PDA

View Full Version : goedkope fretzaag - is het wat ?



zonniewiw
7 november 2006, 15:58
ben gedurende het surfen een (in mijn ogen) goedkope fretzaag en Box tegengekomen .

Is wel oorspronkelijk voor mandolines maar kdenk dat da geen verschil is

jullie mening graag


Fretzaag

http://www.hanalima.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HL&Product_Code=ZONA-FS

Box

http://www.hanalima.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=HL&Product_Code=ZONA-MB

Enra
7 november 2006, 16:09
Hé Zonniewiw,

Wat je daar hebt is volgens mij een gewone toffelzaag zoals Sandvik ook heeft(tegenwoordig Bahco). Voor dezelfde prijs kan je een toffelzaag kopen in Belgie of Nederland zonder verzendkosten.

En voor jou informatie : Ik werk al vele jaren met een doodgewone toffelzaag als fretzaag, dat werkt subliem. In circa 15 a 20 minuten heb ik een toets ingezaagd.

zonniewiw
7 november 2006, 16:14
Hé Zonniewiw,

Wat je daar hebt is volgens mij een gewone toffelzaag zoals Sandvik ook heeft(tegenwoordig Bahco). Voor dezelfde prijs kan je een toffelzaag kopen in Belgie of Nederland zonder verzendkosten.

En voor jou informatie : Ik werk al vele jaren met een doodgewone toffelzaag als fretzaag, dat werkt subliem. In circa 15 a 20 minuten heb ik een toets ingezaagd.


Ik heb er zo eentje , zo een tofferzaag , maar dat zaagblad van een toffelzaag is toch dikker dan 0.5 mm en de tanden zijn ruwer dan een fretzaag, dit blad is als ik goed reken 0.5 mm dik

Enra
7 november 2006, 16:33
Ik heb een zaagsnede van 0.6mm (gecheckt met een voelermaat) met mijn toffelzaag en gebruik overwegend fretdraad met een tang van 0.55 of 0.6mm. Dat past prima en behoeft geen verlijming. En groffere vertanding....? Ach, zou kunnen. Maar als dat zo is dan is dat in ieder geval voor mij beslist geen bezwaar.

Overigens, mandoline fretdraad is wel fijner van maat. Dus of je met een dergelijke fretzaag geholpen bent moet je zeker eerst even nagaan.

Dirk W
7 november 2006, 18:53
For Material: up to 2" wide and 15/16" thick

is dat niet wat smal voor een fretboard? ik heb de maten helaas niet precies meer in mn hoofd. Het kan misschien wel, maar het is niet erg ruim.

DarknessAwaits
7 november 2006, 21:15
2" komt op iets meer dan 5 cm... Dat wordt net te weinig lijkt me zo.

Mattia
7 november 2006, 21:27
2" komt op iets meer dan 5 cm... Dat wordt net te weinig lijkt me zo.

Yep. Is ook (denk ik) niet nauwkeurig genoeg voor fretslots. Je moet echt eentje hebben die de zaag zeer strak op z'n plek houd.

oknarb180
8 november 2006, 00:10
Hey Zonniewiw,

Je zit dus een beetje met hetzelfde idee als mij.
De box is te smal, 2" = 2x 2,54cm = 5,08cm, de toets van m'n strat is op de 21-ste fret geloof ik 63mm breed. Toevallig heb ik zelf ook vorige week gekeken bij de bouwmarkt voor zo'n soort verstekbak en om dan aan te passen om echt strak de fretsleuven te kunnen zagen. bijv. een soort klemmenconstructie om de zaag goed ge geleiden/ Maar ik kwam ook tot de conclusie dat die te smal waren, helaas! Volgens mij is het niet moeilijk om zelf een verstekbakje te maken hoor. Alleen moet 't ff in 1 keer goed en vooral precies.

Wat het zaagje betreft, ik denk dat ik binnenkort bij Voxhumana gewoon een los zaagblad van 0,5 of 0,6mm bestel en daar zelf wel een handvat voor in elkaar vogel. Dat heb ik Charlotte ook zien doen en vond ik een goed idee! Kijk maar eens op haar site, goed voorbeeldmateriaal. Ook eventueel haar verstekbak.

Zoek maar eens in het forum, zijn meerdere mensen die simpele, goedkope en effectieve manieren/verstekbakken hebben gemaakt om nauwkeurig fretsleuven te zagen.

vr.gr.

Branko

G.G.
8 november 2006, 00:31
De box is te smal, 2" = 2x 2,54cm = 5,08mm, de toets van m'n strat is op de 21-ste fret geloof ik 63mm breed. Neckpocket is 56 mm, niet 63 bij een strat. Maakt verder niet uit, want 2" blijft te smal.

Junior ijzerzaagje (je kent ze wel, die kleine beugeltjes werkt ook, ook 0,5 mm zaagblad.

oknarb180
8 november 2006, 00:48
Junior ijzerzaagje (je kent ze wel, die kleine beugeltjes werkt ook, ook 0,5 mm zaagblad.

OKA, bedankt voor de tip G.G. ik ga morgen even naar de bouwmarkt, denk ik!

vr.gr.

Branko

G.G.
8 november 2006, 00:59
OKA, bedankt voor de tip G.G. ik ga morgen even naar de bouwmarkt, denk ik!

vr.gr.

Branko

Neem gewoon even een schuifmaatje mee, of pak er eentje uit het schap :seriousf: Die troffelzagen zijn volgens mij ook 0.5 of 0.55 mm.

Meet net een juniorblaadje op en die is weer om en nabij 0,4 mm, dus meet het wel ff na in de bouwmarkt.

zonniewiw
8 november 2006, 08:14
Ok boodschap begrepen , beter afblijven dus


Kwa verstekbak zelf , was ik aan het denken

Je hebt in de doe het zelf ook van die bredere

Als je nu naast de bestaande sleuven er eentje zaagt met een zaag van 0.5mm (wel ff goed uitmeten)

Dan heb je toch ne verstekbak met een juiste groef of niet ?

Wat de fretzaag betreft vind ik het id van een zaagbladje kopen en zelf handvat maken een gboed id

Thanx

Gitaarbouwer
8 november 2006, 08:17
Junior ijzerzaagje (je kent ze wel, die kleine beugeltjes werkt ook, ook 0,5 mm zaagblad.

Hier zou ik mee oppassen. Ik weet niet wat jouw ervaring met zo'n zaagje is, maar bij mijn toets (ebben dus keihard!) kwam ik er niet door met zo'n beugelzaagje. Het zaagblad was veel en veel te flexibel, zowel in de breedte als in de hoogte. Bovendien liep de zaag vast in de gleuf. Je kon er dus geen fatsoenlijke gleuf mee zagen.

Arjo
8 november 2006, 09:50
Ik moet zeggen dat ik tot op heden nog geen problemen heb gehad (en ik gebruik dus ook zo'n junior ijzerzaag). Je moet alleen met beleid werken is mijn ervaring niet te snel willen gaan (hij is idd buigzaam).

Een echte fretzaag is natuurlijk wel beter denk ik :D

Arjo

rinaldo
8 november 2006, 22:55
mijn ervaring is dat een junior zaagje beter wekt dan het fretzaagje van voxhumana, daar kom je helemaal niet mee door je toets heen. hij loopt steeds vast in de groef, komt denk ik omdat de tanden niet gezet zijn.

ernieman
9 november 2006, 07:26
hij loopt steeds vast in de groef, komt denk ik omdat de tanden niet gezet zijn.
Even off-topic nu, maar een beetje glijmiddel kan wonderen doen ;)
Gewoon even met je zaag door een stukje kaarsvet gaan (waxinelichtje) en hij glijdt weer perfect voor een paar sleuven...

Mattia
10 november 2006, 08:21
Ik hou het op m'n Japanse zaagje. Was wel duurder dan een tientje, maar toch.