PDA

View Full Version : Meetweerstand bj het biassen.



kunk
8 november 2006, 19:14
Bijna altijd wordt er gesproken over het aanbrengen van een meetweerstand voor het meten van de ruststroom. Door de spanning over deze weerstand te meten kan op die manier de mA waarde die er loopt berekend worden.
Mijn vraag is nu kan deze meting niet gewoon met een multi meter worden uitgevoerd die in staat is om mA te meten?
Volgens mij is dat wel net zo nauwkeurig,en hoef je geen weerstand aanbrengen.

Kunk

Marco5150
8 november 2006, 19:37
Zou in theorie volgens mij wel moeten kunnen. Het probleem is echter dat je stroom DOOR iets mee, en niet OVER iets zoals spanning. Om de stroom te moeten meten zal je dus de buis (of het buisvoetje) echt los moeten halen om de stroom via de meter te laten lopen. Er bestaan wel zogenaamde bias probes. Die zet je tussen de buis en de buisvoet. Zodoende kan je dus toch met een multimeter direct de stroom meten.

BartT5R
8 november 2006, 19:56
Of je koopt een Peavey JSX.
Daar kan je gewoon achteraan de bias meten met je multimeter en via een draaaipot de bias afstellen.
Superhandig

Agent_Smith
8 november 2006, 20:38
Of je koopt een Peavey JSX.
Daar kan je gewoon achteraan de bias meten met je multimeter en via een draaaipot de bias afstellen.
Superhandig

Dat is niet alleen bij die peavey. Als je echter een amp hebt van een generatie ouder dan zul je een andere manier moeten kiezen. Met die weerstand werkt goed vind ik.

Unicron
8 november 2006, 21:18
ja, zo'n 1 ohms weerstand van Pin 8 naar aarde (EL34 6L6 amps) werkt prima...

kunk
9 november 2006, 19:41
Als ik het verhaal van Marco5150 goed begrijp is het dus wel mogelijk en door gebruik te maken van een biasprobe wordt het ook nog extra gemakkelijk gemaakt.

Unicron
9 november 2006, 21:56
Die biasprobes vind ik eigenlijk maar matig, je moet dan namelijk voor elke meting de amp uitdoen, af laten koelen, buisadapter verwisselen, wachten tot ie weer warm is, opnieuw meten etc.... Met zo'n 1 ohms ding kun je snel alle vier (of twee) even vergelijken.

maar goed, als je geen zin hebt de versterker open te maken is dat wel de goedkoopste oplossing, maar als je de bias wilt veranderen moet je er toch binnenin.

tempo3
9 november 2006, 23:19
De bias stel je toch alleen bij als je de eindbuizen wisselt? Dan is het toch niet erg.

Negative K3 fan
10 november 2006, 00:01
biassen kan op heel veel manieren, het is maar net wat je wilt... bias probes maken het wel heel erg makkelijk.

en trouwens, bij de bias probes die ik ken meet je ook de weerstand die valt over een weerstand en niet direct de stroom.