PDA

View Full Version : Tweede gitaar voor drop c: Help!



pinchaholic
8 november 2006, 17:04
Aloha mede-forummers,

Ik zit al een tijdje te worstelen met een listige kwestie, hopelijk kunnen jullie eea ophelderen.

Veel van de bands waar ik tegenwoordig naar luister spelen in Drop C (Killswitch Engage, Arch Enemy, BFMV). Nu heb ik voor de grap een keer een richwood les paul gekocht en die met dikke snaren in drop c gestemd. Dit alles met een matig resultaat….

Daarom zoek ik naast mijn Japanse RG die gewoon in E staat gestemd, een goede, tweede metal axe om mee lekker (lees: geen setje 0.13 snaren) te kunnen jammen in Drop C, zonder dat mijn gitaar een one-trick ponuy wordt. Ik zit bijvoorbeeld al lang te gassen op een LTD Deluxe EC-1000 om die vervolgens in drop c te stemmen.

Mijn vragen:

•In hoeverre is scale length cruciaal m.a.w. is downtunen met een scale length van 25.5" veel stabieler dan met een 24-3/4"?

•Nu schep ik er ook genoegen in om af en toe in drop B te spelen (slipknot), indien ik een baritone aanschaf, is af en toe omhoog stemmen naar drop C dan nog een optie? Of is dit gekkenwerk?

Graag jullie reactie, want ik kom geen klap verder zo…


Bedankt!

Nickname
8 november 2006, 17:41
Ik denk dat een 25,5" wel fijn is, zeker als je de snaardikte wat wil beperken. Een baritone lijkt me daarom ook wel een goed idee, omhoog stemmen naar drop C lijkt me geen probleem... :)

BLOK182
8 november 2006, 17:44
Ik speel drop C met een LP met zakk wylde boomers (de dikste), gaat op zich prima:p Misschien lag het matige resultaat aan de elementen van de Richwood?

AART
8 november 2006, 18:11
LP, matje, peuk in de mond, drop c en gaan!

stumpy
8 november 2006, 18:27
Op baritone gebied kan ik de Micheal Kelly Lo-Boy aanraden. Zeer lekkere gitaar voor de prijs. Moet te krijgen zijn voor een euro of 400 en is van echt hoge kwaliteit.

Squier4ever
8 november 2006, 19:50
Idd gewoon een dikke LP, met vette snaren, want met 0.09 gaat het sowieso niet klinken...... ook niet op een strat oid

Keesz
8 november 2006, 21:40
richwood's vereisen idd wat afstel/vervang werk kzou er EMG's in zetten als je toch metal speelt...

Squier4ever
8 november 2006, 22:21
richwood's vereisen idd wat afstel/vervang werk kzou er EMG's in zetten als je toch metal speelt...

wat heeft iedereen toch met die kolere EMG's? Daarmee klinkt iedere gitaar hetzelfde...

hendrix_appendix
8 november 2006, 22:24
Beter dan een gitaar die kut klink lijkt mij toch?

Ojah, een vriend van mij heeft ook laatst EMG's gezet in een Richwood Les Paul, klinkt best vet zo, meer laag en gewoon meer gain dan de gemiddelde elementen. Toen die die Richwood vandaag downtunede tot dropC klonk dat toch niet echt lekker. Je zult dus toch misschien wat afstelwerk moeten verrichten voordat zoiets net zo strak gaat klinken als een standaard stemming.

Squier4ever
8 november 2006, 23:03
lees dikke snaren....
dan heb je veel strakkere sound en tis tenminste een beetje werken, 0.09 is dun en voor mietjes

pinchaholic
9 november 2006, 10:11
dank voor jullie reacties..

voor de goede orde die richwood staat in drop c met een setje 0.11, maar inderdaad door elementen en het type gitaar (redelijk chunky) is geen eclatant succes..

Ik begrijp uit jullie reacties dat een 24-3/4" scale niet echt een belemmering moet zijn voor drop C?

pinchaholic
9 november 2006, 10:29
en ik ben verzot op EMG's ! 18 volt gewired! Hell Yeah!!