PDA

View Full Version : Rory Gallagher



Gitaargek
8 november 2006, 11:43
Ik weet niet ofdat ik hier moet zijn met mijn vraag, maar welke pedalen gebruikte Rory Gallagher. Of gebruikte hij net als Walter Trout helemaal niets?

1959SLP
8 november 2006, 11:49
flanger, wah en soms ook distortion.

arjanb01
8 november 2006, 11:49
Ik weet niet ofdat ik hier moet zijn met mijn vraag, maar welke pedalen gebruikte Rory Gallagher. Of gebruikte hij net als Walter Trout helemaal niets?

nada noppes... gewoon zijn amp, zijn strat uit 1963 en zijn vingers volgens mij... al is er eentje al voor me geweest hierboven die beweert dat hij wel effecten gebruikte. Ik denk dat het met name ligt aan de periode waarin hij muziek maakte...

nopster
8 november 2006, 11:56
Vox AC30, af en toe met een Marshall en/of een Fender en altijd een treblebooster. (Dallas Rangemaster)
Die flanger enkel bij Shadowplay en enkele andere...
Later ook enkele andere pedalen.

Wat ook belangrijk was waren zijn tone-knoppen die op een andere manier werkten. Kijk anders eens op deze sites:

http://pellegrinlowend.com/rgpg.html

http://www.rory.de/guitar.html

Gitaargek
8 november 2006, 12:07
Ik vind dat hij echt een vet geluid heeft. Ik heb de Dvd Live in Montreaux maar daar zie ik geen pedalen liggen dus begon ik me af te vragen wat hij nou zoal gebruikt qua pedalen. Ik denk niet dat ik zijn geluid kan krijgen uit een Bad Monkey of een Hot Head ofwel?

nopster
8 november 2006, 12:17
Die Rangemaster is altijd ingeschakeld. Die zie je meestal op of achter de amp staan.

Ik denk niet dat je zijn geluid volledig kunt evenaren, ook al heb je zijn gear... De manier van spelen doet er heel veel toe. Hij gebruikt zelf ook dikwijls een andere opstelling volgens de grootte vh optreden en dan kan het geluid onderling ook nogal eens verschillen. Maar je blijft wel horen dat hij het is...

Wat je kunt proberen is veel treble, niet te veel bass en niet teveel mids en een klein beetje gain. Dan zal het er mss iets naartoe gaan.
Als je geld over hebt, kijk dan voor een treblebooster. Dat zal een groot verschil uitmaken.

Gitaargek
8 november 2006, 14:08
bedankt .

farstreetblues
8 november 2006, 18:26
In zijn laatste periode gebruikte diverse effecten zoals:

Boss octave OC2, Boss Flanger, Tubescreamer,oude DOD delay, en die treblebooster/rangemaster klopt wel, maar ik geloof meer in het begin.

De flanger gebruikte hij o.a. in Shadowplay en Keychain, en ik geloof op het album Defender hoor je nog meer.

Ravanelli
8 november 2006, 18:31
De Octaver alleen bij The Loop geloof ik. Hij had een oude tubescreamer 808 geloof ik. Maar de beste manier om zijn geluid te evenaren is een buizenversterker helemaal open draaien en er inderdaad een treblebooster over heen te gooien. En dan maar ranzig spelen.........

farstreetblues
8 november 2006, 18:36
De Octaver alleen bij The Loop geloof ik. Hij had een oude tubescreamer 808 geloof ik. Maar de beste manier om zijn geluid te evenaren is een buizenversterker helemaal open draaien en er inderdaad een treblebooster over heen te gooien. En dan maar ranzig spelen.........


...en bij I ain't no saint !!

strat58
8 november 2006, 19:05
Hoi van die trebel booster klopt wel en ik geloof dat hij eind jaren 70 ook met Marshall combo's is gaan spelen en op een VCD heb ik een equalizer gezien samen met een powerboost. Dus de man's geluid zit gewoon in zijn vingers al hoewel een Bassman met treble booster komt behoorlijk in de buurt.
Ibanez overdrivepedalen komen in zijn meer hard-rock periode voor.
Vroegere opnamens VOX AC 30 en Bassman en Oude jaren 50 Twin's en de Treble Booster (Dallas Rangemaster)
Peace Strat58

Te koop BSM treble Booster :)