PDA

View Full Version : Zoals beloofd, foto's van composietengitaar



madman
8 november 2006, 17:55
zoals je misschien al op mijn topic had gelezen; bij deze een verslag van hoe een klasgenoot van mij een gitaar van composietmateriaal heeft gemaakt, als er vragen zijn, zorg ik dat ze bij hem terecht komen, laat maar weten, hier zijn de foto's die hij met z'n telefoon heeft gemaakt en die hij kon vinden, en het verhaal wat hij erbij had;

Die foto van die rode body: Die heb ik als mal gebruikt.
http://img288.imageshack.us/img288/2709/foto0674yd6.jpg
Eerst een glasvezel mal (in 2 delen)gemaakt van die body. Vervolgens in de glasvezel mal 2 koolstofvezel bodyhelften gemaakt met op de nodige plekken wat extra laagjes. Vervolgens alle pinholes gevuld met hars.. (lang kutwerkje... schuren, hars eroverheen, schuren, hars eroverheen, schuren....) Daarna een houtblok op de binnenkant gelijmd op de plek waar de brug kwam. Deels voor versteviging en zodat er iets is waardoor de snaren lopen (through body snaren). En dan heb ik verder nog wat verstevigingen/verzwaringen aangebracht met F16 giethars.
http://img481.imageshack.us/img481/9986/foto0821fh4.jpg
Versteviging bijvoorbeeld om de halspocket heen en verzwaring om dat de gitaar anders ernstig topzwaar zou zijn door het heel lage gewicht van de body en de standaard houten hals. Dus dat giethars had een dubbel doel zeg maar. En daarna de helften op elkaar gelijmd.

madman
8 november 2006, 17:55
http://img220.imageshack.us/img220/1020/foto0875cm4.jpg
Vervolgens gekeken hoe de hals erop paste en nog wat bijgeschuurd waar nodig tot de hals er net (dus zo sluitend mogelijk) in past.
http://img454.imageshack.us/img454/7096/foto0843oc5.jpg
De matching headstock heb ik gemaakt met eerst een geel glasvezel laagje
http://img366.imageshack.us/img366/8418/foto0842bp2.jpg
en vervolgens een zwarte laag eroverheen met daar een logo uitgesneden. Beiden verlijmd.

madman
8 november 2006, 17:56
http://img478.imageshack.us/img478/2157/foto0855yb9.jpg
Daarna nog een goede laag hars om het vlak te maken (logo op te vullen).
http://img478.imageshack.us/img478/8666/foto0856iq3.jpg
Daarna nog alle hardware etc, maar dat is relatief standaard werk...
http://img478.imageshack.us/img478/9382/foto0844wk1.jpg
.afgezien van het feit dat koolstof dus een heeeel goeie geleider is en dat nog wel eens een probleem wordt aangezien je de brug, en slagplaat met schoeven in de body bevestigd...

madman
8 november 2006, 17:57
http://img441.imageshack.us/img441/3470/foto0819ty9.jpg
Dus het kan heel makkelijk een aarding probleem worden of je kan een loop creeeren als je te werk gaan zoals met hout. Hier kwam ik eignelijk pas achter toen ik alles erop aan het schroeven was en er geen geluid uit kwam:P.
http://img65.imageshack.us/img65/366/foto0859bn0.jpg
http://img484.imageshack.us/img484/8782/foto0864af9.jpg

kiem
8 november 2006, 19:39
kvind de kleur van de slagplaat beetje TE, maar verder ziet t dr vet uit

madman
8 november 2006, 19:45
krijg ergens deze week als het goed is nog een paar foto's, daarop kun je de stuctuur van het composietmateriaal goed ziet, het voelt niet aan zoals het eruit ziet, maar het ziet er wel heel gaaf uit

hij is best licht en speelt ook best lekker, heb m alleen nog niet versterkt gehoord...

Nickname
8 november 2006, 20:31
Is het geleidings-probleem nou wel opgelost? of komt er nog steeds geen geluid uit?

madman
8 november 2006, 20:38
hij heeft het binnen niet al te lange tijd op kunnen lossen geloof ik, volgens mij met behulp van enkele meters tape, verf om de schroefjes in te dopen en wat rubber ringetjes, de hardware isoleren van de body eigenlijk...

Squier4ever
8 november 2006, 22:15
benieuwd hoe dat gaat klinken...

jensvanhecke
9 november 2006, 04:03
Hoi,

Het aardings probleem is opgelost. Er was op een bepaald moment bij het installeren van de elementen/electronica gewoon ff een moment waarbij ik niet wist wat er nou aan de hand was. Tot ik ff met een multimeter ging proberen... toen bleek opeens dat zelfs de schroefjes geaard waren en toen ging er wat dagen. Het signaal ging makkelijker de body in dan waar het heen hoorde te gaan, de output:).

Hij klinkt echt erg lekker, ook ingeplugd Madman;). Unplugged klinkt hij ook al vrij goed, deels door de voornamelijk holle body. Verder zit de hals ook bijna naadloos in de pocket. Het heeft me aardig wat tijd en moeite gekost, maar het loonde want de trillingen worden zo optimaal doorgegeven. Ik heb hem laten afstellen bij Peer Dellen, waar ik ook gedurende het projectje enkele keren langsgeweest was, en hij was ook zeer te spreken over de klank.

De elementen die erin zitten zijn:
1x Seymour Duncan Hotrails (brug)
2x Squier (80's) single coils

Er zit een "model E 5-way Megaswitch" in waarbij de middenpositie niet het mid-element neemt, maar de brug aan het halselement koppelt (a la Telecaster). De 2 tone-potmeters zijn dan ook hals en brug en niet mid en brug zoals bij een std strat.

De hals is een Fernandes. Ook deze is ergens uit de 80er jaren. Net als de Squier elementen heb ik hem niet precies kunnen dateren en ook Peer Dellen kon er niet meer over zeggen dan dat hij wel jaren 80 was.

Er zitten Graphite brugzadeltjes op en ben ook nog van plan om een Graphite topkam te nemen. Stemmechanieken zijn Grover.

O jah, ik vond deze kleurcombo aardig geslaagd Het is eentje die je niet vaak ziet. En het geel is 'in het echt' ook een tikje minder fel dan op de meeste foto's maar het blijft een kwestie van smaak. Het zijn helaas wat gsm-foto's, maar ik ga ff wat andere foto's opduikelen en eentje maken zoals hij nu is, in eigenlijk voltooide toestand.

Anyway, ik ga maar weer eens, maar mochten er nog vragen zijn, stel ze gerust hier of mail me.

Grtz
Jens

jensvanhecke
9 november 2006, 04:07
o jah, op de foto's zitten er nog gewoon 3x Squier elementen in, maar nu dus een Hot Rails in de brug... lekker scheuren en mooi clean in 1 gitaar:)

madman
9 november 2006, 09:13
hahaha, jij ook hier? :P,
nou ik vind hem qua uiterlijk in ieder geval gaaf, het geel is in het echt veel subtieler, en staat goed bij de structuur van de body, en qua spelen is ie lekker licht en hij speelt gewoon lekker

wou dat ik zulke stagevergoeding kreeg;)

sickpunk
9 november 2006, 13:09
hey is niet helemaal mijn kleur... maar afgezien vandat: VET!!
hoewel ik de rode body cooler vind.... die lijkt nml. wel doorzichtig of ligt dat aan mij? zal wel komen door de crappy camera...

nickbongers
9 november 2006, 13:34
ik heb een vraag, en ik mijn ogen een best goede. hier komt ie:

is het nou meer of minder werk, zon composieten body? ik bedoel, al dat gieten en plakken enzo. is een frees en een blok hout niet sneller/makkelijker?
zoja, waarom heb je dan toch voor kunststof gekozen? klank? gewicht? de 'kijk ik heb een andere gitaar dan anderen' factor?

edit: kvind t wel een puik ding hoor :D. erg netjes.

jensvanhecke
9 november 2006, 14:15
De reden voor dit materiaal was snel gemaakt. Ik liep namelijk stage bij Rep-Air Composites, een bedrijf dat met kunststoffen werkt, koolstofvezel, glasvezel, aramide (kevlar) etc. Ik kreeg er geen stagevergoeding, maar mocht wel wat voor mezelf doen, in de laatste weken van de stage. Dus toen heb ik besloten een gitaarbody te maken van koolstofvezel. Het is een erg stijf materiaal en had gehoord dat het best wel eens goede geluidseigenschappen zou kunnen hebben, het zou een zeer heldere toon voortbrengen. Uiteindelijk was het natuurlijk een gok, en ik had er ook rekening mee gehouden dat ik wat zou verknoeien en ik het ding alleen maar leuk aan de muur had kunnen hangen. Maar had vrij weinig te verliezen en het is meer dan goed uitgepakt.

De "ik heb een gitaar als niemand anders"-factor is natuurlijk wel mooi meegenomen.:)

Ik heb er wel de nodige uurtjes ingestopt jah, en ik zou het niet kunnen vergelijken met een gewoon houtblok want dat heb ik nog niet gedaan. Ik denk echter dat een body van kunststof wel wat meer tijd kost ja. Maar het grootste probleem is dat het bijna niet te doen is voor een amateur want je hebt gewoon teveel gereedschappen en een oven/autoclaaf nodig enzo. En groot deel van de tijd (40-50%) zat in de mal maken (die ik gewoon mocht houden trouwens)... dus dan kan je in principe een stuk sneller meer bodies eruit pompen, mocht je dat willen. Qua materiaal zit er zo'n €250-300 aan materiaal in (koolstof,giethars,lijm). Nu moet ik wel zeggen dat er zeker niet het goedkoopste koolstof in zit, dus het kon ook 150 zijn, denk ik, maar dan kost het weer meer tijd.

Het rode blok hout wil je nog niet dood mee gevonden worden! :eek: Nee, dat was me een stuk multiplex waar je niet vrolijk van werd. Het was 1 of andere chinese strat en ik heb deze gebruikt omdat hij wel standaard maten had zodat ik dus al goed zat met de positie van de brug en het formaat van de halspocket. En aangezien hij, om voor mal gebruikt te worden, vlak geschuurd moest worden, gebruik je liever een ding dat toch al bagger is dan dat je een mooie body verneukt...de lak van deze was sowieso al gaar.

Grtz
Jens

B_2_the_a
9 november 2006, 21:04
Ik kan me herrineren dat ik deze gitaar een keer bij voxhumana langs heb zien komen?

jensvanhecke
13 november 2006, 08:54
Goed geheugen! Ik ben ongeveer een jaartje geleden idd enkele keren langs Vox Humana geweest, waaronder 1 keertje met deze. Op dat moment liep ik nog een beetje te klooien met de aarding. Ik geloof dat ik al wist dat koolstof goed geleidt, maar niet waar hij nou overal contact maakte en hoe ik hem nou precies moet gaan aarden/isoleren.:dontgeti: Ik heb toen ook die Seymour Duncan Hot rails gekocht... of mss ander keertje, ben toen enkele keren bij Vox Humana geweest, ook paar keer met een vriend van me die toen druk bezig was een basgitaar om te bouwen met alle Stingray hardware etc.
Ik heb ook 1 van die neck-throughs gekocht in jan/feb... daar moet ik ook eens wat mee gaan doen :D

Maar het is dus allemaal goed gekomen met deze:)

Jullie doen erg leuke dingen met koolstof btw :)

Grtz
Jens

B_2_the_a
13 november 2006, 10:59
met mijn geheugen is niks mis (zolang het niet om schooldingen gaat :P)

Helaas werk ik niet meer bij vox maarjah...

G.G.
13 november 2006, 18:16
Ik heb ook 1 van die neck-throughs gekocht in jan/feb... daar moet ik ook eens wat mee gaan doen :D


heb jij een van die hongaarse/poolse/bulgaarse of weet ik veel wat voor strats die boven hingen?

Heb ook zitten twijfelen toen ik ze zag. Wat waren ze mooi.

B_2_the_a
13 november 2006, 18:24
hehehe

het zijn inderdaad van die oostblok gitaartjes, hele goeie shit :)

heb er namelijk in de loop der jaren enkele afgemaakt (electra en afstelwerk)

jensvanhecke
14 november 2006, 01:02
heb jij een van die hongaarse/poolse/bulgaarse of weet ik veel wat voor strats die boven hingen?

Yep, en ze waren Pools geloof ik. (toch, B_2_the_a?). Mooie dingen idd... met een C&C bank gedraaid... Hij ligt hier al een tijdje aan de kant. Ik wist dat ik er niet gelijk wat aan zou gaan doen vanwege ander projectje/geld/studie maar ik vond dat ik hem niet kon laten hangen:) Maar daar komt in de nabije toekomst verandering in.. Moet alleen ff beslissen wat ik er mee wil, want wéér een gewoon stratje heb ik weinig behoefte aan met al een fender en die eigenbouw... njah.. ik verzin wel wat!

Ik kom in April/Mei trouwens zo'n beetje langs de plek waar Warmoth gevestigd is (Puyallup, WA , vlakbij Seattle), dus kga ff kijken of ze daar ook tours geven:)

Grtz
Jens

B_2_the_a
14 november 2006, 08:58
Die gitaren vragen om een heerlijke tremelo (diego? wilkinson?)
Lekker aanwezige elementen (kinman woodstock plus)
Mooie schakeling (brug+mid in serie bijv)

en lekker setje 0.11 snaren :D


natuurlijk in combinatie met een olie of pu satin finish :D

GravityRobert
4 december 2006, 02:14
Mooi project hoor,

Nou heb ik een thread-hijack vraag: waar heb jij dat glasvezel folie gekocht en onder welke naam wordt dat op de markt gebracht? Hoe dik is het ongeveer? Ik wil het misschien gaan gebruiken als wrap voor mijn drumkit :dance:

G.G.
4 december 2006, 09:16
Mooi project hoor,

Nou heb ik een thread-hijack vraag: waar heb jij dat glasvezel folie gekocht en onder welke naam wordt dat op de markt gebracht? Hoe dik is het ongeveer? Ik wil het misschien gaan gebruiken als wrap voor mijn drumkit :dance:

Het zal wel iets van carbonfiber zijn. Heb zelf veel met polyesther gerwerkt, en dat werkt ongeveer hetzelfde. Als wrap is het heel moeilijk mooi te krijgen. Het betste werkt eeen negatieve mal, dat scheelt veel in afwerking. Of je moet een vacuum methode hebben waar je drumzooi in past.

G.G.
4 december 2006, 09:16
Mooi project hoor,

Nou heb ik een thread-hijack vraag: waar heb jij dat glasvezel folie gekocht en onder welke naam wordt dat op de markt gebracht? Hoe dik is het ongeveer? Ik wil het misschien gaan gebruiken als wrap voor mijn drumkit :dance:

Het zal wel iets van carbonfiber zijn. Heb zelf veel met polyesther gerwerkt, en dat werkt ongeveer hetzelfde. Als wrap is het heel moeilijk mooi te krijgen. Het betste werkt eeen negatieve mal, dat scheelt veel in afwerking. Of je moet een vacuum methode hebben waar je drumzooi in past.

fred dons
4 december 2006, 09:58
die gitaartjes bij vox waren inderdaad Pools, die werden gemaakt voor Bas van de Broek in Polen en daar werden ook de eerste richwoods gemaakt
(ik heb er zelf 3 of 4)

G.G.
4 december 2006, 10:04
die gitaartjes bij vox waren inderdaad Pools, die werden gemaakt voor Bas van de Broek in Polen en daar werden ook de eerste richwoods gemaakt
(ik heb er zelf 3 of 4)

Hoe zijn die dingen als basis (niet dat ik er nu nog over denk om er eentje aan te schaffen want zelfbouw is juist zo leuk wat betreft het hout-gedeelte)?

fred dons
4 december 2006, 10:48
Goed, Martens was een goede bouwer (inmiddels failliet) met goede houtsoorten. het enige minpuntje dat ik heb (maar dat heb ik met meer bouwers) is dat de nekken te dun zijn naar mijn smaak en met een neckthrough is dat wat moeilijk aan te passen (ik ga op 1 de toets vervangen om te kijken of ik op die manier de nek wat "dikker" kan maken)

de toetsen hebben verder een compound radius en zijn goed gefret en als basis zijn het leuke dingen, alleen vanwege de jaren 70 look met die verschillende soorten hout in de top gebruik ik ze wel als basis voor airbrush omdat ik niet zo van die streep look in een top hou

jensvanhecke
11 december 2006, 12:35
sorry voor de wat late reactie. Het materiaal in de gitaar zelf is prepreg carbon. Dus koolstofvezel mat met daarin het hars al geimpregneerd. Dit was een vrij dik type en heb er op grootste deel van de body 2 lagen inzitten. Alleen heb ik nog een extra laag aangebracht in lengterichting aangezien dat toch wel de riching is waarin hij het zwaarste belast wordt (ff tussen haakjes: dat materiaal is zo sterk dat een extra laag waarschijnlijk niet nodig was, maar het kan geen kwaad om op zeker te spelen als het zoiets eenmaligs is). En nog wat verstevigende lagen bij de neckpocket. Vervolgens heb ik bij de neckpocket ook nog wat giethars gegoten voor de sterkte en stijfheid van het geheel.
De mal daarentegen wat wel van glasvezel. En dat was gewoon goedkoop €4 / kilo glasvezel met polyestherhars (de blauwe, dus de wat temperatuur tolerantere, voor geinteresseerden).
En ff over de drumkit: Het is idd lastig om het allemaal mooi strak te krijgen. Je moet haast wel een mal maken. Zo heb ik deze gitaar ook gemaakt. Eerst een mal van een houten model gemaakt en vervolgens in de negative mal de carbon schalen gemaakt.

En over die Poolse gitaren. Ik vind het wel een mooie gitaar moet ik zeggen. En de hals is idd vrij dun, helemaal vergeleken met de hals die op m'n Carbon zit, want dat is een stevige oude Fernandez hals, maar vind het zeker niet erg.