PDA

View Full Version : Rectifier Buis eruit?



Johnny Ramone
8 november 2006, 12:25
Hallo,

nu heb ik gehoord en ook vaag gelezen in mijn Fender manual dat ik 1 van de 2 rectifier-buizen eruit kan halen om zodoende een wat ruiger geluid te krijgen. Mijn vraag nu is: kan dat zomaar zonder ernstige gevolgen en welke van de 2 moet er dan uit? Ik heb trouwens een Twin 57.

Alvast bedankt!

LostHighway
8 november 2006, 12:34
Inderdaad, een '57 Twin heeft 2 gelijkrichtingsbuizen en wanneer je eentje daarvan trekt krijg je wat meer 'sag'.
Gewoon eentje eruithalen, maakt normaalgezien niet uit welke.

Chris Winsemius
8 november 2006, 12:36
Gewoon 1 v/d 2 (5U4) buizen aan de linkerkant (van achteren gezien).
Meer sag en 'n wat losser laag op hogere volumes.

Mr.Bluesbreaker
8 november 2006, 13:11
Ik kan me voorstellen wat er technisch gebeurt, maar wat is in vredesnaam de term "sag"?

Dirk_Hendrik
8 november 2006, 14:09
Het minder strak op signaalpieken kunnen reageren omdat er niet voldoende vermogen aanwezig is. Een vorm van compressie dus.

R-ik
8 november 2006, 14:23
Dit is wat het woordenboek er van maakt, geeft iig een idee:

sag
verb ( sagged , sagging )
sink or subside gradually under weight or pressure or through lack of strength : he closed his eyes and sagged against the wall.

• hang down loosely or unevenly : stockings that sagged at the knees.
• have a downward bulge or curve : the bed sagged in the middle | [as adj. ] ( sagging) a sagging ceiling about to fall.
• (of a ship) bend longitudinally so that the middle is lower than the ends. Compare with hog .
• figurative decline to a lower level, usually temporarily : exports are forging ahead while home sales sag.

jacky
8 november 2006, 21:19
Sag is volgens mij het instorten van de voedingsspanning bij belasting.

Dus als je de gelijkrichter gaat belasten reageert hij anders dan bij lagere belasting

De amp wordt er vaak wat losser door

Rinze
14 november 2006, 10:05
Ik heb uit de Guitar Player altijd begrepen dat de term "sag" slaat op een wat indirecte, sponzige reaktie op de annslag, een gelijkrichterbuis doet dit sterker dan de transisitorvariant. Daarom klinken oude versterkers inderdaad wat losser, minder exact.

Johnny Ramone
15 november 2006, 22:44
Yo, ik heb gisteren gespeeld met 1 gelijkrichter en wat klonk dat heftig! Nu hoorde ik van Ted Weber (ja , de speaker man) dat dit niet zo slim was, m.a.w. ik had mijn bias naar beneden moeten bijstellen. Nu zijn mijn eindbuizen hoogstwaarschijnlijk op 1 avond 3 maanden ouder geworden! Maar het klonk wel super heftig lekker.

jacky
15 november 2006, 23:02
Weer die bias he

Tristan
15 november 2006, 23:36
Wat ik niet begrijp is dat jullie zeggen dat je met 1 rectifier buis meer sag hebt dan met 2...
Ik heb altijd precies het omgekeerde horen zeggen, kijk maar op de site van bijvoorbeeld Matchless en Fender beweert volgens mij hetzelfde over de '57 Twin Amp waar het hier over gaat, dus dat deze meer sag heeft vanwege het feit dat hij twee rectifierbuizen heeft...
Overigens lijkt mij het verhaal dat twee rectifierbuizen tezamen de spanning beter aankunnen en daardoor dus sneller reageren en minder sag produceren wel plausibel...

jacky
16 november 2006, 09:22
Hmmm,

Die twee gelijkrichters staan parralel het is me niet helemaal duidelijk waarom maar goed ik denk dat het iets te maken heeft met de manier waarop de buis instort bij maximaal afgenomen vermogen (of stroom) als je twee gelijk richters gebruikt kan het zijn dat de stroom afname zich verdeelt over de twee buizen waardoor ze niet op hun maximale werkpunt staan en dus minder snel instorten. haal je er een uit kom die ene wel tegen de maximale waardes van de buis en ga je de amp dan belasten krijg je dat instorten van de buis (sag)

Het lijkt me wel met twee gelijkricht buizen dat de spannings val die een gelijkricht buis meestal heeft nu verdubbelt. in dit geval dus 2 x 40V haal je er dus een uit heb je ineens 40V meer op de eindtrap en bias lijkt me dan niet in orde (te hoog)

Shoot if Iam wrong

Negative K3 fan
16 november 2006, 12:44
je eerste stukje lijkt me duidelijk, als je de rectifiers in deze situatie beschouwd als 2 weerstanden parallel dan verdubbelt de weerstand als er 1 rectifier buis uitgaat.

En als je het beschouwt als twee weerstanden parallel, dan kun je de spanningsval ook berekenen, die zal dan groter worden lijkt me... toch?

jacky
16 november 2006, 12:58
Waarom benader je het als een weerstand >>>>>het is toch een diode ?

Johnny Ramone
27 november 2006, 15:53
Even iets verduidelijken:

Nu ik bias-probe heb aangeschaft heb ik eens gemeten wat er gebeurt met de bias als je met 1 gelijkrichter gaat spelen.

Met 2 gelijkrichters was de bias 33,4 mV

Met 1 gelijkrichter was de bias lager geworden, namelijk 29,5 mV.

Nu heb ik de bias dus hoger gezet, naar 33 mV.

Nu dan weer een vraag: Mag dat??? Of gaat mijn versterker nu stuk?

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:15
Waarom benader je het als een weerstand >>>>>het is toch een diode ?

ja het is een diode, ik neem hier alleen de 'ohmse eigenschappen' van die diode ter overweging omdat die relevant zijn in dit vraagstuk.

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:17
Even iets verduidelijken:

Nu ik bias-probe heb aangeschaft heb ik eens gemeten wat er gebeurt met de bias als je met 1 gelijkrichter gaat spelen.

Met 2 gelijkrichters was de bias 33,4 mV

Met 1 gelijkrichter was de bias lager geworden, namelijk 29,5 mV.

Nu heb ik de bias dus hoger gezet, naar 33 mV.

Nu dan weer een vraag: Mag dat??? Of gaat mijn versterker nu stuk?

je zult de dissipatie opnieuw moeten berekenen, daarvoor heb je de nieuwe Ua (plate voltage) nodig.

Johnny Ramone
27 november 2006, 16:34
je zult de dissipatie opnieuw moeten berekenen, daarvoor heb je de nieuwe Ua (plate voltage) nodig.

Nee he, weer die plate voltage! Daar durf ik niet aan te beginnen, ik begrijp het niet goed en het schijnt gevaarlijk te zijn.

Is er niet een algemene eenvoudige richtlijn voor mijn probleem? Kun je versterker op deze manier naar de kloten helpen?

Negative K3 fan
27 november 2006, 16:37
door een rectifier buis eruit te halen, verlaagt waarschijnlijk je plate voltage, als je dan dus jouw 'biaswaarde' weer verhoogt naar wat hij eerst was, dan zit je sowieso veilig, maar staat de versterker waarschijnlijk wel wat koud gebiast.