PDA

View Full Version : Tap Tempo



Gitaargek
8 november 2006, 13:46
Ik heb een digidelay en daar kan je iets doen met "Tap Tempo". Geen idee, wat is het?

Josdevos
8 november 2006, 13:51
Met je voet het tempo van de delay regelen... (misschien via een extra switch, ik ken die Digitech pedaal neit...)

DeadStar
8 november 2006, 13:51
Volgens mij dat je het pedaal twee keer kunt intrappen en dan de delay in dat ritme hebt

Nitefly7
8 november 2006, 13:52
Ik heb een digidelay en daar kan je iets doen met "Tap Tempo". Geen idee, wat is het?

je kan door op 't pedaal te duwen ('tappen') het tempo ingeven, zodat je delays 'in de maat' lopen..

DD-6 en Digidelay hebben het in de 'switch' zelf zitten, mijn DD-5 heeft bijv een los tap pedaal (Trex Replica/Memory Lane hebben een aparte switch voor 'tap')..

Gitaargek
8 november 2006, 14:06
MOet ik dan blijven trappen of hoe zit dat. Ik zou niet weten waar ik het voor moet gebruiken en ofdat ik het uberhaupt wel ga gebruiken. Het is puur uit nieuwsgierigheid.

DeadStar
8 november 2006, 14:08
Als het goed is moet je hem eerst intrappen, en dan ergens in het ritme (waar jij de delay wil) nog een keer, dan slaat hij dat op en heb je je delay in het ritme

Gitaargek
8 november 2006, 14:18
Als het goed is moet je hem eerst intrappen, en dan ergens in het ritme (waar jij de delay wil) nog een keer, dan slaat hij dat op en heb je je delay in het ritme
Okay dus als ik een bepaald ritme zeg maar een blues shuffle speel he en ik trap van af de eerste noot het pedaal in tot ik met de shuffle klaar ben en dan trap ik het pedaal weer in, dat stuk speelt ie dan weer af. Denk ik..

LostHighway
8 november 2006, 14:20
Okay dus als ik een bepaald ritme zeg maar een blues shuffle speel he en ik trap van af de eerste noot het pedaal in tot ik met de shuffle klaar ben en dan trap ik het pedaal weer in, dat stuk speelt ie dan weer af. Denk ik..
Nee, gewoon met welk tempo de delay werkt, komt de vertraagde noot snel na de aangeslagen noot of traag.
Dit kan je met je voet dus in een bepaald tempo brengen als je meespeelt met een band bv en het wat nauwer steekt dan zozo voorgeprogrameerd tempo.
Doet hetzelfde als de tempo knop maar gewoon zonder eraan te draaien maar door met je voet te tappen..

maestro_nl
8 november 2006, 14:57
Al jaren werk ik met tap delay en tap tremolo.
Het is echt een must voor mij om delay en tremolo te kunnen tappen.
Het is zoveel muzikaler!

Voor phaser, chorus en flanger vind ik het niet zo belangrijk omdat de tijden veel en veel korter zijn dan je nummertempo (phaser, flanger) of meer breedmakend (chorus).

DeadStar
8 november 2006, 15:07
Al jaren werk ik met tap delay en tap tremolo.
Het is echt een must voor mij om delay en tremolo te kunnen tappen.
Het is zoveel muzikaler!

Voor phaser, chorus en flanger vind ik het niet zo belangrijk omdat de tijden veel en veel korter zijn dan je nummertempo (phaser, flanger) of meer breedmakend (chorus).


Welk tempo gebruik jij dan meestal, want ik heb wel eens gelezen dat er speciale formules voor zijn om te berekenen

maestro_nl
8 november 2006, 15:43
Welk tempo gebruik jij dan meestal, want ik heb wel eens gelezen dat er speciale formules voor zijn om te berekenen

Ik denk dat je ritme bedoeld i.pv. tempo.

Tempo wordt bepaald door de snelheid v/h nummer. Tijdens aftikken drummer tap ik met m'n voet op de tap-footswitch van m'n delay.

Ritme is bv. 1/4, 1/4T(triolen), 1/4D(dotted).
Bij tappen in kwarten krijg je dan bv triolen delay. Zo raak je ook niet in de war met aftikken. Tappen in triolen of dotted is een ramp.

1/4D is m'n favoriet. De delay komt nu tussen je gespeelde noten door.
Tevens is 1/4D een must voor veel U2-songs zoals Where The Streets...maar ook L.A. Dan Huff-achtige slaggitaartjes.
Vaak genoeg U2-coverbandjes gezien waar de gitarist het tempo bepaald (omdat ie geen tap delay heeft) i.p.v. de drummer.
Tevens dat de gitarist niet consequent in kwarten speelt zoals The Edge (en de dotted delay het 'trucje' doet), maar de onwetende gitarist zelf het 'trucje' af en toe ook maar ff tussendoor speelt.

Conclusie: delay moet je niet alleen kunnen tappen, maar moet ook de dotted functie hebben (voor mij).

nielsduursma
8 november 2006, 16:42
je moet eerst het pedaal 2 seconden ingedrukt houden, dan kan je beginnen met tappen. als je hem dan weer uit wilt hebben moet je weer 2 seconden ingedrukt houden.

en bij de hold functie moet je gewoon tijdens het stukje wat je wilt loopen het pedaal de hele tijd ingedrukt houden

DeadStar
8 november 2006, 16:52
Ik denk dat je ritme bedoeld i.pv. tempo.

Tempo wordt bepaald door de snelheid v/h nummer. Tijdens aftikken drummer tap ik met m'n voet op de tap-footswitch van m'n delay.

Ritme is bv. 1/4, 1/4T(triolen), 1/4D(dotted).
Bij tappen in kwarten krijg je dan bv triolen delay. Zo raak je ook niet in de war met aftikken. Tappen in triolen of dotted is een ramp.

1/4D is m'n favoriet. De delay komt nu tussen je gespeelde noten door.
Tevens is 1/4D een must voor veel U2-songs zoals Where The Streets...maar ook L.A. Dan Huff-achtige slaggitaartjes.
Vaak genoeg U2-coverbandjes gezien waar de gitarist het tempo bepaald (omdat ie geen tap delay heeft) i.p.v. de drummer.
Tevens dat de gitarist niet consequent in kwarten speelt zoals The Edge (en de dotted delay het 'trucje' doet), maar de onwetende gitarist zelf het 'trucje' af en toe ook maar ff tussendoor speelt.

Conclusie: delay moet je niet alleen kunnen tappen, maar moet ook de dotted functie hebben (voor mij).

Ja sorry, tuurlijk bedoelde ik ritme. Ik ga het eens proberen, ik heb nog nooit echt met delay gewerkt alleen van die pre setjes