PDA

View Full Version : frettang 25 euro = Mozaiektang 10 Euro ?



zonniewiw
8 november 2006, 11:40
Hoi iedereen ,

In mijn zoektocht naar aangepaste materialen voor instrumentenbouw kom ik in de brico voor 10 euro een mozaiektang van 10 euro tegen (volgens mij op een ander nog goedkoper te krijgen) en lijkt heel fel op de platte kniptang die stewmac en anderen aanbieden voor het dubbele ,

ps ; je kan natuurlijk ook je kniptang tegen de slijpschijf houden en afslijpen maar dan is de kop niet meer gehard

http://www.stewmac.com/shop/Fretting_supplies/Pullers,_nippers,_sizing/1/Fret_Cutter.html

http://www.joostdevree.nl/bouwkunde/mozaiektang_1_www_mozaiekplaza_nl.jpg

nickbongers
8 november 2006, 16:09
of je vijlt het laatste stukje eraf?

DarknessAwaits
8 november 2006, 19:15
of je vijlt het laatste stukje eraf?


ps ; je kan natuurlijk ook je kniptang tegen de slijpschijf houden en afslijpen maar dan is de kop niet meer gehard

1totenmet9

nickbongers
8 november 2006, 20:57
ik bedoel het laatste stukje van de fret.

DarknessAwaits
8 november 2006, 21:20
Ah, mijn fout.

Maar dan moet je in sommige gevallen wel een flink eind veilen, denk ik althans.

nickbongers
8 november 2006, 21:27
met een gewone nijptang kan je de rest er wel afknippen ;) en anders ff dremelen.

zonniewiw
9 november 2006, 08:15
Twas ook de bedoeling om m als fretpuller te gebruiken

heavy-metal-thunder
9 november 2006, 09:16
Is het moeilijk om zelf frets te vervangen? En wat heb je daar voor nodig? En waar koop je frets (of fretdraad of hoe noemt dat?)

Ik heb namelijk een Strat, maar speel er niet zo graag op omdat de frets eigenlijk te plat zijn.

zonniewiw
9 november 2006, 09:31
Is het moeilijk om zelf frets te vervangen? En wat heb je daar voor nodig? En waar koop je frets (of fretdraad of hoe noemt dat?)

Ik heb namelijk een Strat, maar speel er niet zo graag op omdat de frets eigenlijk te plat zijn.


Soldeerbout , Fretpuller , fretzaag , verstekbak , secondenlijm , fretvijl , driehoeksvijl met afgeronde zijdes , schuurpapier , carroseriekleefband. (Ben ik nog wat vergeten ????)

Indien je totaal geen ervaring ermee hebt , zou ik toch ten rade gaan bij enkele forumleden die eventueel bij jou in de buurt wonen en er ervaring mee hebben. Zij zullen je ook vertellen waar je fretdraad kunt vinden .

+ Als je maar 1 gitaar gaat herfretten kan je misschien van hun materiaal gebruik maken

Je kan ook eens ever het forum surfen , zoeken naar "herfretten" of eenst kijken op

http://www.projectguitar.com/

en dan onder tutorials

nickbongers
9 november 2006, 12:04
soldeerbout? waar heb je die voor nodig? fretpuller is inderdaad handig, maar er valt voor elk stuk genoemd gereedschap wel iets te gebruiken wat in elke gereedschapskist wel zit.

fretzaag en verstekbak heeftie niet nodig, carroseriekleefband :S wat is dat eigenlijk, volgens mij ook vrij onnodig. en met een normaal setje kleine fijne metaalvijltjes kom je ook al een heel eind. het zal mss iets meer planning, nadenken en tijd kosten zonder die speciale gereedschappen.

wat ik hiermee wil zeggen is, schaf alsjeblieft geen (vaak dure) gereedschappen aan, maar kijk zelf eerst eens welke andere gereedschappen je zou kunnen gebruiken.

zonniewiw
9 november 2006, 12:05
soldeerbout? waar heb je die voor nodig? fretpuller is inderdaad handig, maar er valt voor elk stuk genoemd gereedschap wel iets te gebruiken wat in elke gereedschapskist wel zit.

fretzaag en verstekbak heeftie niet nodig, carroseriekleefband :S wat is dat eigenlijk, volgens mij ook vrij onnodig. en met een normaal setje kleine fijne metaalvijltjes kom je ook al een heel eind. het zal mss iets meer planning, nadenken en tijd kosten zonder die speciale gereedschappen.


soldeerbout ;om de fret op te warmen , als deze gelijmd is (indien je dit niet weet beter ff doen) dan wordt de lijm week en kan de fret eruit zonder je halve toets mee te nemen

plakband om de toets af te plakken als je begint met vlakken .

zonniewiw
9 november 2006, 12:12
ps je kan altijd de dvd over herfretten bij stewmac bestellen , deze verteld je van a tot z hoe het moet

rinaldo
9 november 2006, 22:22
volgens mij is die mozaiktang een heel ander ding dan die frettang van stewmac, volgens mij kun je beter een niet al te grote nijptang kopen, of bij je ouwe heer of zo uit de gereedschapkist kapen. en daar een platte bek aan slijpen, zodat je mooi vlak onder de fret kan komen, om hem er uit te trekken.

ik doe het zelf trouwens altijd met een ouwe beitel die ik voorzichtig onder de fret werk, om hem vervolgens voorzichtig los te werken.

idd wel even van te voren warm maken met een soldeerbout.

verder heb je een kunstof hamer nodig om je nieuwe fretjes er weer in te rammen, of een fretpers oid, een grote zoetvijl zonder handvat om ze te vlakken, en een speciaal vijltje om ze na het vlakken te recrownen.

de einden van de frets kun je met de zoetvijl afschuinen, de braampjes er even netjes afvijlen, en daarna met staalwol de boel lekker gladpoetsen.

ernieman
10 november 2006, 07:12
verder heb je een kunstof hamer nodig om je nieuwe fretjes er weer in te rammen, of een fretpers oid,

Kunstof hamer is handig om de frets niet te beschadigen, maar je kunt ook gewoon een blokje hout gebruiken.
Stukje hardhout (esdoorn, eik, beuk, oid) met de kopse kant op de fret zetten en dan kun je met een gewone hamer bovenop dat blokje meppen. Heb je nog minder kans om "uit te schieten" ook, want dat blokje hout kun je veel beter positioneren en dan is het gemakkelijker mikken met de hamer.

Een kunstof (is het niet kunststof?) hamer is natuurlijk wel mooi. Nog mooier is een hamer gevuld met zand, oid. Die heeft dan geen terugslag.