PDA

View Full Version : schel, vals solo geluid



jan54
8 november 2006, 17:54
ik speel voornamelijk metal covers met veel distortion enzo maar als ik dan overga van een riff naar een solo klink deze erg vals en schel. gebruik je dan een ander effect dan distortion???

Danny Drug
8 november 2006, 17:55
ik denk dat je intonatie niet helemaal goed zit

kijk even op google hoe je dat goed krijgt

jan54
8 november 2006, 18:01
ik denk niet dat dat het probleem is danny. het is niet dat ik een valse noot speel maar ik denk dat hij door de distortion vervalst word. gebruik jij voor solo's en riff het zelfde geluid?

GuitarMaster
8 november 2006, 18:02
Een distortion kan voor zover ik weet geen toonhoogte veranderen.

Danny Drug
8 november 2006, 18:12
ik gebruik idd dezelfde distortion voor ritme en the odd solo (boss Metalzone) en bij mij werkt het prima... soms is het wel mooier als ik wat minder distortion gebruik bij mijn solo's..

Philippe
8 november 2006, 18:15
Probeer es wat meer bass erin te draaien en een beetje delay erbij. Eventueel nog een fractie chorus er bovenop.

jan54
8 november 2006, 18:37
bas erin draaien heplt idderdaad wel maar ik ben nog niet helemaal tevrede.
wat veranderd delay aan mijn geluid?( heb zelf niet zo'n pedaaltje).

marter544
8 november 2006, 18:46
Beetje spelen met de EQ, gain wat terug draaien, en de hals pup gebruiken..

renier
8 november 2006, 18:47
als je vasl klinkt, is het geen effect (tenzij je een hele heftige chorus, vibrato of octaver gebruikt)

als het echt vals als in: niet de correcte toonhoogte is, zou ik de intonatie toch eens controleren.

Nickname
8 november 2006, 19:08
Het schelle ligt vaak aan de elementkeuze.. probeer voor soleren je nek-element te gebruiken. Als hij wat vals klinkt ligt het toch echt aan de intonatie van je gitaar, dat is echter vrij eenvoudig op te lossen :)

Squier4ever
8 november 2006, 19:39
wat voor gitaar heb je, want met singlecoils kun je sowieso niet echt vette metalsolo's maken

jan54
8 november 2006, 19:43
epiphone lp

Squier4ever
8 november 2006, 19:48
daar zitten sowieso brakke elementen in....
daarbij is het een standard of ook nog eens een cheapo versie?

Philippe
8 november 2006, 19:51
wat veranderd delay aan mijn geluid?( heb zelf niet zo'n pedaaltje).

Delay is een pedaaltje dat je geluid "vertraagt" zoals de naam al zegt.
Je kan hem bijvoorbeeld instellen dat als je een noot speelt, je hem 2 seconden daarna weer hoort, 2 seconden daarna weer etc. totdat ie is weggestorven.

Beetje gare uitleg, maar je snapt het wel hoop ik. Snap je het niet, luister es naar wat U2 liedjes. The Edge maakt bijna altijd wel gebruik van een delay.

Ik stel hem altijd zo snel mogelijk af dat je net de herhaling hoort, en het volume dat je hem net uberhaupt hoort. Maakt mijn geluid wat vetter.

Nickname
8 november 2006, 20:27
Jan, heb je al eens geprobeerd op een andere gitaar te spelen? Het zou ook kunnen dat het aan je speelstijl ligt. Heb je trouwens al eens de intonatie van je gitaar gecontroleerd? Hier op het forum is er genoeg over te vinden over hoe je dat moet doen :)

vulvasonic
8 november 2006, 21:27
Zit er een groot verschil tussen je slagpartijen en je solopartijen mbt het gebruik van distortion?
En wanneer treedt die 'valsheid' op?

Probeer je slagpartijen anders eens te spelen met je sologeluid. Als het dan vals klinkt kan het aan twee dingen liggen. Ofwel de intonatie van je gitaar is niet correct, zoals gesuggereerd, ofwel je gebruikt teveel distortion (en knijp je wellicht iets teveel).

Een clean geluid klinkt minder snel vals dan een overstuurd geluid. Waarom?
Antwoord: Bij het aanslaan van een snaar hoor je de noot die je speelt. Maar je hoort niet alleen DIE noot. Je hoort het octaaf zachtjes meeklinken. En boven dat octaaf hoor je een reine kwint meeklinken. Dan nog een keer een octaafje en dan de grote terts. Dit zijn de natuurlijke boventonen. Vergeef me als ik de volgorde iets door elkaar haal, maar zoiets is het. Iedere volgende boventoon neemt in volume en in kracht af.

Bij het gebruik van (te veel) distortion ga je je geluid enorm comprimeren, waardoor de boventonen harder doorkomen. Dat effect wordt veelvuldig uitgebuit door gitaristen die met veel distortion spelen. En de ene gitaar reageert er beter op dan de andere, maar dat terzijde.
Op het moment dat je meer dan 1 noot tegelijk speelt loop je al het risico ietwat valsig te gaan klinken. Speel bijvoorbeeld een interval van een kleine terts (voorbeeld: A en C). De boventonen die dan KUNNEN gaan storen zijn de grote terts op de grondtoon (in dit geval C#) in combinatie met de kleine terts die je al speelt (de C botst met de C#). Het effect is in dit geval te verwaarlozen, want de C# zal maar heel moeilijk te horen zijn. Maar speel je drieklanken, dan kun je je voorstellen dat je allerlei intervallen speelt, voortkomend vanuit de natuurlijke boventonen, die de klank een vals karakter geven.

Als je er ZEKER van bent dat je gitaar juist geintoneerd is en je niet zit te knijpen als een idioot, dan zul je zuiniger met je distortion moeten omgaan.

Combineer dit met het schelle geluid en ik kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt. Niet voor niets lijkt de zoektocht naar een goede distortion vaak op het zoeken naar de heilige graal. Kijk maar in het effecten-topic.

Succes!

johanb
8 november 2006, 22:08
bedoel je wel vals? Als je teveel bijgeluid krijgt van andere snaren klingt het ook niet zuiver.Bijvoorbeeld als de toon nog doorklinkt en je slaat de volgende toon aan.( sorry ,ik weet het niet beter te omschrijven)Zelf demp ik met mijn rechter en linkerhand alle snaren die ik niet gebruik. En het scheelt ook als je de snaar goed induwt achter de fret Ik weet niet hoelang je al speelt ,maar als je veel speelt zal het steeds zuiverder worden.

jan54
8 november 2006, 22:54
bedankt, dan toch die intonatie nog eens goed bekijken:) ik speel trouwens 3 jaar

Squier4ever
8 november 2006, 23:05
dat zegt geen zak over hoe je kunt spelen....
er zijn mensen die binnen 3 jaar fantastisch kunnen spelen en er zijn er ook een hoop die er dan nog geen drol van kunnen. heeft met je mentaliteit te maken

Luke-wannabe
9 november 2006, 00:02
dat zegt geen zak over hoe je kunt spelen....
er zijn mensen die binnen 3 jaar fantastisch kunnen spelen en er zijn er ook een hoop die er dan nog geen drol van kunnen. heeft met je mentaliteit te maken
Nee met je aanleg

jorrit
9 november 2006, 18:01
wat voor gitaar heb je, want met singlecoils kun je sowieso niet echt vette metalsolo's maken


whoehoe!! Ooit van malmsteen gehoord? zo nee, dan vergeef ik je deze opmerking ;)

Yapser
12 november 2006, 20:52
Nee met je aanleg
Hoe hard je oefent en niet als iets niet lukt je gitaar meteen wegzetten lijkt me eerder..

strat 91
12 november 2006, 21:17
whoehoe!! Ooit van malmsteen gehoord? zo nee, dan vergeef ik je deze opmerking ;)

maar dat zijn toch speciale single coils , toch stacked als ik me niet vergis?Dat veranderdt de zaak dan wel maar weer ff on topic.

het zal wel aan je intonatie liggen of aan je vibrato in je vingers.Dat kan ook een wereld van verschil maken vibrato in de noten.

gegroet strat 91

iwamoto
12 november 2006, 21:44
whoehoe!! Ooit van malmsteen gehoord? zo nee, dan vergeef ik je deze opmerking ;)
malmsteen heeft zoals strat al zei stacked SC's, dat werkt kwa tone bijna hetzelfde als een humbucker:
"Stacking the two coils of a humbucker in a vertical arrangement so it can fit in a single-coil size, producing a stacked humbucker"

maargoed, daar hebben we het niet over, idd intonatie checken, en of je wel het goede speelt :p

Nickname
13 november 2006, 11:11
Jan54, is het probleem al opgelost? :dontgeti:

Dick Wolkendeck
13 november 2006, 12:00
malmsteen heeft zoals strat al zei stacked SC's, dat werkt kwa tone bijna hetzelfde als een humbucker:
"Stacking the two coils of a humbucker in a vertical arrangement so it can fit in a single-coil size, producing a stacked humbucker"

maargoed, daar hebben we het niet over, idd intonatie checken, en of je wel het goede speelt :p

Helaas Iwa, je zit er naast. Het is welliswaar een humbucker, maar dan met minder output dan een Texas Special. Kun je nagaan! Ook de toon is "gewoon" single coil, maar dan zonder ruis en brom (behalve dan de HS3 in de brug, die is wat donkerder dan een standaard single coil, maar zonder de enorme output van een humbucker).

Voor een flinke distortion plugt Malmsteen in een DOD overdrive pedaal. Dus eerst een flinke boost dan de Marschall in. Ik gebruik een TS9 voor de boost. Gain op 1, output op 8 of zo.