PDA

View Full Version : wanneer je muziek posten ???



marcelca
9 november 2006, 12:14
Hallo

Heb een paar vraagjes aan jullie.....

Ik speel nu net een jaar en ben sinds kort ook de muziek aan het opnemen ( proberen )

- vanaf wanneer posten jullie muziek ( hoelang speel je dan )
- posten jullie wel is iets waar een foutje inzit
- waar kan je je muziek uploaden


Deze vraagje komen eigenlijk, ben op zich nieuwsgierig wat jullie van de sound van mijn gitaar vinden maar als ik hier het gemiddelde niveau hoor daar kan ik nog lang niet aan tippen en durf ik eigenlijk niet te posten...

meul
9 november 2006, 12:50
Hallo

Heb een paar vraagjes aan jullie.....

Ik speel nu net een jaar en ben sinds kort ook de muziek aan het opnemen ( proberen )

- vanaf wanneer posten jullie muziek ( hoelang speel je dan )
- posten jullie wel is iets waar een foutje inzit
- waar kan je je muziek uploaden


Deze vraagje komen eigenlijk, ben op zich nieuwsgierig wat jullie van de sound van mijn gitaar vinden maar als ik hier het gemiddelde niveau hoor daar kan ik nog lang niet aan tippen en durf ik eigenlijk niet te posten...

Hoi daar,

ik moet eerlijk bekennen dat het posten van muziek hier mij heeft gedwongen muziekjes nog beter te maken waar ik vroeger het gewoon wel best vond zoek ik nu net iets langer door. ik moest de eerste keer hier ook even slikken hoor toen ik ging posten. er is natuurlijk altijd een soort van stilzwijgende competitie. dit dwingt je om wat gediciplineerder te werken en minder snel tevreden te zijn. er komen hier soms waanzinnige dingen voorbij en dat bepaalt wel degelijk een soort standaard waaraan je wilt voldoen. dit is een gezonde vorm van competitie

aangezien je ergens moet beginnen zeg ik posten die hap, je kan hier niet vroeg genoeg mee beginnen, ik denk wel dat je pas moet posten als je zelf een goed gevoel over iets hebt, dan bedoel ik dat je tevreden bent over het product met enig respect en begrip naar je eigen beperkingen.

kritiek zal je waarschijnlijk gewoon krijgen, haal hier uit wat nodig hebt en leg weg wat je zelf niet ziet. ook soms wel handig om even te checken of de kritiekgever wel kritiekwaardig is :-) al moet je in principe alle kritiek serieus nemen want een beginner luistert weer heel anders dan een gevorderd iemand maar dit hoeft niet altijd minder belangrijk te zijn. maar in general kan je denk ik wel stellen dat er een paar mensen zitten hier waarnaar je beter gewoon kunt luisteren al begrijp je het nu nog ff niet.

posten doe ik zelf op mijn web ruimte die ik van mijn porvider heb gekregen, maar je hebt ook site's zoals soundclick waar je muziek kunt uploaden en presenteren. je kunt mensen dan hiernaartoe verwijzen als je iets wilt laten horen. wat ik zelf vervelender vind is als ik muziek moet gaan downloaden van mensen dat duurt me vaak te lang en dan laat ik het zitten.

groetjes,
jan

schizo910
9 november 2006, 13:54
Hmm, dat heb ik totaal niet... Ik merk niets van die stilzwijgende competitie. Misschien komt dat omdat muziek bij mij voor het grootste deel totaal niet draait om techniek maar om het over brengen van een gevoel... emotie...

Als je ergens trots op bent, gewoon posten.

meul
9 november 2006, 14:30
Hmm, dat heb ik totaal niet... Ik merk niets van die stilzwijgende competitie. Misschien komt dat omdat muziek bij mij voor het grootste deel totaal niet draait om techniek maar om het over brengen van een gevoel... emotie...

Ow nee he, wat heb ik gezegd :-) anyway dit klinkt wel heel populistisch in mij oren en waarschijnlijk zul je de handjes wel op elkaar krijgen met dit standpunt. competitie speelt zich in vele aspecten van het leven en is m.i een natuurlijk en menselijk iets. zodra je jezelf mengt tussen gelijkgezinden ontstaat dit gewoon. soms vriendschappelijk soms juist niet. voor mij gaat dit over compositie en hoe smaakvol men dit vormgeeft. maar toen ik net begon met spelen ging dit wel degelijk over techniek, ik ga daar niet over jokken ;-) men moet geen appels met peren vergelijken maar doet dit vaak toch.

groetjes,
jan

schizo910
9 november 2006, 14:45
Ach als je het populistisch wilt noemen vind ik het best. Het lijkt mij geen prettig gevoel om zo in het leven te staan, als je van alles in het leven enigzins een competitie maakt. En als je denkt dat ik dat zeg om de handjes op elkaar te krijgen dan denk je dat maar.

Ik post hier af en toe songs om feedback te krijgen, om te weten waar ik aan kan wekren als songschrijver of whatever. Niet om te laten zien dat ik beter ben in iets dan een ander. Competitie? Pfffft.... Er is altijd iemand beter in iets, maar er is nooit iemand de beste.

meul
9 november 2006, 15:19
pfff, was ik maar op mars gebleven

jij interpreteerd competitie als iest negatiefs waar ik het zie als een manier om mijzelf te toetsen. hierdoor kunnen we nog 4 dagen langs elkaar heen gaan lullen natuurlijk. als ik het woord uitdaging had gekozen had je me waarschijnlijk wel begrepen? ik koos expres voor competitie omdat voor mij het een strijd is met mijzelf, ik probeer mijzelf elke keer weer te overtreffen, als ik dit niet doe ga ik me vervelen.

drap
9 november 2006, 15:34
Hmm, dat heb ik totaal niet... Ik merk niets van die stilzwijgende competitie. Misschien komt dat omdat muziek bij mij voor het grootste deel totaal niet draait om techniek maar om het over brengen van een gevoel... emotie...

Ach, die competitiedrang, er zullen hier wat tussen zitten die daar last van hebben. Ikzelf trek me daar geen moer van aan eigenlijk. Ik heb meer aan opbouwende kritiek, daar trek ik me wel wat van aan in positieve zin. Je eigen muziek is inderdaad wat je zelf poogt over te brengen, that's all.


Als je ergens trots op bent, gewoon posten.

Amen.

En Meul, als jij dingen op die manier benadert zoals jij het zegt, dan heb je het knap moeilijk met jezelf lijkt me. Nooit tevreden enzo...

meul
9 november 2006, 15:55
En Meul, als jij dingen op die manier benadert zoals jij het zegt, dan heb je het knap moeilijk met jezelf lijkt me. Nooit tevreden enzo...

klopt, ik ben nooit tevreden met mijn spel en zal dit waarschijnlijk nooit worden ;)

benwave
9 november 2006, 16:01
Er is altijd iemand beter in iets, maar er is nooit iemand de beste.

Hier heb jij absoluut gelijk in.


Het lijkt mij geen prettig gevoel om zo in het leven te staan, als je van alles in het leven enigzins een competitie maakt.
.

Maar hier sla je de plank toch redelijk mis.
Het hele leven is toch onderhevig aan competietie of je wilt of niet, daar wordt je gewoon in meegezogen

Een betere baan dan je buurman / familie
Wat dacht je van competitie op de werkvloer
Een mooiere vrouw
Betere opleiding
Een grotere of snellere auto
Een betere gitaar dan je maat
Meer gitaren dan een ander
Slimmere kinderen
Een groter huis
grotere tuin
mooiere kleren
verder op vakantie... ( goh ben jij thuis gebleven dit jaar wat saai)
elk spelletje wat men speelt wil men winnen.
Een snellere PC
Meer ram geheugen

en ga zo maar door.... je wordt er wel eens ziek van, maar onttrek jezelf er maar eens aan. Aan de andere kant was is er mis mee om de beste te willen zijn?

En in muziek heb je dus ook competitie.. nou ja het zij zo.

drap
9 november 2006, 16:08
Hier heb jij absoluut gelijk in.



Maar hier sla je de plank toch redelijk mis.
Het hele leven is toch onderhevig aan competietie of je wilt of niet, daar wordt je gewoon in meegezogen

Een betere baan dan je buurman / familie
Wat dacht je van competitie op de werkvloer
Een mooiere vrouw
Betere opleiding
Een grotere of snellere auto
Een betere gitaar dan je maat
Meer gitaren dan een ander
Slimmere kinderen
Een groter huis
grotere tuin
mooiere kleren
verder op vakantie... ( goh ben jij thuis gebleven dit jaar wat saai)
elk spelletje wat men speelt wil men winnen.
Een snellere PC
Meer ram geheugen

en ga zo maar door.... je wordt er wel eens ziek van, maar onttrek jezelf er maar eens aan. Aan de andere kant was is er mis mee om de beste te willen zijn?

En in muziek heb je dus ook competitie.. nou ja het zij zo.

Ghehe, ik voldoe aan geen van deze punten van competitiedrang. Wat heerlijk :)

Helter Skelter
9 november 2006, 17:12
Ghehe, ik voldoe aan geen van deze punten van competitiedrang. Wat heerlijk :)

hey, hoe zit het met Varicose Veinz? heb je nou al een nieuwe zanger?

drap
9 november 2006, 18:24
hey, hoe zit het met Varicose Veinz? heb je nou al een nieuwe zanger?

Nope, helaas nog niet. Maar ik ga er gewoon vanuit dat het goedkomt ver voor het festival. Materiaal hebben we zat, het moet alleen ff ingestudeerd worden door een nieuwe zanger.

marcelca
9 november 2006, 19:48
Ok

Ik ben overtuigd

Ik denk dat ik toch maar is ga posten, ik ben op zich best trots wat ik bereikt heb in 1 jaar spelen maar sta zeker open voor opbouwende kritiek..

hier kan je alleen maar van leren denk ik...

Ik laat nog van mij horen


zo nu eerst eten, kom net thuis van mijn werk

marcelca
9 november 2006, 21:02
NU

Beloofd is beloofd

In een ander topic heb ik mijn eerste opgenomen nummer gepost

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1074413#post1074413





bedankt heir nog voor de reactie`s

X-Rated
9 november 2006, 23:06
Tja wat die opbouwende kritiek betreft... Ik heb zelf ook een track gepost met de vraag of mensen er iets op aan te merken hebben, alleen ik krijg verrek weinig feedback. Ik probeer mijn dingetjes zoveel mogelijk ten gehore te brengen en kritiek haast uit te lokken om die track beter te krijgen, want het is de bedoeling dat hij vroeg of laat (dit jaar nog misschien) op een cd komt te staan waar we veel geld in steken en ook nog iets voor terug willen. Daarom wil ik een productie die cd-waardig is en dan ook representatief is voor de band.

Maar wat er gezegd wordt, je kunt niet vroeg genoeg beginnen. Het is ook leuk om te doen. Je krijgt feedback, tips en (vaak) opbouwende kritiek die je producties en spel alleen maar ten goede komen. En geef toe, er is weinig zo leuk om je brouwsels en creaties aan anderen te kunnen laten horen. Je eigen kindje om het maar even sentimenteel uit te drukken.

Laat je alleen niet te snel meeslepen in het "het moet beter kunnen"-verhaal want dat kost flinke duiten :)

schizo910
9 november 2006, 23:39
pfff, was ik maar op mars gebleven

jij interpreteerd competitie als iest negatiefs waar ik het zie als een manier om mijzelf te toetsen. hierdoor kunnen we nog 4 dagen langs elkaar heen gaan lullen natuurlijk. als ik het woord uitdaging had gekozen had je me waarschijnlijk wel begrepen? ik koos expres voor competitie omdat voor mij het een strijd is met mijzelf, ik probeer mijzelf elke keer weer te overtreffen, als ik dit niet doe ga ik me vervelen.

Hoho, op mars gebleven? Ik ben het niet met je eens, wat is daar mis mee?
uitdaging is iets heel anders dan competitie, als je iets bedoelt zeg dat dan ook. En nu nuanceer je het door te zeggen dat het vooral een competitie met jezelf is. Maar dan vind ik het knap als het stil zwijgende competitie is. En is het toch wel anders dan je hier zegt.


ik moest de eerste keer hier ook even slikken hoor toen ik ging posten. er is natuurlijk altijd een soort van stilzwijgende competitie. dit dwingt je om wat gediciplineerder te werken en minder snel tevreden te zijn. er komen hier soms waanzinnige dingen voorbij en dat bepaalt wel degelijk een soort standaard waaraan je wilt voldoen. dit is een gezonde vorm van competitie.

Zoals ik eerder zei: ik probeer vooral te leren van kritieken, daarom post ik. Dat betekent dus dat ook ik beter wil worden in wat ik doe. Maar daar komt echt niets competatiefs bij kijken.




Het hele leven is toch onderhevig aan competietie of je wilt of niet, daar wordt je gewoon in meegezogen

Een betere baan dan je buurman / familie
Wat dacht je van competitie op de werkvloer
Een mooiere vrouw
Betere opleiding
Een grotere of snellere auto
Een betere gitaar dan je maat
Meer gitaren dan een ander
Slimmere kinderen
Een groter huis
grotere tuin
mooiere kleren
verder op vakantie... ( goh ben jij thuis gebleven dit jaar wat saai)
elk spelletje wat men speelt wil men winnen.
Een snellere PC
Meer ram geheugen

en ga zo maar door.... je wordt er wel eens ziek van, maar onttrek jezelf er maar eens aan. Aan de andere kant was is er mis mee om de beste te willen zijn?

En in muziek heb je dus ook competitie.. nou ja het zij zo.

Iedereen wil goed zijn in wat hij doet. De reden daarvan is dat we allemaal van het voldane gevoel genieten als iets lukt. Daar is niets mis mee, toch?

Maar die lijst die je boven noemde, daar kan ik me echt niet in vinden. Behalve dan in het winnen van een spelletje, tsja, dat is de reden dat je een spelletje speelt. Dat is ongedwongen bewust gekozen competitie... dat is heel wat anders.

meul
10 november 2006, 01:02
Hoho, op mars gebleven? Ik ben het niet met je eens, wat is daar mis mee?
uitdaging is iets heel anders dan competitie, als je iets bedoelt zeg dat dan ook. En nu nuanceer je het door te zeggen dat het vooral een competitie met jezelf is. Maar dan vind ik het knap als het stil zwijgende competitie is. En is het toch wel anders dan je hier zegt.


Zoals ik eerder zei: ik probeer vooral te leren van kritieken, daarom post ik. Dat betekent dus dat ook ik beter wil worden in wat ik doe. Maar daar komt echt niets competatiefs bij kijken.




ook in een aantal dingen van benwave herken ik mijzelf al haat ik mijzelf er soms om. het zijn ook die dingen die velen in eerste instantie publiekelijk ontkennen maar als men even eerlijk naar zichzelf kijkt in stilte herkent.

jij mag vinden wat jij wilt!
ieder heeft zo zijn motivaties, bewust, onbewust, het verbaasde me dat iets dat voor mij zo menselijk is jou vreemd lijkt. vandaar de mars opmerking. aangezien mijn mening jou net zo verbaast spreek ik er gewoon beter een mea culpa over uit!

benwave
10 november 2006, 08:58
Zoals ik eerder zei: ik probeer vooral te leren van kritieken, daarom post ik. Dat betekent dus dat ook ik beter wil worden in wat ik doe. Maar daar komt echt niets competatiefs bij kijken.
.

Is het niet eerder zo dat je je muziek post, in de hoop dat andere mensen het ook mooi vinden.?
En zeg nou zelf wat is er nu mooier dan dat mede muzikanten je muziek helemaal te gek vinden. Dat geeft tenminste een kik en inspiratie om de volgende keer nog met iets mooiers te komen.

Leren van kritiek... wat is dat eigenlijk ?... Negen van de tien keer gaan de commentaren over persoonlijke smaak.

schizo910
10 november 2006, 10:04
Is het niet eerder zo dat je je muziek post, in de hoop dat andere mensen het ook mooi vinden.?
En zeg nou zelf wat is er nu mooier dan dat mede muzikanten je muziek helemaal te gek vinden. Dat geeft tenminste een kik en inspiratie om de volgende keer nog met iets mooiers te komen.

Leren van kritiek... wat is dat eigenlijk ?... Negen van de tien keer gaan de commentaren over persoonlijke smaak.


Oh maar dat zeg ik ook nergens. Tuurlijk hoop je altijd op erkenning. Maar dat heeft verder niets met competitie te maken. Competitie betekent dat je beter wilt zijn dan een ander, dat je een soort strijd voert om als beste uit de bus te komen. Dát boeit me dus geen flikker. Het leren van kritiek is vrij simpel. Als iemand zegt dat het ritme eentonig is weet je dat je eens moet kijken naar wisselingen. Als iemand het monotoon vindt ga je proberen te letten op melodie. Dat soort dingen. De smaak gebonden kritieken, tsja daar doe je niets mee uiteraard. Je moet sowieso altijd blijven doen wat je zelf goed dunkt. Dat leeft het lekkerst, echt waar :)

Ik trek me vrijwel nooit iets aan van wat anderen van me denken, ik doe mijn eigen ding en probeer dat zo goed mogelijk te doen. Ik probeer dingen die ik doe of maak nooit te vergelijken met anderen. Misschien komt het ook door dingen die je meemaakt, dat die je doen beseffen dat het enige dat echt belangrijk is de mensen zijn van wie je houdt...

Ik probeer ook niemand te overtuigen dat er geen competitie is, hij zal er ongetwijfeld wel zijn, ik probeer alleen duidelijk te maken dat ik persoonlijk die niet voel. En dat je er dus niet zomaar vanuit kan gaan dat iedereen aan die competitie mee doet, in welke vorm dan ook.

meul
10 november 2006, 12:29
Ik trek me vrijwel nooit iets aan van wat anderen van me denken, ik doe mijn eigen ding en probeer dat zo goed mogelijk te doen. Ik probeer dingen die ik doe of maak nooit te vergelijken met anderen. Misschien komt het ook door dingen die je meemaakt, dat die je doen beseffen dat het enige dat echt belangrijk is de mensen zijn van wie je houdt...



Oke, das duidelijk, iedereen redeneert natuurlijk vanuit zijn eigen waarheid. en als jij zegt dat het je b.v geen ruk interesseert wat een ander van je vind (behalve de geen die dicht bij je staan) kan ik niet anders dan dit gewoon van je aannemen en vind ik dit opzich ook een heel goede instelling. Ik weet niet of jij nu alleen op muziek doelt of dat dit eigenlijk globaal voor jouw geld, dus ook in de andere dingen in het leven. Voor wat betreft zaken waar ik niets ambieer sta ik ook min of meer zo in het leven als jij. In het geval van muziek zou ik dit wel willen maar kan ik dit niet waar maken. Het is dus misschien ook wel een beetje afhankelijk van met wie er om je heen hangt en hoe je met iets bezig bent, in dit geval muziek.

Ik speel al een tijdje en toen ik net begon wilde ik gewoon de snelste en de beste zijn, ik wilde het respect van mijn mede muzikanten die ik waardeerde om hun kwaliteiten. Zonder dit gevoel van competitie was ik technisch ook minder ver geweest dan ik nu ben. Aangezien techniek toch wel erg handig om je emoties en gevoel op een instrument vorm te geven zeg ik dus, net als Benwave, wat is er mis met competitie, ik voel heus wel dat dit een beetje een lelijk woord is binnen de kunst scčne maar ik wil ook niet zitten bullshitten. De competitie is er nog steeds alleen op een ander vlak. Als er nu een gitarist of muzikant naar me toe komt die ik hoog heb zitten en me zegt dat hij of zij het werkelijk helemaal kut vind wat ik doe ben ik heel simpel van de leg. Net als een slager die van een keurmeester te horen krijgt dat zijn worst zuigt of de loodgieter die word uitgelachen omdat hij de riolering op het ventilatie systeem heeft aangesloten. Die gaat daarna nog ff snel zijn boekjes lezen. Anyway ik hoor dus ook bij dit soort gasten maar moet misschien beter oppassen met dit soort meningen als feit naar voren te schuiven omdat er natuurlijk veel mensen zijn die totaal anders met muziek bezig zijn.

Het is voor mij persoonlijk werkelijk meer uitdaging, Door hier te gaan posten ging ik mijzelf vergelijken met wat er hier rondhangt, dit heeft me geholpen nog verder te komen, voornamelijk op het gebied van compositie maar ook sound, mixen, e.d. ik hoorde dingen en dacht, dit wil ik ook. Dat is wat ik marcelca eigenlijk wilde zeggen. Op het moment dat je mee gaat draaien in de molen lijk je in een soort versnelling te komen en IK heb dit als positief ervaren.

schizo910
10 november 2006, 14:43
En zo begrijpen we elkaar uit eindelijk toch weer. Top! :cheerup:

ik sta i.d.d. in het hele leven wel zo. Ik heb werkelijk scheit aan wat een ander op welk vlak dan ook van me vindt. Als een klant niet tevreden is dan zoekt hij een andere vormgever, even goede vrienden. Vindt een klant mij de beste, beter, dat geeft een kick, maar daar doe ik niet extra m'n best voor. Ik doe wat ik doe en doe dat zo goed mogelijk. Maar ik ben er al jaren achter dat je het nooit bij iedereen goed kan doen :)

meul
10 november 2006, 15:08
En zo begrijpen we elkaar uit eindelijk toch weer. Top! :cheerup:

ik sta i.d.d. in het hele leven wel zo. Ik heb werkelijk scheit aan wat een ander op welk vlak dan ook van me vindt. Als een klant niet tevreden is dan zoekt hij een andere vormgever, even goede vrienden. Vindt een klant mij de beste, beter, dat geeft een kick, maar daar doe ik niet extra m'n best voor. Ik doe wat ik doe en doe dat zo goed mogelijk. Maar ik ben er al jaren achter dat je het nooit bij iedereen goed kan doen :)

oke dan, wij verschillen dus iets qua instelling, maar hij is fijn! zoals je zelf al zegt, wat mij betreft, even goede vrienden! ;)

gr,
jan