PDA

View Full Version : 1HE Poweramp!



stevie_vp
8 november 2006, 22:57
Hey gasten!

Ik ga een e530 icm een marshall 8008 en 2x12" v30 van engl gebruiken...
maar nu wil ik liever een buizen eintrap....
wat ik niet wil is 3 weken rugpijn na een beetje versterker sjouwen :)
Dus ik wil eigenlijk een 1 of 2he...
Ik vind de mesa 20/20 erg aantrekkenlijk maar denken jullie dat deze bij
repetitie een beetje staande houd tussen de rest vd band?
(de niveaus liggen erg hoog bij ons)
greets
/
s

Ibanez RuleZ
9 november 2006, 00:03
jawel, maar ik ben niet weg van 1 he eindtrappen. mijne ging verrot en van weelden vond dat heel begrijpelijk met die trafootjes die er in zitten. tipje: koop gewoon een 2 he, waar er uiteraard vele van zijn. mijn tip voor een klein budget is de peavey classic 50/50. ik heb de 2020 van mesa gehad, maar die is heel erg de mindere van de peavey.

harrald

vinni
9 november 2006, 00:21
Brunetti heeft ook een hele goeie....althans dat lees i nogal vaak.

Zelf heb ikm niet gehad.

Enne...als je nog een ENGL 2X12 zoekt.....zie mijn sig.

Groet,
Vinni

stevie_vp
9 november 2006, 02:57
hehe ik heb al een nieuwe 212 in de bestelling staan :)
Ik kanme idd voorstellen dat ze gevoeliger zijn dan de grotere...
maar die peavey vinik echt te zwaar en groot...
Misschien een 2he van engl... 840/50 ofzo...?

peter_heijnen
9 november 2006, 08:01
Ik zou ook voor 2he. 1he bakken zijn voornamelijk licht.

Wil je veel sound voor niet te veel geld? Neem peavey.

kwante
9 november 2006, 09:06
Hoi,

Ik heb zelf de Peavey Classic 50/50 en ik vindt het een top eindtrap!
Natuurlijk iets zwaarder als een 20/20 van Mesa maar toch nog altijd lichter dan de Marshalls van 2x50watt.

Groeten
Kwante

Magic Bean
9 november 2006, 14:10
Ik heb een Marshall 20/20. Prima geluid, met extra deepswitch voor een goede dosis laag.
Er is al veel gezegd over de warmteproblemen die het apparaat heeft, maar tot nu toe heb ik nog niets kunnen merken.
Van elke zaterdag 3 uur repeteren is hij alleen maar warm geworden, niet overdreven. Helaas zijn ze 2e hands vrij zeldzaam. Als je echt 1HE wil kan je dus kijken naar deze of de Brunetti Rockit.
Als je toch voor 2HE gaat zou ik gaan voor de peavey classic 50/50.

rjong999
9 november 2006, 15:00
Ik heb een MB 20/20 en heb er nooit problemen mee. Het "kleine traafootjes" verhaal is voor zover ik na kan gaan ook weer zo'n typisch oncontroleerbaar maar gemakkelijk door te vertellen VW-verhaal, maar goed, met alle respect, die man moet ook leven. Mesa verkoopt de 20/20 al zo'n 20 jaar geloof ik.

Nadeel van de 20/20 is dat je er niet gemakkelijk een hoog volume clean uit kunt halen. Leuk voor als je op een laag volume lekker wilt scheuren natuurlijk, maar vanaf half volume krijg je de prachtige, typische, gewilde en veel bezongen powertube distortion - ook als je dat liever niet zou willen. Daarom ben ik nu op zoek naar een grotere eindtrap die wat meer clean bij een hoger volume kan leveren.

Uiteraard kan je in een 2He kast meer componenten kwijt. Ik heb erg goede verhalen over de Peavey 50/50 gehoord, maar vrijwel ieder merk levert wel een 2HE buizen eindtrap.

Candyman
9 november 2006, 15:53
Daarom ben ik nu op zoek naar een grotere eindtrap die wat meer clean bij een hoger volume kan leveren.

Op gitaarmarkt wordt een Vht 50/2/50 aangeboden voor 800 euri's, lijkt me een zeer geschikte eindtrap, zeker voor dat geld...

rjong999
9 november 2006, 15:55
Op gitaarmarkt wordt een Vht 50/2/50 aangeboden voor 800 euri's, lijkt me een zeer geschikte eindtrap, zeker voor dat geld...
Off-topic: Ik was eerder op zoek naar een 20/1/50, maar die zie ik niet veel. Wellicht wordt het dus toch de 50/2/50. Of weet iemand iets beters ?

qwertyuiop
9 november 2006, 19:28
de keus moet je zelf maken, maar dit wil ik toch wel ff kwijt;

er worden veel onzinverhalen over boogie verteld; alles gaat altijd stuk als je de sages moet geloven....well, let me tell you; boogie gaat NIET stuk. ik heb al 3 a 4 jaar de 20/20; 2x per week optreden zonder enig probleem. klinkt super, hard zat (op een groot podium in een feesttent staat-ie nooit harder dan halverwege) en betrouwbaar.

t'is maar dat je het weet. succes met de keuze!

Ibanez RuleZ
9 november 2006, 19:50
de mijne is dan waarschijnlijk de rotte appel in het stel geweest, want die ging wel kapot. bleek achteraf een verrotte elco te zijn.

heb daar nu een peavey voor in de plaats en als je op dit forum zoekt vind je dr een review van die ik heb gemaakt een paar maand geleden: IMO beter qua sound dan de mesa (zowel 20/20 en de 50:50)

Harrald

qwertyuiop
9 november 2006, 21:05
de mijne is dan waarschijnlijk de rotte appel in het stel geweest, want die ging wel kapot. bleek achteraf een verrotte elco te zijn.

heb daar nu een peavey voor in de plaats en als je op dit forum zoekt vind je dr een review van die ik heb gemaakt een paar maand geleden: IMO beter qua sound dan de mesa (zowel 20/20 en de 50:50)

Harrald

tja, weet je, er worden gewoon veel onzinverhalen over de mesa's verteld; er zitten natuurlijk altijd wel rottige exemplaren bij, en er kan altijd iets stuk gaan, net als bij andere vesterkers... Maar mijn ervaring (en ik speel al 10 jaar op allerlei verschillende mesa spullen) is dat mesa's gewoon ijzersterk zijn.
de 20/20 die ik nu heb is zelfs een superexemplaar...bijna volledig ruisarm, kan keihard, heeft al heel wat te verduren gehad en is nog nooit stuk gegaan, en klinkt als een tiet! (overigens ook met allerlei andere preamps). Maar ik moet zeggen dat andere eindtrappen die ik heb gehad ook nooit stuk gingen (die van een beetje gerenommerde merken dan)

i love the 20/20! (maar de keus is geheel een eigen voor de topicstarter uiteraard)

rjong999
10 november 2006, 10:40
Toen in onze oefenruimte de eindtrap van de zanginstallatie (2x200w) kapot was hebben we ons een paar weken moeten behelpen met de 20/20, en tot ieders verbazing trok 'ie dat gemakkelijk. En wel lekker, een randje powertube distortion op de zang en de keyboards ;-)

Ibanez RuleZ
10 november 2006, 11:19
ik ga ook niet waarschuwen voor de 20/20, de draagbaarheidscomponent was ook precies de reden waarom ik hem toen der tijd heb gekocht. hij is gewoon beduidend lichter dan mn huidige eindtrap.

waarschijnlijk ben ik ook een van de hele weinige mensen op deze wereld die technische problemen heeft ondervonden met dat ding. achteraf was het soundwise niet eens helemaal mijn ding, dus geen nood.

harrald

peter_heijnen
10 november 2006, 13:00
Ik deel als voormalig 2020 gebruiker de mening van Ibanez Rulez.

De 2020 is imo ook vooral aantrekkelijk wat betreft formaat en gewicht, maar dat is eigenlijk vooral van belang als je al je spul in een rack wilt stoppen. Ik vond uiteindelijk mijn 2020 in hetzelfde rack als alle andere spullen ook te zwaar en ben toen weer terug geswitched naar twee kleinere racks, 1 rack voor de eindtrap en 1 rack voor de rest.

Twee kleine racks was zowel beter voor mijn rug, als ook voor mijn sound: ik kon nu namelijk weer mijn 3he Reussenzehn eindtrap gebruiken die hoe je het ook wendt of keert, gewoon beter klinkt. De 2020 klinkt zeker goed, maar het kan makkelijk beter zonder meteen in de hogere prijsklasses te hoeven geraken. Mooi voorbeeld hiervan is die Peavey, veel sound voor weinig geld!


maar natuurlijk nog vééééél beter is peter_heijnen's 3he Reussenzehn met drie nieuwe ecc83's en vier nieuwe EL34's voor 400 Euro

En btw, had je sound niet ook voor een groot gedeelte met het formaat van je eindtrafo's te maken, of is dat zo'n fabeltje?

rjong999
10 november 2006, 13:17
Er is wel een relatie tussen de eindtrafo en je sound, maar of het (fysieke) formaat daar veel mee te maken heeft kan ik me niet goed voorstellen. Daar staat tegenover dat de ontwerpers van de 20/20 ongetwijfeld wel compromissen zullen hebben moeten sluiten om alles in een 1HE doosje te laten passen (anders zou iedereen zijn eindtrap wel in 1HE stoppen). Of je daar last van hebt weet ik niet. Het lagere gewicht en de kleine rackspace in combinatie met de uitstekende prestaties en hogere betrouwbaarheid maken het voor mij een geweldige amp.
Dat er ook andere goede (of zelfs betere) amps zijn geloof ik graag. Vergeet echter ook niet dat de 20/20 met een bepaald idee voor ogen is gebouwd: powertube saturation bij een (relatief) laag volume, (dus el84, dus 20 watt), wat je met bijv. een Peavey 50/50 al niet voor elkaar krijgt.

Ibanez RuleZ
10 november 2006, 14:01
die peavey is en blijft eigenlijk clean, de saturation bij de 2020 is inderdaad op vrij laag volume al merkbaar.

ik ben wel van mening dat een 2020 in 2HE beter tot zijn recht had kunnen komen: meer organisatieruimte voor de bouwer. als er nog een keertje een goede 20/20 op de markt komt in 2 HE, dan zal ik dat zeker overwegen. maar ja, watts he?

Harrald

peter_heijnen
10 november 2006, 15:15
Dat er ook andere goede (of zelfs betere) amps zijn geloof ik graag. Vergeet echter ook niet dat de 20/20 met een bepaald idee voor ogen is gebouwd: powertube saturation bij een (relatief) laag volume

De eindbuisoversturing werkt in een stereosetup uiteindelijk vooral goed als je niet al te veel van je reverb/delay gebruik maakt. Wil je flink met fx uitpakken zonder dat de boel gaat "zwemmen", dan zit je met een pittig drummertje al snel aan je tax met de 2020. De cleanere versterking en extra diepte van een goede iets zwaardere amp geven je een echt voordeel als het hard moet. Eindbuisoversturing komt imo pas tot zijn recht in een w/d/w opstelling waarbij alleen de twee wet kanten ten allen tijde totaal clean worden versterkt.