PDA

View Full Version : Snaren te stroef



ben vanhoof
9 november 2006, 14:38
Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een akoestische gitaar gekocht, een ibanez ew 20 ase. De gitaar speelt best goed, enkel vind ik dat de snaren zo stroef en pijnlijk voor de vingers zijn. Ik speel op mn elektrische altijd met .10 - .45 snaren dus echt zwakke vingers heb ik niet.
Kan het helpen als je er andere snaren op legt? Ik heb geen idee wat voor snaren erop liggen.

Don Capo
9 november 2006, 14:55
Hoi Ben,

Natuurlijk moet je wel even wennen aan akoestische snaren. Koop gewoon eens een nieuw setje en probeer het. Ik koop sowieso altijd gelijk een nieuw setje bij een nieuwe gitaar je weet nooit hoelang die krengen er al op zitten.

DeadStar
9 november 2006, 15:12
Koop anders eens een kwastje Fast-Fret, werkt prima

ben vanhoof
9 november 2006, 21:03
Die fast fret heb ik besteld, en kga ook eens zien voor andere snaren. Deze wil ik wel eerst eens uittesten.

Zijn er eigenlijk meerdere types van snaren voor een akoestische gitaar, buiten de dikte?

nielsduursma
9 november 2006, 21:42
fast fret is leuk om je nieuwe snaren mee te onderhouden en ervoor te zorgen dat ze langer meegaan. maar oude snaren weer als nieuw laten voelen en/of klinken gaat je niet lukken.

DeadStar
10 november 2006, 13:20
fast fret is leuk om je nieuwe snaren mee te onderhouden en ervoor te zorgen dat ze langer meegaan. maar oude snaren weer als nieuw laten voelen en/of klinken gaat je niet lukken.

Maar volgens mij gaat het hier niet om oude snaren, maar om het verschil tuseen snaren op electrische gitaar en een akoest

Don Capo
10 november 2006, 13:25
Ja maar als hij er nog helemaal nooit nieuwe snaren op gedaan heeft is dat natuurlijk wel de moeite waard eerst even uit te proberen voordat je met zalfjes aan de gang gaat. Zo te lezen heeft hij er na de aanschaf in ieder geval nog nooit nieuwe snaren op gedaan.

Neem je gitaar anders mee wanneer je snaren gaat kopen. Elk zichzelf respecterende gitaarzaak zal het dan gelijk allemaal met je doorlopen. Ik zou wachten met het zelf onderhanden gaan nemen van je hals ed.

Laser
16 november 2006, 09:17
Ik volg Don C in de redenering:
eerst nieuwe snaren opzetten, een .11 bvb.
Wanneer ik een tweedehands gitaar koop start ik vaker met een lichtere snarenset dan die die gebruikelijk is (vaak een .12) om te zien hoe de gitaar (nek, structuur) reageert. Geen te duur merk snaren erop de eerste keer.
Pas wanneer ik weet dat alles ok is zet ik er de definitieve set op, waarbij mijn voorkeur gaat naar de Elixir Nano .12. Maar dat laatste is persoonlijk. Een paar merken proberen in het begin loont de moeite om de "juiste" klank te vinden.
En dan spelen maar, en plezier maken!

ben vanhoof
16 november 2006, 21:52
Ik ga morgen eens een nieuw setje kopen. Kga eerst wel wat snaren proberen te testen, voor zo ver dit mogelijk is in de winkel, maar waarschijnlijk koop ik een Martin .11 setje.

BeKaaW
16 november 2006, 22:39
Ik weet niet wat er standaard op je Ibanez zit - mooi gitaartje trouwens - maar zelf vind ik de verschillen, zoals in dit topic gemeld , tussen een 0.010", 0.011" en 0.012" gauge setje nogal groot. IDD dit direct gevolg heeft voor de afstellingen van je gitaar en dat kan je dat niet zonder opnieuw de actie af te (laten) stellen zomaar ongestraft doen zonder de bespeelbaarheid te beinvloeden. Dus zoals al hiervoor al gezegd in heb topic, zou ik je gitaar meenemen naar een goede winkel zodat die je kan assiteren bij je keuze.

Ik speel zelf op al mijn acoustische steel string gitaren (3x) en op mijn electrische gitaren (2x) op 0.010" setjes. Wat je fijn vindt spelen is heel persoonlijk en een kwestie van proberen. (maar een 0.012" setje op een gitaar waarvan de actie is afgesteld op een 0,010" is kwa bespelen een drama.)

ernieman
17 november 2006, 08:08
Misschien ligt het niet direct aan de snaren, maar aan de actie?Bij nieuwe gitaren is de actie vaak niet zo goed afgesteld. En ook het verschil tussen electrisch en acoustisch is soms nogal groot.
Meet het eens na of er veel verschil is in de actie (snaarhoogte tov fret op 12e positie) tussen de 2 gitaren. Dat kan ook al een deel verklaren.