PDA

View Full Version : Wat is er mis met light snaren?



guiman
9 november 2006, 12:51
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik speel op .009 snaren van Gibson (Brite wires Nickel), en deze ultralights bevallen me best. Is er nog iemand die op dit formaat speelt, of stapt iedereen meteen over op minimaal .010?
Ik erken dat de klank en resonantie wat achter blijven wellicht, maar uh, ze zijn wel lekker comfortabel. (na jaren akoestisch plukken)

Orpheo
9 november 2006, 12:57
het voordeel is ziekelijk hoge bends. het nadeel is dat de tone iets minder vettig is. daarom heeft een gitaar bij mij 009, en een ander weer 011, en de rest 010. beetje middelen die hap.

Luke-wannabe
9 november 2006, 13:02
Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik speel op .009 snaren van Gibson (Brite wires Nickel), en deze ultralights bevallen me best. Is er nog iemand die op dit formaat speelt, of stapt iedereen meteen over op minimaal .010?
Ik erken dat de klank en resonantie wat achter blijven wellicht, maar uh, ze zijn wel lekker comfortabel. (na jaren akoestisch plukken)
Ik speel ook met .09 en veel mensen vinden je dan een pussy ofzo :p Maar wat het main thing is: Je hebt een dikkere tone met dikkere snaren, dat is alles, maar .09 speelt makken da .11 ofzo.

strat58
9 november 2006, 13:13
Ik speel ook met .09 en veel mensen vinden je dan een pussy ofzo :p Maar wat het main thing is: Je hebt een dikkere tone met dikkere snaren, dat is alles, maar .09 speelt makken da .11 ofzo.

Nou ik ben de laaste tijd maar weer terug gegaan naar 0.10 want die hoge bends met 0.11 (stratocaster normale stemming) ging toch beetje te kosten van mijn speelhand, nu heb ook wel een beetje last maar dat is normaal want ik moet nu minder kracht zetten en dat gaat dus hoop ik wel over.
Op mijn Martin D18 (1971) zitten zelf 0.13 op maar daar doe ik geen SRV bends mee. ;). Iemand anders die ook van zwaarder naar lichter is gegaan en iets hiervan herkent ?
Peace Strat58

up-guitarman
9 november 2006, 13:22
Iemand anders die ook van zwaarder naar lichter is gegaan en iets hiervan herkent ?


Ik ben ooit overgeschakeld van .009 naar .011. In die tijd was dat een iets te grote stap, dus ben teruggegaan naar .010
Hier speel ik nu nog op, een .009 kan ik niks mee, ik moet voelen dat ik een gitaar vast heb, en bij .009 heb ik dat gevoel niet ...

gorgasm
9 november 2006, 13:25
heb ook 009 zitten, schakel mss later wel over naar iets zwaarder 013 ofzo

Kim Wilson
9 november 2006, 13:33
heb ook 009 zitten, schakel mss later wel over naar iets zwaarder 013 ofzo
010 is iets zwaarder, 013 zijn startkabels. Ik zou persoonlijk niet zwaarder dan 011 op een elektrische gitaar zetten, want nog dikker gaat vervelend worden met opduwen van snaren.

Negative K3 fan
9 november 2006, 13:38
ik heb een hele tijd op 013 gespeeld met redelijk hoge actie, is goed als je je vingers wilt trainen,maar verder niet echt. ik moet tegenwoordig al weer flink wennen aan hoge actie met 011 snaren op een acoustische.

gorgasm
9 november 2006, 13:40
010 is iets zwaarder, 013 zijn startkabels. Ik zou persoonlijk niet zwaarder dan 011 op een elektrische gitaar zetten, want nog dikker gaat vervelend worden met opduwen van snaren.
mja hoe kan je in c of b stemmen zonder spagettisnaren te krijgen...

Kim Wilson
9 november 2006, 13:42
Dat weet ik niet. Daar heb ik geen ervaring mee. Die van mij staat altijd gewoon in E, vandaar...

Danny Drug
9 november 2006, 13:47
ik heb op me prs 0.12 zitten omdat ik daar death/black metal ritme op speel dan is het wel ultiem.. toontje lager enzo

maar op me andere gitaren zit gewoon 0.10 hoor..

Squier4ever
9 november 2006, 14:37
ik heb overal 0.11, Beefy slinky's, dus met dikkere bassnaren op, zowel me strat, tele als les paul. geeft voor mij de vetste tone en het moeilijke benden went vanzelf wel.... heb er nu iig geen last meer van.

mijn broertje heeft zijn gitaar "verlaten" en ik heb em zeg maar geadopteerd, dwz hij staat op mijn kamer te verstoffen, en daar zit 0.10 op. het voelt voor mij echt als speelgoed

rjong999
9 november 2006, 14:44
Ik speelde altijd op .008, heb een tijdje .0075 gespeeld, superlekker op een wizard II hals maar wel wat lastig in stemming te houden, vooral dicht bij de nut. Inmiddels ben ik teruggevallen op .009 omdat dat de dunste Elixirs zijn en ik daar wel erg tevreden over ben. De klank van dikkere snaren vind ik op een humbucker gitaar niet lekker klinken.

strattie
9 november 2006, 15:38
Ik speelde altijd op .008, heb een tijdje .0075 gespeeld, superlekker op een wizard II hals maar wel wat lastig in stemming te houden, vooral dicht bij de nut. Inmiddels ben ik teruggevallen op .009 omdat dat de dunste Elixirs zijn en ik daar wel erg tevreden over ben. De klank van dikkere snaren vind ik op een humbucker gitaar niet lekker klinken.


jeuzus... .0075?!:o das echt heel erg dun.

Ik weet niet of jullie dat ook hebben maar ik heb altijd moeite om de gitaar zuiver te bespelen met .009 of dunner.

rjong999
9 november 2006, 15:58
Daarom ben ik ook van de .0075 afgestapt, die zijn zo gevoelig voor je vingerdruk, en dan met name hoog aan de hals. Je went er wel aan maar op sommige gitaren, m.n. met Jumbo frets, krijg ik het gewoon niet zuiver. Met .009 lukt dat (net) wel. .010 zou nog beter zijn maar vind ik te dik klinken.

hoofd
9 november 2006, 16:09
Wat er mis is met light snaren? Hetzelfde als wat er mis is met light peuken, light boter en mager gehakt..
HET IS VOOR MIETJES!!!!

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben...

yanto
9 november 2006, 16:10
Dikkere snaren = meer tone. SRV speelde met 0.13 dan wel tuned down half step, maar toch. Hij speelde zijn vingers dan ook echt kapot. Om dit te compenseren gebruikte hij superlijm op zijn vingertoppen.
Pat Martino speelt met 0.15!! maar hij maakt geen extreme bends. Hij heeft wel een erg vette jazzsound.
Speel zelf met 0.10 heb ook een tijdje met 0.11 gespeeld toen ik nog jazz studeerde voor de tone. Maar dat is toch echt killing voor je vingers.
Akoestisch speel ik met 0.12.

Michael AE
9 november 2006, 16:12
De ene keer vind ik 0.11 beter klinken en de andere keer 0.10, maar 0.09 klinkt eigenlijk altijd wel minder, vind ik. Te dun.

schizo910
9 november 2006, 16:15
De ene keer vind ik 0.11 beter klinken en de andere keer 0.10, maar 0.09 klinkt eigenlijk altijd wel minder, vind ik. Te dun.


hey krijg nou wat! Dat zei Michael ook al!

G.G.
9 november 2006, 16:54
Dikkere snaren = meer tone. SRV speelde met 0.13 dan wel tuned down half step, maar toch. Hij speelde zijn vingers dan ook echt kapot. Om dit te compenseren gebruikte hij superlijm op zijn vingertoppen.

Srv speelde soms zelfs totaan 0.18 als hoge E. Dat superlijm verhaal is niet helemaal compleet.

(als je net gegeten hebt, stop! niet verder lezen!!!!)

Het schijnt dat hij (gelezen in een interview met zijn tech) superlijm op zijn vingers deed (deed ie niet altijd hoor, was maar een incident), zijn vingertoppen aan zijn andere arm lijmde en ze lostrok met de stukkies huid van de arm als nieuwe "vingertoppen".

Dat van die Es stemming scheelt echt een hele hoop. Ik speel al 15 jaar uitsluitend in Es en vind het heerlijk.,,. dikkere sound, en je kan dikkere snaren gebruiken (speel meestal op 0.11-0.56 of 0.12-0.56) en dat geeft nog meer een dikke sound.

Maar zoals eerder gezegd: Speel gewoon op die snaren die je het lekkerst vind.

rjong999
9 november 2006, 17:02
Dikke snaren zijn voor gevoelloze mastodonten, die trouwens vaak ook gebaat zijn bij oplichtende ledjes op de hals, geblokkeerde trems, dunne plectra, richtinggevoelige speakerkabels en natuurlijk TABs

Aimé
9 november 2006, 17:02
Ik heb nauwelijks gespeeld op .9snaren, vond ze veel te los en te ielig, een tijdje gespeeld op.10, nog steeds wat te los, nu altijd .11. Bends, najah, ik trek ze altijd naar beneden wat minder moeite kost, en de dunne E is niet zo strak dat jem niet naar boven kunt benden...zie daar dus geen probleem in

Aimé
9 november 2006, 17:06
Dikke snaren zijn voor gevoelloze mastodonten, die trouwens vaak ook gebaat zijn bij oplichtende ledjes op de hals, geblokkeerde trems, dunne plectra, richtinggevoelige speakerkabels en natuurlijk TABs

Wat een achterlijke opmerking zeg...kan je evengoed zeggen dat alle bassisten even gevoelloze mastodonten zijn. Dom, man :dontgeti:

vulvasonic
9 november 2006, 17:06
Het klinkt vetter, dat wordt algemeen voor waar aangenomen. En ik ben het daar mee eens.
Maar er is meer:

De snaren breken minder snel
De snaren ontstemmen minder snel (heerlijk!)
De rechterhand zit niet op elastiek te rammen, dat bevordert de nauwkeurigheid
Je bent gedwongen andere technieken te gebruiken. Sommige technieken zullen minder snel worden gebruikt, maar andere technieken komen daarvoor in de plaats.
Het voelt gewoon lekker!
Dat laatste is voor mij nog het meest belangrijk.

Aimé
9 november 2006, 17:08
Het derde en ook vooral het laatste is net mijn reden om met dikke snaren te spelen :)

Spitfire
9 november 2006, 17:13
ik speel ook op .009 snaren, ik heb er ooit .010 op gehad, maar daar had ik het idee dat er geen beweging in die dingen was te krijgen, dus ik ben weer overgestapt op .009. speelcomfort gaat mij dan toch boven klank

en over wat vulvasonic zei, mijn magnum lock tuners zijn toppie, dus ik hoef over het algemeen toch minder te stemmen

up-guitarman
9 november 2006, 20:24
Het schijnt dat hij (gelezen in een interview met zijn tech) superlijm op zijn vingers deed (deed ie niet altijd hoor, was maar een incident), zijn vingertoppen aan zijn andere arm lijmde en ze lostrok met de stukkies huid van de arm als nieuwe "vingertoppen".


Yuk, dat is echt een walgelijk verhaal ...

AART
9 november 2006, 21:20
Ik heb een hele tijd op .009's gespeeld, oa d'adario en later EB.
Omdat ik dat niet fijn vond, vooral met ritmewerk, overgestapt naar .010 EB.
Echter, dat speelde ook niet helemaal naar wens, voor ritme prima, maar soms een beetje te stroef.

Daarna door de verkoper gewezen op EB Hybrid Slinky.
Hoge E, B en G van .009 setje en de D, A en lage E van een .010 setje.

Bevalt me perfect, speel er nu 4 jaar ofzo mee, dus dat is er redelijk hard ingesleten.

vulvasonic
9 november 2006, 22:15
ik speel ook op .009 snaren, ik heb er ooit .010 op gehad, maar daar had ik het idee dat er geen beweging in die dingen was te krijgen, dus ik ben weer overgestapt op .009. speelcomfort gaat mij dan toch boven klank

en over wat vulvasonic zei, mijn magnum lock tuners zijn toppie, dus ik hoef over het algemeen toch minder te stemmen

Ik ben ook gewoon begonnen met .009. Daarna stapte ik zelfs over op .008 en ik heb zelfs ooit een (bijna niet te krijgen) .007 setje gebruikt.

Maar op gegeven moment ben ik wat gaan experimenteren met dikkere snaren. Eerst .010. En ik merkte dat ik dat al redelijk zwaar vond, maar ik vond het wel prettiger spelen met rechts. Ik heb me door de 'pijn' heen gebeten. Ik kreeg door dat ik dat opduwen niet zo nodig had op de lage snaren, dus toen ben ik voor een hybride setje gegaan (skinny top heavy bottom). En het ging steeds beter voor m'n gevoel. Het opduwen van die .010 stelde niets meer voor. Ik kreeg zelfs het idee dat ik de stugheid van de lagere snaren ging missen in de hogere snaren. Dus toen maar naar .011 gegaan.

Ik heb daarna ook nog geëxperimenteerd met .012 en .013, maar ik merkte dat ik dat niet meer trok qua kracht en dat ik daardoor beperkt werd in mijn mogelijkheden. Maar ik merkte ook dat ik het geluid er niet beter op vond worden. Alsof de TONE afneemt naarmate de snaren TE dik worden. Kan zomaar te maken hebben met de dempende factor van een niet goed uitgesneden topkam hoor.

Maar goed, om een lang verhaal kort te maken. De keuze voor het juiste setje snaren is er niet een die je in een dag maakt. Je kloot een beetje aan tot je de juiste balans gevonden hebt. En als je daar geen behoefte aan hebt, ook prima!
Het enige wat je op een forum als dit, bij onderwerpen als deze, kunt doen is je ervaring delen in de hoop dat iemand er mogelijk iets aan heeft. En is dat niet het geval......, het maakt geen reet uit. Dat is juist het leuke aan gitaar spelen! :cheerup:

Pentatonic
9 november 2006, 22:19
hehe ik wist helemaal niet dat er zo'n taboe was op .009 :D

ik speel zelf met .009, ik weet niet eens meer waarom, het is een gewoonte en ik ben te lui om m'n intonatie nodeloos te gaan aanpassen door 0.10 ofzo te steken.

ik vind het gedoe van: het is lichter dus het is voor mietjes nogal typerend en zielig... het heeft gewoon voor- en nadelen dus doe er je zin mee :dance:

Tristan
9 november 2006, 23:13
Ik vind 009 eigenlijk altijd minder klinken, met zo'n setje klinken de hoge snaren voor mij gewoon te dun...
010 klinkt naar mijn ervaring lekker op (bijna) iedere gitaar en speelt mijns inziens lekker soepel...
011 klinkt in sommige gevallen, maar zeker niet in alle gevallen beter dan 010, het heeft wat minder sprankel en harmonischen, maar het klinkt wel wat vetter...

Als je een combinatie van sprankel op de hoge tonen en vetheid in de lage tonen wil dan kan je een skinny top en heavy bottom set proberen, dat heeft weinig tot geen invloed op het benden van de noten omdat je dat toch meestal op de hogere drie snaren doet...
Ik vind echter het verschil tussen 010 set top en een 012 set bottom een beetje te groot, het geeft naar mijn idee een verkeerde balans tussen hoog en laag, daarom zou ik in die gevallen een 010 set top en 011 set bottom, of een 011 set top en een 012 set bottom aanraden...

Een andere zaak is het speelgemak en voor mij geldt een beetje dat ik bij een Fender mensuur lengte (25.5) het liefste op 010 of 010/011 speel en bij een Gibson mensuur lengte (24.75) het liefste op 011 of 011/012...

Bij downtunen geldt zo ongeveer dat je een hele gauge omhoog kan gaan als je een halve toon omlaag stemt, maar hierbij moet je wel opletten dat de meeste 012 sets meestal standaard een omwonden G hebben, dit geeft een andere klank en kan het benden van de snaren bemoeilijken, er zijn wel speciale 012 sets zonder omwonden G verkrijgbaar...
Omdat de snaren dikker zijn geeft het een extra vetheid, maar omdat de spanning ongeveer hetzelfde blijft, of zelfs lager wordt verlies je op deze manier minder de sprankel en de harmonischen, een van de redenen dat het zo lekker klinkt om naar Eb te downtunen...

Negative K3 fan
9 november 2006, 23:58
Srv speelde soms zelfs totaan 0.18 als hoge E. Dat superlijm verhaal is niet helemaal compleet.

dat is volgens mij echt een indianenverhaal! het 'ergste' wat ik heb gehoord is dat dick dale met 016 als hoge e speelde.

trouwens, in de jaren 50 kwamen alle gitaren standaard met dikke 012 flatwound snaren uit de fabriek heb ik eens gehoord.

Orpheo
10 november 2006, 00:24
dat is zeker een punt. met dikkere snaren ga ik zeker iets preciezer spelen. ik wil een setje 009 tot 054, maar die is volgens mij niet te koop. dus maar gewoon 010/011 ofzo. of gewoon lekker lui, 009 voor mn main-axe (speelt wel heeel lekker!). maar t voordeel van IETS dikkere snaren is dat pinches er iets mooier uitkomen.

Luke-wannabe
10 november 2006, 00:45
Ik speel nooit pinches dus :D

Luke-wannabe
10 november 2006, 00:49
Srv speelde soms zelfs totaan 0.18 als hoge E. Dat superlijm verhaal is niet helemaal compleet.

(als je net gegeten hebt, stop! niet verder lezen!!!!)

Het schijnt dat hij (gelezen in een interview met zijn tech) superlijm op zijn vingers deed (deed ie niet altijd hoor, was maar een incident), zijn vingertoppen aan zijn andere arm lijmde en ze lostrok met de stukkies huid van de arm als nieuwe "vingertoppen".
Ik vind dit een beetje 2 indianen verhalen. Over 10 jaar beweert iedereen dat ie op .20 speelde...! Ik vind het een beetje onzin allemaal. Srv zal op dikke snaren hebben gespeeld, ongetwijfeld. Maar echt niet dikker dat .12, .13 denk ik..

iwamoto
10 november 2006, 00:52
ik zweer bij 0.09's, 0.10's krijg ik last van mn vingers, gewoon, veel te dik, miss moet ik maar eens 0.08 proberen ofzo, hoewel 0.09 denk ik net goed is voor mij, allemaal niet te dik, krijg er niet van die suffe groeven van in mn toppen, en je kan idd lekker benden, in combinatie met een ibanez FR is dat gevaarlijk lekker :D

Tristan
10 november 2006, 01:01
Ik vind dit een beetje 2 indianen verhalen. Over 10 jaar beweert iedereen dat ie op .20 speelde...! Ik vind het een beetje onzin allemaal. Srv zal op dikke snaren hebben gespeeld, ongetwijfeld. Maar echt niet dikker dat .12, .13 denk ik..

Een ding dat ik zeker weet is dat Stevie weleens het vel van zijn vingertoppen vastplakte met secondenlijm als hij heel veel gespeeld had en zijn vel losgelaten had, maar echt heavy vind ik dat verhaal niet eens, ik heb ook weleens een paar dagen met een (bloedende) groef in mijn vinger doorgespeeld, of terwijl mijn vel (het grootste gedeelte is eelt) losgelaten had...
Ik trek het vel er meestal gewoon af, dat werkt net zo goed want er zit meestal gewoon weer nieuw vel onder...
Volgens mij speelde Stevie voornamelijk op 013 snaren en dan in Eb gestemd, misschien dat hij als de tour verder gevorderd was wel op nog dikkere snaren speelde, dat hoor je wel vaker...

Slevin
10 november 2006, 02:57
Heb van SRV alleen over 017 gehoord, niet 018 :P

BartL
10 november 2006, 06:34
Persoonlijk vind ik 0.010 lekkerder spelen dan 0.009.

FruscianteFan
10 november 2006, 08:46
Persoonlijk vind ik 0.010 lekkerder spelen dan 0.009.ik ook. .010 is voor mij het minimum, maar ik gebruik ze wel: ten eerste speelt het lekker licht en ten tweede zijn Harley Bentons (99 cent per set) niet dikker te krijgen. Ik blijf een Hollander he ;)

Een leraar van me zweert bij .009, maar die heeft dan ook een erg goede vibrato.

Ik vind het te dun, maar wie ben ik om het tegen te spreken?

Kim Wilson
10 november 2006, 08:50
Ik heb ook 0.010. Ik heb al geprobeerd om er een set .011 op te draaien, maar dat paste niet in mijn topkam. Dus dan zou ik eerst met die gitaar naar een gitaartech moeten. En daar heb ik nog geen zin in gehad. .010 werkt voorlopig prima.

Ik heb al wel een nieuwe topkam liggen, omdat de ouwe al niet helemaal goed meer is. De hoge E is te diep, dus er moet toch eens wat aan gebeuren. En dan laat ik hem klaarmaken met .011 erop.

GunMetalBlue
10 november 2006, 12:17
Ik speel ook op 009. Maar nu ik hoor dat dat 'doordrukbenden' wel is de reden van niet zuiver spelen kan zijn, stap ik vanaf heden over op 010!

Helter Skelter
10 november 2006, 12:30
0.10 voor mij

vroegâh 011 en 012 (in Eb) de kans op snaarbreuk was dan minimaal en ook paste die stemming beter bij mijn stem dan de standaardstemming, die was net ff te hoog. De Eb-stemming in combinatie met dikke snaren gaf ook altijd zo'n lekkere 'Grungesoundje', perfect voor (blues)rock toepassingen :cool:

patricia
10 november 2006, 13:32
0.10 ernie balletjes.

eerst heel stoer op 0.11 gespeeld..maar...dat kon ik niet volhouden.

zeppo
10 november 2006, 14:19
0.10 ernie balletjes.

eerst heel stoer op 0.11 gespeeld..maar...dat kon ik niet volhouden.
Stoer hoor :D
Ik heb verschillende setjes geprobeerd bij Webstrings, lekker goedkoop, kun je nog eens snel wisselen zonder dat je er meteen een biertje voor hoeft te laten staan.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar 009 of 010.
Op de oude Aria TA-gitaren had ik wel 011 liggen

AgileGhost
14 november 2006, 16:21
Ik ben begonnen op 0.009, daarna overgegaan op 0.010 en onlangs op 0.011... het is even wennen maar je krijgt er, welke je stijl je ook speelt, er een ontzettend mooie, rijke toon voor terug.

0.009 kan ik inderdaad ook niet meer op spelen... je vingers glijden gewoon weg :)

Ik heb ook een 0.013 setje, maar die gaat op een nog te benoemen baritongitaar...

Hector_Tsolodimos
14 november 2006, 17:52
Ik ben begonnen op 0.009, daarna overgegaan op 0.010 en onlangs op 0.011... het is even wennen maar je krijgt er, welke je stijl je ook speelt, er een ontzettend mooie, rijke toon voor terug.

0.009 kan ik inderdaad ook niet meer op spelen... je vingers glijden gewoon weg :)

Ik heb ook een 0.013 setje, maar die gaat op een nog te benoemen baritongitaar...
precies zoals ik dus..
ik heb bij een familiefeest laatst 2 setjes snaren cadeau gekregen, van D´addario (wat ik overigens altijd gebruik), dikte: 0.009..
ik deed alsof ik blij was, en ik ja, ik heb er toch één op gezet..en nee..ik vind ze niet fijn..
0.010 of 0.011 is veeeeeel beter voor me (de rest van de gitaren hebben 0.011)

dus als je het mij vraagt:
ja, met dunne snaren is heel veel mis! :D
ik vindt ze heeel erg zuigen