PDA

View Full Version : snaar maar waar



Flipkoos
8 november 2006, 17:56
Hoi,

Heb vandaag voor het eerst een setje Martin SP 0.11 (-0.52) op mijn Ovation gezet.
Eerder speelde ik altijd met 0.12-0.54.
Op de één of andere manier vond ik de gitaar bij fingerpicking beter klinken met 0.12, wat duidelijker en bij strummen beter met 0.11. De akkoorden klinken nu wat voller, wat meer als een eenheid en minder noot-voor-noot zeg maar...
Het wordt dus een moeilijke keus...misschien blijf ik wel een beetje wisselen...
Waarom vertel ik dit eigenlijk? Ach gewoon...ff sharen...

LaurentB
8 november 2006, 18:01
Hoi,

Heb vandaag voor het eerst een setje Martin SP 0.11 (-0.52) op mijn Ovation gezet.
Eerder speelde ik altijd met 0.12-0.54.
Op de één of andere manier vond ik de gitaar bij fingerpicking beter klinken met 0.12, wat duidelijker en bij strummen beter met 0.11. De akkoorden klinken nu wat voller, wat meer als een eenheid en minder noot-voor-noot zeg maar...
Het wordt dus een moeilijke keus...misschien blijf ik wel een beetje wisselen...
Waarom vertel ik dit eigenlijk? Ach gewoon...ff sharen...

Ja, kan ik me voorstellen. Bij strummen wil je een mooi 'rinkelend' effect, maar bij fingerpicken wordt het dan te dun van geluid; dan zijn die dikkere snaren wat mooier.
Ik vind die 0.54 bij Martin SP tov 0.53 bij d'Addario ook net wat fijner op mijn Crafter, die iets te weinig laag heeft.

Flipkoos
8 november 2006, 19:53
Het inderdaad een beetje dat 'zilverachtige' sprankelende in de sound wat het bij akkoorden beter doet.
Gert de M. stelt zijn setjes zelf samen, vertelde hij eens. Misschien zou dat een optie zijn...van allebei wat?

gertdm
9 november 2006, 06:27
Ik speel op mijn 6 strings altijd martin sp 011.
Juist omdat ik voor fingerstyle hou van een soepele snaar die toch nog voldoende body heeft.

Er bestaan wel setjes snaren met een 'heavy body'...dwz dat de bassnaren wat dikker zijn dan in de normale verhouding.
dat kan handig zijn als je op een minder goede gitaar speelt die wat schel klinkt.

voor 12 string stel ik ze idd zelf samen. Daarbij let ik vooral op de dikte van de snaren. Het is dus soms een ratjetoe van merken.....maar klinkt beter dan een fabriekssetje..:)

Flipkoos
9 november 2006, 08:27
Het is niet dat ik bas mis of dat het schel klinkt...mijn Ovation is niet een goedkope gitaar...
Het is gewoon dat de snaren elk voor zich wat minder geprononceerd klinken.
Maar ik probeer nog wel ff wat uit, ik kom vanzelf bij wat ik mooi vind.

gertdm
9 november 2006, 10:47
Het is niet dat ik bas mis of dat het schel klinkt...mijn Ovation is niet een goedkope gitaar...
Het is gewoon dat de snaren elk voor zich wat minder geprononceerd klinken.
Maar ik probeer nog wel ff wat uit, ik kom vanzelf bij wat ik mooi vind.


Flipkoos: mijn opmerking over schel klinken betreft ook niet jouw Ovation hoor, maar is gewoon n opmerking in t algemeen over snaardiktes en soort gauges. Heavy bottom snaren zijn niet overal te krijgen maar kunnen voor sommige gitaren iets toevoegen. Er zijn misschien gitaristen die niet weten dat die bestaan.

Misschien is Thomastik wel een optie voor je?

LaurentB
9 november 2006, 13:17
Flipkoos: mijn opmerking over schel klinken betreft ook niet jouw Ovation hoor, maar is gewoon n opmerking in t algemeen over snaardiktes en soort gauges. Heavy bottom snaren zijn niet overal te krijgen maar kunnen voor sommige gitaren iets toevoegen. Er zijn misschien gitaristen die niet weten dat die bestaan.

Misschien is Thomastik wel een optie voor je?

Welke Thomastiks zijn eigenlijk die gecoate snaren? Ik wil die ook nog eens testen, maar kon er niet uitkomen welke gecoat zijn en welke niet.

gertdm
9 november 2006, 15:06
GEEN :)

Thomastiks is een deels handgesponnen snaar....
Voor akoesties gitaar: spectrum bronze.

http://www.thomastik-infeld.com/guitars/index.html

freekick
9 november 2006, 16:15
ik gebruik bij voorkeur thomastik plectrum.
hele soepele snaar . flat wound op de dikke E na.
aangenaam voor de vingertjes!

LaurentB
9 november 2006, 17:49
GEEN :)

Thomastiks is een deels handgesponnen snaar....
Voor akoesties gitaar: spectrum bronze.

http://www.thomastik-infeld.com/guitars/index.html

Hela, dan heb ik dat ooit verkeerd begrepen. Maar ik ga ze toch eens proberen met de volgende set!

LaurentB
18 november 2006, 15:10
GEEN :)

Thomastiks is een deels handgesponnen snaar....
Voor akoesties gitaar: spectrum bronze.

http://www.thomastik-infeld.com/guitars/index.html

Hmmm, net Thomastik Spectrum 112 erop gezet. Klinkt iets helderder dan Martin SP12, maar weer iets ingetogener dan d'Addario of Elixir. Ik geloof dat ik dit wel het mooiste vind.
De Martins heb ik er nu bijna 6 weken opgehad. Was wel een erg consistente snaar, ging heel geleidelijk achteruit zonder abrupte sprongen.

LaurentB
28 november 2006, 19:26
Hmmm, net Thomastik Spectrum 112 erop gezet. Klinkt iets helderder dan Martin SP12, maar weer iets ingetogener dan d'Addario of Elixir. Ik geloof dat ik dit wel het mooiste vind.

Maar wat je blijkbaar dus niet moet doen met Thomastiks: ze losdraaien (omdat je het zadel wilt verwisselen) en dan weer vast. Ik heb twee snaren van een week oud ermee gebroken!

freekick
29 november 2006, 11:22
Hmmm, net Thomastik Spectrum 112 erop gezet. Klinkt iets helderder dan Martin SP12, maar weer iets ingetogener dan d'Addario of Elixir. Ik geloof dat ik dit wel het mooiste vind.
De Martins heb ik er nu bijna 6 weken opgehad. Was wel een erg consistente snaar, ging heel geleidelijk achteruit zonder abrupte sprongen.

misschien is martin silk & steel iets voor je.
dan heb je een martinsnaar, silkwound net als thomastik.
ziet er ook bijzonder uit allemaal zilveren snaren.. hele "natuurlijke "klank.

LaurentB
29 november 2006, 15:05
misschien is martin silk & steel iets voor je.
dan heb je een martinsnaar, silkwound net als thomastik.
ziet er ook bijzonder uit allemaal zilveren snaren.. hele "natuurlijke "klank.

Ah, leuke tip! Ga ik dan ook eens proberen. Zit er zijde tussen de windingen en de kern bij dat soort snaren dan? Ik zag inderdaad iets pluisigs tevoorschijn komen bij die Thomastik die gebroken was.

Harald
29 november 2006, 16:12
Silk and steel is wel een heel ander idee, zowel qua sound als feel. Erg geschikt als je muziek van Django Reinhardt wil spelen. De snaarspanning is relatief laag. Heb ze wel eens geprobeerd, maar vond ze voor mijn stijl volstrekt onbruikbaar. Bovendien van meet af aan een vrij doffe sound, die ook nog snel achteruit ging. Maar zoals gezegd, voor het django werk precies de goede sound. Moet daarbij zeggen dat ik de Spectrum bronze van Tomasthik ook niet echt tof vond.

Pas ook Cleartone geprobeerd, heeft mooie harmonics, maar is duur, lastig te krijgen, en van de langere houdbaarheid merk ik weinig )gold voor allebei de setjes, van verschillende leverancier). Voor een opname dag wel geschikt, blijft wel even heel constant. Martin SP raakt zijn eerste helderheid bij mij al snel kwijt. Blijft dan opzich wel vrij lang redelijk constant. Dat heb ik trouwens ook met d'Addario. Maar die vind ik qua feel veel minder fijn. Heb ook nog wat setjes AER snaren liggen, die hebben zo te voelen ook net een wat lagere spanning en klinken wel fijn. Op dit moment speel ik nog het liefst op Martin SP. Elixer heeft dan weer lekker weinig bijgeluiden qua schuiven. Kan voor opnames weer handig zijn.

LaurentB
29 november 2006, 17:24
Silk and steel is wel een heel ander idee, zowel qua sound als feel. Erg geschikt als je muziek van Django Reinhardt wil spelen. De snaarspanning is relatief laag. Heb ze wel eens geprobeerd, maar vond ze voor mijn stijl volstrekt onbruikbaar. Bovendien van meet af aan een vrij doffe sound, die ook nog snel achteruit ging. Maar zoals gezegd, voor het django werk precies de goede sound. Moet daarbij zeggen dat ik de Spectrum bronze van Tomasthik ook niet echt tof vond.

Pas ook Cleartone geprobeerd, heeft mooie harmonics, maar is duur, lastig te krijgen, en van de langere houdbaarheid merk ik weinig )gold voor allebei de setjes, van verschillende leverancier). Voor een opname dag wel geschikt, blijft wel even heel constant. Martin SP raakt zijn eerste helderheid bij mij al snel kwijt. Blijft dan opzich wel vrij lang redelijk constant. Dat heb ik trouwens ook met d'Addario. Maar die vind ik qua feel veel minder fijn. Heb ook nog wat setjes AER snaren liggen, die hebben zo te voelen ook net een wat lagere spanning en klinken wel fijn. Op dit moment speel ik nog het liefst op Martin SP. Elixer heeft dan weer lekker weinig bijgeluiden qua schuiven. Kan voor opnames weer handig zijn.

Ahaaa... ik zag van die Silk & Steel alleen maar een 011 op Lord of the Strings, dus die heb ik niet genomen, ik wil 012 op die toch al wat treble klinkende Crafter. Maar dat is dus ook niet de bedoeling dan.
Ik heb nu eens Dean Markley uitgekozen, was volgens de meneer van Lord of the Strings ook mooi (ik kwam hem tegen op de dutch guitar builders meeting).
Wat je over die SP's zegt heb ik ook ervaren, ja. Ik vond die Thomastiks anders wel mooi, vooral de lage snaren. Op mijn gitaar dan. Maar als ze zo snel breken.... Ze braken ook bij het deel dat bij de mechanieken zat, waarschijnlijk omdat ze de andere kant op bogen bij het opnieuw spannen of zo.

freekick
29 november 2006, 17:41
Ahaaa... ik zag van die Silk & Steel alleen maar een 011 op Lord of the Strings, dus die heb ik niet genomen, ik wil 012 op die toch al wat treble klinkende Crafter. Maar dat is dus ook niet de bedoeling dan.
Ik heb nu eens Dean Markley uitgekozen, was volgens de meneer van Lord of the Strings ook mooi (ik kwam hem tegen op de dutch guitar builders meeting).
Wat je over die SP's zegt heb ik ook ervaren, ja. Ik vond die Thomastiks anders wel mooi, vooral de lage snaren. Op mijn gitaar dan. Maar als ze zo snel breken.... Ze braken ook bij het deel dat bij de mechanieken zat, waarschijnlijk omdat ze de andere kant op bogen bij het opnieuw spannen of
zo.

ik ben heel tevreden met tomastik plectrum 011. heb er nog nooit een gebroken. wel een keer per ongeluk nieuwe snaar doorgeknipt.
heb de indruk dat ik met flatwound van thomastik minder bijgeluiden maak.
er zit inderdaad zijde meegewikkeld in silk & steel van martin en de helderheid
loopt snel terug.

Flipkoos
29 november 2006, 21:13
wel een keer per ongeluk nieuwe snaar doorgeknipt.


Onderdrukte grijns.... ;)

freekick
30 november 2006, 10:52
Onderdrukte grijns.... ;)

gelukkig geen "holle lach"