25W??) doe ik dan iets crimineels?

Misschien koop ik ook wel gewoon 2 nieuwe Weber Blue Dog Alnico's van ieder 30W/8Ohm en zet deze in mijn Twin, dan gaat het in ieder geval goed, toch?

Combineren kan heel cool/gaaf/top zijn.
Had hier laatst voor Tristan ([ook] op zijn verzoek) 'n Celestion Heritage M20 met 'n Heritage H30 gecombineerd.

Chris Winsemius
9 november 2006, 15:53
Ja, dat geloof ik graag. Maar als je ze tweedehands zoekt, zijn ze bijna niet te vinden. Je komt voornamelijk 8 ohm tegen, daarna 16 ohm. 4 ohm is vrij zeldzaam. Dacht ik tenminste...

Hoi Hans!

Klopt en er zijn maar weinig Celestions in 4 ohm leverbaar (geweest).

Kim Wilson
9 november 2006, 15:55
Hoi Hans!

Klopt en er zijn maar weinig Celestions in 4 ohm leverbaar (geweest).

Wist je trouwens al dat ik ook een nieuw setje speakers heb gekocht? G12H30 55Hz uit '74. Ga ze zondag echt testen.

Joey Handsome
9 november 2006, 16:12
FF tussendoor hoor... Hoe is die '57 Twin eigenlijk? Is het ook maar enigzins te vergelijken met een '65 Twin Reverb qua klank?

Chris Winsemius
9 november 2006, 16:12
Wist je trouwens al dat ik ook een nieuw setje speakers heb gekocht? G12H30 55Hz uit '74. Ga ze zondag echt testen.


"Offer topic verder gaan" :) :

Gaaf! Ben benieuwd naar jouw ervaringen. Vanmiddag nog iemand gesproken met 'n behoorlijk amp/gitaar/speaker-verzameling, 'k ga daar binnenkort even langs :) (oa. 'n eind jaren 50 LP std.!!!)

Johnny Ramone
9 november 2006, 16:20
FF tussendoor hoor... Hoe is die '57 Twin eigenlijk? Is het ook maar enigzins te vergelijken met een '65 Twin Reverb qua klank?

Nee, een 65 twin is veel meer geschikt voor Rock, althans dat is mijn mening. Een 57 twin is clean prachtig, met een tubescreamer niet helemaal geweldig, ik wil nu achterhalen waar het aan ligt, speakers, buizen?? Ik heb de 57 twin gekocht vanwege de cleane sound in eerste instantie en ook vanwege de kwaliteit/betrouwbaarheid. Met goedkopere Fenders heb ik altijd problemen gehad, hoogstwaarschijnlijk ben ik weer de enige.

Nu wil ik toch nog heel graag weten of ik een 25W speaker met een 50W speaker kan combineren? Wat zijn de gevolgen voor de versterker, welke speaker doet het meest?