PDA

View Full Version : Hum wegwerken



jaspie
7 november 2006, 12:34
Hoi, Ik heb even aardig wat vraagjes.

Ik ben weekje gelede begonnen aan het opknappen van mijn japanse squier( aangezien de body top is maar de hardware niet). Ik heb de slagplaat vervangen, texasspecials erin gezet en de brugzadels vervangen.

Dat ging allemaal wel goed maar het valt me eigenlijk op dat de gitaar veel meer humt dan mijn US strat. Aan men amp kabels of pedalen kan het nie liggen want die zijn verder niet verandert. Vooral als ik voor de pc zat vond ik het fijn om stand 2 of 4 te gebruiken van me us strat om alle herrie weg te halen, maar met mijn squier werkt dit veel minder strak. Ook heb ik veel erger dat de squier ruist als ik de snaren niet aanraak( wat ik amper bij men usje heb). Eerste vraag is dus, hou zou dit verschil verklaart kunnen worden?

Daarnaast leek me het dan een goede optie om de elektronica te vervangen(pots, draadjes en PU switch) en daarna een kooi van faraday te creeëren om de elektronica heen. Ik vond op het forum al veel erover, maar vraag me nou af of het verschil maakt tussen het gebruik van ijzerhoudende lak of bv koper of aluminium folie? Ook heb ik ooit ergens opgevangen dat shielden voor toonvermindering kan zorgen, is dit zo?

Mvg

Jasper

jaspie
8 november 2006, 11:44
helemaal niemand...?

no 1 hops
8 november 2006, 11:52
shielden van je gitaar helpt altijd, en vooral in deze tijd van allerlei soorten zenders zoals gsm etc.
dat die tussen stand van de strat werkt is omdat dan twee spoelen samenwerken als een humbucker (zover ik dat begrepen heb althans)

verf om te shielden is vrij duur, een rol tesa alutape van rond de 12 euro doet al wonderen maar zorg wel dat je die met een liner laag te pakken krijgt.
verder heb ik gelezen (niet hier) dat soms de telebrug ook negatief kan werken wat te maken heeft met de materiaal soort
het zou mij ook niet verbazen dat die texas special overwound pickups zijn.
dus meer output, en dus ook meer ruis.
wil je echt stille, dan zou je kunnen kiezen voor bill lawrence noiseless.
(er staat op marktplaat geloof ik een neckpup te koop)

piezo
8 november 2006, 13:04
Over de extra brom en ruis kan ik zo weinig zeggen, hoewel de extra wikkelingen van Texas specials daar inderdaad wel de oorzaak van kunnen zijn.

Geleidende (koolstof-) verf is in de kleine hoeveelheden die je als particulier gebruikt nogal duur, en vrij moeilijk te krijgen ook nog. Bovendien werkt het minder goed: 1) omdat de weerstand een stuk hoger is dan van koper of aluminium en 2) omdat het shieldcontact tussen de cavities en tussen afscherming en hardware bij veel gitaren ook nog eens slecht is (bij een strat heb je dat minder)

Koper/messing folie werkt het best maar is ook het meest bewerkelijk. Tape is het gemakkelijkst, maar je moet wel zorgen voor goed contact tussen de stukken tape. Aluminium heeft als nadeel dat je er niet op kunt solderen en aluminiumfolie is kwetsbaarder dan koperfolie, verder is aluminium als materiaal goed genoeg.

Dat meer afscherming ook de hoogweergave iets vermindert is - in theorie - waar, want je brengt namelijk een klein beetje extra capaciteit aan. Waarom zeg ik "in theorie"? Omdat dat hoogverlies van een goede shielding echt verwaarloosbaar is tegenover dat van alle andere "hoogvreters", zoals je pots en je gitaarkabel. De voordelen van goede afscherming (betere S/N ratio) wegen ruimschoots op tegen dat piepkleine nadeel.

Verder kun je veel goede informatie vinden op guitarnuts.com (hoewel er ook hier en daar een beetje onzin tussenstaat)

LaurentB
8 november 2006, 13:48
(...)
verf om te shielden is vrij duur, een rol tesa alutape van rond de 12 euro doet al wonderen maar zorg wel dat je die met een liner laag te pakken krijgt.
(...)

Wat is een liner laag? Ik wil dit namelijk ook eens gaan doen met mijn Stratocaster. En waar krijg je dat soort tape?

jaspie
8 november 2006, 16:01
Koper/messing folie werkt het best maar is ook het meest bewerkelijk. Tape is het gemakkelijkst, maar je moet wel zorgen voor goed contact tussen de stukken tape. Aluminium heeft als nadeel dat je er niet op kunt solderen en aluminiumfolie is kwetsbaarder dan koperfolie, verder is aluminium als materiaal goed genoeg.



OK iig erg bedankt, zal het gewoon over elkaar heen plakken genoeg contact veroorzaken?

Ik las trouwens vanochtend dat us strats ook worden behandelt met een klein laagje van die lak, dus dat kan mss ook verklaren dat deze gitaar erg bromt als ik de snaren niet aan raak.

Is het trouwens ook aan te raden de oude japanse pots etc te vervangen of zal ik hem eerst shielden om te kijken wat er gebeurt.

nogmaals bedankt

Jasper

piezo
8 november 2006, 17:23
Ik zou eerst het shielden doen.
Aziatische potmeters hoeven helemaal niet onder te doen voor USA/CTS pots. Het belangrijkste van een potmeter is dat het volume-/klank-verloop gelijkmatig gaat (tot bijna aan het eind dan) en dat hij soepel draait.

LaurentB
8 november 2006, 17:49
Ik zou eerst het shielden doen.
Aziatische potmeters hoeven helemaal niet onder te doen voor USA/CTS pots.
(...)

Nee, ik zou eerder het omgekeerde denken. Die Japanners hebben de VS in de jaren zeventig al gepasseerd op het gebied van technische productiekwaliteit.

no 1 hops
8 november 2006, 19:28
Wat is een liner laag? Ik wil dit namelijk ook eens gaan doen met mijn Stratocaster. En waar krijg je dat soort tape?
stuur mij een een pm met je mail
dan stuur ik je een pdf je met hoe het moet en wat ik daarvoor gebruikte

fredcorn
30 november 2006, 14:49
Ik heb zelf mijn squier geshield met gewone aluminiumfolie. Alle electronica eruit, met lijmspray aluminiumfolie in de body van de gitaar en op de slagplaat (zorg dat ze contact maken zoals een kooi van faraday). De kooi zelf heb ik dan ook nog geaard aan de achterkant van de gitaar.
De brom is nu volledig weg en het is nu een van mijn beste gitaren.

Op de volgende site is alles mooi uitgelegd:
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/frankspics/index.php

henkr
30 november 2006, 15:50
Vooral als ik voor de pc zat vond ik het fijn om stand 2 of 4 te gebruiken van me us strat om alle herrie weg te halen, maar met mijn squier werkt dit veel minder strak.

Het middelste element van de US is/was waarschijnlijk reverse wound/reverse polarity (RWRP). Een truc die Fender indertijd heeft geintroduceerd. Stand 2 of 4 plaatst de twee elementen (M+N, M+B) dan in hum canceling mode. Doe even een google search. Je kan dit gemakkelijk zelf realiseren.



Ook heb ik veel erger dat de squier ruist als ik de snaren niet aanraak( wat ik amper bij men usje heb). Eerste vraag is dus, hou zou dit verschil verklaart kunnen worden?

Pickups zijn vermoedelijk krachtiger of de boel is niet goed afgeschermd.