PDA

View Full Version : Stonerfuzz!



imlikeajungle
7 november 2006, 23:46
Hoi!

Sinds kort zin in stonerfuzz... Maar omdat het ook een bevlieging kan zijn, zijn speeltjes à la Effektor13 & DAM nogal aan de dure kant, ik zou liever 2ehands kopen en zo lekker kunnen proberen. De clips van de DAM Meathead vind ik erg goed, maar dat zijn natuurlijk clips...

Iemand tips, verborgen juweeltjes, ...?

Thanks!

schizo910
8 november 2006, 00:18
HWA van ons aller speeddemon...

imlikeajungle
8 november 2006, 00:58
Heb Fuzzwork Orange gehad maar da's tegengestelde van wat ik zocht denk ik...
Heb er iemand anders erg blij mee gemaakt, dus lag aan mijn verwachtingen.
Mss als ie weer custom gaat..

Fuhgawz
8 november 2006, 01:54
De Big Muff wordt nog steeds veel gebruikt binnen de scene. Ehx verkoopt verschillende varianten voor relatief weinig, dus probeer ze uit zou ik zeggen.

interessander
8 november 2006, 10:22
Op welke versterker wil je de fuzz gaan gebruiken?
Soms krijg je al een redelijk stonergeluid als je op je leadkanaal met je neckpickup gaat spelen, lekker wollig en toch high gain.

schizo910
8 november 2006, 11:01
tsja en wat vindt je stoner? Qeens Of The Stone Age klinkt anders dan Fu Manchu en dat klint weer anders dan MonsterMagnet wat ook stoner wordt genoemt...

LostHighway
8 november 2006, 11:09
Ik denk dat hij iets zoekt wat in werkelijkheid klinkt zoals de clips van de DAM Meathead.. :cheerup:

MaxR
8 november 2006, 22:19
het moet in ieder geval om stoner te klinken heel bassig zijn. lage toon dus.

ik heb niet met veel pedalen ervaring maar muffs klinken inderdaad stoner. toon knop naar links draaien, sustain en volume veeeeel, en dan maar grooven met die hap.

imlikeajungle
9 november 2006, 01:07
Ik denk dat hij iets zoekt wat in werkelijkheid klinkt zoals de clips van de DAM Meathead.. :cheerup:

Idd, dat zoek ik :)
Muff USA en Rus heb ik gehad... Fuzzwork Orange ook.

Tips?

yhcmarc
9 november 2006, 10:15
ik speel gewoon in B, op mijn jcm800 1959 mkII superlead het volume van het 2e kanaal (1e kanaal = bright, 2e = low, zijn door een kabeltje doorgelust, zie plaatje) hoger dan het 1e kanaal, tubescreamer ervoor met alleen volume open en tone op 11 uur en een geweldig smerige lage, maar toch duidelijke en definieerbare stonersound :)

http://www.ymondhc.com/marc/guitars/marshallhead.jpg

imlikeajungle
9 november 2006, 15:50
Ja, dat kan ik me inbeelden :)
B is wel erg laag, ik wil ook graag normale dingen kunnen spelen, het is geen stonerband :)

MaxR
9 november 2006, 18:23
veel gain, veel volume, veel bas en de toonknop van je gitaar dichtdraaien dan? vooral dat laatste is essentieel. probeer dat eens op je huidige versterker/ distortionding.

drap
9 november 2006, 19:41
Easy, een Pro Co Rat.

up-guitarman
9 november 2006, 21:26
Easy, een Pro Co Rat.

Ben ik zeer benieuwd naar !!! (Net de onderdelen binnen gekregen om er zelf eentje te bouwen)

imlikeajungle
10 november 2006, 00:41
Rat is echt niet mijn sound...

Fuhgawz
10 november 2006, 01:13
veel gain, veel volume, veel bas en de toonknop van je gitaar dichtdraaien dan? vooral dat laatste is essentieel. probeer dat eens op je huidige versterker/ distortionding.

Nee hoor, ikzelf heb de toneknop altijd helemaal open staan. Ik stem dan wel in C overigens. Een lagere stemming is toch wel belangrijk voor een 'echte' vieze stonersound. Belangrijk bij het gebruik van een fuzz is dat de versterker al redelijk overstuurd is. In andere woorden: met een in E gestemde gitaar over een Twin ga je de stonersound niet bereiken, wat voor fuzz je ook gebruikt.

yhcmarc
10 november 2006, 12:04
veel gain is ook niet nodig .. zoals eerder gemeld, ik gebruik dus die oude marshall, kanaal 1 gain = 3 (het eigenlijke gain kanaal / input), kanaal 2 gain = 5 of 6 ( het eigenlijke clean kanaal / input), tubescreamer ervoor met volume open en gain dicht. Veel volume is uiteraard wel een vereiste :) hehehe .. tone knop staat bij mij ook gewoon open en de tbx mid boost (telecaster elite) in het midden. Ik heb ook een eq pedaaltje in mijn bak liggen met een minimale basboost. Amp settings:

presence: 3
bass: 8
mid : 10
treble: 5
volume 1: 3
volume 2: 5
master : zo ver mogelijk ;)

Het feit dat ik onder de jcm800 4x12 een castle superbass 2x15 heb staan wil ook wel helpen :)

Voor mijn sound moet je een beetje denken aan een band als Iron monkey, laag smerig hard ..

dr.distortion
10 november 2006, 14:43
Die truuk van het doorlussen van de kanalen heb ik nog niet eerder gezien (YHCMARK)...wat is eigenlijk het effekt ervan? Mss een domme vraag, maar dit is echt de eerste keer dat ik het tegen kom.

zoon van Piet
10 november 2006, 14:54
Die truuk van het doorlussen van de kanalen heb ik nog niet eerder gezien (YHCMARK)...wat is eigenlijk het effekt ervan? Mss een domme vraag, maar dit is echt de eerste keer dat ik het tegen kom.

Is toch echt klassiek en al sinds de 60's bijna voorgeschreven op alle Britse amps met zo'm kanalenindeling. Ik krijg tenminste vaak commentaar dat ik het niet doe met de mijne. Voordeel is dat je de sounds van normaal en brite kanalen kan mengen...

yhcmarc
11 november 2006, 18:28
Zie het antwoord hierboven. Eigenlijk zijn het ook geen 2 kanalen, het is een eenkanaals amp met 2 inputs, een bright en een low. Als je dus de "output" van de bright doorlust naar de input van de low creeer je in feite gewoon een extra gainstage (als ik het iig goed heb begrepen) waarbij je dus met de volumeknoppen van bright en low kunt gaan spelen en mengen. Bright volume (zoals de inputnamen al zeggen uiteraard) beinvloedt voornamelijk het volume van het hoog en de low input van het laag. Ik heb ook wel eens zonder het doorlussen gespeeld maar met vind ik toch ruiger klinken.

Het is ook eigenlijk een amp zonder master volume, maar dat was echt niet te doen, dus heb ik er een ppiv master volume mod in laten bouwen en later is er ook nog een voicing mod in gezet om het geheel wat warmer te laten klinken.

the feable
11 november 2006, 18:52
Goeie versterker:

Ouder marshall
Jcm 800 kan ook nog ( 1 kanaals)
Sun
Orange
Vox AC30 wil miss ook nog wel lukken.

Goede dist pedalen:

Oude russiche Muff
TS808
Proco Rat
Matchless Hotbox


LP op hals element.

Aimé
12 november 2006, 01:05
Nee hoor, ikzelf heb de toneknop altijd helemaal open staan. Ik stem dan wel in C overigens. Een lagere stemming is toch wel belangrijk voor een 'echte' vieze stonersound. Belangrijk bij het gebruik van een fuzz is dat de versterker al redelijk overstuurd is. In andere woorden: met een in E gestemde gitaar over een Twin ga je de stonersound niet bereiken, wat voor fuzz je ook gebruikt.


Inderdaad :)
Ik speelde vroeger ook in C, door een crappy Laney transistor en een fuzz. Fuzz op maximum, en de crunch van de laney op zo'n setting dat het net niet te modderig wordt :)

edit: ohjah als je eerder uit bent op de typische vroegere qotsa sound, heb gemerkt dat een double muff (maar wss daar big muff) of fuzz factory + een geblokkeerde wah-pedaal dicht in de buurt komen :) vooral dan het geluid van een van hun eerste optredens op het bizarre festival. Hij gebruikte ook vaak een gewone SD-1, later ook de hardere versies ervan.