PDA

View Full Version : Compressen/Afmixen?



jw009
8 november 2006, 18:25
Hallo,

Ik ben druk bezig met thuis opnemen. Dit doe ik met een toneport en ableton live. Nu heb ik het drumprogrammeren, en opnemen van gitaar/bas/zang wel redelijk onder de knie. Maar ik wil nu een stapje verder, wat moet je doen nadat je alle sporen hebt opgenomen om het nog beter te laten klinken. Ik lees wel eens termen als compressen en afmixen, maar hoe dit precies in zijn werk gaat weet ik niet. Kan iemand hier uitleg over geven, in het faq kwam ik het niet tegen. Alvast bedankt!

STW
8 november 2006, 22:42
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

hier staat een berg informatie, misschien kan je er iets mee

Roman
9 november 2006, 08:57
Dit is echt een kwestie van inlezen en leren. Kijk rond op internet, er is veel over geschreven. Let wel, dit gaat je wel even wat tijd kosten om te snappen wat je kunt doen en hoe je het moet doen.

Er zijn geen standaards voor. Enkel de "apparatuur"/"plugins" om in te stellen. De parameters zul je moeten snappen etc. Dit klinkt wellicht als een onbeklimbare berg, maar het is één van de mooiste avonturen in audio land ;)

kijk eens naar de artikelen op www.prorec.com bijvoorbeeld. GIYF (Google Is Your Friend) in deze ! (als altijd)

veel lees plezier!

jw009
9 november 2006, 09:27
ok thanks, hier kan ik wat mee!

johantipker
9 november 2006, 12:40
...afmixen is een wetenschap op zich, lijkt t wel...

t beste lijkt me om simpel te beginnen... niet te veel sporen....
ik ben hier zelf ook nog redelijk " vers en nieuw" ... ook mbt het hele fenomeen hd recording... je leert t meest door te doen te luisteren, verpesten en weer opnieuw doen... wel handig als je kopien maakt van je origineel opgenomen wavefiles.. mocht je iets opslaan (bijv bewerking met vst plugins) in je originele wavefiles dat je na een tijdje toch niet bevalt, kun je nog "terug..." onder het mom van " beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald" ...

t zijn soms harde lessen.....

veel luisteren naar muziek helpt ook, dan letten op hoe stukken geproduceerd zijn...

in mijn optiek kun je t beste beginnen met de tracks voorzichtig te voorzien van eq... sommige sounds klinken individueel goed maar niet goed samen...
(kun je ook wel op proberen te anticiperen als je opneemt, heb ik vorige weel al door schade en schande ondervonden)

als je in een wavefile bijv een sound hebt met een vette midboost, een peak op bijv 1khz... kan het zijn dat bijv een opgenomen stem met dezelfde midboost.. totaal niet mixt met de voorgenoemde track, dan kun je proberen trucks uit te halen in de trant van dat je de eerste track voorziet van eq waarbij je de (te heftige peak van 1k) precies op die frequentie verzwakt en indien nodig de andere track op die freq een beetje boost, als je ze dan los hoort kunnen ze minder mooi klinken, maar samen schuiven ze dan precies in elkaar en blenden mooi... en zo kun je bij alle tracks dus proberen om eq curves zo mooi mogelijk in elkaar te schuiven...

als je dan nog bijv wat " dikte" mist in een sound die je wat meer op de voorgrond wilt hebben, zou je weer voorzichtig op die track wat compressie kunnen toevoegen... expirementeer met verschillende comp plugins, want ze klinken allemaal weer anders....

dan zou je es kunnen gaan expiremteren met reverbjes ed, weer heel voorzichtig, tis al gauw te wet....

Han S
9 november 2006, 12:47
Een paar goede monitoren en je bent al aardig op weg, voor de rest is het een deel kennis en een veel groter deel ervaring.

Maar het is vooral een kwestie van talent, net al dat een kunstschilder een mooie compositie kan maken met kleuren, moet jij hetzelfde doen met geluiden.

En ook die schilder kon niet meteen dat mooie schilderij maken, dat heeft even geduurd.

Ik heb gisteren een twee inch taperecorder (24 sporen) afgeregeld en dat is ook eigenlijk wel kunst. :D

bert k
9 november 2006, 14:43
Ik heb gisteren een twee inch taperecorder (24 sporen) afgeregeld en dat is ook eigenlijk wel kunst. :D
Zwarte kunst... :D

Han S
9 november 2006, 15:36
Zwarte kunst... :D

Bert, als je dat nog nooit hebt gedaan lijkt dat een niet te nemen barriëre, maar als je weet hoe dat werkt valt het best mee.

Er is niks voodoo aan, maar de pro's kunnen echt veel doen met zo'n machine.
Het belangrijkste is dat je een MRL hebt, een tape met testtonen en die zijn echt fucking duur.

Dat komt omdat er op die tape één spoor staat over de volle breedte met referentietonen en dat is je uitgangspunt, als je dat niet hebt kun je helemaal niks.

Je bias afregelen is tricky en van grote invloed op je weergave en de vervorming. Dat kun je ook op gehoor doen met een toon van 10hz, je kapt het laag af en luistert naar de rotzooi, welke op een bepaald punt verandert van samenstelling.

Gelukkig heb ik een 'moderne' machine die vrij stabiel is en ook makkelijk af te regelen. Er zijn machines die verlopen als je ze naar de andere kant van de controlroom rijdt.

Een oude Studer A80 krijg je tussen 10hz en 25khz binnen 1 dB en dat is voor een tapemachine buitengewoon. Mijn MX80 blijft tussen de 30hz en 20/25khz ook wel binnen 1.5 a 2 dB en doet probleemloos 30 khz .

Ik blijf dat prachtig vinden. Ik lees net op gearslutz van een collega die op locatie klassiek opneemt met een Alesis HD machine http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=93057

Zet iemand de stroom te vroeg uit en is ie een zootje kwijt. Een ander heeft een zootje dropouts omdat de caddy met de HD er niet goed in zit.

Toevallig heb ik zo'n machine van de week hier gehad om wat over te zetten en dat werkt prima, de XR uitvoering schijnt nog een stuk beter te klinken.

Ik blijf wel met 2" tape werken en misschien koop ik zo'n ding er bij.

skanky
9 november 2006, 15:55
Ik blijf dat prachtig vinden. Ik lees net op gearslutz van een collega die op locatie klassiek opneemt met een Alesis HD machine http://www.gearslutz.com/board/showthread.php?t=93057

Zet iemand de stroom te vroeg uit en is ie een zootje kwijt. Een ander heeft een zootje dropouts omdat de caddy met de HD er niet goed in zit.

Toevallig heb ik zo'n machine van de week hier gehad om wat over te zetten en dat werkt prima, de XR uitvoering schijnt nog een stuk beter te klinken.

Ik blijf wel met 2" tape werken en misschien koop ik zo'n ding er bij.

Ik heb ook een paar keer met de Alesis gewerkt, ook klassieke opnamen. Het werkt prima, en het apparaat is erg stabiel. Er zijn een paar minpuntjes, of je neemt de digi ingangen op, of je analoge. Je kan niet 8 kanalen analoog in en 16 kanalen digitaal en andersom. Dat is op locatie soms best lastig.
En ik vind de converters niet al te best klinken. Het liefst ga ik er digitaal in en digitaal uit, en gebruik ik externe converters als een Lynx Aurora of desnoods een Apogee (liever niet). Maar het is wel een gebruiksvriendelijk apparaat.