PDA

View Full Version : Blues... hoe moet ik verder ?



Franky4Fingerz
7 november 2006, 17:14
Hallo,

ik speel ongeveer nu ongeveer zes maanden elektrische gitaar, en heb de indruk dat ik veel bijleer. Ik wil vooral goed worden in blues en andere 'rootsy' stijlen.

Ik denk dat ik op korte tijd al redelijk wat akkoorden heb geleerd, bv ook diverse barrés, 7 en 9 akkoorden etc... Ik kan ook al redelijk goed overweg met de minor pentatonic & blues scale (over gans het fretbord).

Mijn probleem nu is dat ik op een punt kom dat ik door de bomen nog moeilijk het bos zie, en door het kleine beetje kennis dat ik al heb overdonderd wordt door al hetgene dat ik nog niet weet... Er zijn honderden akkoorden, nu ik die 9's kan blijkt dat er ook 9#7 etc bestaat etc... Behalve de pentatonic heb je allerlei andere schalen met exotische namen als dorian & mixolidian, het is allemaal een beetje overweldigend...

Ik zal mijn vraag als volgt proberen te formuleren : wat zijn de logische volgende stappen waar ik mij op dit punt best op richt ? Bestaat er zoiets als een ideaal stapsgewijs leerplan om beter te worden als beginnend gitarist, of is het eerder zo dat je best gewoon overal wat invloeden en kennis probeert op te pikken ? Dat laatste doe ik al door in de bib boeken op te pikken over bv Stevie Ray Vaughan of Ry Cooder, maar doorgaans zijn die dingen nog veel te moeilijk om er veel mee aan te vangen.

Afin, ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, mocht iemand een tip hebben...

Harry
7 november 2006, 17:31
je kunt het oppakken zoals je wilt, je kunt je eigen stijl ontwikkelen door te luisteren en te doen, en je kunt het wetenschappelijk benaderen door je in allerlei theorie te verdiepen. Dat laatste is dan wel de blues voorbij.

GuitarMaster
7 november 2006, 18:08
Ik denk dat het handig is om een leraar te zoeken. Zelf ben ik ook altijd erg geinteresseerd in blues geweest, en 3,5 jaar geleden kwam ik bij een leraar terecht die een heel programma voor me heeft opgezet om alles wat met blues te maken heeft te behandelen.
Als ik zo jou probleem lees denk ik ook dat het handig is als je iemand hebt die goed begrijpt wat je wil bereiken en daarmee aan de slag gaat.

Das Schaap
7 november 2006, 19:11
je kunt het oppakken zoals je wilt, je kunt je eigen stijl ontwikkelen door te luisteren en te doen, en je kunt het wetenschappelijk benaderen door je in allerlei theorie te verdiepen. Dat laatste is dan wel de blues voorbij.
Blues kan je zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt, heeft niks te maken met echte blues of niet.

Ter verdieping zou ik zeggen, ga echt vragen stellen en dingen opzoeken. Een leraar is het beste gezien die je op weg helpt en je leuke dingen kan leren.

Het belangrijkste om te onthouden is dat er een volledig en concreet idee is achter muziek theoretisch gezien. En als je er meer van wilt leren zal je steeds meer stukjes uit de puzzel krijgen.

Het hangt er maar net vanaf hoe ver je er mee wilt gaan en wat je wil kunnen.

-=JEROEN=-
8 november 2006, 03:20
geniet van de kennis die je inmiddels hebt

leer er mee spelen, akkoorden schema's maken enzo

of ga soleren over allerlei nummers, zodat je leert aanvoelen waar iets naartoe gaat, en hoe je daar op in kunt spelen

de basis van de blues is de welbekende I IV V verhouding

E A B, A D E, enz

wil je hier iets meer over weten, lees dit dan eens:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=82275

als dit te veel informatie is, dan kan ik het wel veréénvoudigen voor je

Gitaargek
8 november 2006, 14:29
Hallo,

ik speel ongeveer nu ongeveer zes maanden elektrische gitaar, en heb de indruk dat ik veel bijleer. Ik wil vooral goed worden in blues en andere 'rootsy' stijlen.

Ik denk dat ik op korte tijd al redelijk wat akkoorden heb geleerd, bv ook diverse barrés, 7 en 9 akkoorden etc... Ik kan ook al redelijk goed overweg met de minor pentatonic & blues scale (over gans het fretbord).

Mijn probleem nu is dat ik op een punt kom dat ik door de bomen nog moeilijk het bos zie, en door het kleine beetje kennis dat ik al heb overdonderd wordt door al hetgene dat ik nog niet weet... Er zijn honderden akkoorden, nu ik die 9's kan blijkt dat er ook 9#7 etc bestaat etc... Behalve de pentatonic heb je allerlei andere schalen met exotische namen als dorian & mixolidian, het is allemaal een beetje overweldigend...

Ik zal mijn vraag als volgt proberen te formuleren : wat zijn de logische volgende stappen waar ik mij op dit punt best op richt ? Bestaat er zoiets als een ideaal stapsgewijs leerplan om beter te worden als beginnend gitarist, of is het eerder zo dat je best gewoon overal wat invloeden en kennis probeert op te pikken ? Dat laatste doe ik al door in de bib boeken op te pikken over bv Stevie Ray Vaughan of Ry Cooder, maar doorgaans zijn die dingen nog veel te moeilijk om er veel mee aan te vangen.

Afin, ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is, mocht iemand een tip hebben...www.blueslessons.net. Leuke site met veel bluesoefeningen. Zelf weet ik echt geen reet van gitaartheorie maar speel al wel aardig de blues. Lekker oefenen en niet teveel theoretisch gaan zitten neuzelen. Bij werkt het in ieder geval wel. SUcces.

Ow jah en natuurlijk heel veel luisteren naar de mannen (of vrouwen) die weten hoe het echt moet. Denk aan Stevie Ray Vaughan, Rory Gallagher, Walter Trout enzzzzzzzzz

Brianz
8 november 2006, 19:49
www.blueslessons.net. Leuke site met veel bluesoefeningen. Zelf weet ik echt geen reet van gitaartheorie maar speel al wel aardig de blues. Lekker oefenen en niet teveel theoretisch gaan zitten neuzelen. Bij werkt het in ieder geval wel. SUcces.

Ow jah en natuurlijk heel veel luisteren naar de mannen (of vrouwen) die weten hoe het echt moet. Denk aan Stevie Ray Vaughan, Rory Gallagher, Walter Trout enzzzzzzzzz

thx voor de site, enkele interessante dingen die er precies opstaan.
Enkele toffe licks

Gitaargek
9 november 2006, 08:02
thx voor de site, enkele interessante dingen die er precies opstaan.
Enkele toffe licks
Geen dank joh. Succes en vooral heel veel plezier met spelen.

Franky4Fingerz
9 november 2006, 16:09
Inderdaad een goeie site, en bedankt voor de antwoorden allemaal ! Ja, zal inderdaad neerkomen op gewoon veel spelen en blijven spelen, luisteren naar de groten en gewoon dingen uitproberen.

Ik heb me ondertussen ook een baar boeken uit de "progressive blues..." serie (Koala) aangeschaft, ben ik ook wel even zoet mee...

oaf
18 december 2006, 23:34
ik zat een tijd terug met dit zelfde probleem, ik ben gewoon HEEL VEEL blues gaan downloaden liep de hele dag op school met mn ipod en als ik weer thuis was pakt ik mijn gitaar.
ik heb nu aardig de 'blues' te pakken, door een aantal schema's en gewoon veel luisteren en doen,..
je moet ook bedenken dat bijv b.b. king (vertelde in interview) hij ook niet veel van theorie weet, hij heeft de ervaring en het kent de blues en gaat erop los. volgens mij is dat ook waar het om gaat,..
neem je gitaar en speel de blues, neurie mee, speel harmonica erbij, stik met je voeten..
succes

tips voor iedereen: son house en john lee hooker!!

rocker_71
19 december 2006, 11:23
Ik zal mijn vraag als volgt proberen te formuleren : wat zijn de logische volgende stappen waar ik mij op dit punt best op richt ? Bestaat er zoiets als een ideaal stapsgewijs leerplan om beter te worden als beginnend gitarist, of is het eerder zo dat je best gewoon overal wat invloeden en kennis probeert op te pikken ?

Als ik die wist, dan was ik nu én een goede gitarist én heel rijk :seriousf:.