PDA

View Full Version : Furch JV 61; iemand bekend ermee?



guhlenn
8 november 2006, 10:14
Hai,

zou graag mogelijke ervaringmet dit model horen, en zeker ook welk model in de nieuwe serie ervoor in de plaats is gekomen.

hartelijk dank!

Buzz
8 november 2006, 11:48
Hi Guhlenn,


Is het een JV of een SJV ?

Weet je zelf wat voor houtsoorten er in verwerkt zijn?


Ik denk dat dez gitaar vergeleken kan worden met de G23-CR,
maar deze gitaar bestaat helemaal uit massief hout en daar ben ik niet helemaal zeker van bij de oude 61-series.

Ik meen me te herinneren dat Gert een 12-snaar uit de 61-serie had, misschien dat hij iets meer weet....

piezo
8 november 2006, 12:11
Hier heb je een scan van een stukje uit mijn Furch folder, van toen de eerste J (61/62/63) serie net in produktie was. Iets later is het logo op de kop gewijzigd in de letters "Furch", wat ook weer weg moest omdat die achterlijke apen in de USA meenden dat er "Fuck" stond. :seriousf: .

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/furchjv61.JPG

guhlenn
8 november 2006, 12:43
HArtelijk dank. IS de SJV de diepere versie van de JV? Het betreft dus idd. gelamineerd hout, helaas. evenwel bedankt!

gertdm
8 november 2006, 13:55
Inderdaad gelamineerd hout, maar dat zegt niet alles. De zij- en achterbladen van een gitaar zijn (volgens Zwier gitaarbouw) minder belangrijk dan het bovenblad en de constructie.
De constructie van de (gelamineerde) Furches is zodanig dat ze gewoon goed tot geweldig klinken. Het bovenblad is natuurlijk wel massief en het vergrote
klankgat helpt mee aan het volume.
de SJV is een wat luxere uitvoering dan de JV met inleg op de hals en kop.

Furch heeft wel veel aan innovatie gedaan de laatste jaren en natuurlijk ook n serie massieve gitaren in productie.
De nieuwe lichting, vanaf 2003, zijn behalve erg goed ook erg mooi.
Ook de gelamineerde versies :)
ik ben er ook van overtuigd dat ze over enige tijd wel wat duurder zullen zijn gezien de kwaliteit. Zie ook www.voxhumana.nl voor plaatjes.

piezo
8 november 2006, 13:55
Herstel, SJV edit in vorige post verwijderd.
De SJV is de "super jumbo" versie van de JV, met een bredere - en misschien ook diepere - klankkast, een andere kop, wat meer getekend hout, gouden mechanieken etc. In mijn folder aangeduid als type SJV.61 LUX.

http://www.homepages.hetnet.nl/mr_8/191/d-artagnan/PLAATJESMAP/furch%20sjv.JPG

guhlenn
8 november 2006, 14:36
Hai en dank voor de opmerkingen. Een trip naar VoxHumana word gepland ;)

Laser
15 november 2006, 19:15
Ik beken....
ik ben gezwicht, heb er één gekocht, 2dehands.

Laser
15 november 2006, 19:31
Oef, vorige reactie toch op het net gekregen, dat was dus een test.
Ja dus,
een Furch JV-61, nr 4345, oud logo

kenmerken:
- binnenwerk: goed afgewerkt, een weinig lijmresten te zien, bracings bijgeschaafd.
- materialen: massief (dunne) ceder top, gelamineerde mahonie zijden en achter, mahonie nek, rozenhout toets, lichtgekleurde (rozenh?) brug (mooi van vorm!!), schaller chrome tuners. Zadel niet origineel, heb ik eruit gegooid en een tusq gecompenseerd zadel geplaatst. Pennen, goedkope plastieken, voor Tusq geruild. Op termijn wordt dat in been gezet.
- nek comfortabel breed, voelt breder dan de 45 die hij heeft.
- nek wat bijgesteld voor lagere actie. Speelt lekker. Trussrod werkt goed.
- Elixir .12 nano's opgezet.
- toets en brug wat citrusolie gegeven, hout was droog.

Klank:
wat wollig (ceder + mahonie!) maar kan wél luid. Wat een contrast met mijn spar/rozenhout dread!!!
Goede scheiding hoge/midden/laag, ook in akkoorden. Nog geen dode plekken op nek gevonden
Sustain: waaaw!!!!! Lekker lang, klinkt als sneeuwklokjes (harmonische: super!)
Intonatie blijft goed, zowel in standaard als in DADGAD stemming.

Ik kom hier zeker nog op terug.

Veel plezier!

Laser
15 november 2006, 19:35
... en ik ben het eens met Gerd dat een gelamineerde rug en zijden geen must zijn voor goede klank. Goede verwerking en inzicht van de acoustische kwaliteiten en werking van alle materialen wél. Top moet wél massief.
Dus niet blindstaren op massief of niet. Gewoon spelen en horen, voelen.

gertdm
15 november 2006, 19:57
Gefeliciteerd!! Goede keuze hoor.....
Ik overweeg er ook weer een aan te schaffen, naast mijn Breedlove :)

Laser
15 november 2006, 23:12
Dank je Gerd,
voor 300 euro kon ik de kans niet laten liggen, en de verkoper - ook een Gerd overigens, hmmm zit er muziek in die naam?? - is zelf muzikant en lesgever, boeiend man om mee te praten.
De Furch staat qua klank een klasse boven mijn Seagull S6+CW, maar die laatste houd ik om versterkt te werken.

Dus:
Furch: bespeel ze, je kan er als koper niet naast in de vergelijking met andere merken.

Plezier met het spel!

guhlenn
16 november 2006, 09:43
300 is een zeer mooi bedrag. Heb gister de Furch collectie even doorgenomen in Vox humana, vond de G en de S serie erg (ERG) geslaagd, S was wat te fel, G wat te netjes, maar allebei klonken ze heerlijk (er moet wat et mekkeren blijven he... ;) ). Totdat ie met het Vox humana huismerk kwam aanzetten. Goede en slimme verkopers daar, want nu wil er een. Die klonken als een klok. Maar ja, 2000,- :( MAar deze plug hebben ze iig verdient.


ik twijfel...

piezo
16 november 2006, 09:49
Zijn dat die van kunststof gebouwde?

gertdm
16 november 2006, 10:11
Ja, dat zijn die nieuwe kunststof gitaren. Klinken goed, zonder meer.
Maar ik heb er op gespeeld tijdens Acoustic strings en vond ze wat stug spelen. Zeker voor fingerstyle. Dus dat is wel een punt.
Het bovenblad en de toets zijn echter wel hout dacht ik. Wel een stukje vakmanschap van de Vox humana mensen.

Ik blijf persoonlijk echter toch een liefhebber van een volledig houten constructie. Maar smaken mogen gelukkig verschillen.

En Furch heeft zich behoorlijk ontwikkeld de laatste jaren. Terwijl de prijs van de gitaren nog steeds laag is. Het zijn ook wel karakter-gitaren, iets wat ik persoonlijk heel belangrijk vindt. Dat mis ik dus soms bij Taylor, heb ik ontdekt.
Hoewel mijn LKSM12string wel karakter heeft maar is dan ook een signature model, dus het goede van twee kanten?

De nieuwe Furches vind ik ook esthetisch erg mooi. Een mooie gitaar om naar te kijken :)

piezo
16 november 2006, 10:25
Ik heb zelf een stuk of vier van die carbon gitaren in handen gehad en vond eentje daarvan erg goed. De uiterlijke afwerking was wel slecht maar dat was nog in de "proefperiode" van het produktieproces, dus min of meer experimentele gitaren. Veelbelovend was het wèl.

guhlenn
16 november 2006, 11:26
tsja, afwerking was idd wat minder op het demo model. maar daar werd bij nieuwe bestellingen meer aandacht aan besteed werd mij verzekerd. Boven bald is gewoon hout. alleen de back, sides en nek zijn van carbon (dus geen kunstof...)

Laser
20 november 2006, 14:38
Er werd al melding van gemaakt, nu kan ik het bevestigen: de JV-61 is er één van de vroegere producties , Nr 4345), en bijgevolg inderdaad gevoelig voor het vormen van een buikje onder de brug door de snaarspanning.

Dat is op zich geen probleem, zolang je daar maar rekening mee houdt. Ze staat ook meestal in DADGAD, dus lagere spanning. Maar het blijft een aandachtpunt.

Zou ik er aan moeten denken om bij gewone stemming .11 snaren te plaatsen ipv de .12? Indien dat nodig zou blijken zal ik dat doen, nu laat ik de .12 erop staan.
Dus zeker geen .13 erop!!!

Wat ook kan: alles één stap lager stemmen en capo op 1; dus EADGBE wordt dan DGCFAD, met capo op 1.
Heb nu eens CGCFGC gestemd, maar de intonatie (harmonische/gefrette toon) op fret 12 is dan wel even zoek. Misschien toch niet doen dus...

Maar dat geldt voor de oudere modellen, dat euvel is intussen allang verholpen in de productie.

gertdm
20 november 2006, 15:30
Nee, je kunt er gewoon op spelen in normale pitch. Een 013 is niet aan te raden. Tenzij je twee tonen lager stemt.
DADGAD met een 012 moet gewoon kunnen.

Het bellying probleem is vooral visueel niet mooi maar kan verder weinig schade aanrichten bij die Furch. Ik had exact hetzelfde op mijn 12string.

Ik stond zowiezo altijd in Bes gestemd (ook op mijn huidige Taylor) met een 012 / 056 erop. Soms een 058. En in een C stemming (Bes-pitch)

Laser
20 november 2006, 16:03
Dank je voor de geruststelling, Gerd,
misschien ben ik wat té ongerust omwille van een oude ladder-bracing blues gitaar die me heel wat kopzorgens, nieuwe brug edm had bezorgd vroeger.
Als je 12-snaren dat goed heeft doorstaan dan zal de 6-snaren dat zeker kunnen.

Het is een heel lokale 'bellying' of buikvorming, net achter de brug, geen hele lifting van het hele bovenblad gedeelte van klankgat tot achter de brug. Zal ook met de dunne cedertop te maken hebben dat het klankblad zo lokaal reageert.

Met het esthetische aspct heb ik helemaal geen moeite,
ook veertig plussers lijden daar wat aan, en daar neemt men doorgaans ook geen aanstoot aan :-p.

Buzz
24 november 2006, 09:35
Het bellying probleem is vooral visueel niet mooi maar kan verder weinig schade aanrichten bij die Furch. Ik had exact hetzelfde op mijn 12string.

Toch niet helemaal mee eens. Bellying heeft uiteindelijk iedere gitaar in meer of mindere mate. Ik heb nog geen gitaar gezien die dat niet heeft.
Het is zelfs zo, dat veel bouwers en fabrikanten het bovenblad iets gebold monteren. Doen ze bij Furch nu ook, in ieder geval op mijn OM-34.

Het probleem zit 'em in de kanteling van de brug. M.a.w. de trekkracht van de snaren trekt de belly bol (tot zover geen probleem) en het hout tussen brug en klankgat hol. Gevolg: kanteling van de brug, verstoorde trillingsoverdracht naar het klankblad, intonatie- en actieproblemen. Bovendien ziet het er niet uit bij bepaalde lichtval of schaduwwerking.
Het wordt nog iets gecamoufleerd door een doffe afwerking, maar bij hoogglanzende klankbladen direct opmerkbaar.
Ik heb dit soort problemen vooral gezien bij Jumbo's en dan vaak ook nog Jumbo's met cutaway. Ook bij hele dure merken. Ik weet niet of dat toeval is, of dat Jumbo's door de grootte van het klankblad extra gevoelig zijn.

Laser
24 november 2006, 10:14
Interessante informatie,
het is zo dat Seagulls met een iets gebold, of gespannen bovenblad worden gemaakt.
Als ik de bellying op de JV-61 bekijk is er wel sprake van een buikje achter de brug, maar niet van een inzinken van het bovenblad tussen brug en klankgat. Lijkt me nog een redelijk gezond buikje :-).
Het is wél wat verminderd nu ik sinds een week alles één stap lager heb gestemd, gewoon om te zien of dat enig effect heeft op de bolling. En dat is zo.
Nu ja, niks om wakker van de liggen denk ik, wat in het oog houden en spelen....

piezo
24 november 2006, 11:21
Het verhaal van Buzz deugt wel. En ik wil daar nog iets aan toevoegen.
Iedere mechanicus weet dat een gebogen oppervlak stijver is dan een recht en dat een S-vormig gebogen oppervlak nòg stijver is.
Grotere stijfheid = hogere resonantiefrequentie = minder laag.

jwveld
3 mei 2007, 02:21
Kent iemand deze letterreeks???

Volgens opgaaf is die:
it has a solid cedar top, a grand auditorium cutaway style body.
the side and back are rosewood.
the width at the nut is 50mm

Betekent dit Side&Back gelamineerd??


Met dank...


Jan

Buzz
3 mei 2007, 09:17
Hallo Jan,


Welkom op het forum!
De letterreeks ken ik niet. Is het wellicht een nylonsnarige gitaar? Ik vind de breedte bij de nut behoorlijk voor een steelstring. 50 mm is wat meer algemeen bij nylonsnarigen.
Het kan natuurlijk ook een custom-made zijn.

In de 61-series van destijds zijn de zij- en achterbladen gelamineerd.

Heb je een plaatje?

jwveld
3 mei 2007, 23:12
Het is inderdaad een nylon
Ik overweeg hem te kopen, en hij is linkshandig.. voor mij ook een must

Buzz
4 mei 2007, 13:38
Leuk! Ik ken de Furch nylons helemaal niet. Als je hem gehoord hebt, ben ik wel benieuwd naar je ervaringen met de klank.

Laser
7 mei 2007, 13:56
Zet mij ook maar op het lijstje van 'die nylon Furch wil ik wel eens horen'.
:)