PDA

View Full Version : Pick switch in metal



Shift
8 november 2006, 20:50
Dat switch om te kiezen welke pick-up je gebruikt zie ik op foto's /live concerten van metalbands altijd helemaal naar beneden staan (het brug element dus). Ik heb eens gelezen dat je dan de palm-mutes beter kunt horen enzo.
Is het nou ALTIJD zo dat je bij metal dat element gebruikt? of meestal iig?

Orpheo
8 november 2006, 20:53
niet alleen metal. rock ook. t is iets helderder, vaak iets meer output, en iets strakker. minder snel modderig.

DeadStar
8 november 2006, 20:54
Ligt er denk ik aan welke elementen je hebt en op welke volgorde ingebouwd

Vonk
8 november 2006, 21:01
Het brugelement lijkt me juist modderiger. Door soms te zware bassen lijkt het geluid net dikke stront, zoals bijvoorbeeld die extreme grindcore.
Het nekelement lijkt me juist helderder door meer treble. Overigens vind ik het gaver klinken met thrash om het nekelement te kiezen. De palmmutes klinken ook niet zo modderig dan en de hogere noten klinken helderder.

Brammibal
8 november 2006, 21:05
huh, bij mij heeft het nek element veel meer bas en minder hoog juist. ik dacht dat dat normaal was.

dr.distortion
8 november 2006, 21:32
Nee hoor, mijn nekelement (emg81) gaat juist snel modderig klinken bij high gain

mAnoontje
8 november 2006, 21:42
De 'regels' bij metal zijn over het algemeen bij rythm gewoon altijd brugelement,
en bij solo's kijk je gewoon wat je wilt, een meer smooth voller geluid of een wat rauwer geluid ( weer het brugelement). Er zijn gitaristen die enkel een brugelement
hebben op hun gitaar, zelf gebruik ik het meest de voorste om te soleren.

DarknessAwaits
8 november 2006, 21:42
Gaat het helemaal lekker hier?

Hals element is die ene die het dichts bij die lange steel zit, en brug element is dat ding het dichts bij waar de snaartjes vastzitten.

Als je hals pup scheller klinkt dan je brug heb je óf een hele markante keuze weten te maken met het selecteren van je elementen óf je hebt je schakelaar verkeerd om gesoldeerd.

iets meer on-topic: Bij palmmutes e.d. slagwerkzaamheden is het inderdaad 98% op het brug element. Maar solo's en andere dingen worden ook best op verschillende elementen gespeeld.

Vonk
8 november 2006, 21:59
Fokking hell, nou speel ik al bijna 2 jaar op mijn LP en ik kom er nu pas achter dat de "treble"-stand de brugpickup activeert :o

Of niet?

WAAROM ZAT ER GEEN GEBRUIKSAANWIJZING BIJ MIJN GITAAR?!?

Shift
8 november 2006, 22:00
oké bedankt allemaal, mijn nek element is in elk geval met meer bass en de brug meer treble.

DarknessAwaits
8 november 2006, 22:01
Fokking hell, nou speel ik al bijna 2 jaar op mijn LP en ik kom er nu pas achter dat de "treble"-stand de brugpickup activeert :o

Dat lijkt me een onderschrift-waardige quote. :seriousf:

Vonk
8 november 2006, 22:03
Daar was ik al bang voor :seriousf:

Orpheo
8 november 2006, 22:18
Fokking hell, nou speel ik al bijna 2 jaar op mijn LP en ik kom er nu pas achter dat de "treble"-stand de brugpickup activeert :o

Of niet?

WAAROM ZAT ER GEEN GEBRUIKSAANWIJZING BIJ MIJN GITAAR?!?

:seriousf: :seriousf:

oh jezus dit is ongelooflijk!



btw: een EMG81 in de hals is en blijft echt helder hoor. word echt modderige boel.

Vonk
8 november 2006, 22:22
Wist jij dat de treblestand de brugpickup activeert? Geniaal :D

Orpheo
8 november 2006, 22:44
Wist jij dat de treblestand de brugpickup activeert? Geniaal :D

nee wat ik weet is dat 'down' de brugpup is :cheerup: alsof ik kijk naar wat er op 't plaatje staat.

t plaatje van een LP is raar. rhythm (slag) is hals. ik (en velen met mij) spelen slag op de brug.

Vonk
8 november 2006, 22:54
Meneer Paul was high aan de tekentafel...

En ik heb me teveel met effecten- en amptechniek bezig gehouden, mijn gitaar bespeel ik alleen maar... :seriousf:

Luke-wannabe
9 november 2006, 00:06
Nee vroeger speelde mensen alleen clean, en klonk het op het neck element fijner. Vandaar.

casper innosence
9 november 2006, 00:16
ik heb op mijn LP die switch 180 graden gedraaid ivm mijn lompe aanslag methode :D tegenwoordig is de LP een back up. Maar op mijn Viper heb ik het halselement voorzien van een lage pickup ring en ligt ie bijna helemaal verzonken in de body, gebruik het ding nooit. Ik gebruik alleen het brug element. Werkt prima..

a darker shade of grey
9 november 2006, 09:24
wat ik de laatste tijd vaak doe, is mijn beide elementen activeren (emg 81 en 81), geeft bij high gain een lekker zwaar geluid, dan regel je wat met de treble van je amp om te voorkomen dat het echt te bassig wordt, maar probeer het eens, is vaak ook ideale stand voor mooie solo's.

Noid
9 november 2006, 09:31
wat ik de laatste tijd vaak doe, is mijn beide elementen activeren (emg 81 en 81), geeft bij high gain een lekker zwaar geluid, dan regel je wat met de treble van je amp om te voorkomen dat het echt te bassig wordt, maar probeer het eens, is vaak ook ideale stand voor mooie solo's.
Doe ik ook altijd, zowel clean als scheurend in de middenpositie. Als het scheuren een extra fel randje moet hebben gooi ik hem over de brug en als een solo lekker dikke en langzame noten met enorm vette zingende sustain moet hebben gaat ie op de neck.

Danny Drug
9 november 2006, 09:36
ik speel met me emg61 in neck positie... zo zwaar als de donder.. en maar scheuren!