PDA

View Full Version : snaren vervangen(mislukt) problemen?



de_bink
9 november 2006, 09:50
halllo mede gitaristen, gisteren tijdens het spelen van een bend op de 6?de snaar (de dunste in ieder geval) gebeurde het onvermijdelijke de snaar brak, is of zich niets bijzonders aangezien ik al ong. 2 maanden met de zelfde snaren speelde, dat moet je eigenlijk niet doen dat weet ik maar ik was te lui om eerder de snaren te vervangen :seriousf: .

Dus toen werd het tijd voor mijn eerste poging tot snaren vervangen, ik dacht dat het niet zo moeilijk was, dus ging ik vol goede moed de dunste snaar eerst weghalen(no problemo!) daarna ging ik met mijn nieuwe D'addario e snaar (de dunste) door de achterkant van mijn gitaar en naar mijn topkam naar de stemmechaniek eerst draaide ik hem zodat de opening goed stond om de snaar erdoorheen te halen.

Toen kwamen de problemen ik zat op internet te kijken hoe ik de snaar er omheen moest draaien maar er stonden zoveel verschillende manieren, ik denk dat ik hem goed had(naderhand) maar toen zag ik op een andere site dat ik het net iets anders moest doen dus ben ik het op nieuw gaan doen, dat was niet zo'n slim idee denk ik want het was wel gelukt maar tijdens het aandraaien knapte de snaar! :(

oftewel ik hem geen andere e-snaar, en kan pas nieuwe snaren gaan halen dit week-end of het volgende, maar is dit niet slecht voor mijn gitaar omdat er nu minder spanning op de topkam staat kan ik toch problemen krijgen met de intonatie? of is dat niet zo, en hoe moet ik het nou echt doen dat snaren vervangen, en kan ik desnoods het gewoon nog eens proberen met een andere snaar, of krijg ik dan echt problemen met intonatie?

alvast bedankt mvg Ronald

ps: ik voel me echt depri :seriousf: , ik kan niet gitaarspelen!( ik denk dat ik verslaafd ben)

fred dons
9 november 2006, 10:00
het kan geen kwaad hoor, en de volgende keer gewoon gelijk een reserve E snaartje meenemen

a darker shade of grey
9 november 2006, 10:04
bedenk je eigen manier! ik heb ook op interner gesurft voor het vervangen van snaren en hoe je dat het beste kan doen (en ik heb ook nog een floating bridge). Wat ik meetal doe, is het uiteinde van de snaar gewoon door de stemknop heen steken, het uiteinde vasthouden en beginnen te draaien. Ik weet dat dat officieel geen juiste manier is, maar who gives a damn? Het werkt ik kan spelen en iedereen is tevreden en de stemming houdt!

Tip: zorg wel dat je genoeg speling in de snaar hebt om hem minstens drie keer helemaal op de stemkop heen op te draaien, anders wil hij wel eens losschieten!

Dit is voor mij verreweg het makkelijkst en het werkt.
Succes.
Btw: daddario's zijn rotsnaren ;) Ernie ball slinkys moet je hebben :P

Tho
9 november 2006, 10:08
gewoon een kwestie van oefening. Op een gegeven moment vervang je je snaren automatisch. Wat snaren betreft zou ik eens Elixir proberen, de longlife. Damn.. die dingen zijn echt heel goed.

DarknessAwaits
9 november 2006, 11:22
Ik zou nog even wachten met Elixir, als je daar de e laat knappen kun je een heel nieuw setje aanschaffen, daar wordt je portomannaie ook niet vrolijk van.:p

De beste manier is (vind ik) snaar erdoorheen steken, en dan op 4,5-5 cm (afstand naar 2 stemknoppen vanaf je stemknop waar je zit [bij strat]) even de snaar buigen. En dan strak houden op de hals en draaien maar.

Het is inderdaad even wennen, maar voor je het weet doe je niet anders meer.

slightly offtopic: Tho, wat voor setje snaren had je eigenlijk op die LP gezet?

mdb
9 november 2006, 11:43
Ik draai altijd eerst 1 1/2 rondje om dat ding en dan door het gat en draai dan pas aan. Volgende keer ga ik de manier van DarknessAwaits is proberen!

Tho
9 november 2006, 11:57
Ik zou nog even wachten met Elixir, als je daar de e laat knappen kun je een heel nieuw setje aanschaffen, daar wordt je portomannaie ook niet vrolijk van.:p

De beste manier is (vind ik) snaar erdoorheen steken, en dan op 4,5-5 cm (afstand naar 2 stemknoppen vanaf je stemknop waar je zit [bij strat]) even de snaar buigen. En dan strak houden op de hals en draaien maar.

Het is inderdaad even wennen, maar voor je het weet doe je niet anders meer.

slightly offtopic: Tho, wat voor setje snaren had je eigenlijk op die LP gezet?

Elixir! :D

Eko
9 november 2006, 12:39
De Bink,
Welkom bij het legioen der snaargebruikers. Wees niet bang om af en toe eens een snaar te breken. dat went wel. Sterker nog je leert het wel af .Wel is het verstandig om een goede manier aan te leren. De veilige manier staat hierboven al beschreven. Gewoon die 4 a 5 cm ruimte benutten om op te draaien. Check wel na het strak trekken van de snaar even de stemming. Anders breek je hem omdat hij te hoog staat.
Zelf heb ik de gewoonte aangeleerd om met de dikste ( E-snaar) te beginnen. Die stem ik ook direct ruw zonder de snaar eerst op te rekken. De tweede snaar zet ik er op en stem deze ruw door even met de 1e op de 5e fret te vergelijken. Zo werk ik de hele set af. Na het opzetten van de gehele set ga ik de snaren pas rekken en begin ik ook hier weer met de dikste. Daarna even goed stemmen en alles is gestemd. Ik gebruik veel snaren en zet dus meerdere sets per week er op. Als je dit zo vaak doet gaat het behoorlijk snel.

koennie
9 november 2006, 17:19
De Bink,
Ik gebruik veel snaren en zet dus meerdere sets per week er op.

meerdere sets per week? daar ben ik wel benieuwd naar! :)
zelf vervang ik snaren om de 3 of 4 maanden, anders wordt t een beetje veel met 5 elektrische gitaren..